Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakelevering av bil med Frii abonnement?

Startet av Mippen, tirsdag 10. august 2021, klokken 09:54

« forrige - neste »

Mippen

Er det noen som har levert tilbake bil med Frii abonnement? Fikk dere noen ekstra regning på unormal slitasje. Renhold osv? Lurer på hvor grundig man skal være før tilbakelevering. Har hørt at man bør levere inn bilen til profesjonelle for skikkelig vask, rens og polering. Hvis man har steinsprut osv i laken bør det også fikses for å unngå stor ekstra regning. Noen erfaringer?
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Leverte tilbake bilen, ren og pen og uten skader, ingen regning eller problemer med det. Når det gjelder steinsprut så tror jeg man må se litt nøyere på kontrakten mht hva som anses som normal slitasje, eller ikke.

For noen år siden leverte jeg tilbake en leasingbil og var da innom Bilkosmetikk på Hvalstad i Asker og fikk fikset litt småskader som åpenbart var utover slitasje, kostet en brøkdel av hva det ville ha kostet å levere tilbake bilen (Toyota) uten å ha gjort det! Var faktisk selger hos Toyota som anbefalte det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Sitat fra: arthur på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:09
Leverte tilbake bilen, ren og pen og uten skader, ingen regning eller problemer med det. Når det gjelder steinsprut så tror jeg man må se litt nøyere på kontrakten mht hva som anses som normal slitasje, eller ikke.

For noen år siden leverte jeg tilbake en leasingbil og var da innom Bilkosmetikk på Hvalstad i Asker og fikk fikset litt småskader som åpenbart var utover slitasje, kostet en brøkdel av hva det ville ha kostet å levere tilbake bilen (Toyota) uten å ha gjort det! Var faktisk selger hos Toyota som anbefalte det.

Fikk du vasket og polert Seaten skikkelig før du leverte den tilbake?
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Kun vasket og støvsuget, ingen polering eller slikt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Ok. Det var ikke noen skader eller riper på den? Ikke små steinsprut en gang?
Fremtiden er elektrisk.

Hen9ng

Med mindre du har pukk som har sprutet langs siden går det aller meste av steinsprut som normal bruksslitasje..


Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Sitat fra: Mippen på tirsdag 10. august 2021, klokken 23:22
Ok. Det var ikke noen skader eller riper på den? Ikke små steinsprut en gang?

Tror ikke det siden bilen ble tilbakelevert etter kun 4-5 måneder og brukt til kjøring lokalt, men litt steinsprut er regnet som normal slitasje så vidt jeg vet. Tror ikke finnes noen "bransjestandard" i så måte så greit om dette er konkret nevnt i avtalen hvilket var tilfelle med den Toyota jeg privatleaset for en del år siden. Sjekket ikke avtalen på Seat'n da det ikke var noe tema/problemstilling.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

BatteriOgFossil

#7
Sitat fra: arthur på onsdag 11. august 2021, klokken 08:43
Tror ikke det siden bilen ble tilbakelevert etter kun 4-5 måneder

Det er jo en veldig relevant tilleggsopplysning til ditt første svar, og da er det ikke så rart at det holdt med vask og støvsuging. Blir jo ikke nødvendigvis så mye skitt og slitasje etter 4-5 måneder med småkjøring :)

Det hadde også vært interessant å høre fra noen som har levert tilbake bilen etter å brukt den i lengre tid og med høyere km-stand. Det er absolutt et godt tips det å sette seg inn hva som står i avtalen, men alltid interessant med praktiske erfaringer i tillegg. Jeg planlegger å ha bilen i alle de 3 årene (og 45000km) før tilbakelevering.

Marzo

Sitat fra: Mii2 på torsdag 12. august 2021, klokken 09:17
Sitat fra: arthur på onsdag 11. august 2021, klokken 08:43
Tror ikke det siden bilen ble tilbakelevert etter kun 4-5 måneder

Det er jo en veldig relevant tilleggsopplysning til ditt første svar, og da er det ikke så rart at det holdt med vask og støvsuging. Blir jo ikke nødvendigvis så mye skitt og slitasje etter 4-5 måneder med småkjøring :)

Det hadde også vært interessant å høre fra noen som har levert tilbake bilen etter å brukt den i lengre tid og med høyere km-stand. Det er absolutt et godt tips det å sette seg inn hva som står i avtalen, men alltid interessant med praktiske erfaringer i tillegg. Jeg planlegger å ha bilen i alle de 3 årene (og 45000km) før tilbakelevering.

Du svarer jo på spørsmålet ditt selv her.

Hvis man har leaset bilen mer enn 4-5 måneder så vil den naturligvis være mer slitt, det må også forhandleren forvente når du leverer den tilbake.

Man leverer ikke tilbake en leasing bil etter 3 år som skal se ut som den er brukt i 4mnd..

BatteriOgFossil

Sitat fra: Marzo på torsdag 12. august 2021, klokken 10:35
Du svarer jo på spørsmålet ditt selv her. Hvis man har leaset bilen mer enn 4-5 måneder så vil den naturligvis være mer slitt, det må også forhandleren forvente når du leverer den tilbake. Man leverer ikke tilbake en leasing bil etter 3 år som skal se ut som den er brukt i 4mnd..

Ja jeg er selvsagt enig i at slitasje for en 3 år gammel bil og 4 mnd gammel bil er to forskjellige ting ift vurdering ved tilbakelevering. Men for (noen av) oss som er uerfarne med leasing, så er det utfordrende å vite hvor lista ligger, også etter å ha lest avtalen.

Derfor er det interessant å høre om konkrete erfaringer rundt tilbakelevering av Mii-utgaver med høyere km-stand, i tillegg til erfaringer med de som leverer de tilbake igjen relativt raskt som @arthur gjorde. Både hva som ble gjort av forberedelser på bilen før levering, og hva som ble godtatt av slitasje (som bruker visste om).

Et eksempel på noe helt konkret som jeg er nysgjerrig på, og som til dels er spesifikt for Mii/e-Up/Citigo, er slitasje i bagasjerommet, nærmere bestemt småriper på lakkert metall. Jeg anser meg selv som en relativt forsiktig bruker, men når bagasjerommet i bilen i stor grad består av lakkert metall, så har ihvertfall jeg fått noen småriper siden jeg tross alt fra tid til annen fyller opp bagasjerommet med bagasje. Den typen småriper i klarlakken som enten lar seg maskinpolere helt bort, eller slik at man ikke lenger legger merke til slitasjen. Der er jeg nysgjerrig på toleransen ifm tilbakelevering.

Marzo

Sitat fra: Mii2 på torsdag 12. august 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Marzo på torsdag 12. august 2021, klokken 10:35
Du svarer jo på spørsmålet ditt selv her. Hvis man har leaset bilen mer enn 4-5 måneder så vil den naturligvis være mer slitt, det må også forhandleren forvente når du leverer den tilbake. Man leverer ikke tilbake en leasing bil etter 3 år som skal se ut som den er brukt i 4mnd..

Ja jeg er selvsagt enig i at slitasje for en 3 år gammel bil og 4 mnd gammel bil er to forskjellige ting ift vurdering ved tilbakelevering. Men for (noen av) oss som er uerfarne med leasing, så er det utfordrende å vite hvor lista ligger, også etter å ha lest avtalen.

Derfor er det interessant å høre om konkrete erfaringer rundt tilbakelevering av Mii-utgaver med høyere km-stand, i tillegg til erfaringer med de som leverer de tilbake igjen relativt raskt som @arthur gjorde. Både hva som ble gjort av forberedelser på bilen før levering, og hva som ble godtatt av slitasje (som bruker visste om).

Et eksempel på noe helt konkret som jeg er nysgjerrig på, og som til dels er spesifikt for Mii/e-Up/Citigo, er slitasje i bagasjerommet, nærmere bestemt småriper på lakkert metall. Jeg anser meg selv som en relativt forsiktig bruker, men når bagasjerommet i bilen i stor grad består av lakkert metall, så har ihvertfall jeg fått noen småriper siden jeg tross alt fra tid til annen fyller opp bagasjerommet med bagasje. Den typen småriper i klarlakken som enten lar seg maskinpolere helt bort, eller slik at man ikke lenger legger merke til slitasjen. Der er jeg nysgjerrig på toleransen ifm tilbakelevering.

Lest denne? https://www.nbf.no/siteassets/bilsalg/unormal-slitasje_nett.pdf

Den er nok mest rettet mot leasing biler for 3-4år periode og 3mnd leasing vil nok ha høyere krav til riper etc.

Ang riper i bagasjerommet så ville jeg nok argumentert for at det var innenfor normal slitasje.
Hvis du er heldig har forhandleren et par like bruktbiler inne som du kan sjekke og forhåpentlig vise at det samme har skjedd her.. Da ville det vært vanskelig å argumentere i mot.

arthur

Sitat fra: Mii2 på torsdag 12. august 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Marzo på torsdag 12. august 2021, klokken 10:35
Du svarer jo på spørsmålet ditt selv her. Hvis man har leaset bilen mer enn 4-5 måneder så vil den naturligvis være mer slitt, det må også forhandleren forvente når du leverer den tilbake. Man leverer ikke tilbake en leasing bil etter 3 år som skal se ut som den er brukt i 4mnd..
Men for (noen av) oss som er uerfarne med leasing, så er det utfordrende å vite hvor lista ligger, også etter å ha lest avtalen.

Godt poeng, og trolig er ikke avtalen for akkurat denne ordningen god nok. Det sier jeg ut i fra erfaring med en tidligere leasingavtale jeg hadde hvor det ble vist tydelige bilder av hva som var "innenfor", og ikke, konkrete tall/mål/antall mht riper, steinsprut osv En veldig ryddig avtale.

Når det gjelder deg, og din avtale, så virker du svært grundig og forsiktig, trolig langt mer forsiktig enn de ellers er vant til? Så don't worry, be happy!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

2mmy91

Hei,

Ser det er en eldre tråd men jeg tillater meg selv å dra denne opp igjen. Jeg skal tilbakelevere en Mii Frii nå i nærmeste fremtid og reagerer på ett par punkter de stiller ved tilbakelevering;
•   Verdivurdering og klargjøring av bil - har aldri ved leasing tidligere blitt belastet for verdivurdering og klargjøring?! Dette er da Møller sitt ansvar når de skal selge den videre?
•   Eventuell frakt av bil – bilen skal innleveres hos Autoringen AS, Bølerveien 77, 2020 Skedsmokorset - Bor i Bergen, og bilen ble levert til meg i Bergen, og de forventer at jeg skal levere den på østlandet? Kan de virkelig kreve dette? Kan ikke se at det står noe spesifikt i avtalen?

BatteriOgFossil

#13
Selve verdivurderingen som NAF utfører (der de ser etter "unormal slitasje") betaler ikke leasingtaker for. Men du vil måtte betale gebyr for rengjøring dersom du leverer fra deg bilen skitten og rotete. Jeg ryddet ut av bilen og sørget for å få den innvendig og utvendig vasket dagen før jeg leverte den fra meg, det var bra nok. I kontrakten står det:
Ved tilbakelevering skal alle dokumenter som angår bilen være til stede og det skal være rengjort inn- og utvendig og være fri for Leietakers eller tredjemanns eiendom, samt fri for evt. påmontert eller påmalt navn, reklame eller lign.

Jeg har hørt om flere som har reist et stykke for å få levert inn bilen ja... følgende står i kontrakten:
Før avtalens utløp, herunder som følge av heving fra Utleier, vil Leietaker motta melding fra Utleier om hvor bilen skal innleveres. Innlevering skjer for Leietakers regning og risiko.
Det er bare å klage i vei hvis du synes det er urimelig, det verste som skjer er at du får et nei. Jo flere som klager, jo større er kanskje sannsynligheten for at sånn ulne og klønete ordninger forsvinner for nestemann som skal lease.
Du kan nok også få avtalt innlevering av bilen i Bergen også, men da vil du måtte betale noen tusen kroner i transportgebyr for at noen andre frakter den for deg til Autoringen ved Skedsmokorset.

Vet du om noe "unormal slitasje" på din bil ref. NBF sin bransjenorm fra 2021 (som er ganske streng)? Har du hoppet over noen servicer? Er det feil/mangler på bilen som det er rimelig å anta går inn under reklamasjon/garanti, som ikke er tatt tak i ennå? Alt dette vil du som leasingtaker bli økonomisk belastet for. Du er herved advart :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA