Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kartoppdateringer

Startet av espenri, onsdag 01. september 2021, klokken 10:25

« forrige - neste »

espenri

Hei kloke forumhoder.

Jeg prøver å oppdatere kartunderlaget på min 2019 I-Pace. Dette har jeg gjort:


  • Formatert en 32GB minnepinne til fat32
  • Plassert minnepinnen i bilen (USB-port i midtarmlenet) og startet bilen
  • Lastet ned "Jaguar InControl Touch Map Updater"

Når jeg starter opp appen, med minnebrikken koblet til mac'en får jeg bare feilmelding om "PLEASE INSERT SD CARD"

Alle guider jeg finner på nett forutsetter at kartdata ligger på et minnekort som var inkludert i bilen ved kjøp. Dette er ikke tilfelle på I-pace. Det er derfor vanskelig å vite hvorfor det feiler.

Er det noen som har gjort dette på sin bil og kan gi meg et hint om hvorfor programvaren ikke finner minnepinnen min? Må minnepinnen ha stått i bilen på forhånd? I så tilfelle, hvilken USB-port skal den stå i? Hvor lenge må den ha stått? Og må man gjøre noe spesielt i bilen?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

chargedup

Mitt tips er å prøve en annen datamaskin. Er vanligvis ikke her det stopper for andre. De vanlige stoppene går på VIN nr/konto som ikke matcher (eller at bilen bruker timer/dager/uker på å confirme at du er eier av VIN x med konto x) .
USB trenger ikke å ha vært plugget inn i bilen. Jeg har ikke prøvd på mac, men HERE map downloader fungerer på de 4 dataene (både bærbare og stasjonære) jeg har prøvd på.

Prosedyren er:
Kjøp stor nok minnepenn(64GB), formater den til FAT32. (filen er ca 33GB så 32GB holder ikke, så mulig dette er problemet?)
Last ned HERE map downolader, plugg inn USB minnepenn i data og så trykk download på jaguar.here på EU kartet.
Putt inn minnepenn i en av USB i midtkonsoll (mulig jeg bare har hatt flaks og traff riktig, men tror begge kan brukes) og trykk på navigasjon.
Da popper det opp om du vil installere nye kart og det tar 20-60min (bil kan ikke skrus av på den tiden, så ta det når du skal kjøre en stund).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

#2
Sitat fra: espenri på onsdag 01. september 2021, klokken 10:25
Hei kloke forumhoder.

Jeg prøver å oppdatere kartunderlaget på min 2019 I-Pace. Dette har jeg gjort:


       
  • Formatert en 32GB minnepinne til fat32
  • Plassert minnepinnen i bilen (USB-port i midtarmlenet) og startet bilen
  • Lastet ned "Jaguar InControl Touch Map Updater"
Når jeg starter opp appen, med minnebrikken koblet til mac'en får jeg bare feilmelding om "PLEASE INSERT SD CARD"

Alle guider jeg finner på nett forutsetter at kartdata ligger på et minnekort som var inkludert i bilen ved kjøp. Dette er ikke tilfelle på I-pace. Det er derfor vanskelig å vite hvorfor det feiler.

Er det noen som har gjort dette på sin bil og kan gi meg et hint om hvorfor programvaren ikke finner minnepinnen min? Må minnepinnen ha stått i bilen på forhånd? I så tilfelle, hvilken USB-port skal den stå i? Hvor lenge må den ha stått? Og må man gjøre noe spesielt i bilen?
Vet ikke om i-Pace er så glad i det, men har du et minnekort å teste mot, kan du prøve å formatere til exFAT istedet, og se om bilen aksepterer dette.

https://websetnet.net/no/how-to-format-a-drive-in-exfat-so-it-works-on-both-windows-and-mac/

EDIT: Kan og være du må formatere kortet fra bilen, i tilfelle den skriver inn noe kode som beskytter minnebrikken fra "ulovlig" lese/skrive-operasjoner....
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Bruk metoden som chargedup skisserte. Gjorde det slik her om dagen og det fungerer. Bilen kan godt stå stille i ikke aktiv modus og med nøklene i slik at den ikke skrur seg av. Ikke aktiv får du om du starter uten å trå på bremsen. Tok under 30 min for min del.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Mulig det er størrelsen på USB-lagring som gjør at det er problemer for meg da.

Fikk samme feilmelding i Windows via virtualbox.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

Sitat fra: espenri på torsdag 02. september 2021, klokken 08:04
Mulig det er størrelsen på USB-lagring som gjør at det er problemer for meg da.

Fikk samme feilmelding i Windows via virtualbox.

Min 32 GB pinne var for liten så du må nok opp på 64 GB slik jeg med flere bruker. Men den må formateres til FAT32 med noe slikt eller lignende:

https://fat32-format.en.softonic.com/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Jeg kan jo oppdatere her; hvis det er noen som lurer så hjelper det altså ikke med 64gb minnepinne. Da sitter jeg nok igjen med at dette er et problem med software til Jaguar på macOS.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

scholro

Gikk helt fint her med MacOS og 64gb minnepinne da jeg oppdaterte for en uke side.

turfsurf

Sitat fra: espenri på fredag 01. oktober 2021, klokken 10:27
Jeg kan jo oppdatere her; hvis det er noen som lurer så hjelper det altså ikke med 64gb minnepinne. Da sitter jeg nok igjen med at dette er et problem med software til Jaguar på macOS.
Nei, det funker fint. Men du må ha en MBR partisjonstabell med extFAT filsystem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

espenri

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. oktober 2021, klokken 17:00
Sitat fra: espenri på fredag 01. oktober 2021, klokken 10:27
Jeg kan jo oppdatere her; hvis det er noen som lurer så hjelper det altså ikke med 64gb minnepinne. Da sitter jeg nok igjen med at dette er et problem med software til Jaguar på macOS.
Nei, det funker fint. Men du må ha en MBR partisjonstabell med extFAT filsystem.

Kan du utdype dette? Nå har jeg forsøkt en 64GB minnepinne, formattert både som exFAT og FAT32 på windows og Mac, fungerer fortsatt ikke, samme feil som tidligere.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Sitat fra: espenri på fredag 15. oktober 2021, klokken 13:05
Kan du utdype dette? Nå har jeg forsøkt en 64GB minnepinne, formattert både som exFAT og FAT32 på windows og Mac, fungerer fortsatt ikke, samme feil som tidligere.
Hvis du bruker disk utility i Mac, markerer den fysiske devicen (ikke volumet, under view menyen må du ha "show all devices"), og velger erase ("høyre klikk"). Da får du en dialog hvor du kan velge "Format: MS-DOS (FAT)" (ikke exFat faktisk) , og "Scheme: Master Boot Record".

Det virker både for i3 og I-Pace for min del på en 64GB Corsair Voyager GT.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA