Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

Handyman

#60
Sitat fra: RuneW på onsdag 08. september 2021, klokken 14:59
Hjulstøy soleklart det største irritasjonsmomentet med min '19 TM3. Hvis ikke MiC TMY er vesentlig bedre, var det kanskje like bra at jeg kanselerte den.
Det er vesentlig mindre hjulstøy i TMY, sammenliknet med min TM3 mars -19. På grov asfalt er den mye stillere. Det er altså mye mindre forskjell mellom grov og fin asfalt i Y. Og ja i TM3 var de mye hjulstøy.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. september 2021, klokken 19:01
Sitat fra: RuneW på onsdag 08. september 2021, klokken 14:59
Hjulstøy soleklart det største irritasjonsmomentet med min '19 TM3. Hvis ikke MiC TMY er vesentlig bedre, var det kanskje like bra at jeg kanselerte den.
Det er vesentlig mindre hjulstøy i TMY, sammenliknet med min TM3 mars -19. På grov asfalt, er den mye stillere. Det er altså mye mindre forskjell mellom grov og fin asfalt i Y. Og ja TM3 støyet mye.
Må bare flisespikke litt. Det er ikke bilen som bråker, den er meget stillegående. Demping av hjulstøy fra grov asfalt kunne definitivt vært bedre på Model 3 (og en god del andre biler).

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. september 2021, klokken 00:45
Må bare flisespikke litt. Det er ikke bilen som bråker, den er meget stillegående. Demping av hjulstøy fra grov asfalt kunne definitivt vært bedre på Model 3 (og en god del andre biler).
God presisering. Vår TM3 '21 har mindre egenstøy enn I-Pacen. Støy fra asfalt og grus høres mye bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Radial på onsdag 08. september 2021, klokken 17:49
Det er viktig å presisere at TMY er stillegående på fin asfalt fra 0-90km/t.
Det er på grov asfalt, og E6 på feks Gardermoen-Hamar med 110 sone det blir alt for mye støy for vår del... På Grov asfalt.

Det er vel egentlig slik min TM3 oppleves også. Vindstøy er ikke et problem. Grov asfalt i motorveihastiget er et problem.

Jeg er klar over at TMY er bedre. Håpet er at den vil bli mye bedre  :)  Tesla har kontroll på vindstøyen - på hjulstøy kan de bli bedre.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. september 2021, klokken 00:45
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. september 2021, klokken 19:01
Sitat fra: RuneW på onsdag 08. september 2021, klokken 14:59
Hjulstøy soleklart det største irritasjonsmomentet med min '19 TM3. Hvis ikke MiC TMY er vesentlig bedre, var det kanskje like bra at jeg kanselerte den.
Det er vesentlig mindre hjulstøy i TMY, sammenliknet med min TM3 mars -19. På grov asfalt, er den mye stillere. Det er altså mye mindre forskjell mellom grov og fin asfalt i Y. Og ja TM3 støyet mye.
Må bare flisespikke litt. Det er ikke bilen som bråker, den er meget stillegående. Demping av hjulstøy fra grov asfalt kunne definitivt vært bedre på Model 3 (og en god del andre biler).
Godt poeng.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. september 2021, klokken 00:45
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. september 2021, klokken 19:01
Sitat fra: RuneW på onsdag 08. september 2021, klokken 14:59
Hjulstøy soleklart det største irritasjonsmomentet med min '19 TM3. Hvis ikke MiC TMY er vesentlig bedre, var det kanskje like bra at jeg kanselerte den.
Det er vesentlig mindre hjulstøy i TMY, sammenliknet med min TM3 mars -19. På grov asfalt, er den mye stillere. Det er altså mye mindre forskjell mellom grov og fin asfalt i Y. Og ja TM3 støyet mye.
Må bare flisespikke litt. Det er ikke bilen som bråker, den er meget stillegående. Demping av hjulstøy fra grov asfalt kunne definitivt vært bedre på Model 3 (og en god del andre biler).
Godt poeng.

Vet ikke om jeg er enig, om en er over på flisespikkeri. Asfalten ligger jo der, helt i ro og sier ingen ting. Dersom en f.eks. sykler på landeveissykkel med karbonramme og karbonhjul vil den fortsatt ligge ganske så stille, selv om en sykler fort. Når en derimot kjører to tonn bil, hvor hjul er en del av bilen, så vil kombinasjonen av vekt på bilen, farten på bilen, bredde på dekkene, hardhet på gummien og mønsteret på gummien danne støy....altså bilen lager støy, siden hjulene er en del av bilen. For meg føles det og ut som at denne støyen omtrent blir overført gjennom akslingene og inn i bilen (erfaring fra TM3P), som sikkert og har med utformingen på bilen. Kan være derfor Tesla-Bjørn bare merker marginal forbedring av støy når han har brukt titalls tusen på støyisolering på Model 3. Derimot har det hjulpet mer med andre dekk, siden det da ikke er så mye støy som må dempes, og kanskje og at frekvensen på støyen er annerledes.
Hilsen Kverulant.

Skulle vært interessant om Tesla-Bjørn, eller andre biltestere, testet forskjellige dekktyper for å måle opplevde og faktiske støyforskjeller på 19".
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Er ikke uenig i at det er litt hjulstøy i Tesla Model Y, men om det er så mye mer enn andre biler tror jeg ikke?
Kom i fra en BMW X3 2012 modell med M-Sport understell på 245/45R19 foran og 275/40R19 bak. Dvs litt breiere bak og nesten like foran som Model Y. Tror det var Dunlop Sportmaxx, og det "romlet også litt" syntes jeg på vei med bilen til ny eier på mandag. Forskjellen er som noen er inne på at i Model Y er det ikke så mange andre støykilder, mens i BMW'en var det motorlyd i tillegg(pluss vindsus fra takboks), så støy bakifra bilen var det litt av mener jeg at jeg tenkte når jeg kjørte siste turen med bilen. Dog varierte det ikke så mye i X3 som i Model Y da jeg er enig i at det varierer veldig med ulik asfalt-type på Y'en.
Er også enig med de som sier det kunne vært interessant å fått synspunkter på erfaringer fra prøveturer(samt måling) med de ulike typene sommerdekk(Hankook 19'' vs Michelin 20''). Det bør vel foreligge noe fra USA/Canada også vil jeg tro med erfaringer på sommerdekk etter over 2 år på markedet?
Vinterdekk pleier jo ofte være lydløse i.f.h.t sommer, så føler ikke at utfordringen ligger der?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Bjoris

#67
Da har jeg kjørt TMY 60 km og den er(var) super på alle områder, men det er mer støy enn i ID4 med 20 toms 255 dekk, vår TMY hadde 19 Hankook. Jeg ville blitt overrasket om den var like stille, men mer overraskende at det forplatet seg en del vibrasjon opp i rattet når du kommer på skikkelig grov asfalt, jeg syns også den var litt nervøs i midtstilling.

Utenom dette er den bedre på mye ifht ID4, men siden vi har kjiipa versjonen av ID4 så er det mye mer penger opp til topputgaven av TMY. Vi er godt fornøyd med ID4, jeg syns også setene passet meg bedre i ID4 enn TMY.

Siden salget nå er i boks krysser vi fingrene for at Tesla slår kraftig av på prisen:) Mest sannsynlig beholdes ID4en en stund, men GTX eller EV6 med AWD frister, er noe med AWD når en kjører mye på fjellet om vinteren, kan ikke si at vi trenger det, men gir jo denne følelsen av kontroll da som er litt kjekk...

hELgenen

Synes denne videoen fra Bjørn Nyland som testkjører Model Y viser hvilke utfordringer Model Y faktisk har :

https://www.youtube.com/watch?v=3UyBHzWIgJ8

Det jeg personlig legger merke til er alle ulydene som kommer når han kjører over skarpe humper.
Bjørn påpeker også dette selv. Om en skal kalle dette hjulstøy eller bare støy fra karosseriet er jeg usikker på - men  akkurat denne form for ulyder tror jeg ikke man kan gjøre så mye med ved f.eks å gå løs med lyddempende matter osv. Kjører man en del på dårlig asfalt og grusveier og er allergisk for ulyder fra bilen - vel så må man være klar over dette. Som en referanse : Jeg har også testet Ioniq 5 på grusveier - og den sliter på samme måte med litt skranglelyder, men klarer seg bedre på dårlig asfalt. Id.4 kan også gi fra seg ulyder på grusveier, men det skal vesentlig mye mer til før det skjer med denne enn f.eks ioniq 5. BMW ix3 har jeg også testet - den klarer seg ennå bedre på dårlig vei enn noen av de nevnte.  Testet også EQC på grusvei og jeg ble faktisk ikke imponert av den på slik vei - den største ulempen her var jo at disse plastdekslene foran subbet/slo nede i dumpene her og der. Det er lite (null??) tester av elbiler på dårlig asfalt og grusveier og hvilke egenskaper som der dukker opp - så derfor nevner jeg de andre bilene her også som referanse.   

Handyman

#69
Jeg har nå kjørt langturer og på grusveier. Jeg vil anbefale alle som er skeptiske til om bilen støyer og skrangler om å prøvekjøre i stedet for kun å stole på videoer. Jeg opplever absolutt ingen skrangling fra interiør eller annet. Jeg opplever bilen som svært godt sammenskrudd. Ja den er stivt oppsatt, og ikke den veldig komfortabel ved små ujevnheter, men håndterer store ujevnheter bedre enn TM3, og er derfor svært god på svingete og humpete veier ol. Meget bra kjøreopplevelse. Ser mange videoer fra Bjørn, men noen gud er han ikke. Noen ganger er han helt på jordet også. Husk, han er youtuber som lever av seertall. Da er delinger av videoene "gull verdt".

TLDR: prøvekjør bilen, ikke ta beslutning kun basert på videoer, uansett hvem som lager dem. Det er din egen opplevelse som teller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#70
You have to be careful with taking too strong conclusions watching youtube videos like that.
The camera rig and how its mounted in the car, can make things look worse than it really is and youtubers like TB often have a ton of stuff floating loose in the car.

Its not like the air suspension in our Model S (19inch stock) is super comfortable either on rough/broken asfalt, driving over speed bumps and off-roading (grusveier).  ::) :P
So it took some getting used to as well, when we came from the Volvo V60.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Har 20", og det er en del romlelyd på motorvei, men en holder helt normale samtaler uten å heve stemmen, og det virker som de doble vinduene tar bort den litt skarpe lyden som slo tilbake fra midtelere/støyskjermer i Model X. Magefølelsen sier at den er omtrent som X.

Ingen skramlelyder, oppleves meget godt sammenskrudd, men fjæringen er ekstremt stram (tightere enn jeg hadde trodd, vil påstå at den er stivere enn for eksempel 3-serie og A4 med sportsunderstell).

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 10. september 2021, klokken 09:06
... men fjæringen er ekstremt stram (tightere enn jeg hadde trodd, vil påstå at den er stivere enn for eksempel 3-serie og A4 med sportsunderstell).
Jeg tenkte først at dette kom til å bli et problem, men nå tenker jeg mye mindre over det. Jeg opplevde den hardere på små ujevnheter enn TM3 i starten. Vet ikke om det er jeg som omstilt meg, eller om bilen faktisk har "myknet" litt. Men jeg tenker nå lite over det. Mindre hjulstøy på grov asfalt legger jeg stadig bedre merke til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#73
Sitat fra: Handyman på fredag 10. september 2021, klokken 09:17
Vet ikke om det er jeg som omstilt meg, eller om bilen faktisk har "myknet" litt.

From strutmasters site.  :

1. Things may feel a little bouncy at first

For the first hundred or so miles after installing your new gear, the driver will notice that the suspension feels a little stiff and bouncy. This is normal and happens primarily for two reasons:

First, a new set of shocks and struts needs to be broken in just like anything else. Though most springs get tested in the factory, most likely your shocks have never had any serious weight on them until the first time you drive on them. This means the amount of "give" in the shocks will gradually increase over time.

Second, a brand-new passive suspension will feel especially rigid in comparison to a worn-out active suspension. Without automatic adjustments for dampening, you will naturally feel a few more bumps here and there. In addition, it is likely that a driver will get used to the soft feeling of the old suspension and notice a significant difference in how a ride feels.



So hopefully the Model Y ride will get a bit better at least over time after breaking in the coils. :)
(Though I am fully aware it will not suddenly turn into our old Volvo V60. It will always be stiff.  :laugh: )
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Må si jeg er litt enig med teksten om at ting mykes opp. Etter 60mil nå, så er fjæringen litt mykere. Fremdeles stiv, for all del.. men litt mykere.

Den store forskjellen kom med å senke dekktrykket til 39psi (under dette klager TPMS sensorene litt innimellom).
Alt ble bedre av dette.

TMY fortjener mykere dekk, rett og slett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA