Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL-bil vs ladbar motorvogn

Startet av vinterdekk, tirsdag 10. august 2021, klokken 16:37

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg vet om ett par småkommuner hvor de har satt opp type 2 ladere, men de har merket disse med «el-bil» og ikke «ladbar motorvogn». Jeg vil gjerne lade hybridbilen og forflytte meg mer miljøvennlig når jeg er på tur, men skiltingen gjør meg litt usikker. Kan det være at administrasjonen kun aksepterer lading av full-elektriske biler eller at de ikke er så bevisst på at det er forskjell iflg. merkingen? Det er sjeldent jeg ser noen bruker akkurat disse laderne.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

sjokomelk

Etter at den nye parkeringsforskriften tredde i kraft for et par år siden, er det ikke lov å diskriminere blant ladbare kjøretøy, så skiltingen skulle ha vært endret til å være "ladbar motorvogn" for å følge regelverket. Men send gjerne en e-post til administrasjonen i kommunene det gjelder og spør, for det er mye mulig de ikke er klar over dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

vinterdekk

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. august 2021, klokken 18:27
Etter at den nye parkeringsforskriften tredde i kraft for et par år siden, er det ikke lov å diskriminere blant ladbare kjøretøy, så skiltingen skulle ha vært endret til å være "ladbar motorvogn" for å følge regelverket. Men send gjerne en e-post til administrasjonen i kommunene det gjelder og spør, for det er mye mulig de ikke er klar over dette.

Tusen takk. Da tolker jeg det at det ikke er noe i veien å lade med ladbar motorvogn selv om det (feilaktig) kan stå ett skilt om at lader er for elbil. Her var kunnskapen min om dette utdatert tydeligvis.

Ref. paragraf 35 https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§35

Og tolkning av paragrafen iflg. Statens Vegvesen (sitat under) https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/skilting/

SitatVi minner om at det skal reserveres plasser for ladbar motorvogn, så det kan ikke reserveres kun for elbil, se forskriften § 35.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

DeepFu

Det burde faktisk være større grad av diskriminering. Med el-bil kan man nesten bare glemme destinasjonsladere, om det nå er på kjøpesenter, parkeringsplasser eller overnattingssteder, for de er stort sett opptatt av lade-hybrider med lommelyktbatteri som står plugget i i timevis.

Kanskje det hadde vært et marked for 20kW-ladere med ccs?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

vinterdekk

#4
Sitat fra: DeepFu på torsdag 26. august 2021, klokken 08:09
Det burde faktisk være større grad av diskriminering. Med el-bil kan man nesten bare glemme destinasjonsladere, om det nå er på kjøpesenter, parkeringsplasser eller overnattingssteder, for de er stort sett opptatt av lade-hybrider med lommelyktbatteri som står plugget i i timevis.

Kanskje det hadde vært et marked for 20kW-ladere med ccs?

Du skyter mot feil mål her, og dette er også litt kupping av tråden i grunn. Statistisk sett er det mindre sjanse for at en ladehybrid blokkerer elbiler som bruker offentlige normalladere/type 2. Det er bare å se salgsstatistikken, samt statistikk på hvor mange det er som (ikke) lader lade-hybridene sine. Og utbygging av CSS ladere og lengre rekkevidde på elbiler gjør at det er mange normalladere rundt omkring som står ubrukt i lange perioder. Da er det bedre at alle som har til hensikt å parkere for å lade kan bruke de laderne som finnes. De små batteriene har også fordelen av at de er fulladet på 2-3 timer på normallader/type 2 selv med treg onboard-lader. Jeg ville heller klaget på etterslep av destinasjonsladere, enn at ladehybrider ikke skal være diskriminerte. For etterslepet blir ikke mindre med så stor andel solgte elbiler.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

pberg

Strengt tatt er det vel også bedre for miljøet at ladehybridene lader, siden de da kan kjøre på strøm, mens elbilene kjører på strøm uansett.... Og de har større batteri, og trenger mest sannsynlig egentlig ikke å lade mens de er på IKEA. (Hva ville de gjort om laderene ikke funket?)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

espenri

Sitat fra: pberg på torsdag 26. august 2021, klokken 13:27
Strengt tatt er det vel også bedre for miljøet at ladehybridene lader, siden de da kan kjøre på strøm, mens elbilene kjører på strøm uansett.... Og de har større batteri, og trenger mest sannsynlig egentlig ikke å lade mens de er på IKEA. (Hva ville de gjort om laderene ikke funket?)

De ville potensielt måtte ladet de kwh på en hurtiglader, som igjen hadde laget kø og et behov for å bygge ut mer hurtiglading enn strengt nødvendig.

F.eks. på min tur-retur oslo-mandal-oslo forrige helg, med mangel på fornuftig destinasjonslading hvor bilen kunne stått de 36 timene den tross alt sto parkert. I stedet måtte jeg toppe opp litt ekstra på vei nedover, og stå minst dobbelt så lenge som nødvendig på vei oppover...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

DeepFu

Sitat fra: pberg på torsdag 26. august 2021, klokken 13:27
Strengt tatt er det vel også bedre for miljøet at ladehybridene lader, siden de da kan kjøre på strøm, mens elbilene kjører på strøm uansett.... Og de har større batteri, og trenger mest sannsynlig egentlig ikke å lade mens de er på IKEA. (Hva ville de gjort om laderene ikke funket?)
Noen ganger kommer man i situasjoner hvor noe uforutsett skjer, eller man feilberegner forbruk og avstand. Da kan faktisk en AC-lader på 7,2kW i en time (eller til og med bare et lite kvarter) være forskjellen på om man kommer seg til neste hurtig-lader eller ikke. I relativt store deler av landet kan det fortsatt være en utfordring å kjøre helelektrisk, i alle fall hvis man skal utenfor hovedveiene over litt tid.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

vinterdekk

#8
Sitat fra: espenri på torsdag 26. august 2021, klokken 14:44
F.eks. på min tur-retur oslo-mandal-oslo forrige helg, med mangel på fornuftig destinasjonslading hvor bilen kunne stått de 36 timene den tross alt sto parkert. I stedet måtte jeg toppe opp litt ekstra på vei nedover, og stå minst dobbelt så lenge som nødvendig på vei oppover...

Opptar du en destinasjonslader i 36 timer blokkerer du den for andre i 36 timer. Det er forskjell på å parkere for å lade, og lade for å parkere. Det er ikke så lett for meg å snakke for andre lade-hybrid eiere, men vi har ikke behov for å lade for å parkere så jeg tviler på at vi okkuperer en destinasjonslader så lenge eller mye. Jeg har stått på offentlig normallader i maks tre timer, og det var rett ved hurtigladere.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Sitat fra: DeepFu på torsdag 26. august 2021, klokken 15:12
Sitat fra: pberg på torsdag 26. august 2021, klokken 13:27
Strengt tatt er det vel også bedre for miljøet at ladehybridene lader, siden de da kan kjøre på strøm, mens elbilene kjører på strøm uansett.... Og de har større batteri, og trenger mest sannsynlig egentlig ikke å lade mens de er på IKEA. (Hva ville de gjort om laderene ikke funket?)
Noen ganger kommer man i situasjoner hvor noe uforutsett skjer, eller man feilberegner forbruk og avstand. Da kan faktisk en AC-lader på 7,2kW i en time (eller til og med bare et lite kvarter) være forskjellen på om man kommer seg til neste hurtig-lader eller ikke. I relativt store deler av landet kan det fortsatt være en utfordring å kjøre helelektrisk, i alle fall hvis man skal utenfor hovedveiene over litt tid.

Jeg har full forståelse for det du sier. Vet godt at elbileiere må forholde seg til hundrevis av kilometer fylkesveier her i nord (ref. Tromsø nevnt i din signatur) uten hurtigladere og begredelig antall offentlige normalladere.

Men det er flere ulemper med å diskrimere ladbare hybrider, blant annet skaper det forvirring om hvor man faktisk har lov til å lade, og det lager barrierer for ladbare hybrid-eiere som er motiverte for å lade. Det opprinnelige temaet for denne tråden illustrerer at det tidligere har vært veldig uklart hvilke regler som gjelder. Etter hva jeg har lest har praksisen variert fra kommune til kommune, slik at man kunne risikere bøter for å bruke offentlig normallader noen steder. Det blir feil bruk av pisk spør du meg, så det er bra det har blitt ryddet opp i.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Dede

Tja.  Ganske kjipt på hotell i fjor sommer der mange av elbilladerne var opptatt av hybrider (i alle fall biler uten E
  • -skilt) hele ettermiddag og kveld og natt.  Antar de kanskje hadde tatt seg litt vin etter fjelltur og dermed ikke kunne flytte bil ned til hovedparkering eller det var fordi ladeplasser var rett ved hovedinngang mens andre ble henvist til plass 100-200m unna...).  Dette var på geilo der det er mer enn nok trøkk på hurtigladingen...

vinterdekk

Har medfølelse for frustrasjonen Dede, men er du sikker på at alle var hybrider? Det er valgfritt med E-skilt eller lokale skilt og det er ikke mange ladehybrider som kan hurtiglades. I plugshare er det ikke mange normalladere på Geilo nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Dede

Nei vet jo ikke om det var elbiler eller hybrider.  JEg så ikke så nøye på bilene.  Men ville vært rart med flere elbiler uten E
  • skilt på et sted - det er ikke så vanlig.  Dette var på Bardøla -  type2 ladere (med ganske lite strøm?). Og tanken min er nok fortsatt at siden de plassene var ved inngangen og andre biler som kom sent måtte stå et godt stykke unna så er det jo greit å ta den nærmeste plassene..og gir jo dermed lite incitament til å flytte ferdigladede biler.

espenri

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 26. august 2021, klokken 15:18
Opptar du en destinasjonslader i 36 timer blokkerer du den for andre i 36 timer. Det er forskjell på å parkere for å lade, og lade for å parkere. Det er ikke så lett for meg å snakke for andre lade-hybrid eiere, men vi har ikke behov for å lade for å parkere så jeg tviler på at vi okkuperer en destinasjonslader så lenge eller mye. Jeg har stått på offentlig normallader i maks tre timer, og det var rett ved hurtigladere.

Ja, nå var jeg tydeligvis utydelig.

Jeg mener selvsagt ikke at jeg har mer rett enn andre til å okkupere en lader jeg ikke utnytter. Derfor bruker jeg heller hurtiglader enn lynlader hvis jeg vet jeg ikke har vesentlig utnytte, og jeg flytter meg når jeg har nok strøm. Poenget mitt er vel at dersom man bygger ut med mer destinasjonsladere så slipper man mye av trykket på hurtig/lynladernettverkene. Ved det hotellet jeg sto hadde de 2 stk AC-ladere som ga meg i underkant av 4kw, disse fra satt opp av en kommersiell tilbyder.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

vinterdekk

Sitat fra: espenri på torsdag 26. august 2021, klokken 20:32
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 26. august 2021, klokken 15:18
Opptar du en destinasjonslader i 36 timer blokkerer du den for andre i 36 timer. Det er forskjell på å parkere for å lade, og lade for å parkere. Det er ikke så lett for meg å snakke for andre lade-hybrid eiere, men vi har ikke behov for å lade for å parkere så jeg tviler på at vi okkuperer en destinasjonslader så lenge eller mye. Jeg har stått på offentlig normallader i maks tre timer, og det var rett ved hurtigladere.

Ja, nå var jeg tydeligvis utydelig.

Jeg mener selvsagt ikke at jeg har mer rett enn andre til å okkupere en lader jeg ikke utnytter. Derfor bruker jeg heller hurtiglader enn lynlader hvis jeg vet jeg ikke har vesentlig utnytte, og jeg flytter meg når jeg har nok strøm. Poenget mitt er vel at dersom man bygger ut med mer destinasjonsladere så slipper man mye av trykket på hurtig/lynladernettverkene. Ved det hotellet jeg sto hadde de 2 stk AC-ladere som ga meg i underkant av 4kw, disse fra satt opp av en kommersiell tilbyder.

Det er ett godt poeng. Det spørs om ett hotell ser det som sitt samfunnsansvar å tilby mange destinasjonsladere, men Enova kan jo gi støtte for å stimulere til det om politikerene vil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA