Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med hjemme-lading?

Startet av haraldk, søndag 05. september 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

haraldk

Fikk levert min I5 Special Edition Long Range RWD sist torsdag, og måtte selvfølgelig teste lading i vårt Zaptec-anlegg allerede første kveld selv om det var nesten 90% igjen i batteriet...

Etter tilkobling av kabel og lesing av RFID-brikke så handshake mellom lader og bil ut til å skje på vanlig måte. Først blinkende gult under autorisasjon, så via grønt til blått og deretter blinkende blått. Hørte de vanlige relé-klikkene fra lader og bil og statusbildet vistes på skjermen i bilen. Viste 7,4Kw, men så gikk laderen i rødt før bilen rapporterte anslått ladetid. Koblet fra og gjentok et par ganger med samme resultat. Lot da kabelen stå i for så å gå hjem og sjekke om noe var rapportert i Zaptec-portalen (jeg administrerer ladeanlegget vårt). Til min forbauselse så jeg i portalen at lading nå var i gang og dro 6,8Kw.

Forsøkte igjen neste dag med et litt tommere batteri og den gikk i rødt igjen. Justerte ladestrøm til middels fra maks i infotainment menyen og lading startet uten problemer, men med tregere lading enn ønskelig så klart.

Har brukt den samme laderen i nesten 3 år på min Ioniq 28Kwh uten problemer.

Kontaktet installatør som har viderendt problemstillingen til Zaptec support. Det er kun de som kan lese ut feil-loggene.

Installatøren hadde akkurat hatt en sak med en annen I5-eier med Easse hjemmelader. Denne erfarte at når bilen rapporterte lading ferdig så gikk hovedsikringen i huset. Dette er i en veldimensjonert 400V 3-fas installasjon med nok av kapasitet.

Har noen andre erfart problemer med hjemmelading med I5 og evnt funnet løsning på disse?


power59

Sjekk ladekabelen og den tynne kontrollpinnen som er kortest i kontakten som skal inn i ladestasjonen. Pinnen er koblet mot jord via en motstand hvis størrelse forteller ladestasjon kabelens ampere rating.

På min kabel var den 2.5 - 3 mm lengre inn enn hos sammenlignbare type 2 kontakter. Har byttet kabel og et tilsvarende problem som ditt ser nå ut til å være løst.

Er pinnen litt for kort så vil en liten bevegelse i kabelen bryte kontakten og koble ut ladestasjonen.

Har sett tilsvarende feil (?) på en annen Ioniq 5 kabel. Ser ut som om type 2 kablene til Ioniq 5 kan være feilprodusert?

haraldk

Takk for tips!

Skal se å få lånt en annen kabel og teste på maks strømtrekk igjen i morgen.

ProsjektX

Av og til løser jordfeilautomaten til kursen som går til ladestasjonen idet bilen skal starte lading.. Egentlig litt usikker på om det kan skje når jeg plugger inn. Noen som erfarer noe lignende? Har en Easee sikret med 32A 3-fas C-kar vanlig jordfeilautomat, på TN-nett
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Limodriver

Sitat fra: ProsjektX på mandag 06. september 2021, klokken 13:45
Av og til løser jordfeilautomaten til kursen som går til ladestasjonen idet bilen skal starte lading.. Egentlig litt usikker på om det kan skje når jeg plugger inn. Noen som erfarer noe lignende? Har en Easee sikret med 32A 3-fas C-kar vanlig jordfeilautomat, på TN-nett

Er dette en eldre jordfeilbryter eller en som er montert for formålet? Jeg har vært borti eksisterende jordfeilbrytere som har koblet ut ved ladestart av elbil. Ved bytte av jordfeilbryteren, som ikke har løst ut for annet enn elbillading, har problemet vært løst.

ProsjektX

Sitat fra: Limodriver på mandag 06. september 2021, klokken 15:04
Sitat fra: ProsjektX på mandag 06. september 2021, klokken 13:45
Av og til løser jordfeilautomaten til kursen som går til ladestasjonen idet bilen skal starte lading.. Egentlig litt usikker på om det kan skje når jeg plugger inn. Noen som erfarer noe lignende? Har en Easee sikret med 32A 3-fas C-kar vanlig jordfeilautomat, på TN-nett

Er dette en eldre jordfeilbryter eller en som er montert for formålet? Jeg har vært borti eksisterende jordfeilbrytere som har koblet ut ved ladestart av elbil. Ved bytte av jordfeilbryteren, som ikke har løst ut for annet enn elbillading, har problemet vært løst.

Er en ny kurs dedikert til ladestasjonen ja, jordfeilautomat, montert for ca 1 år siden. Schneider. Aldri opplevd dette med eNiro f.eks på denne.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

trykkertor

Jeg lånte en Ioniq 5 en helg på hjemmeprøving.
Da den skulle kobles til vår Tesla Wall Charger, som vi har ladet både e-Niro, Kona Electric og Model 3 med, så gikk Ioniq 5 over i feilmodus på lading.
Prøvde flere ganger, feil oppstod.
Så, som trådstarter, med feil på systemet, men pluggen i, så begynte det etter hvert å lade. Så da turte jeg ikke røre noe mer, siden jeg hadde lovet å returnere bilen mandagen med mye strøm.

Men var ikke tillitsbyggende at lading opplevdes som en blanding mellom feilmeldinger og bingo for å komme igang. Det er ikke noe jeg kan stole på i hverdagen, da jeg forventer å koble til og gå, uten å skulle stå å vente på om lading kommer igang.

haraldk

Fikk testet med to andre Type 2 kabler i ettermiddag. Den ene er i jevnlig bruk på en T3 (ikke Tesla original), og den andre er en Mercedes original kabel. Feilet på samme måte (gikk i rødt) med begge kablene.

Prøvde deretter lading på en nyere Zaptec Pro i samme ladeanlegg (s/n starter med ZPR, min starter med ZCS). Kabelen var original Hyundai levert med Ioniq 38 Kwh. Lading startet uten problem.

Begge laderne har nyeste FirmWare for de respektive modellene.

Ser for meg ut som om laderen min forteller bilen at den kan levere mer strøm enn den faktisk kan.

Foreløpig peker jeg på Zaptec som "syndebukk". Får se hvordan de forholder seg til disse nye opplysningene.

Stay tuned  ;)


kristianbergen

Hadde trøbbel føste gang.
Kontaktet zaptec og de omkonfigurerte boksen da jeg sa bilmerke. Funker bra nå.


Leaf 2013

haraldk

Zaptecs forslag til løsning var å omkonfigurere laderen til maks 28A i stedet for 32A. Installatør utførte dette og lading startet (som forventet) OK. Bilen viste 6,2 Kw.

Er det dette som ble utført for @kristianbergen?

De sier også at dette har vært løsningen for lading av E-tron.

Når jeg sa tidligere at laderne var på nyeste FW nivå så viser det seg at dette ikke helt stemmer. Noen av de nyeste laderne (Zaptec Pro) har eldre FW enn de eldre (ZapCharger Pro). Likevel rapporterer Zaptec portalen at alle ladere "Bruker siste versjon".

Testet lading hos nabogarasjen med samme generasjon lader som min (ZapCharger Pro), men med ett hakk nyere FW (3.2.5.5) enn min. Feilet på samme måten.

Foreløpig konklusjon: ZapCharger Pro signalerer for høy tilgjengelig ladestrøm til bilen, eller så er den for sensitiv på strømtrekket når lading starter.

kristianbergen

Sitat fra: haraldk på onsdag 08. september 2021, klokken 22:43
Zaptecs forslag til løsning var å omkonfigurere laderen til maks 28A i stedet for 32A. Installatør utførte dette og lading startet (som forventet) OK. Bilen viste 6,2 Kw.

Er det dette som ble utført for @kristianbergen?

De sier også at dette har vært løsningen for lading av E-tron.

[...]



Det stemmer nok. Elektrikeren nevnte noe om etron-fix, uten at jeg orket detaljene.
Ser i portalen at jeg får max effekt 6.9 kW, tilsvarende 30 A
Naboene har 32 kW. Får altså 7% redusert maks-effekt. Det er sjelden lasten på anegget tilsier maks-effekt.

Laderen påstår den bruker siste firmware, 3.2.2.0. Lurer litt på på denne definisjonen på "siste"
Leaf 2013

haraldk

Som administrator av anlegget kan jeg faktisk justere ladestrømmen selv.  :D
Forsøkte med 31A/7,1kW, men lader gikk i rødt, deretter 30A/6,9kW og lading starter OK.

Vil gjøre en ny test når bilen er mer "tørst", har 91% på batteriet nå.

Kan godta denne begrensningen foreløpig, men får litt dårlige vibber hvis dette er Zaptecs endelige løsning. Da jeg argumenterte for å satse på Zaptec når vi skulle etablere ladeanlegg i garasjelaget, var en av hovedgrunnene at Zaptec lovte å være "Future proof" pga muligheten for OTA oppgradering av FW hvis nye biler krevde dette. Ellers er jo en lader bare en "fancy light switch"  ;)

https://youtu.be/RMxB7zA-e4Y

Når det gjelder begrepet "Bruker siste versjon" for FW tror jeg at dette betyr at laderen har siste versjon av FW som Zaptec i sin visdom har tilbudt/lastet ned til laderen. Så på forsommeren at flere ladere ikke hadde status "Bruker siste versjon" og at jeg kunne klikke på en knapp i portalen for å oppgradere. Spurte installatør om jeg skulle gjøre dette, men fikk beskjed om at oppdateringen ville utføres automagisk. Hos oss har vi en nå miks av "gamle" ladere med både ny og eldre FW og nyere ladere med samme miks, og alle sier "Bruker siste versjon" ???



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA