Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

Radial

Jeg tror jeg holder på å bli smått gal av denne hjulstøyen... 19" med Hankook på min LR.
Kjører dessverre mye i 100/110 og grov asfalt, og blir rett og slett skikkelig sliten i hue av denne støyen. Skikkelig høy romlelyd som blir HELT borte på fin asfalt, men kommer tilbake med en gang det er grov asfalt igjen.
Må gjøre noen tiltak.

Understellsbehandler med Mercasol i November, bestilte da støydempingspakke med denne..har god erfaring med dette på andre biler. Men midlertidig:

- 42psi dekktrykk, kan dette senkes til 30 feks?
- bytte til gummimatter som dreper mye støy?

Bytte dekk er ett tema, for Gemini felgene får vinterdekk nå og da står jeg egentlig åpent for å sette andre dekk på sommerfelger neste år.
Tips til gode myke dekk som sluker støy? Driter litt i om jeg mister litt rekkevidde 😆
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tornaldo

Landsail 588 er mitt tips. Har de på Model S nå, godt fornøyd.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

alfaalfa

Har god erfaring med Goodyear Ultragrip med SoundComfort. (dette er da vinterdekk, og kom bra ut i forrige Motor-test av vinterdekk).

De har sommerdekk med tilsvarende teknologi.

geear

Kan være greit å være oppmerksom på at Tesla sier at rustgarantien deres frafaller på biler som er understellsbehandlet.

Vil nok tenke at det kan være lurt å finne ut hvor støyen kommer fra, dører (feilmonterte/plasserte dørpakninger?), hjulhus foran/bak? Hattehylle kan nok bedre det bakfra, eventuelt få på butylmatter i hjulhusene.

Radial

Hører den mest bakfra, helt sikkert hjulhusene bak.
Ikke noe vindstøy, det er rett og slett hjula som ikke er spesielt godt egnet til grov asfalt. Derfor vurderes det å senke dekktrykket litt å se hvordan det oppfører seg.

Vet dette med tesla sin garanti mot rust innenfra og ut bortfaller, men jeg dekkes isteden av Mercasol sin garanti + det vil aldri bli ett problem med rust uansett egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

TOCN says that Fluid Film is ok to use as understellsbehandling that Tesla approves?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hELgenen

Et enkelt tips er å sjekke om å dekke til i bagasjerommet hjelper. Har erfaring for at lydbildet kan endres en del ved å dekke til med lydemping i bagasjerommet. Ofte slår lyden gjennom hjulbuen og inn. Er det et tomt åpent rom lyden kommer inn i kan det forsterke lydbildet. Ville hatt en tykk gummimatte der bak pluss en ettermontert rollo før jeg event gikk løs på hjulbuene. Dekk er også en vinner når det kommer til støy. Selv like høy lyd kan oppleves ulikt og dekk og dekkmønster er her viktig. Lykke til og hold oss oppdatert med hva som virker.

Radial

Sitat fra: Jeronan på søndag 29. august 2021, klokken 22:11
TOCN says that Fluid Film is ok to use as understellsbehandling that Tesla approves?

Fluid film er fint på gamle biler med rust, fordi det stopper rust-prosessen. Men på nye biler er det rett og slett bare noe drit. Ikke reduseres støy av det heller 😄

Hatt 2 biler med Fluid film, helst ikke flere 😄 behandlet den ene selv også ,for noe klinte greier...bare kaste klærne etterpå 😆

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

Sitat fra: Radial på søndag 29. august 2021, klokken 22:26
Sitat fra: Jeronan på søndag 29. august 2021, klokken 22:11
TOCN says that Fluid Film is ok to use as understellsbehandling that Tesla approves?

Fluid film er fint på gamle biler med rust, fordi det stopper rust-prosessen. Men på nye biler er det rett og slett bare noe drit. Ikke reduseres støy av det heller 😄

Hatt 2 biler med Fluid film, helst ikke flere 😄 behandlet den ene selv også ,for noe klinte greier...bare kaste klærne etterpå 😆

Good to know.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Mobileum

Du skriver at du har gjort støybegrensning på andre biler tidligere, og det kan virke som du er sensibel overfor støy. Tesla er dessverre ikke kjent for god støyisolering, og er et tilbakevendende tema også i TM3-tråden. Det kan fort bli dyrt å eksprimentere med dekk, støymatter, etc. som kanskje ikke fungerer for deg. Les igjennom temaet på TM3-forumet for inspirasjon, eller i verste fall ekspirasjon. Håper du finner en løsning.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Syklist

Alle biler bråker mer på grov asfalt, men på Model 3 er forskjellen veldig stor.

Siden Model Y har mye av det samme hjulopphenget, er det ikke sikkert at det er noen enkle løsninger her.  Dekk med lavest mulig støy er vel det sikreste tipset.
Spørsmålet er om referansetesten for dekkstøy er gjort på grov asfalt eller ikke.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Rosstopher

Mulig hattehylle er svaret på alle dine problemer. Prøv først å legge noen pledd eller noe slikt baki for å se om det hjelper, evt. heng opp en provisorisk hattehylle. Hvis det hjelper er det bare å kjøpe seg en hattehylle. Det virker som den raskeste og billigste løsningen (foruten å permanent kjøre med for lavt dekktrykk).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

#12
Pirelli Scorpion Elect som kom med ID.4 er bra på støy.

Lavere luftrykk, ca 36 psi går vel fint, dette er standard trykk på ID.4. Hvorfor skal Tesla ha samme trykk som for full last på andre biler?

En lyddempende matte på innsiden av bagasjeluken og i glasset på bagasjeluken kanskje?

Må også nevne at e-tron hadde lyddempende matter inni spoileren, under radiatoren foran (!), samt veldig tykke og profilerte deksler inne i hjulbuene. Det var også 2 cm tykk isolasjn bak de fleste paneler i bagasjerommet. Dekslene mellom forskjerm og chassis, på innsiden altså i døråpningen virket også å ha isolasjon på baksiden.

Stive bushings i hjulopphenget er verre å gjøre noe med.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

"hattehylle" definitely helps if the noise is mostly coming from the back that annoys you.  :+1:

I definitely notice this myself with our Model S 75D. It has actually pretty decent noise isolation (way better than our BMW i3).
But when I drive with some high stuff and/or have the seats folded down without "hattehylle", the road (tire) noise is definitely worse and very noticable.

So I agree with above, the cheapest fix to try out first, is to try get a "hattehylle" and see if this helps.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Ampéreson

Sitat fra: Jeronan på mandag 30. august 2021, klokken 09:43
"hattehylle" definitely helps if the noise is mostly coming from the back that annoys you.  :+1:

Har samme erfaring, når hattehyllen er ute av min Model S så er det mye mer veistøy.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA