Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktpriser på Kona

Startet av Moas, onsdag 01. september 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

Moas

#15
Da er kona'en min solgt. Verditap 1,2 kr/km
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Håkon77

Var inne å tittet på finn og synes ikke verditapet var så voldsomt? Rundt 25-30000 pr år er vel akseptabelt? Det er vel bare Tesla som selger 5år gamle biler til nypris av uforståelige grunner
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Limodriver

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 11. september 2021, klokken 12:44
Var inne å tittet på finn og synes ikke verditapet var så voldsomt? Rundt 25-30000 pr år er vel akseptabelt? Det er vel bare Tesla som selger 5år gamle biler til nypris av uforståelige grunner

Tesla sitt lave verdifall i Norge har nok sammenheng med valutautviklingen NOK/USD. Når bilen stige i pris i Norge vil bruktbilene også bli mer verdt.

Håkon77

Da har jeg fått tilbud på min fra forhandler. 220000kr. Bilen var vist relativt strøken og spesielt i forhold til kilometerstand på nær 100000. Blir ca 40000kr i årlig verditap. Litt mer enn jeg håpet på. Kvier meg litt for å selge en bil som fortsatt kjennes som ny og som går så langt og billig.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moas

Min personlig erfaring er at drivverket på hyundai kona er svakt. Jo, lengre de eies, jo mer risiko er det for havari av drivverk, batteri, ac, interiør etc. Blir slitsomt å reparere i lengden.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Håkon77

Batteriet er egentlig ikke min bekymring. Det har ikke hatt noen reduksjon på 100000km og er heller ikke noe eget patent fra Hyundai. Det var vel noen girkassehavari i begynnelsen, men har ikke hørt noe mer om det så regner med det ikke er noe stort problem. Det som bekymrer er deler som ladekontakter og elbilspesifike deler. Det virker ikke som om det er noen erfaringer med hvor lenge de holder. De fleste som har elbil kjører lite så det vil vel ta tid før langpendlerne elektrifiseres og kan gi tilbakemeldinger på hvordan ting tåler tidens tann
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

arthur

Og siden hva du påpeker ikke har vært rapportert å være noe spesielt problem på elbiler så kanskje det ikke er så mye åbekymre seg for? Elbilen er jo ikke en helt ny "oppfinnelse", tross alt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håkon77

Ja, og nei Arthur. Elbilene før Leaf var for spesielt interesserte og ikke billige i drift heller med blybatterier. Det er ikke så mange av de moderne elbilene som er gamle og har gått langt enda. Jeg leste om en Tesla som hadde gått en million eller noe sånt, men så ble jeg ikke så imponert når listen over alt som var byttet 1 og 3 ganger. Det er jo ikke noe stress å få en bil til å vare lenge om vedlikeholdsbudsjettet er grenseløst. Jobben drev med dette før. Kostet på en hiace til 15000kr reparasjoner for 100000kr i året.. Nykjøp og reparasjon var visst to forskjellige budsjetter og det ene fikk alle pengene.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

arthur

Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 01. mars 2022, klokken 15:15
Det som bekymrer er deler som ladekontakter og elbilspesifike deler.

Hva er så spesielt med disse slik at de skulle være spesielt utsatt for "tidens tann"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håkon77

vet ikke. Men ombordlader ble fremholdt av selger som noe som kunne ryke og medføre ett par lønninger ut av vinduet. Har merket meg at 5år gamle Zoe`er har blitt skrotet allerede pga enkeltkomponenter har røket. Turbohavari skjer på bensin/diesel, men med oljeskift og riktig bruk så holder den 2500000km ihvertfall, og gir gjerne ett forvarsel i forkant. Har til gode å oppleve motorhavari og det kan jo tenkes at elbiler er like bra og kanskje bedre. Det ser vi vel om 8-10år. Toyota virker ihvertfall å ha tro på sitt batteri. Batteriene tror jeg er bra om de ikke da får bulker/skader. Vet det blir kondemnert en Kona nå. Batteriet har fått en flenge og batteriet alene koster langt mer enn bilens verdi. Men det er jo en ytre skade.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

arthur

Du har selv ikke opplevd et motorhavari på en bensin/dieselbil, men har hørt om fem år gamle elbiler som har blitt skrotet? Litt av en statistikk!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håkon77

#26
På Kona er det vist byttet en del ombordladere, girkasser og lagere i elektromotoren som medfører at hele motor må byttes. Vi snakker visstnok om reparasjoner rundt 40000kr. Men nå ruller det vel en del av de på veien så hyppigheten er uviss. Kan jo være det er minimalt sett opp mot fossilbiler fra VW etc. Statistikk hadde vært fint. Eneste som finnes er fra pkk hvor elbiler gjør det bra. Men pkk sier lite om annet en tilstanden der og da og de fleste er innenfor garanti enda. Ioniq begynner vel nå å bevege seg utenfor så det blir spennende å se fremover. Du virker sint. Har du det bra, Arthur?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Mateusz

Den billigste kona med 64kwh batteri på finn ligger på 285 tusen. Selges kona så dyrt for tiden? Har noen solgt eller kjøpt kona og kan si noe om dette her?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA