Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladevaner LFP

Startet av christerhes, onsdag 04. august 2021, klokken 10:04

« forrige - neste »

christerhes

Lite å finne om anbefalte ladevaner for M3 med LFP, bortsett fra at Tesla anbefaler å lade til 100% en gang i uka. Selv om levetiden for LFP er betydelig lenger enn NCA/NMC-batterier, vil man jo at de skal vare så lenge som mulig.

Kom over denne siden: https://www.solacity.com/how-to-keep-lifepo4-lithium-ion-batteries-happy/ som gir noen tips til hvordan levetiden kan forlenges. Oppsummeres i disse punktene:

1) Keep the battery temperature under 45 Centigrade (under 30C if possible) – This is by far the most important!!
2) Keep charge and discharge currents under 0.5C (0.2C preferred)
3) Keep battery temperature above 0 Centigrade when discharging if possible – This, and everything below, is nowhere near as important as the first two
4) Do not cycle below 10% – 15% SOC unless you really need to
5) Do not float the battery at 100% SOC if possible
6) Do not charge to 100% SOC if you do not need it

Vet ikke om disse punktene er direkte overførbare til batteriet i en M3, men punkt 1 bør uansett ikke være så vanskelig å få til i Norge. Kan vel være lurt å parkere i skyggen på varme sommerdager hvis mulig. Hurtiglading øker temperaturen på batteriet, men vet ikke om den kommer over 45 grader.

Punkt 2, vet ikke helt hva dette betyr i kW totalt for bilen, men bør man unngå hurtiglading og kraftig akserelasjon?

Punkt 3, betyr dette at man alltid bør forvarme bilen før bruk hvis temperaturen er under 0 grader?  Så vidt jeg har forstått vil batterisystemet alltid bruke strøm på å varme opp batteriet før selve ladinga starter.

Punkt 4-6. Hold deg mellom 20-80% kapasitet hvis det ikke er veldig stress for deg.

Roman

Mest realistiske punktet å følge er nok å ikke holde 100% ladingen over lang tid og ikke kjøre ofte ned under 10% SoC. Alle andre punkt er svært vanskelig å unngå uten å ikke bruke bilen. Når det kommer til temperaturer i batteriet vil bilen styre dette selv. Ved hurtiglading kan man fint komme opp til 50C, dette styres også av bil.

Jeg ville fulgt punkt 4 og 5 og nyttet bilen ellers. :)

Bob

Når det gjelder punkt 2 så betyr C-faktoren en prosent av bilens batteristørrelse i ladefart. Hvis batteriet er 80 kWh så er 0.2C = 16kW mens 0.5C = 40kW. Bilens ombordlader klarer ikke mer enn 11kW uansett så du trenger ikke å bekymre deg for punkt 2 om du hovedsakelig lader hjemme. Det punktet blir mer aktuell når man hurtiglader og tar imot maks fart på 250kW som er da 3.125C for et 80 kWh batteri (har hørt at LFP batteriene på long range er 82 kWh)

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

Handyman

Sitat fra: Bob på onsdag 04. august 2021, klokken 11:50
...har hørt at LFP batteriene på long range er 82 kWh...
LFP brukes bare i SR. LFP tar for mye plass og veier for mye til å kunne brukes til LR.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wabby

Ikke tenk så mye, bruk bilen, lad når du må og kos deg.
80% regelen er vel det eneste du bør tenke på og lad 100% når du skal langt.

Det har vist seg i ettertid at Tesla-batteriene har hatt ett svært lite tap, selv om man ladet 100% hver gang.
TM3P 2021 - Oslo

ELTesla

Enig.

Jeg har som mål å alltid holde batteriene mellom 20% og 80%.
Man trenger ikke å gjøre bilholdet med elbil vanskeligere enn nødvendig.

Handyman

Sitat fra: Wabby på onsdag 04. august 2021, klokken 12:04
Ikke tenk så mye, bruk bilen, lad når du må og kos deg.
80% regelen er vel det eneste du bør tenke på og lad 100% når du skal langt.

Det har vist seg i ettertid at Tesla-batteriene har hatt ett svært lite tap, selv om man ladet 100% hver gang.
LFP bør bla. jevnlig lades til 100%
Det er en annen batterikjemi, og alle de vanlige anbefalingene for Panasonic gjelder ikke for LFP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cra

Lad når du kan, kjør når du må/vil. Er ikke vanskeligere enn det.

Hvis batteriene har godt av å lades til 100% innimellom får BMS'en ta seg av det.

Det kan kanskje være greit at man får et varsel på skjermen eller app slik at man ikke unødig "får panikk/vet bedre" og avbryter lading, men er informert om hvorfor bilen vil lade batteriet til 100% ved neste høve.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA