Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

150 km rekkevidde ved under 22 kWh/100km "Ikke noe galt med bilen" sier selger..

Startet av TorC, onsdag 25. august 2021, klokken 16:22

« forrige - neste »

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Sitat fra: TorC på mandag 30. august 2021, klokken 19:05
@Maxwell_400

Takk for forklarende og godt innlegg, men jeg oppfattet ikke helt hvilket verktøy du brukte. Jeg ser at de datanene som er sniffet er mer enn nok for meg. Forstår jeg deg rett  i at det er CarScanner?


Hei, jeg bruker Torque Pro for Android, grunnen til at jeg nevnte Car Scanner var at det er et tilsvarende program for både Android og IPhone som er enklere i bruk men jeg har ikke laget noe oppsett for det.

Jeg kan ikke plugge inn og lese om batteriet er bra eller dårlig (og det tror jeg egentlig ingen kan uten å cycle batteriet), men jeg kan med Torque logge oppførsel til batteriet og se om det oppfører seg normalt og i tillegg utfra en lengre logg beregne noen nøkkel parametre for batteriet.

MG hadde problem med ubalanserte batterier og de måtte lades ut og lades sakte opp igjen flere ganger over en uke for å bli bra igjen.

Hvis du har Android og betaler det lille Torque koster så kan jeg sende deg oppsettet mitt, det er fort gjort å importere det inn i Torque. Så tar du en lengre kjøretur (~90km) og sender loggen til meg.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

For å komme i gang med Torque pro må du nesten går veien om et par tre youtube videoer slik at oppsetter blir riktig. Syntes de kunne kostet på seg en brukerveiledning som tok for seg litt med enn å koble OBD'n til bilen og få Bluetooth til å virke mot Mobilen.. Ble en del knoting for egen del før jeg fikk på plass filen jeg fikk fra Maxwell her inne. Er det noen gode kilder til disse kryptiske kommandoene ?

Der er CarScanner mye enklere å forholde seg til å du bare henter inn profilen for bilen (slik jeg husker) og så kan du velg hva du vil lese av. Der kan du og logge og plotte hvordan max og min volt endrer seg over tid om du f. eks. kjører en lang tur for å tømme batteriet. Mulig ikke like fleksibelt som Torque men så trengte jeg heller ikke assistanse fra noe for å komme opp å gå. Kjøpte CarScanner pro etter å ha testet gratis versjonen.

Finnes mer om OBD2 i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=56607.0



2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Barfot

Sitter og leser igjennom denne og biter meg fast i første avsnitt "aldri hatt mer enn 250 km rekkevidde, uansett hvordan man kjører"

Vil det si at du faktisk har kjørt den tom - altså til den stoppet ? Eller vært i nærheten av bunn og så ladet opp ?


Vi har kun hatt EV400'en vår i 4,5 mnd nå, kjørt drøye 10.000 km på den tiden, og har vel kun vært ned på GOM under 350 km ved kjøring med henger, fulladet er den oftest på 400-430 km, avhengig av hvordan vi har kjørt i det siste. Lengste sammenhengende strekket vi har kjørt var 347 km med resterende 19 % batteri (Oppstart 91 % og fikk noen % extra regenerering ved å kjøre ned fra Hardangervidda) og snittforbruk 17,1 Kwh/100 km.
Det ble kjørt i Eco-modus, 235/65-18 dekk, Nordic-modell med stålfjæring og 4 stk i bilen + litt bagasje.

Lading med ladekladden på 16 amp kurs gir over 40 timer når den er litt langt nede, så tidsbruken på din lading er hinsides kort

Jeg ser og noen påstår de aldri kommer under 22-23-24 Kwh, men dem om det.

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 01. september 2021, klokken 09:03
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:21

Er det noen gode kilder til disse kryptiske kommandoene ?


fremdeles kryptisk......

https://torque-bhp.com/wiki/Equations
https://torque-bhp.com/forums/?wpforumaction=viewforum&f=1.0

Takker - skal ta en titt. Hvor blir det av disse regnværsdagene vi snakket om..😁

Ps. Kan man gjøre mye ugang over OBD2 om man sender en kommando som ble feil, eller er det rimelig safe ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic


Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 01. september 2021, klokken 14:33

Ps. Kan man gjøre mye ugang over OBD2 om man sender en kommando som ble feil, eller er det rimelig safe ?

Tror det er rimelig safe, jeg har knotet masse. Det er nok diverse nøkler som må åpnes for å programmere, dessuten så har den også en rask ethernet protokoll på noen av de andre OBDII pinnene, antar at de brukes for programmering.

Legger ved siste Torque filer, txt fila må renames til .dash
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

og igjen, ikke bruk Excel til å editere csv fila.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

HelectriC

nå har jeg ikke lest alle innlegg i tråden, men det er vel garanti min 70% på batteri? Om Jaguar kan vise at batteri klarer å levere min 70% så er det ikke noe sak, men er det lavere (noe det høres ut som når jeg leser her), så må de jo rette opp i henhold garanti.
ioniq 5

Ingeniøren

Sitat fra: HelectriC på onsdag 08. september 2021, klokken 12:32
nå har jeg ikke lest alle innlegg i tråden, men det er vel garanti min 70% på batteri? Om Jaguar kan vise at batteri klarer å levere min 70% så er det ikke noe sak, men er det lavere (noe det høres ut som når jeg leser her), så må de jo rette opp i henhold garanti.

Er vel 70 % etter 160000 km eller 8 år. Bilen det her er snakk om er relativt ny...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HelectriC

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. september 2021, klokken 15:56
Sitat fra: HelectriC på onsdag 08. september 2021, klokken 12:32
nå har jeg ikke lest alle innlegg i tråden, men det er vel garanti min 70% på batteri? Om Jaguar kan vise at batteri klarer å levere min 70% så er det ikke noe sak, men er det lavere (noe det høres ut som når jeg leser her), så må de jo rette opp i henhold garanti.

Er vel 70 % etter 160000 km eller 8 år. Bilen det her er snakk om er relativt ny...

Men garanti er jo før den gått 160.000 eller blitt 8år, så det er vel nå man kan kreve garanti om batteri er under 70%? Kommer man etter 160k km eller 8år da sier de selvfølgelig nei til alt ansvar.
ioniq 5

Maxwell_400

Sitat fra: HelectriC på onsdag 08. september 2021, klokken 22:21
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. september 2021, klokken 15:56
Sitat fra: HelectriC på onsdag 08. september 2021, klokken 12:32
nå har jeg ikke lest alle innlegg i tråden, men det er vel garanti min 70% på batteri? Om Jaguar kan vise at batteri klarer å levere min 70% så er det ikke noe sak, men er det lavere (noe det høres ut som når jeg leser her), så må de jo rette opp i henhold garanti.

Er vel 70 % etter 160000 km eller 8 år. Bilen det her er snakk om er relativt ny...

Men garanti er jo før den gått 160.000 eller blitt 8år, så det er vel nå man kan kreve garanti om batteri er under 70%? Kommer man etter 160k km eller 8år da sier de selvfølgelig nei til alt ansvar.

Garantien er for degradering. Ryker en celle så er det en feil og du er ned på 75% og kan være der i mange år.

Siden celler ikke skal feile 100% er det i hvertfall en reklamasjons sak (5 år) men uten å være jurist så ville jeg hevde at de ikke skal feile individuelt innenfor 8 år.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

HelectriC

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 09. september 2021, klokken 13:17
Sitat fra: HelectriC på onsdag 08. september 2021, klokken 22:21
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. september 2021, klokken 15:56
Sitat fra: HelectriC på onsdag 08. september 2021, klokken 12:32
nå har jeg ikke lest alle innlegg i tråden, men det er vel garanti min 70% på batteri? Om Jaguar kan vise at batteri klarer å levere min 70% så er det ikke noe sak, men er det lavere (noe det høres ut som når jeg leser her), så må de jo rette opp i henhold garanti.

Er vel 70 % etter 160000 km eller 8 år. Bilen det her er snakk om er relativt ny...

Men garanti er jo før den gått 160.000 eller blitt 8år, så det er vel nå man kan kreve garanti om batteri er under 70%? Kommer man etter 160k km eller 8år da sier de selvfølgelig nei til alt ansvar.

Garantien er for degradering. Ryker en celle så er det en feil og du er ned på 75% og kan være der i mange år.

Siden celler ikke skal feile 100% er det i hvertfall en reklamasjons sak (5 år) men uten å være jurist så ville jeg hevde at de ikke skal feile individuelt innenfor 8 år.

akkurat! det går jo ikke å klage ETTER garantien gått ut.
ioniq 5

Electric cars in Norway

#43
Sitat fra: TorC på mandag 30. august 2021, klokken 19:05
@Maxwell_400

Takk for forklarende og godt innlegg, men jeg oppfattet ikke helt hvilket verktøy du brukte. Jeg ser at de datanene som er sniffet er mer enn nok for meg. Forstår jeg deg rett  i at det er CarScanner?


Etter at hevingsbrev er sendt så har de nå sagt at de ønsker å ta en ny titt på bilen. Som noen har nevnt så er det ikke et stort problem at et produkt har en feil, problemet er hvordan de løser det. Denne gangen skrev de at man kan kontakte Jaguar Assistanse (som er det er Viking som utfører) så vil bilen hentes og lånebil leveres. Problemet er at Viking nekter å hente bilen siden den faktisk kan kjøres de ca 90 km til forhandler. Og Viking-mannen var gretten fordi dette ikke var første gang Jaguar har sagt dette, og ba Jaguar om å lese kontrakten.

Når det gjelder dokumentasjon så er dette oversendt forhandler gjentatte ganger gjennom logging av utkjørt distanse på SOC.

Det sier seg egentlig selv at Jaguar har mulighet til å lese ut data fra BMS. Imidlertid vil de ikke dele dette og kommer med mye rare forklaringer. Den ENESTE dokumentasjonen har kommer fra forhandler en et .doc hvor en ansatt har kjørt bilen og notert ned SOC, ODO og GOM.

Per nå så får vi bare vente å se.

TorC  :+1: jeg føler med deg i denne saken. Det er ikke noe gøy å havne i din situasjon.

Har du fått respons på hevingsbrev ditt enda ut over at de vil se på bilen på nytt?

Har du gitt de noen frister for når de må svare ut ditt hevingsbrev? Håper det - så det ikke strekker enda lengre ut i tid.

Hvis det du sier i dine innlegg stemmer, noe jeg antar :+1: - så tenker jeg slik: jeg mener de rett og slett bør gi deg en ny lik bil eller pengene tilbake. Du skal ikke tape på dette.

Du bør derfor også ha som som strategi at dette ikke lengre strekker for langt ut i tid. Dette bør de svare deg på raskt. Jeg vet ikke om det finnes noen bransjestandard på hevingsbrev og hvor lang tid det skal saksbehandles. Ikke er det enkeltvedtak heller. Jeg synes dog at 30 dagers svarfrist bør være dekkende.

Fint at du holder oss oppdatert så andre kan lære av din situasjon. Det kommer nok flere slike saker,,,tror jeg...

HelectriC

Har du tatt noen uavhengig battericelleanalyse? Jeg vet det er flere verksteder som har det som punkt når de gjør service på elbil, og da burde det ikke være så vanskelig å få dokumentert om noe er galt.
ioniq 5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA