Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: LFP batteri  (Lest 1026 ganger)

Atle3

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
LFP batteri
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 17:35 »
Har bestilt ny sr+ og ser at noen har LFP batteri.
Vet man hva man får eller er det lotteri?

BE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1580
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #1 på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 17:39 »
Det er det du får. Alle SR+ til Norge leveres fra Kina nå, og alle disse er med LFP batterier.

Begge deler er positivt, jeg har klokketro på disse batteriene og hadde valgt dette selv om det kostet ekstra.
« Siste redigering: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 17:41 av BE »
---------
CN-SR+
---------

Atle3

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #2 på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 17:42 »
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

EDS89

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #3 på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 19:08 »
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

Så lenge du holder batteriet mellom 20-80% så skal det være optimalt :)

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4262
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #4 på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 19:39 »
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

Så lenge du holder batteriet mellom 20-80% så skal det være optimalt :)
Gjelder ikke LFP-batterier. Disse kan med fordel lades til 100% regelmessig.
RTFM https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf
MIC TMY, LR AWD, Gemini S/V, Hvit/Sort (august -21 til dd)
TM3 LR AWD, FSD, Aero S/V, Midnight Silver (mars -19 til aug-21)

Atle3

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #5 på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 20:32 »
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

Så lenge du holder batteriet mellom 20-80% så skal det være optimalt :)

Hadde en 2019 modell før. Litt dumt at man ikke fikk brukt hele kapasiteten da batteriet ikke tålte 100 prosent ofte. Varmepumpe og alltid 100 prosent ved start vil gi sr  ca lik rekkevidde som 2019 lr på vinterføre.

Langangen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 108
    • Vis profil
    • Nettsiden til min Model 3
Sv: LFP batteri
« Svar #6 på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 11:55 »
Tesla anbefaler lading til 100%. Hentet fra bruksanvisningen: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf . Se side 164.

Ellers så har jeg funnet en side med LFP batteri info her:https://www.solacity.com/how-to-keep-lifepo4-lithium-ion-batteries-happy/
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

BE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1580
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #7 på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 15:22 »
....
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
Korrekt, det er derfor en bør fullade disse batteriene med jevne mellomrom, f.eks. en gang i uken, slik at de får balansert seg. Da er det jo veldig kjekt at LFP-batteriene tar mindre skade av å være fulladet enn de andre batteriene som benyttes. Å fullade dem hver eneste dag er ikke nødvendig.
---------
CN-SR+
---------

EDS89

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #8 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 01:06 »
....
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
Korrekt, det er derfor en bør fullade disse batteriene med jevne mellomrom, f.eks. en gang i uken, slik at de får balansert seg. Da er det jo veldig kjekt at LFP-batteriene tar mindre skade av å være fulladet enn de andre batteriene som benyttes. Å fullade dem hver eneste dag er ikke nødvendig.

Meget interessant. Hvordan er det i forhold til LG/Panasonic batteriene i LR/P segmentet?

Utifra det jeg har lest på nett og sikre kilder. For å ta best mulig vare på batteriene er det helst fra 20-80%. Under 0-20% så vil batteriene "brenne opp" pga underspenning hvis det skjer over tid. Og motsatt fra 80-100% overspenning av noe slag.
Takker meget for svar :)

eisa01

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 208
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #9 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 09:31 »
Var det ikke noen som meldte forrige vinter at de fikk ekstremt høyt forbruk på korte turer fordi LFP-batteriet hadde aggressiv oppvarming? Ble det løst, eller innbiller jeg meg ting?

Atle3

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
Sv: LFP batteri
« Svar #10 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 10:36 »
Heller det enn lav fart på supercharger. Når man kan starte på 100 prosent gjør det ikke noe at den bruker noen prosent på oppvarminga.