Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og videoer

Startet av elektro, tirsdag 07. september 2021, klokken 10:55

« forrige - neste »

elektro

Kom over denne videoen av en amerikaner som bor i Kina. Hopp 3 minutter ut i videoen hvis dere hoppe over hans for så vidt ganske interessante perspektiv fra en oppvekst i LA. Så får vi høre litt om fordelene ved å leie batteri i stedet for å eie. Det er mer enn å slippe å lade. Ikke noe nytt, men det er godt forklart.

Fra ca. 10 minutter kan man se Summon med ES8, samt noen felger som jeg er litt nysgjerrig på, og forøvrig litt batteribytte osv. Jeg fant i alle fall glede i videoen..  :) https://youtu.be/AWyrBtuKbSc
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Denne viser både NIO Pilot i bruk, men også svakheten med bare en sensor til overvåkning av sjåføren. Mulig at kupekameraet sjekker om føreren sovner.

https://www.youtube.com/watch?v=6x6a1QfOMGM&t=97s

BubbaJoFet


daktari

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 08. september 2021, klokken 21:07
EuroNCAP https://youtu.be/c10z2q_GOs0
5*, som var forventet av NIO
92% sikkerhetssystem var sterkt. Merk også passasjer foran hvis airbag kommer ned fra taket, 18 sek i videoen.
https://youtu.be/c10z2q_GOs0?t=18
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: daktari på onsdag 08. september 2021, klokken 22:22
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 08. september 2021, klokken 21:07
EuroNCAP https://youtu.be/c10z2q_GOs0

Merk også passasjer foran hvis airbag kommer ned fra taket, 18 sek i videoen.


BubbaJoFet :+1: takk for video.

Daktari: Enig - 92% sikkerhetssystem er supert.

Hvorfor bare 82% score på den passasjerdelen av testen? Se bilde. Er ikke 82% lavt?


BubbaJoFet

Vet ikke hvorfor, det er noe mer skade på overkroppen registrert enn ved feks polestar 2, som har 93%, om en sammenlikner rapportene. Men det er ingenting i teksten som forteller hvorfor.

Elbileier fra Sandnes

Den litt lave scoren kan ha med at den har færre airbager enn f.eks Audi Q4. Mangler kneairbag fremme og har heller ikke airbag mellom fører og passasjer.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

elektro

Har ikke noen forutsetning for å si om 82% for forsetepassasjerer er lavt, men skulle gjerne hatt den på 90-tallet. Det er imidlertid verdt å merke seg at ES8 sin snittscore på 82,5% er bedre enn både Audi e-tron quattro, Q4, Q7 og Q8. Det er bare en hårsbredd bak biler som Skoda ENYAQ og Mercedes GLE. Model X topper alle disse med 86,25% snitt, men resultatet til ES8 er vel likevel ganske bra. En bil som Ford Explorer 77,5%. Porsche Taycan scorer snitt 77,75%

Jeg vet ikke hvordan bilens størrelse og vekt spiller inn på disse resultatene, men for ens egen- og sine passasjerers sikkerhet, er det vel regnet som en fordel å ha stor, høy og tung bil. Det er ES8. Jeg er usikker på om jeg heller ville sittet i en Model 3 i en front mot front mellom disse to, selv om sistnevnte scorer bedre i Euro NCAP. :o

PS! Jeg opplevde på tross av størrelsen ES8 som lett å kontrollere unnamanøver i opp til 100 km/t med fire voksne i bilen på Eggemoen. Riktig nok på tørr asfalt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Model X er vel testet etter med litt mildere bedømming enn hva ncap bruker nå?
Bedømming er satt til bilgrupper i ncap, så en 5* til en smart fourtwo er ikke like sikker som en 5* til en Golf. Hvordan vekt og størrelse spiller inn vet jeg ikke, det er ett litt rotete system.

elektro

Enig. I tillegg er det jo ikke den eneste testen. Amerikanske NHTSA og IIHS er to andre, som ofte rangerer bilene annerledes.

Men er det noen som har noen andre, spennende bilder og videoer, eller? :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#10
Her er videoutgaven av Cleantechnica sin test av ES8: https://youtu.be/DopHigCJ2gU

Ikke så mye nytt, men pene bilder. Kanskje vel så interessant er denne gjennomgangen av skjerm og menyer: https://youtu.be/UygjYUDX1h8

NB! Dette er vel filmet før NIO OS 3.0.0 ble sluppet. Skal være relativt store endringer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Kanskje ikke alt for mye nytt, men gode poenger de gjør og gjennomgangen av interiøret var veldig bra. Kjenner at 6 seteren frister mer og mer, iallefall når jeg kan selv slippe å kjøre hele tiden. Kan jeg sette meg bak og slappe av.

elektro

De trekker frem lydanlegget som et stort minus. Litt kjedelig da, men jeg er ikke så godt vant med standardanlegget i e-tron. Det jeg savnet i klippet som omhandler musikkanlegget i ES8 er fader og balanse. Eller i alle fall en mulighet til å ha lyd kun bak. Går det? Min og ungenes musikksmak sammenfaller ikke alltid helt.. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Jeg tror nok ikke tidal hifi kommer helt til sin rett her, men det anlegget jeg testet før sommeren var bra trøkk i, musikken var via BT.
Om de har testet DAB+ via software dekoding, og ikke feks tidal direkte, kan det ha en påvirkning. DAB+ er vi vel alene i verden om å bruke, så får håpe det legges til TuneIn og Spotify snart. Synes DAB+ i polestar 2/xc40 var en begredelig affære.

BubbaJoFet

https://youtu.be/V69eNxSp000
Tysk tv på tur til Oslo. Overraskende positive gitt tysk bilindustri posisjon, så usikker på om det er en nyhetssak eller en biltest.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA