Model Y vs annet.

Startet av Panduck, mandag 30. august 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 31. august 2021, klokken 08:35
Her er utdrag fra test av Model Y mot noen konkurrenter:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ikke overraskende at Y vinner. Litt uenig i et par av momentene der f.eks kjøreegenskaper der bilen trekkes frem og komfortabel nevnes - vel den vinner vel ikke på mest komfortabel gitt hjulstøy og litt fast oppsett sammenlignet med en del av konkurrentene - men er vel innenfor. Størrelse uten at nyttelast følger og manglende festekrok burde gitt mer minus - dette med lastekroker bør nevnes oftere da dette betyr en del for familier med små barn og hund. At en kun ser på volum og ikke hvordan volum kan brukes er en svakhet med testen.

E-Trond

Kikket nettopp på video som Kris R har lagt ut.
Rekkevidde på Model Y i 110 var nesten identisk med Gtx.
Han nevner også at bilen støyer mer enn Gtx.
Så det er tydelig at på komfort så vinner Gtx med bedre støtdemping og støyisolering.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

z4rd

Sier han noe om kjøreglede? App? Ladefart? Ikke sett videoen selv...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

E-Trond

Sliter med dårlig nett i dag så har bare sett små utdrag av testen.
Han hadde vel 125 kw som maks ved 35 % på en 200 kw lader.

Angående dette med rekkevidde så synes jeg det var en skuffelse med Model Y.
Den har lenger oppgitt wltp enn GTX og rullet på 19" hjul mens GTX hadde 21"
Alikevel skilte det bare noen få km mellom disse bilene.
Rekkevidde I 110 km/t burde jo være en ren paradegren for Y gitt at de har designet bilen for lavest mulig luftmotstand. 

Model Y 388 km
Gtx 383 km
ID 7 GTX
Ioniq  2020

hELgenen

Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:41
Sier han noe om kjøreglede? App? Ladefart? Ikke sett videoen selv...

Ja - han nevner 2 av de 3 punktene.
Ladefarten er faktisk lav dersom man ikke forvarmer. Ikke noe problem dersom man legger i en SuC stopp for da vil bilen forvarme, men gjør man ikke det - vel så går det faktisk overraskende tregt.
Kjøreglede - ja, han går inn på dette også og er positiv her - dog negativ til dette med støy og pling/plong lyder.
App - tror ikke han var inne på det.
Ser en bort fra Suc og infotainment som er suverene på Tesla - så får en ikke inntrykk at dette er en knock out seier for Model Y sett opp mot konkurrentene. Min subjektive mening er at bilen har potensial til å være fullstendig suveren på alle fronter - men at Tesla snubler litt mhp. nyttelast,lastekroker og hjulstøy. Deretter kommer annet småplukk som f.eks løsningen Tesla har valgt mhp festandordning for takstativ. Tilhengerfeste er vel heller ikke semielektrisk? Så det er alltid noe småtteri en kan henge seg opp i - men bilen står seg som et svært godt kjøp tross litt småmangler.

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på tirsdag 31. august 2021, klokken 10:13

Angående dette med rekkevidde så synes jeg det var en skuffelse med Model Y.

Ble de testet sammen, dvs to sjåfører som kjørte samtidig samme strekning? Alt annet blir litt meningsløst for å sammenligne mellom biler med så liten forskjell i oppgitt rekkevidde.

Ellers er vel ikke Tesla de som gjør det best ifht WLTP heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 31. august 2021, klokken 07:01
Synes den begynner å se litt utdatert ut - allerede....

Har du teste de nye Kia og Hyundai ?

Har prøvd Ioniq 5, KIA eNiro. Ioniq 5 klarte jeg ikke finne en komfortabel måte å sette med foten på pedalen. Litt dumt, ettersom det var en veldig flott bil ellers. Er litt dumt med serviceintervall på 15.000km, det vil bety service 2 ganger pr år for oss... eNiro syntes jeg ikke var noe behagelig å kjøre.

Panduck

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. august 2021, klokken 07:55
For meg er Ioniq 5 og EV6 samt Mach-e de beste alternativene.

Mach-E er den som for meg så langt var den beste å kjøre. Men prisen virker å bli høyere enn for Model Y dersom man ønsker samme utstyrsnivå. Jeg trodde Model Y ville ligge over i pris, men når det ser ut til å bli rimeligere med Model Y, gi raskere lading, og (det er jo mulig det blir åpent for alle men hvordan det blir er vel usikkert) tilgang til deres ladenettverk.

Har prøvd eNiro, Ioniq 5, prøvde id3 (før ID4 var tilgjengelig)

Panduck

Sitat fra: Jambo på tirsdag 31. august 2021, klokken 08:11
Har du prøvekjørt VW ID.4 GTX?

Nei. Jeg bør muligens gi den et forsøk. Jeg ble ekstremt skuffet over ID.3. Hadde god tid til prøvekjøring men måtte kjøre tilbake etter 20 min da jeg hadde fått så vondt i beinet at jeg ikke klarte mer.

Jeg har også ELENDIG erfaring med Møller bil etter å ha eid Passat en liten stund. Og slik jeg leser på forumet er jeg ikke alene om dette. Det trekker ned en del :/

Volvo XC40 har vi heller ikke prøvd, men det vi leser om rekkevidde om vinter gjør at vi nok heller vil ha noe annet.

Panduck

Det vi er på jakt etter er rett og slett en bil til å erstatte i3'en vår. En i3 med lang rekkevidde og  noe lengre enn det den er nå, slik at det ble god plass i baksetet, hadde vært ideelt. Men, det kommer jo ikke. Det vi leste om ID3 gjorde at vi var sikre på at det skulle bli vår neste bil. "Utvendig stor som en Golf, innvendig som en Passart" hørtes jo flott ut. Men det ble en enorm skuffelse når vi fikk prøve den.

Vi tar ofte med oss en del, noe som gjør at vi kunne tenke oss en bil i Model Y størrelse.

Men, jeg kommer til å booke en prøvekjøring med id4 før vi bestemmer oss. Det er ikke gitt at vi trenger 4WD, vi har klart oss fint med RWD på i3 så langt. Da ser det ut som om id4 vil komme veldig bra ut prismessig. Men jeg må klare å kjøre uten å få krampe i beinet... Der er jeg blitt bortskjemt på i3en.

rmi

Sitat fra: Panduck på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:36
Volvo XC40 har vi heller ikke prøvd, men det vi leser om rekkevidde om vinter gjør at vi nok heller vil ha noe annet.

Volvo gjør stadig forbedringer på rekkevidde, og den er vel en god del bedre enn for i3?

Panduck

Sitat fra: rmi link=topic=57479.msg999974#msg999974
Volvo gjør stadig forbedringer på rekkevidde, og den er vel en god del bedre enn for i3?

Jo bevares, men forbruket er ekstremt høyt om vinteren i enkelte tester, og da er det ikke i3en som den konkurrerer mot når vi skal se på noe nytt, men Mach-E og Model Y.

rmi

Sitat fra: Panduck på tirsdag 31. august 2021, klokken 14:18
Jo bevares, men forbruket er ekstremt høyt om vinteren i enkelte tester, og da er det ikke i3en som den konkurrerer mot når vi skal se på noe nytt, men Mach-E og Model Y.

Det er nok en konkurranse den aldri vil komme i nærheten av å vinne, men bil er for min del mer enn maks rekkevidde.

Den må selvsagt ha mer enn nok til å fungere i hverdagen uten ladestopp og litt til, og utover det så kommer kjøreglede, komfort og plass veldig høyt på listen for min del.

Maxwell_400

Det er et problem at Mach E ikke kan ha last på taket, skiboks? sykkel?, kajakk?. Det er forsåvidt et problem med Model Y også pga. lav lastevekt, skitur med 4 voksne og skiboks på taket ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Panduck på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:30
Mach-E er den som for meg så langt var den beste å kjøre. Men prisen virker å bli høyere enn for Model Y dersom man ønsker samme utstyrsnivå.
Den er vel hakket dyrere i nåpris ja. Mach-e GT er vel på ca 670k. Men store forskjellen er det jo ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA