Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål og svar

Startet av elektro, tirsdag 07. september 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

magnusant

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 22. desember 2021, klokken 18:29
NIO bruker sin egen variant av Android for infotainment med Google maps, dessverre kan du ikke linke med Google kontoer. Ikke er det støtte for Apple car play eller Android auto.
Støtte for å planlegge ruter i nettleser/appen, Spotify og Internett Radio er velkomne tillegg.

Litt usikker på hvorfor alt av informasjon i kartet undertrykkes, greit nok når en bare kjører, estetisk er det fin fint, men ved navigasjon er det greit å få opp restauranter, ladestasjoner, rasteplasser o.l.
Nå har jeg brukt navigasjonen fint lite og vet ikke om waze oppdateringer slår inn.

Takk jeg forstår.

Jeg synes ET7 ser veldig interessant ut, men dette legger en demper på entusiasmen. Spørs om det er på grunn av hjemmemarkedet, og alle begrensningene myndighetene legger der?

Går det forresten an å deaktivere nikking og smiling på Nomi?

BubbaJoFet

Om prisingen i Norge følger Kina kan fort ET7 bli veldig gunstig priset. Den koster 30k mindre enn ES8 i Kina, en snakker fort under 500k med batterileie i standard utgaven.

NOMI reagerer ikke med mindre du aktiverer den eller har på tretthetsvarsel. I standard utgaven er det NOMI Halo som følger med, ikke Mate. Så kun stemmestyring, ingen emojis.

Electric cars in Norway

#32
Denne må leses! Fra i går på TU.
Trolig et veldig bra kjøp, slik jeg ser det. Gleder meg til prøvekjøring!

Kopi, lenke og bilde under:

Den fås med seks eller sju seter, og må sies å være en romslig bil. Men det som gjør den spesiell er at den kan fås uten batteri. Altså kjøper du bilen og leier batteriet. Det er en finansieringsmetode som gjør at startprisen bare er 519.000 kroner – for en bil i omtrent samme størrelsesklasse som en BMW X5.

Batteriabonnement koster imidlertid 2000 kroner i måneden, og legger noen begrensninger på bruken. Vi skal komme tilbake til hvorvidt det er lønnsomt eller ikke.

https://www.tu.no/artikler/en-stor-suv-du-kan-lade-pa-tre-minutter/516037

NIO ES8

En stor SUV du kan lade på tre minutter

Sirhusi

Mange gode erfaringer og tips her inne, håper det lar seg gjøre for en prospektiv elbil-eier å få landet noen svar. Ser at kanskje nyåret byr på at også primær bilen blir elektrisk 😱

ES8 frister sterkt, da batteribytte (og kanskje 150kw batteri i fremtiden) utligner rekkevidde ønske... vil evnt sikre meg en signature edition, men sliter med prøvekjøring i Stavanger før 1. mars så kanskje gode svar her hjelper:

spørsmål::
- Ser at en bagasjeromsmatte finnes, men ikke gulv til tak bagasjenett for bak 2. seterad?
- Hører at førersetet er manko på støtte? Har i dag v90 r-design med sportsseter, og er snaue 187 høy... hvilken erfaring har folk med dette?
- maks hjemmelading er 7.2 kwh? Men NiO påstår denne kan OTA oppgraderes senere, tror vi på det? Er litt lite i dag, har selv 22 kwh (futureproofing) hjemme...
- er det strømuttak i bagasjerommet?
- hvordan er det med festepunkter til stropper o.l. i bagasjerommet?
- får man avslag i pris om man ikke trenger hjemmeladeren?

geear

Hvis bilen din står parkert fra kl. 22 til 08, og lader med 7,2 kW, så lader du ca. 35 mil. Kjører du mer enn 35 mil hver dag? Det er få biler som leveres med 22 kW i dag, fordi det ikke lenger gir noen mening til hjemmebruk. På langtur så DC-lader man, og hjemme så står som regel bilene mange nok timer til at man fint kan dekke inn daglig behov selv med 7,2 eller 11 kW.

Med det nye systemet for nettleie og kostnad for den ene timen som har høyest belastning i en måned (som skulle innføres 1.1.22, men nå utsatt) så blir det dyrt å lade med 22 kW. Da bikker du gjerne fra 0-5 eller 5-10 kW intervallet, og går over i 25 kW+, som betyr mange hundrelapper ekstra hver måned. Det som vil skje der er at de fleste vil heller tenke på å redusere ladeeffekten.

Sirhusi

Takk for utfyllende argumentasjon mot høy hjemmelading 👍 ser frem til like gode svar på de faktiske spørsmålene 🙌🏻


Sirhusi

Sitat fra: Sirhusi på mandag 27. desember 2021, klokken 22:09

spørsmål::
- Ser at en bagasjeromsmatte finnes, men ikke gulv til tak bagasjenett for bak 2. seterad?
- Hører at førersetet er manko på støtte? Har i dag v90 r-design med sportsseter, og er snaue 187 høy... hvilken erfaring har folk med dette?
- maks hjemmelading er 7.2 kwh? Men NiO påstår denne kan OTA oppgraderes senere, tror vi på det? Er litt lite i dag, har selv 22 kwh (futureproofing) hjemme...
- er det strømuttak i bagasjerommet?
- hvordan er det med festepunkter til stropper o.l. i bagasjerommet?
- får man avslag i pris om man ikke trenger hjemmeladeren?

Tilleggspørsmål:
- Varsler navigasjonen om fotobokser (som mange andre gjør)? Evnt kan det legges inn?

geear

Sitat fra: Sirhusi på tirsdag 28. desember 2021, klokken 17:04
Takk for utfyllende argumentasjon mot høy hjemmelading 👍 ser frem til like gode svar på de faktiske spørsmålene 🙌🏻
Var ikke det et faktisk spørsmål? Det stod iallfall som punkt 3 under "Spørsmål" i innlegget ditt.

Resten kan jeg ikke bidra med, for jeg har ingen forhold til ES8, og har ikke tenkt å ha det heller. Med unntak av spørsmål 2 og 3, så er vel resten av spørsmålene like greit å ta med en forhandler.

Sirhusi

Problemstillingen er vel at forhandler er i Oslo så oss vestlendinger som er stuck på hjemmekontor må spørre her eller i Nio chaten...

Og spørsmål ad. hjemmelading var om det kan økes via OTA som de gir inntrykk av eller om det er hardware begrenset. At 7,2 er for lite er min mening og ikke det i seg selv jeg lurte på 👍 Alt under 11 kwh er for lite i det lange løp... kjøper heller ikke PS4 når PS5 er tilgjengelig (uten å skape mer ut av det).

nilka

Det er litt vanskelig å svare helt sikkert på om 22kw lading er mulig å få i fremtidig OTA. Men det vi vet er at de i Kina selger en hjemmelader for 22kw og at bilen i det markedet kan utnytte den hastigheten. Så spørsmålet er hva løsningen der er og om dette er endret hardwaremessig i den europeiske versjonen. Jeg skal høre med servicesjefen hos Nio og se om han vet noe.

Det finnes en universal gitterløsning for 7-seter og de samarbeider med et firma i Sverige for å lage en gulv til tak løsning for 6-seteren og en bedre for 7-seteren.

Når det kommer til setestøtte er det vanskelig å si spesifikt. Jeg er selv 188 og har aldri hatt bedre seter, men det betyr jo ikke at de er gode nok for deg.

Det er flere festepunkter for bagasjeromssikting i bilen. Om du ønsker kan jeg ta bilder og sende deg fra min 6-seter om du bare gir meg en måte å kontakte deg på. Det er også et 12v strømmuttak bak i bilen.

kaffenons

Er det mulig å finne ut hvor mye som er igjen på mer-ladebrikken som kom med bilen?

BubbaJoFet

Sitat fra: kaffenons på søndag 02. januar 2022, klokken 12:34
Er det mulig å finne ut hvor mye som er igjen på mer-ladebrikken som kom med bilen?
Eneste jeg kan komme på er å registrere seg hos MER og koble ladebrikken mot profilen, om den ikke allerede er koblet til NIO. Mulig den ikke er prepayed og heller NIO som dekker opp til en hvis sum. (Har ikke registrert meg eller forsøkt)

Har fått til lading ved Koble stasjoner via NIO app, så bruker det. Langt flere ladere tilgjengelig i Bærum.
Om du sliter er følgende rekkefølge hva jeg lykkes med (Android)

1. Velge riktig ladekabel ved å trykke på tilhørende knapp på ladestasjonen (har aldri lykkes uten å gjøre dette)
2. Velge laderen i NIO app
3. Trykke start i App nesten samtidig som jeg setter kontakten i bilen og handshake mellom bil og lader pågår  Du hører ett knepp fra laderen om det lykkes før noe oppdateres i app eller display.

Feiler det venter jeg til laderen ikke står som opptatt i app'en og prøver igjen.

Sirhusi

Takk for gode svar nilka 🙌🏻 sant som du sier om setene, bare lest tester så får prøve selv.

- noen som har fått «byttet» inn hjemmeladeren i noe annet?
- er det fotobokser lagt inn i navigasjonen (som volvo, ford, osv gjør)?

kaffenons

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 02. januar 2022, klokken 14:07
Eneste jeg kan komme på er å registrere seg hos MER og koble ladebrikken mot profilen, om den ikke allerede er koblet til NIO. Mulig den ikke er prepayed og heller NIO som dekker opp til en hvis sum. (Har ikke registrert meg eller forsøkt)

Har fått til lading ved Koble stasjoner via NIO app, så bruker det. Langt flere ladere tilgjengelig i Bærum.
Om du sliter er følgende rekkefølge hva jeg lykkes med (Android)

1. Velge riktig ladekabel ved å trykke på tilhørende knapp på ladestasjonen (har aldri lykkes uten å gjøre dette)
2. Velge laderen i NIO app
3. Trykke start i App nesten samtidig som jeg setter kontakten i bilen og handshake mellom bil og lader pågår  Du hører ett knepp fra laderen om det lykkes før noe oppdateres i app eller display.

Feiler det venter jeg til laderen ikke står som opptatt i app'en og prøver igjen.

Har prøvd å koble den mot profilen, men fikk beskjed om at den allerede var tilknyttet eller noe sånn. Rart om det ikke skal gå å sjekke gjenstående forhåndsbetaling på brikken da. Koble er det ikke så mye av her på nordvestlandet tror jeg.

BubbaJoFet

Sitat fra: kaffenons på mandag 03. januar 2022, klokken 17:52

Har prøvd å koble den mot profilen, men fikk beskjed om at den allerede var tilknyttet eller noe sånn. Rart om det ikke skal gå å sjekke gjenstående forhåndsbetaling på brikken da. Koble er det ikke så mye av her på nordvestlandet tror jeg.
Jeg tror nok brikkene er koblet mot ett kundeforhold med NIO, det er enklere enn prepaid. Står vel også at NIO vil fakturere overskytende i brevet fra MER.

Ring NIO/send epost og sjekk med de hva som skjer når du har brukt mer enn 2000.
Jeg fikk beskjed om at de fylte på når det gikk "tomt" for BaaS kunder siden plugsurfing ikke er på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA