Ny eller brukt?

Startet av kokkos, tor 19. aug 2021, kl. 19:32

« forrige - neste »

kokkos

Hei.

Jeg pendler nesten hver dag mellom Hamar og Oslo, og både hus og jobb ligger sånn til at det tar en time lenger å ta kollektivt enn å kjøre (= utgår). I dag kjører jeg en Renault Zoe, som har gått 56000. Den har nok rekkevidde på sommeren, men på vinteren må jeg lade enten på jobb eller hurtiglader for å komme meg hjem. Hjemme lader jeg med Raydiall-kladden som følger med, siden jeg har IT-nett hjemme. Lader da omtrent 2.6 kW.
For å forhindre for stort verditap på Zoe-en, samt å sikre at jeg slipper å stoppe og lade hver dag på vinteren, ser jeg for meg at det er på tide med ny bil.

Et alternativ som virker godt er ny Tesla Model 3. Mange av dem har svært god rekkevidde, og Tesla sitt ladernettverk er jo veldig bra. Det er jo også greit å faktisk kunne bruke bilen etter jobb også.
Det jeg lurer på, er hva tenker dere om å kjøpe brukt kontra ny elbil til pendling? Kan jo kjøre så mye som 50000 på ett år, så det er jo greit med garanti og slikt. Jeg ser at det ligger ferdigbygde Teslaer på Tesla.com til 456000.

Samtidig ligger det flere brukte TMS på Finn.no, som både er gamle nok til å ha gratis SC, men også har fått byttet batteri og motor. Hvordan fungerer det da med garantier og slikt, og kan man forvente seg store vedlikeholdskostnader?
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

Klykken

Model S kan være kostbar å vedlikeholde. Mye "klønete" og kompliserte løsninger (dørhåndtak, kjøleløsninger, parkbrems, for å nevne noe), samt et understell som ikke helt holder mål. De nye har dog blitt bedre sies det.

Vi har eid S i litt over tre år, og har muligens vært heldig med tanke på vedlikehold. Ingen kritiske komponenter som har røket etter garantitiden, men vi byttern ut om kort tid så rekker nok ikke å få noen store utlegg forhåpentligvis.

Med det sagt - det er den beste bilen jeg noen sinne har eid og anbefaler alle å prøve en. Smil om munnen for hver kjøretur!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA