Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriproblem på KONA- hva er det som skjer?

Startet av Gulen19, lørdag 04. september 2021, klokken 22:52

« forrige - neste »

Gulen19

Den 25.03.21 ville ikke min knapt 2 år gamle KONA starte etter lading hjemme i garasjen. Det viste seg å være noe feil med hovedbatteriet, og ikke 12V-batteriet. Og det var helt umulig å si når nytt kunne skaffes fra Korea, så nå venter jeg fortsatt. Etterhvert har jeg skjønt at det er flere i samme situasjon, og at det nå er lange køer for å få sikfte batteri.
Siden jeg hadde kjøpt den importert fra Tyskland hos en forhandler i Oslo fikk jeg ikke leiebil hos Hyundaiforhandler her i Bergen hvor jeg bor, og har forlengst brukt opp kvoten på 45 dager som jeg fikk via forsikringen.
Jeg begynner å lure på om jeg skal heve kjøpet eller er det noen som har kjennskap til lignende tilfeller, og kan gi meg et råd? Det skal sies at jeg ellers har vært veldig godt fornøyd med denne bilen.

TB

Tilgang på batteri er trolig en utfordring da svært mange Hyundai KONA må bytte batteri pga. produksjonsfeil og fare for brann.

Vil tro Hyundai forhandler har meldt inn behov for batteri, men uten reservedeler er det begrenset hva forhandler kan klare å gjøre. De vil få dekket arbeid og reservedeler fra Hyundai sentralt, men leiebil osv. vil de neppe få refundert.

Hva Hyundai importøren i Norge ønsker å bistå med er jeg usikker på, de har ikke importert bilen, så de har neppe noe stort ansvar.

Tror dermed det vil være forhandler i Oslo du må henvende deg til. De har solgt deg en vare som ikke lar seg reparere innen rimelig tid.

Om forhandler da vil la deg levere inn bilen, dvs heve kjøpet, eller leverer levere deg en annen bil du kan bruke midlertidig, eller om du kan bytte inn bilen du har nå mot en som virker vil være mulige måter å løse det på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Slik jeg ser det er dine rettigheter delt i forhold til reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven og garantien fra Hyundai.

Garantien fra Hyundai er beskrevet i garantiheftet som fulgte bilen. I mitt står det at dette gjelder for biler solgt i Europa/EU. Dvs at forhold som er regulert i garantien kan du henvende deg til Hyundai om, hvorvidt Hyundai Norge håndterer det eller henviser deg til andre deler av Hyundaisystemet må du kontakte Hyundai Norge for å få avklart.

Reklamasjon i forhold til forbrukerkjøpsloven må rettes mot forhandler du kjøpte bilen av. Med andre ord er du avhengig av at denne forhandleren er søkegod og har økonomi til å følge opp sine forpliktelser. Dersom de ikke har det må du igjen lene deg på garantien til produsent.

Jeg er redd for at det eneste som nytter dersom du ikke får svar er å klage saken inn for forbrukermyndighetene. Dette er kostadsfritt, men tar dessverre lang tid. Dersom bilen ikke er brukbar i mellomtiden kan du kreve å heve kjøpet dersom mangelen ikke avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Første ledd i en slik klage er megling, da prøver de som regel å gi så lite som mulig. Da må en vurdere om en aksepterer å ikke få fulle rettigheter eller om du ønsker å ta det videre til forbrukerklagenemda eller til domstolen. De fleste aktører i bilbransjen er klar over at de ofte ikke gir forbrukeren de rettighetene de har og gjør mye for å unngå en rettslig vurdering.

Det som gjør forholdet mellom forhandler og Hyundai Norge (også for oss med norsksolgt bil) er at alle peker på alle og ingen tar ansvar. Dette koblet mot en gnienhet og motvilje mot å rydde opp er utfordrende. Det er egentlig sørgelig da Kona er en glimrende bil til sitt bruk, men har hatt noen feil som burde vært ryddet opp i og bileierne hadde vært strålende fornøyde.

Gustav Ditter

Bilen min fikk full stans i Hamburg (kona 64 kw 2019 model - desember)   Forhandlere i Hamburg anbefalte at ordnet transport tilbake til Norge  fordi de hadde mere en 8 mnd  ventetid på deler.   Hyundai Norge sa at Hyundai Tyskland hadde ansvaret -  o viceversa.  Jeg kjøpte bilen hos mobile.no   på Ensjø , med full garanti .  Bilen har kjørt 67000 km  med alle service ok.   Siste servicen var en katastrophe for meg ,  ikoner på skjermet ble borte,   navigasjon borte,  displayet  til høyre central borte i perioder,  bilen ustabil , dører , speil ,  så full stopp i Hamburg på parkering til hotelet -  står  nå hos Hyundai forhandler i Hamburg .   Jeg står uten bil,  har klaget på den siste servicen  - har ikke fått noen svar fra hyundai  forhandler i Oslo hvor jeg kjøpte bilen ,  har ikke fått tilbud om erstattningsbil .   Er i kontakt med min forsikring - som vil transporterer bilen tilbake til Oslo .  Det mes utrolig er at Hyundai garantien gjelder for hele Europa - men du får ingen hjelp.   Utroligt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA