Polestar 4

Startet av eSaab, tir 28. sep 2021, kl. 14:19

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 03. mai 2025, kl. 22:09
Sitat fra: hELgenen på lør 03. mai 2025, kl. 13:07Velger heller Polestar fremfor Zeekr pga forhandlernettet mhp service.
Hadde jeg gjort også hver dag hele uka ;D som unga sier så tøft
Er ikke stor fan av Polestar design, synes Zeekr ser bedre ut. P4 er dog den som ser best ut av de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

finn_roen

Fikk utlevert Polestar 4 Awd og rett av gårde på ferie tur. Herlig bil å kjøre, fin balanse mellom komfort og sportslighet, foretrekker stålfjærer fremfor luftfjæring.
Er også meget godt fornøyd med kamera basert speil, ikke behov for hattehylle i bagasjerommet, bare å lempe nedi 😊 Bagasjelokket er også bedre støyisolert uten bakvindu 👍

Eoniq

Kjørte med min Polestar 4 awd (20 toms felger)fra Jæren til Bergen i går, 20 mil, gjennomsnittsforbruk på 1,53 kWh pr mil. Det må jo vær bra, viser at når det er varmt i veret og ikke for mye motorvei så vil bilen kunne klare 60 mil.

arthur

Varmt vær, flate veier (?) og nokså lav hastighet er vel i kombinasjon forklaringen på det lave forbruket?

Eoniq

Ja, så klart, men kontrasten i forbruket i forhold til korte turer er større enn hva jeg er vant til.
Kjørte fra Bergen til Ullensvang i dag, klarte den strekningen med enda lavere forbruk, 1,48.

hELgenen

Sitat fra: Eoniq på søn 13. jul 2025, kl. 14:50Ja, så klart, men kontrasten i forbruket i forhold til korte turer er større enn hva jeg er vant til.
Kjørte fra Bergen til Ullensvang i dag, klarte den strekningen med enda lavere forbruk, 1,48.

Hva er "normalen" på korte turer da?

Eoniq

Da ligger det mye mellom 1,8 og 2,3, alt etter ver og føreforhold. Må innrømme det at etter 3 år med Polestar 2, så ble jeg litt overrasket at forbruket var så mye høyere på P4'n

eSaab

Håvar

Det var ikke mange innlegg her så tenkte å dele noen erfaringer etter et par uker og drøyt 1500 km i Polestar 4 AWD med plus og pilot pakkene samt 20" felger. Førstegangsregistrert i sept 2025 En del av kritikken kommer som følge av at jeg er to meter høy.

Pros
+ Støydemping
+ Fjæringskomfort
+ Gode fjernlys, middels nærlys
+ God bakseteplass
+ hjemskjerm kan konfigureres med hurtigtaster feks for å skru av hastighetsvarsel og trøtthets/oppmerksomhetsvarsel
+ Bra tilhengervekt
+ Lite pling og plong (minus hastighetsvarsel som er på alle biler)
+ Veldig god veksling mellom styreassist/bare ACC.

Cons
- Selve styreassistenten er livsfarlig og holder seg ikke innenfor tydelige linjer med mindre veien er uten svinger. Er mer til irritasjon med små napp i rattet så kjører helst uten
- Dårlig finjustering av adaptiv cruisecontroll. +/- 5 km/t er lett, men +/- 1 km/t er håpløst
- Merkelig dosering av gassen ved igangsetting, synes det er krevende å sette i gang mykt selv etter over tusen km bak rattet i bilen
- Merkbart klikk/hakk ved bytte mellom pådrag/regenerering
- Sjanseløst ryggekamera, hakker og henger etter så må rygge veldig sakte siste halvmeteren. "Ryggestrekene" på skjermen er upresise og til lite hjelp
- Speil som vippes ned ved rygging vipper alt for mye så en ser ikke noe som helst bak bilen, bare det som er på sidene.
- Vanskelig å finne frem i menyer under kjøring. Sort/orange gjør det litt vanskelig å lese.
- Trangt mellom ratt og midtkonsoll for lange ben. Selv med rattet i helt oppe og ute og setet i bunn og langt bak
- Bunnen av nakkeputa er for langt ned for de med lang rygg og den treffer overgangen mellom rygg og nakke, blir derfor sittende med lut øvre rygg og har av den grunn tiltet setet ubehagelig langt bakover.
- "Bakspeilkamera" er uvant, men går greit etterhvert. Med briller er det litt slitsomt fortsatt
- Dørhåndtak kommer ikke alltid ut når jeg nærmer meg bilen
- Førersetet har litt for liten tilt, så får ingen glede av sitteputeforlengeren.
- Appene på "appskjermen" har for intetsigende og minimalistiske ikoner. Å finne feks radio er tidkrevende
- Jeg trodde min Y var bred, men P4 er og føles mye bredere. Særlig i kombinasjon med nevnte ryggekamera og sidespeil er den klønete å parkere på gjennomsnittlige p-plasser (jeg rygger alltid inn)
- Høyt forbruk. Selv med 30% større batteri enn Model Y LR må den lades like ofte

Edit: Bilen har også HUD, men klarer ikke å bestemme meg for om den skal i Pros. Jeg er så høy at det uansett blir liggende på veien 3 meter foran bilen så må se vekk fra trafikkbildet akkurat som når jeg ser i displayet og det funker ikke med polariserte solbriller
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på ons 15. okt 2025, kl. 13:24Det var ikke mange innlegg her så tenkte å dele noen erfaringer etter et par uker og drøyt 1500 km i Polestar 4 AWD med plus og pilot pakkene samt 20" felger. Førstegangsregistrert i sept 2025 En del av kritikken kommer som følge av at jeg er to meter høy.

Pros
+ Støydemping
+ Fjæringskomfort
+ Gode fjernlys, middels nærlys
+ God bakseteplass
+ hjemskjerm kan konfigureres med hurtigtaster feks for å skru av hastighetsvarsel og trøtthets/oppmerksomhetsvarsel
+ Bra tilhengervekt
+ Lite pling og plong (minus hastighetsvarsel som er på alle biler)
+ Veldig god veksling mellom styreassist/bare ACC.

Cons
- Selve styreassistenten er livsfarlig og holder seg ikke innenfor tydelige linjer med mindre veien er uten svinger. Er mer til irritasjon med små napp i rattet så kjører helst uten
- Dårlig finjustering av adaptiv cruisecontroll. +/- 5 km/t er lett, men +/- 1 km/t er håpløst
- Merkelig dosering av gassen ved igangsetting, synes det er krevende å sette i gang mykt selv etter over tusen km bak rattet i bilen
- Merkbart klikk/hakk ved bytte mellom pådrag/regenerering
- Sjanseløst ryggekamera, hakker og henger etter så må rygge veldig sakte siste halvmeteren. "Ryggestrekene" på skjermen er upresise og til lite hjelp
- Speil som vippes ned ved rygging vipper alt for mye så en ser ikke noe som helst bak bilen, bare det som er på sidene.
- Vanskelig å finne frem i menyer under kjøring. Sort/orange gjør det litt vanskelig å lese.
- Trangt mellom ratt og midtkonsoll for lange ben. Selv med rattet i helt oppe og ute og setet i bunn og langt bak
- Bunnen av nakkeputa er for langt ned for de med lang rygg og den treffer overgangen mellom rygg og nakke, blir derfor sittende med lut øvre rygg og har av den grunn tiltet setet ubehagelig langt bakover.
- "Bakspeilkamera" er uvant, men går greit etterhvert. Med briller er det litt slitsomt fortsatt
- Dørhåndtak kommer ikke alltid ut når jeg nærmer meg bilen
- Førersetet har litt for liten tilt, så får ingen glede av sitteputeforlengeren.
- Appene på "appskjermen" har for intetsigende og minimalistiske ikoner. Å finne feks radio er tidkrevende
- Jeg trodde min Y var bred, men P4 er og føles mye bredere. Særlig i kombinasjon med nevnte ryggekamera og sidespeil er den klønete å parkere på gjennomsnittlige p-plasser (jeg rygger alltid inn)
- Høyt forbruk. Selv med 30% større batteri enn Model Y LR må den lades like ofte

Edit: Bilen har også HUD, men klarer ikke å bestemme meg for om den skal i Pros. Jeg er så høy at det uansett blir liggende på veien 3 meter foran bilen så må se vekk fra trafikkbildet akkurat som når jeg ser i displayet og det funker ikke med polariserte solbriller

Det er ikke sånn at dersom du har bilen i revers, og speilene derfor vippes ned, at du da kan vippe speilene opp med knappene, og lagre dette på brukerprofilen? Sånn at den husker en mer oppvippet posisjon neste gang? Sånn som det er på enkelte andre biler?
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Takk for tips, det skal jeg teste ved neste kjøretur :)

Edit: Testet og fant ingen mulighet for å justere hvor mye speilet skal tiltes. Virker som om de tiltes maks ned uansett. Endte opp  med å ha de i en mellomstilling permanent. Speilene er litt for små så ser litt lite av trafikken bak, men klarer akkurat å få med hvitlinja når jeg rygger inn på P-plass etc
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

daktari

Er det ikke mulig å justere posisjonen på HUD?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Oddaa

2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 27. okt 2025, kl. 18:54Er det ikke mulig å justere posisjonen på HUD?
Det hjelper jo ikke på problemet som er beskrevet. Den er det jeg har opplevd med alle HUD jeg har prøvd (Mercedes, BMW, Audi, VW m.fl), fokus er satt noen få meter foran bilen, og informasjonen er plassert nederst på frontruten. Da må man uansett flytte blikket og skifte fokus.

Det er derfor jeg opplever at HUD ikke er noen stor forskjell fra en bra plassert skjerm, og i tillegg er de fleste dårlige med polariserte solbriller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA