Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LFP batteri

Startet av Atle3, torsdag 30. september 2021, klokken 17:35

« forrige - neste »

Atle3

Har bestilt ny sr+ og ser at noen har LFP batteri.
Vet man hva man får eller er det lotteri?

BE

#1
Det er det du får. Alle SR+ til Norge leveres fra Kina nå, og alle disse er med LFP batterier.

Begge deler er positivt, jeg har klokketro på disse batteriene og hadde valgt dette selv om det kostet ekstra.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Atle3

Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

EDS89

Sitat fra: Atle3 på torsdag 30. september 2021, klokken 17:42
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

Så lenge du holder batteriet mellom 20-80% så skal det være optimalt :)

Handyman

Sitat fra: EDS89 på torsdag 30. september 2021, klokken 19:08
Sitat fra: Atle3 på torsdag 30. september 2021, klokken 17:42
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

Så lenge du holder batteriet mellom 20-80% så skal det være optimalt :)
Gjelder ikke LFP-batterier. Disse kan med fordel lades til 100% regelmessig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Atle3

Sitat fra: EDS89 på torsdag 30. september 2021, klokken 19:08
Sitat fra: Atle3 på torsdag 30. september 2021, klokken 17:42
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

Så lenge du holder batteriet mellom 20-80% så skal det være optimalt :)

Hadde en 2019 modell før. Litt dumt at man ikke fikk brukt hele kapasiteten da batteriet ikke tålte 100 prosent ofte. Varmepumpe og alltid 100 prosent ved start vil gi sr  ca lik rekkevidde som 2019 lr på vinterføre.

Langangen

Tesla anbefaler lading til 100%. Hentet fra bruksanvisningen: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf . Se side 164.

Ellers så har jeg funnet en side med LFP batteri info her:https://www.solacity.com/how-to-keep-lifepo4-lithium-ion-batteries-happy/
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

BE

Sitat fra: Langangen på fredag 01. oktober 2021, klokken 11:55
....
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
Korrekt, det er derfor en bør fullade disse batteriene med jevne mellomrom, f.eks. en gang i uken, slik at de får balansert seg. Da er det jo veldig kjekt at LFP-batteriene tar mindre skade av å være fulladet enn de andre batteriene som benyttes. Å fullade dem hver eneste dag er ikke nødvendig.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

EDS89

Sitat fra: BE på fredag 01. oktober 2021, klokken 15:22
Sitat fra: Langangen på fredag 01. oktober 2021, klokken 11:55
....
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
Korrekt, det er derfor en bør fullade disse batteriene med jevne mellomrom, f.eks. en gang i uken, slik at de får balansert seg. Da er det jo veldig kjekt at LFP-batteriene tar mindre skade av å være fulladet enn de andre batteriene som benyttes. Å fullade dem hver eneste dag er ikke nødvendig.

Meget interessant. Hvordan er det i forhold til LG/Panasonic batteriene i LR/P segmentet?

Utifra det jeg har lest på nett og sikre kilder. For å ta best mulig vare på batteriene er det helst fra 20-80%. Under 0-20% så vil batteriene "brenne opp" pga underspenning hvis det skjer over tid. Og motsatt fra 80-100% overspenning av noe slag.
Takker meget for svar :)

eisa01

Var det ikke noen som meldte forrige vinter at de fikk ekstremt høyt forbruk på korte turer fordi LFP-batteriet hadde aggressiv oppvarming? Ble det løst, eller innbiller jeg meg ting?

Atle3

Heller det enn lav fart på supercharger. Når man kan starte på 100 prosent gjør det ikke noe at den bruker noen prosent på oppvarminga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA