Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cirkulationspumpen går hela tiden (Mii 2020)

Startet av engolf, mandag 16. august 2021, klokken 10:29

« forrige - neste »

engolf

Hej,
upptäckte igår nåt som bekymrar mig, och tänkte höra om andra upplever det samma.
Backade igår biler ur garaget, tvättade den grundigt utvändigt (tog ca en halvtimme), och när jag var färdig upptäckte jag ett svakt surrande i fronten av bilen. Jag kunde inte lokalisera var ljudet kom ifrån, men det verkar som om det är en cirkulationspump som går hela tiden, för det pulserade i kylarslangarna som går in i torpedoväggen. Pumpen måste ha varit på under hela den tiden, trots att bilen var avstängd (dock inte låst). Jag försökte låsa/låsa upp bilen, men surrandet stoppade inte.
Jag kopplade upp diagnostikverktyget, och där fanns det en felkod som jag tror beror på att pumpen konstant går och tömmer 12v batteriet (se bild). Är det meningen pumpen ska gå så länge med avstängd bil? Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Svarar på min egen från i tillfälle har samma problem:)
Det som jag trodde var en cirkulationspump visade sig vara värmepumpen som gick. Sätter man temperaturinställningen på LOW stoppar den. Jag vet dock fortfarande inte varför den gick under längre tid med avstängd bil, ska nämna det för mekanikern nästa gång bilen ska in för service.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: engolf på lørdag 02. oktober 2021, klokken 16:44
Svarar på min egen från i tillfälle har samma problem:)
Det som jag trodde var en cirkulationspump visade sig vara värmepumpen som gick. Sätter man temperaturinställningen på LOW stoppar den. Jag vet dock fortfarande inte varför den gick under längre tid med avstängd bil, ska nämna det för mekanikern nästa gång bilen ska in för service.

Har Mii varmepumpe?
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

engolf


Elbil er bedre enn sex

Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

engolf

Bilen fick sin första service för ett par veckor sen, och då fick jag höra "helt normalt, ingenting att bry sig om..". Min lösning är sänka temperaturen till "Low", då stoppar pumpen. Den stoppar i de allra flesta fall kort after att man har stängt av och låst bilen. Det problematiska är att de få gånger den fortsatte gå i ganska lång tid och tömde 12v batteriet.

Elbil er bedre enn sex

Min Seat Mii slukker fullstendig når jeg tar ut nøkkelen fra rattlåsen, og ingen sirkulasjonspumpe fortsetter å gå lenge etterpå.
Jeg er ikke så helt sikker på om svaret du fikk, "inga problem" er helt riktig. At 12V-batteriet tømmes tilfeldig, og at du må 'gjøre-noe' (stille inn laveste temperatur) for å forhindre 12V-utladning tenker jeg er absolutt et problem. Det ville jo vært typisk om det skjer når det passer aller, aller minst... :-\
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

engolf

Man förväntar självklart att elektroniken i bilen slås av med tändningen av, det har du helt rätt i.
Jag får plåga grabbarba på möller närmare våren och be dem åtgärda detta:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA