Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DC Lading

Startet av turfsurf, mandag 23. august 2021, klokken 20:08

« forrige - neste »

turfsurf

Nå som mange har fått sine biler og har formodentlig brukt den litt i sommer, hvordan er erfaringene ang. hastighet og kompabilitet?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eltyl

Ladet bare et par ganger på 150kW lader. Rundt 10 grader ute, varm bil, fra 40-80% og fikk vel i snitt ca 100kW (samme MER-stasjon).

Ellers en del på 50kW ladere med omtrent full pupp.

Ikke prøvd plug charge, men funka problemfritt med brikke hos de ulike jeg prøvde.

turfsurf

Sitat fra: eltyl på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:15
Ladet bare et par ganger på 150kW lader. Rundt 10 grader ute, varm bil, fra 40-80% og fikk vel i snitt ca 100kW (samme MER-stasjon).

OK, er da ikke helt ille det. Lading og mangel på varmepumpe er det som trekker ned mest på en flott bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eltyl

Varmepumpe ser ikke ut til å gi så nok til å forsvare kostnaden. Resonnementet er nok at rekkevidden er god nok. Biler med kortere rekkevidde er mer avhengig av de siste 10%.

Rekkevidden gjør at jeg heller ikke stresser over ladehastigheten. En lading per dag på langtur (to hvis det mangler destinasjonslader) slik vi kjører og da er egentlig 50kW tilstrekkelig kjapt. 30-45 minutter mens man hviler litt.

Men dette er veldig subjektivt.

turfsurf

Sitat fra: eltyl på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:14
Varmepumpe ser ikke ut til å gi så nok til å forsvare kostnaden. Resonnementet er nok at rekkevidden er god nok. Biler med kortere rekkevidde er mer avhengig av de siste 10%.

Rekkevidden gjør at jeg heller ikke stresser over ladehastigheten. En lading per dag på langtur (to hvis det mangler destinasjonslader) slik vi kjører og da er egentlig 50kW tilstrekkelig kjapt. 30-45 minutter mens man hviler litt.

Men dette er veldig subjektivt.
Ja, varmepumpe er vel ikke det viktigste. Ladefart er en annen sak når man beveger seg utenfor Norges grenser. Da blir det fort 3-4 ladinger pr dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA