Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?

Startet av hELgenen, onsdag 11. august 2021, klokken 09:49

« forrige - neste »

hELgenen

Sandy Munro er sikkert kjent for mange her inne - en gammel ringrev som har vært i bilbransjen et par generasjoner. Han har de siste årene blir svært opptatt av elbiler og produksjon av elbiler. Blant annet har han etterhvert blitt svært glad i Tesla sine tekniske design - færre deler og enklere produksjon er mantraet her.
I det siste har han også dyttet frem ideer om at elbilene bør benytte mer komposittmaterialer i bilene for å redusere blant annet vekt. I den siste videoen ble det vist et alternativ til VW sin batterikasse i kompositt istedenfor aluminimum.


https://www.youtube.com/watch?v=UnKpFC4-Blk

I kommentarfeltet her kommer det inn en ny vinkling som går mot dette - nemlig graden av gjennvinning og reparasjon av slike biler blir vanskelig - litt som Iphone er bruk og kast og sjelden kan repareres - vil elbilene også bli bruk og kast dersom man fortsetter på det sporet Sandy prater varmt om påpekes det.  I media har vi som følger med også fått med oss at elbiler med skade under sjelden eller aldri blir reparert, men ofte kondemnert. Dette selv om enkelte elbiler er produsert og laget slik at en kan bytte ut enkelte celler. Andre produsenter, slik som Nio, har gjort hele batteripakken svært enkel å bytte.

Men hvilken strategi er best for miljøet? Er det noen produsenter som skiller seg positivt/negativt ut mhp, gjenbruk og reparasjon?


JorgenM

Munro er vel mannen som kaller BMW i3 'the most significant vehicle since the Model T' og fortsetter 'The utilization of materials is brilliant; the electronics are brilliant; the battery is brilliant'.

Sånn bare for å balansere det du nevner om hans syn på Tesla ;D
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

arthur

Jeg forstår fortsatt ikke bruken av "miljøvennlig" når det gjelder produksjon og bruk av en elbil da den eneste miljøvennlige bilen er vel en bil som hverken er laget eller brukes?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

#3
Sitat fra: arthur på onsdag 11. august 2021, klokken 10:42
Jeg forstår fortsatt ikke bruken av "miljøvennlig" når det gjelder produksjon og bruk av en elbil da den eneste miljøvennlige bilen er vel en bil som hverken er laget eller brukes?

Mja - tenkte mer på livsløpsanalyser. Dersom dagens og kommende elbiler er klin umulige å reparere f.eks ved feil på batterier uten at man må ut med en hel ny batteripakke til halve bilens verdi - vel så er det jo problematisk.
Noen produsenter lager jo batteriene i en diger pakke hvor alt må byttes ved feil. Anser ikke slike løsninger som gode for hverken lommeboka eller miljøet. Og skal elbilen virkelig ta av i store deler av verden må det jo være slik at man kan fikse på disse langt inne i f.eks Nambia også. Således burde de jo designes slik at man kan reparere de på en trygg måte. Ved å bygge biler limt eller klipset sammen vha komposittmateriale som så aldri skal ,eller kan åpnes/fikses, ved feil - vel så bygger man jo veldig mange bruk og kast biler som kanskje må byttes like ofte som mobiler. Det må jo bety at større deler av bilene som konstrueres etter Munro sitt tankesett stort sett må vrakes og kun råmateriale resirkuleres. Produsentene tjener jo penger på at forbrukerene bytter ofte, men miljøet er vel ikke tjent med dette? Ikke alle kan kjøpe nye eller nesten nye biler - og skal elbilen faktisk bli et godt alternativ for mange mennesker på jorda må det jo være slik at deler kan byttes ut for å holde liv i produktet så lenge som mulig. Synes mange produsenter fokuserer på at bilen er laget vha bærekraftig energi - at bilen kan resirkuleres, men ingen spør hvordan bilen er designet mhp. å holde den på veien i mange år.  Dersom alle løper etter Munro og designer biler slik han ønsker - hvordan blir det da mhp å reparere bilene? Han sier det jo snodig nok selv flere ganger i flere videoer - at de demonterer bilene, men de er ikke i stand til å montere dem igjen etterpå. Og alle ideene som han skryter opp i skyene er jo ofte basert på teknikker som gjør det enklere å sette sammen bilene, men kanskje ikke demontere og reparere dem?

elektrolux

#4
Mener Aptera har rette tilnærmingen på dette.

De går mot ehh strømmen og velger å fokusere på lav vekt og lavt energiforbruk.

For å kunne bryte ut og gå denne veien har de måttet bygge bilen som en motorsykkel med 3 hjul. Dermed står de friere til å velge vekk alt for mange fordyrende og tyngende pålegg som følger 4 hjuls biler.

Aptera legger også opp til egeninnsats i forbindelse med service og reparasjoner, noe som utvilsomt er mer miljøvennlig da en slipper unødvendig kjøring til og fra verkstedet og kan benytte spart kapital til å jobbe mindre og dermed spare miljøet ytterligere.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. august 2021, klokken 09:30
Mener Aptera har rette tilnærmingen på dette.

De går mot ehh strømmen og velger å fokusere på lav vekt og lavt energiforbruk.

For å kunne bryte ut og gå denne veien har de måttet bygge bilen som en motorsykkel med 3 hjul. Dermed står de friere til å velge vekk alt for mange fordyrende og tyngende pålegg som følger 4 hjuls biler.

Gir man blaffen i trafikksikkerhet og menneskeliv, så er helt klart veien å gå og registrere bilene som motorsykkel.

Det er ingen tvil om at sikkerhetskravene til moderne biler redder menneskeliv, og da blir det en feil utvikling å prøve å omgå dem. (Så kan det være noen enkeltkrav som ikke er så fornuftige, men det endrer ikke det store bildet.)

Men nå er det ikke Aptera som betaler sykehusregningen etter trafikkofferne, så man kan jo skjønne at de gir blaffen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hansi

Helt enig i at Aptera er ledende i forhold til hvordan bygge en miljøvennlig "bil".
De har fokus på sikkerhet også, men det er ikke samme sikkerhetskrav i 3-hjulinger som i biler med 4 hjul.  Aptera hevder de skal bygge bil med  4 hjul etterhvert.

Vi får de hvordan det går med de, jeg håper de klarer seg, de er et stort steg i riktig retning i mine øyne. Tesla har pushet bilindustrien i noe mer energieffektiv retning, Aptera er "next level".
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Counterpointer

Så lenge det også selges motorsykler og Atv som kjøres i trafikken er trehjulinger mye sikrere
En velger jo selv om en vil kjøre en  stor sikker bil som f.eks Model X eller en gammel utrygg som Citroen 2CV.

Aptera kunne jeg virkelig tenke meg. De har veldig mye positivt ved seg. Liker veldig godt «never charge» muligheten, med stort batteri og solceller. Er også morsomt at luftmotstanden til Aptera er samme som ett speil på en Ford F150.

elektrolux

#8
Rent statistisk er det flere som dør av drukning enn i MC ulykker, og MC sesongen er betydelig lengre enn badesesongen i Norge.

De virkelig farlige MC er 4 hjuls ATV uten diff, mens 3 hjulere har 0 Null drepte noensinne i Norge. ::)

Sjekk tallene før hysteriet rundt ulykkesrisiko tar overhånd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Speeder

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. august 2021, klokken 11:27
Rent statistisk er det flere som dør av drukning enn i MC ulykker, og MC sesongen er betydelig lengre enn badesesongen i Norge.
Artig sammenligning.
Kan de ha noe med at det er fler folk som bader enn folk som kjører MC?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektrolux

Tror jeg ikke.

Personlig kjører jeg MC betydelig mer enn jeg bader. Tror det rett og slett ikke er så farlig på veiene som mange vil ha det til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: Speeder på mandag 16. august 2021, klokken 13:14
Sitat fra: elektrolux på mandag 16. august 2021, klokken 11:27
Rent statistisk er det flere som dør av drukning enn i MC ulykker, og MC sesongen er betydelig lengre enn badesesongen i Norge.
Artig sammenligning.
Kan de ha noe med at det er fler folk som bader enn folk som kjører MC?
Har nok mer med det at det er langt fler som er påvirket av alkohol som drukner enn det er av de som kjører mc. Så eksempelet er nok ikke hundre prosent relevant, men bare ment som en sammenligning.

Motorsyklister er generelt veldig oppmerksomme på hvor sårbare de er og unnviker både passivt og aktivt faresituasjoner er min teori.

automat

Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. august 2021, klokken 21:37

Motorsyklister er generelt veldig oppmerksomme på hvor sårbare de er og unnviker både passivt og aktivt faresituasjoner er min teori.

Men vil førere som sitter i en lukket trehjuling ha samme risikofølelse som MC-førere, eller vil de inbille seg at de sitter i et kjøretøy som har samme sikkerhet som en personbil?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på mandag 16. august 2021, klokken 22:18
Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. august 2021, klokken 21:37

Motorsyklister er generelt veldig oppmerksomme på hvor sårbare de er og unnviker både passivt og aktivt faresituasjoner er min teori.

Men vil førere som sitter i en lukket trehjuling ha samme risikofølelse som MC-førere, eller vil de inbille seg at de sitter i et kjøretøy som har samme sikkerhet som en personbil?
Det vet jo bare den enkelte selv. Det er fort gjort å både ignorere og overdrive fare.

Personlig så ville jeg følt meg forholdsvis sikker i en Aptera, men ville vært vettskremt i en Robin Reliant.

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. august 2021, klokken 21:37
(...) Motorsyklister er generelt veldig oppmerksomme på hvor sårbare de er og unnviker både passivt og aktivt faresituasjoner er min teori.

Det er ikke min erfaring. Et skremmende høyt antall av de motorsyklistene jeg møter i trafikken kjører gris så det holder, men samtidig vet jeg også at man mye lettere legger merke til slike sjåfører enn de som kjører pent og lovlydig, så et visst usikkerhetsmoment er det jo i min høyst subjektive statistikk.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA