Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tester EV6  (Lest 2654 ganger)

moby666

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1352
    • Vis profil
Tester EV6
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 15:22 »
Autoexpress har testet EV6. Veldig bra tilbakemeldinger 4.5/5. Konsernbror IONIQ5 har fått 5/5 tidligere.

https://www.autoexpress.co.uk/kia/ev6/355778/new-kia-ev6-2021-review

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1918
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Tester EV6
« Svar #1 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 00:00 »
Auto Motor & Sport (på tysk) er også hovedsakelig veldig positiv:
https://www.youtube.com/watch?v=hAqLmQdRFQE


Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3789
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
Sv: Tester EV6
« Svar #3 på: Fredag 15. April 2022, klokken 09:23 »
Legger denne saken her som er fra nå nylig. Begge EV6 kom på gode plasseringer. Men test er test og ball er ball og cup er cup og så videre...

Nederst i kopien er en forklaring på hvordan man bør kjøre EV6 på vinterføre. Jeg støtter dette og har samme inntrykk etter å ha kjørt endel med Ioniq 5 bakhjulstrekk på glatta.

EV6 og Ioniq 5 er flotte biler!

https://www.motor.no/bil/firehjulstrekk-forhjulstrekk-og-bakhjuldrift-hvem-kommer-opp-bakken/222472

Kopi fra resultatene under:


Basert på inntrykkene rangerer vi bilene slik:

NUMMER 6: Hyundai Kona.
Forhjulsdriftens fordeler forsvinner helt på is. Prøver man å jobbe litt forhjulsteknisk med bilen og få nytt grep ved å vri litt på rattet og krabbe seg oppover, sklir bilen mer sidelengs, og etter hvert mer bakover, enn framover. Assistansesystemene jobber til liten nytte.


NUMMER 5: Kia EV6 RWD.
Bakhjulsdrift og is er en dårlig kombinasjon. Bakhjulene veksler mellom å spinne og stå helt stille i bakkestartøvelsen. Assistansesystemene jobber på spreng, men uten at dekkene klarer å få feste. Kommer konsekvent lenger enn bilen med forhjulstrekk, og har en langt mer sivilisert oppførsel.


NUMMER 4: Kia EV6 AWD.
Litt bak de beste, men likevel imponerende å se hvor effektivt den jobber. Kommer ikke opp bakken i 10 km/t, som de tre andre med firehjulsdrift klarer, og sliter følgelig også mer i 20 km/t. Kommer i tillegg kortere opp i den mest kritiske bakkestartøvelsen.


NUMMER 3: Volvo XC40.
Denne firehjulstrekkeren er ikke langt bak de to beste i prestasjoner. Det er bare i den mest kritiske av bakkestartøvelsene testens tyngste bil så vidt ikke kommer opp på nivå med Toyota RAV4 og Subaru Forester. Ellers jevnbyrdig.


NUMMER 2: Subaru Forester.
På nivå med RAV4, men i litt saktere fart. Firehjulstrekkeren gir inntrykk av å komme seg opp overalt. Vi tipper den trives bedre på snø og i ulendt terreng enn på is, der de litt eldre dekkene trolig også er en liten faktor.


NUMMER 1: Toyota RAV4
Med trekk på alle hjul Imponerer den på glattisen. Holder stabil kurs med optimalt grep inntil dekkene må gi tapt. Klarer de mest krevende av øvelsene med høyest og jevnest fart.


Kia: – Krever en annen kjørestil
Av firehjulstrekkerne kom Kia EV6 litt dårligere ut enn den andre elbilen og de to fossilbilene. Teknisk sjef hos Kia, Kim A. Wilhelmsen, sier at en elbil krever en annen kjørestil enn en fossil bil.

– Elbilen har mer effekt momentant, og det er derfor viktig å bruke de ulike kjøremodusene etter for-holdene. Kjører du for eksempel EV6 i snow-mode, vil bilen ha permanent firehjulstrekk og en «latere» akselerasjon for å motvirke hjulspinn. Dette vil utgjøre en stor forskjell under kjøring på glatt underlag.

 V6 har 2 elektriske motorer som kan operere helt uavhengig av hverandre og gi ulik kraftfordeling mellom frem- og bakaksel, avhengig av behov – altså hjulspinn.

   Kjører du denne i permanent AWD og sammenligner med eksempelvis Subaru Forester, som normalt går i AWD, vil sammenligningen bli likere, sier Wilhelmsen, som påpeker at han sier dette på generelt grunnlag, ettersom de ikke var med og testet.   Det må også nevnes at en elbil generelt er tyngre enn en fossilbil av tilsvarende størrelse. En tyngre bil vil selvfølgelig oppføre seg annerledes på glatt føre, da det er en større masse som krever mer energi å flytte opp en bakke.
« Siste redigering: Fredag 15. April 2022, klokken 09:26 av Electric cars in Norway »

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4213
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Tester EV6
« Svar #4 på: Lørdag 16. April 2022, klokken 01:11 »
Når jeg leser den artikkelen fra Motor, så må jeg si jeg lurer litt på kompetansen til de som skriver artikkelen, da det er noen åpenbare feil her, og ting de må ha misforstått.

1. En forhjulstrekker har i utgangspunktet kun fordeler dersom vekten er større over forhjulene enn bakhjulene, men denne fordelen blir mindre, dess brattere bakken blir, da senterpunktet flyttes bakover. Den kan ha en annen fordel i at man kommer fra vei med snø og is, og en liten kneik opp til saltet hovedvei, der forhjulene raskere når bar asfalt.

Men det siste er altså ikke tilfellet i denne testen, der Konaen med sin 50/50 vektfordeling hadde tjent på å være bakhjulsdrevet, nettopp fordi den får mer av vekten sin over bakhjulene i en oppoverbakke.

2. Fart opp bakken har sin klare misjon ved at vekten prøver å dra bilen ned mot veibanen. Der mange gjør feil, er at de tror det hjelper å gasse seg raskere opp bakken, men resultatet av hard gass er bare at hjulene slipper raskere.

Dette beviser de klart ved testen, ved at alle bilene kommer bedre ut totalt sett, dess høyere fart man holder før bakken. Men igjen er det dette med balansen mot grepet. Kommer man for hard inn, og at på til prøver å gasse seg raskere frem, så slipper hjulene, og man får problemer fortere enn om man hadde latt bilen få lov å senke farten i forhold til grepet man har.

Man bør altså søke å ha god fart mot bakken, men akseptere at farten går ned, dess høyere opp man kommer, og jo mer bratt bakken blir. Dette for å motvirke problemet med dekkene som ikke klarer å beholde samme grepet i øvre deler av bratthenget til bakken, som i bunnen.

Der de har rett, er der de sier at jevn fart og jevnt gasspådrag er svaret, heller enn mye gassing, for man vil holde grepet så lenge som mulig.

3.Bakkestart beviser igjen at vekt og balansen er avgjørende for grepet, og både dekkbredde og dekkets tilstand har mye å si. En lettere bil med brede dekk har en fordel i akkurat denne øvelsen, sammenlignet med en bil som enten har smalere dekk, mer vekt eller begge deler.

Og, siden kreftene utfordres mest på hjulene som drives av motoren(e), vil man streve mer med en forhjulsdrevet eller bakhjulsdrevet bil som bare har drift på 2 hjul, sammenlignet med en 4WD som fordeler kreftene på 4 hjul. Og mer med en forhjulsdrevet bil som pga bakken får tyngdepunktet mot bakhjulene, men prøver å dytte på fremhjulene som nå er "lettere" enn når bakken er flatet ut.

Det var jo nettopp det at icebilene generelt hadde mer tyngde på forhjulene enn bakhjulene, som gjorde at man puttet sandsekker eller annet tungt i bagasjerommet på biler med bakhjulsdrift, for å gi mer marktrykk på drivhjulene. Selv fikk jeg tak i blyplater, som ikke stjal noe særlig av bagasjeromsplassen, men man hadde likevel med seg litt sand/grus man kunne bruke om det ble griseglatt, samt spade og slepetau om man likevel havnet i grøfta eller i snøfonna.

Dessuten kommer poenget med kraftigere gass og mer umiddelbar effekt. Dette vil være negativt for elbilene, og egentlig for alle raske biler. Derfor er det viktig å velge riktig program når man skal gjøre en så vanskelig øvelse som bakkestart fra stillstand. Man setter ikke bilen i Sport, men heller i eco-mode eller snowmode om man har slikt. Eller "off-road mode" som Tesla Model Y kommer med. Synes derfor det var dumt og rart at de ikke forsøkte dette i separat forsøk.

Man kan jo og lure på om de forsøkte noen av hjelpemidlene til Subaruen. Den har vel i tillegg til permanent 4WD også mulighet for å settes i lavgir eller slå av/på differensialsperre alt etter hvilket terreng man er i. Mener også at RAV4 har noen av de samme verktøyene tilgjengelig.

Man må ikke gi mere gass enn hva grepet tilsier, men pga at man får noe hjelp av kreftene som forsøker å opprettholde farten fremover (bevegelsesenergien), så kan man forsiktig øke farten etterhvert som bilen begynner å gå fremover, men aldri så mye at man overstiger friksjonen. Begynner man å miste grep, skal man altså ikke gi mere gass, men redusere gasspådraget slik at hjulene igjen får tilbake grepet.

Ekstra vanskelig blir det om bakken begynner med eller inneholder svinger, for da vil sentripetalkraften virke på grepet ditt. Det "spises" noe av grepet du har for å komme deg fremover i den retningen du vil (inn i svingen), slik at svingen blir vanskeligere. Dette fordi bilen vil rett frem, mens styringen av dekkene prøver å dra/dytte bilen i den retningen de pekes. Har du da for stor fart, vil du fort ende i grøfta fremfor å følge svingen.

Med for stor fart i forhold til grepet, vil du altså oppleve den hakkingen som de nevner.
« Siste redigering: Lørdag 16. April 2022, klokken 01:18 av RJK »
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo