Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: LMOR på fredag 29. oktober 2021, klokken 14:14
Noen av oss har ikke mange kilometer med veier med fartsgrense over 80. Så jeg er veldig fornøyd med å se at en sommerrekkevidde på 400km er sannsynlig.
Oppgitt rekkevidde har stemt bra for mitt bruk.

Gjelder samme for min del, alt fra 40-90 sone her jeg bor. Hvis BMW er like konservative med oppgitt rekkevidde på iX som iX3, så bør en kunne se 500km om sommeren til og med.

Trond.m

#151
Tror det er helt urealistisk. Med 5-15 % høyere forbruk enn iX3 og 2,4 kwh mindre batteri, så tror jeg 40 mil vil være det beste man kan regne med med 21 tom, og kanskje et par mil lenger med 20 tom. Med mindre reell kapasitet er mer enn de oppgitte 71,6 kwh. På i3 90 Ah var nok netto kapasiteten som ble oppgitt veldig konservativt i forhold til reell verdi. Men når brutto kapasiteten bare er 76 kwh så er det ikke mye å gå på. Overraskende lite buffer som også påvirker ladehastigheten.Ingeniørene hos BMW er sikkert dyktige, men de kan ikke trylle dessverre 😥

LMOR

#152
iX bruker 4% mer enn iX3 på papiret?
Det som blir interessant er hvor mye mindre iX bruker ved høyere hastigheter? iX3 har 16% mer luftmotstand enn iX.
Men til normalt bruk så er det klart at iX3 går lengre med større batteri, men 2WD er ikke aktuelt for mange, inkl. meg.
En annen viktig ting er ladekurven, der iX er mye dårligere enn e-Tron, noe som sikkert beskytter batteriet bedre. Men siden e-Tron har høyere forbruk så er det kanskje ikke så stor praktisk forskjell.
Det som så langt er publisert, er at kurven på xDrive40 ligner på iX3, men det ser ut som den faller av litt senere enn på iX3, så kan være en på en lengre tur kommer før frem med en iX.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#153
Sitat fra: LMOR på fredag 29. oktober 2021, klokken 21:21
iX bruker 4% mer enn iX3 på papiret?
Det som blir interessant er hvor mye mindre iX bruker ved høyere hastigheter? iX3 har 16% mer luftmotstand enn iX.
Men til normalt bruk så er det klart at iX3 går lengre med større batteri, men 2WD er ikke aktuelt for mange, inkl. meg.
En annen viktig ting er ladekurven, der iX er mye dårligere enn e-Tron, noe som sikkert beskytter batteriet bedre. Men siden e-Tron har høyere forbruk så er det kanskje ikke så stor praktisk forskjell.
Det som så langt er publisert, er at kurven på xDrive40 ligner på iX3, men det ser ut som den faller av litt senere enn på iX3, så kan være en på en lengre tur kommer før frem med en iX.
Hvis vi skal forholde oss til offisielle tekniske data så er luftmotstanden ikke veldig forskjellig grunnet større frontareal. iX: 0,25 x 2,82 iX3: 0,29 x 2,65 dvs. iX3 har dermed 9 % større luftmotstand.

WLTP forbruk for iX40: 22,5-19,5  iX3: 19,5-18,5. Det betyr at iX40 bruker 15-5 % mer enn iX3. Med 21 tom hjul på iX40 må vi nok forvente 10-15 % høyere blandet forbruk enn iX3 med 20 tom. Men på motorvei kan vi håpe at forbruket blir ganske likt.

LMOR

#154
https://youtu.be/dUlCOvba91Q

Grundig test med flere forbrukstester.
27 når en kjører i 150.

iX3 testene jeg har sett i 150 ligger over dette.

Ellers får jeg ikke tallene over til å stemme med tester. Tror vi får vente å se på reelle tester, fremfor våre egne beregninger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Hva forbruket er i 150 km/t er nok av akademisk interesse for de fleste nordmenn.
Jeg kjørte nylig med iX3 fra Asker til Dagalifjell 1100 moh på vinterdekk 185 km med 49 % rest i temperatur ca 0 grader. Der sto bilen uten lading i flere dager i ca 5 kuldegrader. Hjemturen var litt lengre, med flere stopp underveis. Totalt forbruk 1,7 og kjørt distanse 390 km. Rest rekkevidde 43 km...husker ikke eksakt %, men det var ca 10. Skal kjøre samme tur med iX snart, og håper at jeg da kommer fram med min 35% rest. Det kan jeg trenge til de dagene det er 15 blå og snødekke.

LMOR

Blir bra å få reelle tester nå, enig i det. Etter lanseringen blir det nok mange målinger av både det ene og andre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ToWalkOrDrive

Når en skal se på forbruk så teller også vekt inn - særlig om en skal opp 1100 meter før en er fremme. Audi trodde vekt ikke betød noe  men mange andre produsenter skjønner dette.
IX40 veier 185kg mer enn iX3.
Men en ser jo at produsenter klarer å redusere forbruket hele tiden med små justeringer og forbedringer, men iX3 har jo allerede et veldig lavt forbruk.
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Ja, vekt har jo en stor betydning på typiske hytteturer. Det ser man jo veldig godt, og på den turen jeg refererte til så var forbruket 2,0 på vei opp og 1,4 hjem under ellers like forhold. Men 200 kg ekstra som løftes 1000 meter gir uansett under 1 kWh i merforbruk inkludert varmetap, så det utgjør langt mindre enn andre forhold som temperatur, kjøreforhold (regn, snøslaps og motvind). Skal legge ut testresultater snart.

Fant forresten denne. Tross overskriften, så kommer den jo bra ut 👍

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-30/2022-bmw-ix-electric-suv-is-ugly-unexciting-but-very-capable-review


daktari

Jeg tror utregningene om hvor lite vekt betyr undervurderer vektens økning på rullemotstand og ved akselerasjon.

En positiv ska med iX er at motor/gir ser meget enkel ut og således har lite indre motstand, jfr etrons doble planetgirkasser.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Trond.m

Sitat fra: telcontar på søndag 31. oktober 2021, klokken 15:20
https://youtu.be/U5CY1SjL3n4
Virker ikke som en veldig viterskapelig utført test, men hverken rekkevidde eller ladehastighet car spesielt imponerende.

telcontar

Ikke lovende, får se hva vi får selv. Blir nok høyt forbruk for min del med kort vei til jobb og ellers 90% småkjøring i hverdagene

LMOR

#163
Så den, men la den ikke ut fordi det ikke er noen referanse, ikke hvor mange gangen han stoppet, så skulle han kjøle ned før neste pause, så oppoverbakker uten å si hvor mye. Lekte med aksellerasjon.

Blir alltid høyt forbruk da, selv med i3. Dette har ikke en gang akademisk interesse..

De jeg la ut var faktiske tester over lengre distanse under kontrollerte forhold.
Kommer nok bedre tester enn dette de neste ukene.

Av de litt mer seriøse, så er et forbruk på 1,7 målt både av tyskeren og av VG på strekninger som er sammenlignbare på de veiene jeg kjører på. Tror ikke jeg kan forvente noe bedre.
Så på motorvei men 100 i gjennomsnitt har flere kjørt rundt 2,0, som også er det han som kjørte Salzburg - Wien brukte.
Så har vi en måling på 2,7 i 150km/t, selv om vi ikke kjører så fort, så tenker jeg det er en viktig referansemåling.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Svolar



Kommer ikke utenom at det er svært stort sprang mellom ix40 og ix50. 76 kwh til 115 kwh. Det hadde vært rom for å gi ix40 10kwh mer uten at en kanabaliserer for mye?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA