Model Y vs annet.

Startet av Panduck, mandag 30. august 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 31. august 2021, klokken 15:03
Det er et problem at Mach E ikke kan ha last på taket, skiboks? sykkel?, kajakk?. Det er forsåvidt et problem med Model Y også pga. lav lastevekt, skitur med 4 voksne og skiboks på taket ?
Med den flimsy takstativ løsningen på TMY frister det ikke å ha kajakkene på taket uansett. Blir vel en tilhenger til slik bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Panduck på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:24
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 31. august 2021, klokken 07:01Synes den begynner å se litt utdatert ut - allerede....Har du teste de nye Kia og Hyundai ?
Har prøvd Ioniq 5, KIA eNiro. Ioniq 5 klarte jeg ikke finne en komfortabel måte å sette med foten på pedalen. Litt dumt, ettersom det var en veldig flott bil ellers. Er litt dumt med serviceintervall på 15.000km, det vil bety service 2 ganger pr år for oss... eNiro syntes jeg ikke var noe behagelig å kjøre.

Nå er det gått ut melding om at service-intervallet er endret til 30 K/1 år, alt etter hva som kommer først. Så da skal du kjøre mye om du må ha 2 servicer i året...

;)

https://elbilforum.no/index.php?topic=56760.25;topicseen
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Nye priser på Polestar, 349k ! for single motor.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

rmi

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 01. september 2021, klokken 09:09

Polestar er ikke noe fullgodt alternativ til Model Y eller Mach E gpa størrelse og plass, men jeg foretrakk Polestar langt fremfor i3, både komfort og kjøremessig.

Daniel_0007

Sitat fra: rmi på onsdag 01. september 2021, klokken 12:49
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 01. september 2021, klokken 09:09

Polestar er ikke noe fullgodt alternativ til Model Y eller Mach E gpa størrelse og plass, men jeg foretrakk Polestar langt fremfor i3, både komfort og kjøremessig.

Sant Volvo og har lansert en billigere versjon av xc40 med en motor for 439 000 men blir fort litt liten.
Model 3 2019 LR Rwd

Panduck

Dette har gitt meg noen viktige innspill, tydelig at det må tenkes litt før vi går for Model Y. Lite støy betyr mye for oss, og det var jo virkelig dyr forsikring på den.

Planen blir nå en kjøretur med iD4, selv om jeg ikke har så store forventninger, de bildene jeg ser av pedaloppsettet virker veldig mye som iD3, men man sitter vel høyere, så det kan bety en del. Skal ta en prøvetur til med Ioniq 5 og se om jeg kan få stilt inn setene på en måte som gjør at det blir greit med fot på gasspedal der. Dette var en bil vi var veldig fornøyd med, annet enn at beinet ble slitent, og 15.000km service intervall. Om det nå har blitt 30.000, hjelper det mye. Ladehastighet er jo fantastisk, og V2L er jo ikke dumt å ha heller :)

Kanskje tar vi en prøvetur med Polestar 2 også. Er redd bagasjeplass kan bli litt lite, men ser jo folk stabler ganske mye inn i den.

VoltWay

Den har ikke den beste rekkevidden, men e-tron er i alle fall stille og komfortabel med god bagasjeplass. Den lader ganske greit, så om en ikke har alt for mange langturer i løpet av et år så kanskje det er et alternativ. Fort dyr som ny, men det er mange brukte på Finn.

Prøvekjør så mye du orker, det er absolutt den beste måten å få et inntrykk av hvordan de ulike bilene er. Så kan du sette opp et regneark med de viktigste kriteriene og se hvordan de ulike alternativene kommer ut.

Tsenng

Prøv Skoda Enyaq!  Ser en god del bedre ut (personlig mening) Både innvendig og utvendig i forhold til ID.4

Om du trenger 4x4 så kommer vel den samtidig med GTX fra ID.4   Naboen har en ID.4 og har lånt den da vi skal ha ny bil men likte Enyaq bedre personlig.  Hyggelig pris også på den (Skal ikke ha største batteri da jeg ikke har brukt for den rekkevidden)

bjorngb

Er det noen som har lest den overraskende konklusjonen i Nettavisen tmy vs Mach-e?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

RJK

Sitat fra: bjorngb på fredag 03. september 2021, klokken 20:47
Er det noen som har lest den overraskende konklusjonen i Nettavisen tmy vs Mach-e?
Først, en fordel om du legger ut link til artikkelen du snakker om. Deretter, siden det er pluss-artikkel (bør bemerkes), så ville det vært fint om du kunne kopiert inn konklusjonen.

På forhånd takk!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på fredag 03. september 2021, klokken 23:15
Først, en fordel om du legger ut link til artikkelen du snakker om. Deretter, siden det er pluss-artikkel (bør bemerkes), så ville det vært fint om du kunne kopiert inn konklusjonen.

På forhånd takk!

Innlegget var litt tvetydig, men jeg tenker han spurte hva konklusjonen var fordi han ikke selv har tilgang.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Panduck

Jeg har fått lest Nettavisen sin artikkel, overraskelsen var vel at de ikke klarte å peke på noen favoritt?

Artikkelen peker på en annen ting, nyttelast i Model Y er 390kg. Det er jo ikke så voldsomt mye mer enn i3en min, og gir virkelig ikke mye ekstra dersom man er 4 voksene på tur...

Det virker som om det ikke engang er noe poeng å prøvekjøre Model Y :/ Ioniq 5 har også ikke så høye tall der, men iallefall 55kg mer.

Panduck

Enyaq - Her satt foten på gasspedalen bedre enn jeg hadde antatt. Noe annet enn tidligere Skoda jeg har prøvd. Men følte vi satt trangt. Det er egentlig merkelig at man skal sitte så trangt i en bil som er på mye større enn en i3, men det er tydelig at man blir bortskjemt av hvor mye plass man har foran i i3en. Nær sagt alt var bedre med Ioniq 5 unntatt "foten på gasspedalen" (som faktisk betyr en del), så dette blir litt vanskelig.

Volvo XC40 - Kom 10 minutter før de stengte, men det var nok tid til å prøvesitte og finne ut at dette ikke var bilen for meg. Setet gikk ikke langt nok bak, noe som gjorde at foten ble helt feil på gasspedalen, noe som hadde blitt slitsomt. Hørte det var en fyr som saksøkte Volvo fordi de ikke hadde laget bilen han kjøpte stor nok til skostørrelse 48, og han vant og fikk erstatning for tapet når han solgte bilen. Tror ikke XC40 var like ille, men det er tydelig at du skal ikke ha store føtter / lange bein i Volvo, noe som er helt bak mål i en bil som er såpass stor.

VoltWay

Enig angående Enyaq og plass. I baksetet er det god plass, men framsetene synest jeg blir unødvendig trange. Jeg forstår lite av valget om den buede delen i knehøyde på passasjersiden. Du kan kjøre passasjersetet frem og ha grei plass i lengderetning, men pga. buen så får du ikke plass til kneet. Har du et litt stort barnesete så kan det bli knapt. Ikke spesielt «simply clever», spesielt siden denne buen kun ser ut som et designelement.

Vi testet med barnesete bak og kunne ha setet langt nok bak til at det var plass til kneet, men det blir uansett trangere enn nødvendig.

bjorngb

Sitat fra: RJK på fredag 03. september 2021, klokken 23:15

På forhånd takk!
Først linken: https://www.nettavisen.no/tesla-model-y/ford-mustang-mach-e/elbil/test-ford-mustang-mach-e-long-range-awd-moter-tesla-model-y/f/5-95-284413

PS - DETTE ER EN PLUSS-ARTIKKEL (bak betalingsmur)

Har ikke tilgang til konklusjonen.

Værsågod 🍆🍩
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA