Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS2 lader med lav effekt.

Startet av Amatøren, lørdag 25. september 2021, klokken 14:38

« forrige - neste »

Amatøren

Driver å filosoferer litt i tilfelle lommeboken blir større enn forstanden en gang i fremtiden. 🤔 😂

Noen som kjenner pris på CCS2 lader som gir rundt 20 kW?

Noen biler kan man lade med 22 kW AC (gjerne opsjon ved bestilling av ny bil) og ettersom det er DC inn på HV batteriet så er det jo ett fett om kilden er AC eller DC inn på bilen.

Derfor filosoferer jeg om stor batteribank ladet med solceller og laveffekts lader på nett som backup og så en CCS2 lader (selvfølgelig etter inverter da jeg hadde tenkt å legge meg på 48V batteripakke for inverter til nødstrøm i huset også til enkelte ting).

Med en slik løsning så vil man unngå unødvendig påvirkning på effekt tariff hvis man lader 'raskt' på kalde vinterdager.

I tillegg så kan man tilby hurtigere lading for gjester som kommer med biler som ikke kan lade med 22 kW på nett (AC). For eksempel e-up!, e-Golf,...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


Amatøren

Inne på noe der, men tenkte mer på en for permanent montering. Den ser mer provisorisk ut.

Schneider har en på ca 30 kW (ut fra tidligere søk for lenge siden), men fikk ikke opp pris. Tenkte også at 30 kW blir litt høyt (kan kanskje justeres, men pris gjenspeiles vel gjerne i maksimal effekt).

Nå ser jeg hva det kan ligge på. 👍
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Setec Power har både 10 og 20 kW, men jeg forstår ikke helt formålet. De aller fleste elbiler i dag har så rask AC-lading at du kan fullade på relativt kort tid med mindre du kjører veldig langt hver dag. Det går noen timer om du har tømt batteriet helt, men normalforbruk en dag vil jo fylles på rimelig kjapt. Model Y-en vår lader på 11 kW, og lader da 69km/t eller noe slikt. Vi plugger bare i kanskje en gang i uka, men hadde vi plugget i en gang til dagen, med 20-30 km forbruk, så er den ferdigladet på under 30 minutter. I løpet av natta er det gjerne flere timer med lav strømpris, så du skal kjøre ganske langt for at det får noen betydning.

Sånn ellers, du sier du skal ha en 48V batteripakke, da snakker vi 400A for å levere 20kW...

elektrolux

Har en 20 kW Setec som ikke lenger kommuniserer med bilen. Kan kanskje være noe å eksperientere med?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

Hvis det er en DC/DC-løsning du er ute etter, så kan man søke på nettet etter
Solar CCS
Solar Chademo
Tesla Powerwall

Eller man kan spørre ulike leverandører av CCS-ladere, om de har en DC/DC-løsning.
https://www.designwerk.com/en/wall-charging-station-dc-charger-22-kw-wdc22/
https://aec.energy/chargers/

CCS er bregrensa til å lade biler. Vil du også kunne ta kraft ut av bilen, så kan du vurdere en Chademo-bil.


Amatøren

Takker for diverse tips.

Det var ikke tenkt å ta ut strøm fra bilen.

Tanken var å ha batteribank (ja, stor, i eget bygg på tomten) for 'rask' lading av biler som ikke har 22 kW mulighet. Samtidig ved lading fra batteribank så får man lavere peek belastning på strømnettet (ref. effekttariff) samt backup og lademulighet ved strømbrudd. Backup da også for kjøl, frys, datanettverk med server og TV.

Tanken var så lading av batteribanken med solceller og lavere strømtrekk fra nettet.

Selvfølgelig så kan man med Victron invertere legge opp til trefase (noe jeg uansett regnet med for en CCS2 lader), men begrenset til bilens maksimale lademulighet. Dette sistnevnte er nok mest realistisk hvis ikke lommeboken blir ekstremt stor.  ;D
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA