Model Y vs annet.

Startet av Panduck, man 30. aug 2021, kl. 15:37

« forrige - neste »

Panduck

Vi hadde egentlig landet på at neste bil skulle bli Mach-E, men så kom Model Y.

Hadde egentlig lyst til å ha noe annet enn Tesla, av forskjellige grunner, men etter å ha prøvekjørt det ene og lest om elendig vinterrekkevidde hos det andre, står vi igjen med veldig få alternativ. Nærhet til verksted har nær sagt ALLE bilmerker bedre enn Tesla, det er litt bedrøvelig. Men uansett... Ford er ikke et bilmerke vi har stor tillit til heller, men det var en av de eneste bilene jeg kunne kjøre uten å få vont i beinet.

Dersom høyrefoten kan plasseres behagelig på pedalen (skostørrelse 49 har gitt problem i en rekke biler...), er Model Y et av de få alternativ vi står igjen med.

Er det noen grunner til at man bør unngå Tesla, eller er dette en bil å satse på?

Et alternativ er muligens iX3, men det blir litt stort. Andre biler (Jaguar, eTron osv) virker for dyrt eller for dårlig utstyrt dersom pris skal være overkommelig.

ok67

Etter å ha hatt Model 3 i oer 2 år så har eg ingenting å utsette på Tesla. Verkstaden har eg i prinsippet ikkje hatt bruk for, bortsett frå oppgradering til HW3, som Tesla gjorde i forbindelse med ei tilbakekalling. Og så har dei bytta eit kuleledd, det hold eg på å gløyme, men det gikk også uproblematisk for seg.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Ingeniøren

Synes den begynner å se litt utdatert ut - allerede....

Har du teste de nye Kia og Hyundai ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tir 31. aug 2021, kl. 07:01
Synes den begynner å se litt utdatert ut - allerede....

Ingeniøren  :+1: det er bilen som setter salgsrekorder as we speak... utdatert? .... tror ikke alle de som nettopp har fått denne mener dette.. men smak og behag....det er jo din mening.

hELgenen

Designmessig er jo Tesla svært konservative opp mot egen portefølje.
Model S har f.eks endret seg lite. Model 3 og Y har mange likheter osv.
Så jeg forstår godt de som mener Y ikke er spennende. Men Y synes jeg kler model 3 designet bedre..bedre proporsjoner.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tir 31. aug 2021, kl. 07:47
Så jeg forstår godt de som mener Y ikke er spennende.

Ser at du og flere vurderer det slik. Mitt poeng var bare at det er maaaaange som vil ha denne bilen om dagen. ikke bare i Norge... se denne om ventelister på TMY.

Kopi:
"Tesla's infamous waiting lists are back. For most models, if you order today, you may be lucky to see your new Tesla this year."

Men smak&behag... det skal være litt forskjell på smak og behag :+1:

https://insideevs.com/news/529446/tesla-waiting-list-growing-quickly/

turfsurf

Lurt å skrive hvilke biler som er testet, og hvilke som allerede er utelukket. Regner med Crossover/SUV i mellomklassen er målet?

For meg er Ioniq 5 og EV6 samt Mach-e de beste alternativene. Rekkevidde drar ned på Ioniq 5, samt mangel på trådløs CarPlay og USB A porter. Litt knotete menyer og. Mach-e er god å kjøre, har best rekkevidde, men lader litt sakte.

Det som trekker ned mest med Tesla er serviceapparatet. Det har nå gått seks måneder uten at de har greid å fikse en feil fra utlevering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tir 31. aug 2021, kl. 07:01

Har du teste de nye Kia og Hyundai ?

Satt selv i den nye Hyundai Ionq 5 her i helgen ved en bensinstasjon og det var litt av en "magnet" på de rundt oss... det kom flere gående bort til bilen bare mens jeg var der for å se på bilen.... den ser jo veldig tøff ut også :+1: Herlig! Han som kjørte den var veldig fornøyd med bilen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tir 31. aug 2021, kl. 07:55

Det som trekker ned mest med Tesla er serviceapparatet. Det har nå gått seks måneder uten at de har greid å fikse en feil fra utlevering.

Uff det var leit å høre... Kan jeg spørre om hva feilen er?

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 31. aug 2021, kl. 07:59
Uff det var leit å høre... Kan jeg spørre om hva feilen er?
Bulk og manglende lakk i venstre kanal.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Sitat fra: turfsurf på tir 31. aug 2021, kl. 07:55

Dette er definitivt ikke min erfaring med Tesla fra 2019 og utover... For min del var 2017-2019 tidvis krise i Oslo i alle fall. Greit å nevne hvilket SC det er snakk om. Har du prøvd andre? Synes faktisk Tesla har beste løsningen med tanke på booking og registrering av service eller lignende i appen - relativt smidig. Appen er jo i en egen klasse og gjør interaksjonen med bilen på en meget kurant måte.

EDIT: Lakkskade og slikt må uansett godkjennes først og selve skaden vil ikke utbedres på SC, men hos et eksternt godkjent lakkverksted. Dette er jo leit at tar tid... Men din feil påvirker ikke akkurat tidene det tar å få til service eller annet som SC kan fikse.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jambo

Har du prøvekjørt VW ID.4 GTX?

turfsurf

Sitat fra: z4rd på tir 31. aug 2021, kl. 08:06
Dette er definitivt ikke min erfaring med Tesla fra 2019 og utover... For min del var 2017-2019 tidvis krise i Oslo i alle fall. Greit å nevne hvilket SC det er snakk om. Har du prøvd andre?
Startet hos Brummundal, var i Porsgrunn etterpå. Så tilbake til Brummundal. Begge lovde å booke time hos MPS. Ikke noe skjedde. Måtte så  få time for at de skulle sjekke skaden på nytt (selv om det var registrert på skjema ved utlevering, og tatt bilde av). Så purret jeg med lovnader på nytt, purret enda en gang uten at noe skjedde. Kontaktet til slutt MPS selv og ba de kontakte Tesla, så nå har jeg time der i midten av September.

Angrer på at jeg tok ut bilen, men jeg hadde ett akutt behov for den akkurat da. Bare det at de prøver å utlevere en bil med en tydelig bulk uten å informere om det sier jo sitt. De ville heller ikke stille med lånebil frem til det ble fikset, ei heller noen annen form for kompensasjon.

Det er og andre mangler på bilen som ikke blir fikset, lakken har flasset av på stort sett det meste av kanalene og hjulbuen foran bakhjulene. Det skyldes "ytre påvirkninger" og blir ikke fikset. Trodde biler var bygd for å brukes jeg. I tillegg mangler det lakk på flere av dørhengslene, bagasjeromsluken fylles av vann ved regnvær og vask (har heldigvis dreneringsplugg), ladefarten er langt under det som det er reklamert med (når ikke 200kW en gang), og førerdøren er feiljustert på venstre side så venstre bakdør har lakkslitasje i forkant.

Drammen og Moss SC er uaktuelt å bruke, der har jeg fått tilbake både nedsmusset og skadet bil etter service, og ingen unnskyldninger er vilje til å fikse. Evig eies kun det tapte (ett godt rykte i dette tilfellet).

Appen er bra, men å kommunisere via den er faktisk utrolig tungvindt i stedet for å bare kunne ta en tlf å snakke med noen.

Tross alt dette vurderer jeg TMY, siden det meste skyldes AmCar byggekvalitet. Får man en bra bil ved utlevering slipper man jo pisset ved reklamasjoner. Men da skal den være strøken ved utlevering. Og ikke ha LG batteri.

turfsurf

Sitat fra: z4rd på tir 31. aug 2021, kl. 08:06
EDIT: Lakkskade og slikt må uansett godkjennes først og selve skaden vil ikke utbedres på SC, men hos et eksternt godkjent lakkverksted. Dette er jo leit at tar tid... Men din feil påvirker ikke akkurat tidene det tar å få til service eller annet som SC kan fikse.
Når skaden er der ved utlevering, de registrerer det ved utlevering, tar selv bilder, fyller ut skjema, jeg tar bilder av det, hvorfor skal jeg måtte inn en gang til for å få det godkjent? Og hvorfor tar det ett halvt år uten at de greier å få i stand en avtale etter flere purringer? Sorry, men det er ikke god service. Tesla er elendige på oppfølging.

Rosstopher

Her er utdrag fra test av Model Y mot noen konkurrenter:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA