Model Y Standard Range

Startet av Otkristo, tirsdag 21. september 2021, klokken 14:51

« forrige - neste »

geear

Uansett, hadde logikken din holdt, så hadde alle kjørt Renault eller Peugeot eller Skoda eller Seat eller Dacia eller Ford eller et av de andre billigmerkene, og alle de andre bilprodusentene hadde vært borte, allerede i dag. At BYD er leveringsdyktige og har lave priser betyr ikke at de vil ta over hele markedet i Norge. Faktisk tror jeg tvert i mot at de ikke konkurrerer på mye av det Tesla-eiere velger Tesla for. De konkurrerer nok mer mot bilprodusenter med konvensjonelle løsninger. Det er jo nettopp alle de små detaljene og valgene Tesla har gjort som skiller de fra BMW, Audi, MB osv.

Personlig syns jeg Tang visuelt sett er en vellykket bil, men tror allikevel at BYD får utfordringer med å ta store markedsandeler i Norge og Europa.

advale

Altså, jeg skrev vel ikke at BYD selger like mye eller mer enn Tesla? Jeg skrev S-N-A-R-T, men tipper innen 1-2 år.

Uansett, grunnen til at jeg trekker frem dette er fordi de er en sterk konkurrent. Driver man f.eks. innen netthandel, blir man mer skremt av Amazon eller en ukjent liten aktør? BYD er ikke hvem som helst. Når BYD er ikke så langt unna å catche opp med med Tesla og de skal åpne slusene i Europa - sier seg selv at det vil påvirke markedet.

Når BYD nylig lanserer en bil som går 420km til 370k, og MG 420km til 320k. Så kommer Tesla med 420km til 520k haha.
Som sagt Tesla må gappskratte i bakrommet når de satt prisen. Det er vel fordi de vet "dumme" nordmenn betaler hva som helst for Teslaer. Tesla vil fortsatt dominere salgslistene, det er fordi mange tror fortsatt de er overlegne og ikke minst FSD-hypen. Det siste store konkurransefortrinnet Tesla har igjen(foruten FSD hypen/løgnen), slik jeg ser det, er 0-100 - som har gjort dem "sexy" og ført mye gratis publisitet osv, men snart matcher de andre dette også.

Hvorfor tolker folk dette som at jeg tror BYD skal selge mer enn Tesla i Norge? Jeg har vel aldri sagt det.  I mange år har jeg ikke skjønt hva i granskauen bilprodusentene gjør som etablerer joint-ventures i Kina. De burde tatt ansvar som "førstemann i frontlinja". Så det er de som horer seg fullstendig. Men uansett om man ikke ønsker biler fra Kina er poenget mitt at det er så stor prisgap at det begynner å bli latterlig og at Tesla bør ned i pris. Og derfor tror jeg proppen skal løsne etterhvert (eller svelger den bitter pillen og kjøper like godt "Kina bil"  :laugh:) mens andre tror prisen skal opp . Så får vi se etter nyttår hvem som har rett hehe.

Da har jeg ikke engang nevnt eiendomskrakk, corona-nedstenging, og bank-run i Kina som garantert vil frigjøre mer kapasitet.

hELgenen

520 + 14 + ca 30/40 (vinterdekk) og moms på det over 500..

564 + 16= 580/590 på vei,

For RWD...

Blir spennende å se salgstall på denne

Contango

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 16:35
Hvis du mener 30-40 tusen kr for vinterhjul kan du trygt bytte dekkforhandleren du bruker. De koster 25k hos Tesla og mindre hos tredjepart om du kjøper rimelige felger.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

overskyet

Sitat fra: Contango på søndag 28. august 2022, klokken 17:37
Hvis du mener 30-40 tusen kr for vinterhjul kan du trygt bytte dekkforhandleren du bruker. De koster 25k hos Tesla og mindre hos tredjepart om du kjøper rimelige felger.

Men da er det ikke akkurat Vossen eller BBS.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på søndag 28. august 2022, klokken 19:39
Men da er det ikke akkurat Vossen eller BBS.
Det er det vel de færreste som kjøper til vinterhjulene sine. Tesla leverer de samme felgene til vinterhjul som til sommerhjul, og koster 25k
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 06:42

BYD er definitivt ikke ukjent. De har siden 2018 levert mange elbusser til Norge
Dette er et merke mange Nordmenn allerede har blitt vant til å se i gatene.

- - -

Dersom man ikke gjør noe politisk for å fryse ute kinesere så kan jeg ikke se for meg at BYD og kanskje
ett eller to kina merker til vil utfordre Tesla innenfor elbil segmentet.

BYD er kjent for norske elbilnerder, men er nok ubetydelig som merkevarenavn i Europa. Selv om det står BYD på en og annen buss.

Det har skjedd mye politisk det siste halve året. Ukrainakrigen har vært en sikkerhetspolittisk øyeåpner for europeere. Og Kinas manglende vilje til å ta avstand fra Putin blir lagt merke til. Kina diskrediterte også seg selv med den aggresive millitærøvelsen ved Taiwan. Det har også kommmet fler Kinakritiske reportasjer i media, som denne:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/OrLj21/kinas-farlige-tiaar

Kinaproduserte Teslaer kan nok også bli lidende under dette, men de har i det minste den fordelen at merkevaren ikke er kinesisk. MG og Polestar kan også gå under radaren her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: advale på søndag 28. august 2022, klokken 14:49
Når BYD nylig lanserer en bil som går 420km til 370k, og MG 420km til 320k. Så kommer Tesla med 420km til 520k haha.
Som sagt Tesla må gappskratte i bakrommet når de satt prisen. Det er vel fordi de vet "dumme" nordmenn betaler hva som helst for Teslaer. Tesla vil fortsatt dominere salgslistene, det er fordi mange tror fortsatt de er overlegne og ikke minst FSD-hypen. Det siste store konkurransefortrinnet Tesla har igjen(foruten FSD hypen/løgnen), slik jeg ser det, er 0-100 - som har gjort dem "sexy" og ført mye gratis publisitet osv, men snart matcher de andre dette også.
Jeg kunne kopiert innlegget mitt enda en gang, som svar på dette innlegget, for du fikk ikke med deg det essensielle. Formulert på ny, hvis prisen er alt som betyr noe for et bilkjøp, hvorfor er det ikke da et av billigmerkene (det billigste) som er det eneste merket som selger biler? Og kroken på døra for alle andre?

At du karakteriserer alle som ikke velger en kinesisk billigbil for "dumme" forteller mye om deg, men lite om andre. "På seg selv kjenner en andre" er et fint uttrykk som det er verdt å tenke over når meningene spriker mye fra de fleste andre. At du selv kun prioriterer pris og rekkevidde betyr ikke at alle andre gjør det.

Moas

For RWD...

Nei;
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hELgenen

Sitat fra: Moas på mandag 29. august 2022, klokken 09:41

For RWD...

Nei;

Hva du mener - Nei?

Er det vinterdekkprisen med felg du mener jeg har feil?

Jeg skriver ca fordi hva den blir etter nyttår med moms er usikkert - det er forventes nemlig ganske store problemer å få tak i vinterdekk. Men skriver du 20k isteden så står de andre tallene seg,  men det
blir en ganske dyr rwd bil uansett.

520.000 + 14.200 + 20.000 (sett med vinterdekk) + moms på det over 500.000 blir :

554.200 + 13.550 = 567.750

I mitt hode er dette en ganske dyr RWD sett opp mot konkurrentene.

Hvorvidt en potensiell Tesla kunde synes dette blir for drøyt eller ikke skal være usagt, og derfor
er jeg spent på salgstallene på denne modellen.

Moas

Sitat fra: hELgenen på mandag 29. august 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Moas på mandag 29. august 2022, klokken 09:41

For RWD...

Nei;

Hva du mener - Nei?
Se pristabellen for 2023 jeg vedla i forrige innlegg.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

advale

@geear Selvfølgelig er det mye mer. Mens du anklager andre(meg) - det er vel du som glemmer hva som er sakens kjerne her. Vi snakker om pris og prisutvikling. Der du mener prisene skal bare opp. Men så greier altså andre bilprodusenter å lansere nye biler fra 320k og god tilgang. Det tilsier at det er god kapasitet etc. SR skal være "ribbet og billig"-versjonen og skal gi bang for bucks.

Ja elbiler er mer enn bare rekkevidde. E-Tron selges som hakka møkk til tross for meget lav effektivitet, og i de siste årene har det jo vært fanesak fra Tesla-leiren om rekkevidde er alfa og omega - så du kaster ikke bare steiner men biler i glasshuset alt ettersom hvilket retning vinden går  :laugh:  (Seg selv kjenner man best sier du? :laugh:)

Detaljert sammenligning på utstyr, komfort etc vs andre biler er vel forbehold i en annen tråd - derfor trekker jeg bare kjapt rekkevidden på 420km.

Har vel aldri sagt at de som ikke kjøper kinesiske biler er "dumme". Da får du re-lese igjen.

tornaldo

Rekkevidden er forøvrig 455 med 19". Rekkevidden oppgitt på hjemmesiden er med 20", som er ekstrautstyr.

Prisen på 519000+levering er selvfølgelig alt for høy til å selge noe særlig i Norge. Kanskje det er en villet strategi fra Tesla, at de helst vil selge Long Range her til lands..

Har tro på at prisen blir justert ned etter hvert, men har absolutt ingen tro på at det er BYD eller annet kinesisk merke som vil påvirke prisen i særlig grad den nærmeste tiden. BYD kommer til å trenge bra med tid på å bygge merkevaren i Norge og Europa. "Atto 3" og "Tang" virker som elendig måtte å bygge det på.. Ikke på lik linje med Honda Fitta, men likevel.....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Moas

Prisforskjellen øker fra 40 til 50k når man legger til moms. Prisen på Y SR treffer ganske godt på snittprisen til norske nybilkjøpere. Til samme pris kan man velge mellom den og f.eks. en ribbet ix1 eller id buzz. Det er konkurrenter som da har begrenset extrautstyr. Bare ting som adaptive lys som er på Y SR koster fort 20k + mva.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

geear

Y har ikke adaptive lys... men kan fort få det via software.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA