Regenerering i D (drive)

Startet av ENTO, søn 29. aug 2021, kl. 20:50

« forrige - neste »

ENTO

Når jeg slipper gassen så «seiler» bilen vanligvis,men så plutselig regenerer bilen. Hva bestemmer at den plutselig regenerer når jeg kjører i D ?

daktari

Det er den automatiske kjøreassistenten som mener du nærmer deg et kryss, rundkjøring eller en bil foran.

Kan deaktiveres.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ENTO

Takk, den synes jeg faktisk er ok !

igniztion

Denne synes jeg også er veldig praktisk og gjør i stor grad riktige vurderinger selv om den er vel forsiktig inn mot rundkjøringer til tider.

Det eneste jeg ikke har helt forstått er hvordan den avgjør regenerering i nedoverbakker. I noen få bakker holder den konstant hastighet, mens i andre får man nesten null regen og dermed øker hastigheten.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Godt spørsmål, kanskje at det er bil foran?

Jeg bruker den ikke for jeg synes den er innstilt på litt for passiv kjørestil til å følge Oslo-trafikken ;-)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Av og til bremser den fordi det i kartet står at det er en krapp sving forut, uten at det er det. Det er litt irriterende.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

e-Stig

Sitat fra: igniztion på man 30. aug 2021, kl. 15:39Det eneste jeg ikke har helt forstått er hvordan den avgjør regenerering i nedoverbakker. I noen få bakker holder den konstant hastighet, mens i andre får man nesten null regen og dermed øker hastigheten.

Hvis farten øker må det vel være fordi batteriet er bortimot fullt og ikke vil ta imot regenerering?

e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

unik42

Aktiverer du ACC med fartsgrensejustering er det jo ikke noe problem.

Hvis du ikke vil at bilen skal ta hensyn til en sving eller hva det skulle være, og du kjører på ACC, så kan du trykke RES når varselet dukker opp i displayet. Da vil bilen la være å redusere farten.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

amrois

Det virker som et kjapt touch på speederen også overstyrer, men da må man trykke etter at fartsreduksjonen har begynt.

Jeg testet acc grundig nå på søndag på tur fra Uvdal via Rjukan, Kviteseid, Vegusdal til Kristiansand.  Deilige svingete veier. Lå med 7 km over på ACC i 70 og 80 soner. Bilen kjørte fantastisk i nesten alle kurver.  Bilen tok ikke hensyn til om det er passeringsbredde på veien, så der veien ble veldig smal gikk jeg over til å kjøre manuelt, på B. Funket som et skudd det også.
ID4 Pro Perf Tech

igniztion

Sitat fra: daktari på man 30. aug 2021, kl. 18:13
Godt spørsmål, kanskje at det er bil foran?

Jeg bruker den ikke for jeg synes den er innstilt på litt for passiv kjørestil til å følge Oslo-trafikken ;-)

Ikke bil foran. Har en bakke ned fra boligen, der holder den alltid hastigheten hele veien ned. Andre steder ruller den raskere og raskere.

Den blir fort litt for passiv med mye trafikk ja. Samme med ACC på motorveien. Litt treg med akselerasjon når bilen foran skifter fil f.eks.

Sitat fra: e-Stig på man 30. aug 2021, kl. 22:00
Hvis farten øker må det vel være fordi batteriet er bortimot fullt og ikke vil ta imot regenerering?

Batteriet er så og si aldri fullt. Lader til 80%. ACC er ikke på.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA