Hjemmelading

Startet av ENTO, man 23. aug 2021, kl. 20:25

« forrige - neste »

ENTO

Sånn teknisk for å stelle pent med batteriet i bilen , er det best å lade sterkt og kort eller svakt og lenger ?

RJK

Svakt og lenger, og gjerne mellom 20-80 til vanlig. Og ikke parker bilen med mer enn 80 % over lengre tid, ei heller med veldig lite igjen på batteriet. Igjen, hold deg innenfor 20-80, så tar du ingen større risk.

Men dess større batteriene blir, dess sjeldnere må du uansett lade, så min tanke er at så lenge du ikke hurtiglader hver gang, så skal det mye til at man skader batteriene i nevneverdig grad i vårt klima.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Mellomrask lading rett før avreise, vil jeg stemme for, så man rekker å lade opp fra halvfullt til det man trenger, etter man har bestemt seg for å reise.

Jeg prøvde søke på nettet for lenge sida etter optimal ladehastighet for lithium-ion.
Det var ikke så enkelt å finne noen klare svar.  Det var oppgitt ca 0,2C til 0,5C ubegrunna ett sted, mens andre steder var det oppgitt høyere tall opp mot 1C. Dvs at man bør hverken lade raskt eller sakte.

En fare med for høy ladestrøm, er at batteriet kan gå varmt i spesielle situasjoner. Enkelte biliser mener de har fått redusert batterikapasitet etter en enkelt langtur med med mye hurtiglading i sommervarmen.

Når celler testes i laboratoriet, så brukes gjerne små celler med konstant temperatur. I et stort bilbatteri uten kjøling, så vil temperaturen endres av ladestrømmen, og det er ikke sikkert batteriet rekker å kjøle seg bra nok ned over ei varm sommernatt.

Problemet med biler, er at ladestrømmen kan bli svært låg, og mye lågere enn det som normalt anses som låg strøm. Mange bilister har vel opplevd at batteriet bli daukjørt av for sakte lading, og at kapasiteten kan ta seg opp igjen under noe hurtiglading eller på langtur, men det er vanskelig å forstå hvilke situasjoner det gjelder i.

På laboratoriet testes levetid i ladesykluser, på kortest mulig tid, ved at cellene lades kontinuerlig opp og ned, og det spørs hvor relevant det er for vanlig bruk.

Jeff Dahn mener framdriftsbatterier ikke klarer så mange sykluser som batterier i laboratoriet, siden man ofte har langvarige sykluser på biler.

https://www.youtube.com/watch?v=9qi03QawZEk

På han så forstår jeg det som at sakte ladesykluser sliter mer enn raske ladesykluser.  Og om du tar mange eller få ladesykluser i løpet av en tidsperiode, så blir slitasjen den samme. Det kan virke som at det er tiden som sliter, og det er tiden hvor du har høy lading som sliter på batteriet. Ved høy spenning, får du oksidering i cellene.

Ut fra den logikken, tolker jeg det som at det beste er å lade opp bilen ganske raskt rett før man skal kjøre, så den ikke har høy lading så lenge. Men at man ikke skal lade så fort at det blir noe problem med høy temp, men jeg har aldri hørt om noen som har så kraftig hjemmelader.

Har batteriet kuldegrader, så er det enkelte som mener at man bør lade svært sakte.

Har man 20-30kwt batteri, så burde 6kw AC-lading holde for å komme over 0,2C.
Har man vesentlig større batteri,  så kunne man ønske seg lader på 10-20kw, for å komme over 0,2C.
Men det er ikke sikkert det betyr noe om man lader litt saktere, og det kan bli mye synsing.

En fare med å trenge hele natta på å lade bilen, er at da må man la bilen stå fullada, i tilfellet man skal ut å kjøre en dag.

Orbit

Enig med siste taler. Ladehastighet på 0,2 - 1 C tilsvarer fullading 0-100% på fem timer eller mindre. Selv en Zoe med "lite" batteri (40 kWh) og høy AC-ladehastighet (22 kW) lader "bare" med ~0,5 C. Så jeg tror ingen hjemmelader har en effekt som kan vanskjøtte batteriet.

En annen faktor er at høyere ladeeffekt gir lavere tap. F. eks. på e-tron er tapet i bilens AC/DC-omformer på tregeste ladehastighet (12%) det doble av hva en får ved 11 kW (6%). På BMW i3 er AC/DC-tapet nærmere 20% på laveste effekt (1.2 kW), og faller også der raskt med økende effekt. Så en bruker totalt sett mindre energi ved å lade fortest mulig.

Jeg tenker som Trekkoppbil at det viktigste er å unngå at bilen blir parkert over tid med veldig høyt eller veldig lavt ladenivå. Høy temperatur bør også unngås, men det er oftest lite en kan få gjort med det.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA