Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Visia

Startet av larsk, fredag 01. oktober 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

larsk

Uten varmepumpe.

Hvor stor forskjell er det *egentlig* i kjørelengde med/uten varmepumpe??

Antar forskjellen er størst om man kjører en lang tur, i kaldt vintervær (?)

Men med småturer ala 20-50km, med stopp på 2-3 timer, spredt over en hel dag?
Type: kjøre til jobb, bilen står til lunsj, snartur i lunsjen, står til middag, kjøre hjem, står etpar timer, kjøre på trening, står og blir kald, kjøre på handlesenter, står og blir kald, kjøre hjem :D

Ladefarta er ikke så nøye. Denne står still hele natta :D

Andre ting man garantert kommer til å savne på Visia'n??

2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

FroBe

Som pendler ville jeg savnet ProPilot, men det er kanskje mulig å bestille selv på Visia?
7,2kW lading hjemme og på jobb har gjort at vi kun har måtte brukt hurtiglader 15 minutter i løpet av 38000 km.

Varmepumpe virker vel best rundt null, og er vel ikke like effektivt om det er 20 kuldegrader.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Trekkoppbil

#2
Sitat fra: larsk på fredag 01. oktober 2021, klokken 13:30
Antar forskjellen er størst om man kjører en lang tur, i kaldt vintervær (?)
Nei, det er nok heller vår og høst, og under mildt vintervær man har nytte av luft til luft-pumpe.

Under en kald innlandsvinter, så vil nok bilen bruke varmelement uansett. Erfaringen min med 2013 SL med varmepumpe, er at den bruker  3kw til varme midtvinters, og jeg regner med at det blir samme effekten med Visia.  Så Visia er bedre enn 2011 og 2012 som hadde vannbåren varme med element på 4,5kw.


larsk

Valget falt til slutt på en mindre, og brukt elbil

(dæsken så gjerrig man blir av å ha elbil :) )
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

FroBe

Ja, jeg også endte opp med en bruktbil, men den var mindre enn 1 år og i blåfargen jeg ønsket meg.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA