Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er merkelig hvordan begreper som «ro i køen oppstår».

Jeg assosierer ikke kø med ro i det hele tatt. Kø er at fart ikke kan opprettholdes og går helt ned til stillstand. I forhold til at transport er å komme fra A til B, så vil mer bruk av tid være mindre effektivt og ikke assosieres positivt.

«Flyt i trafikken» det er en positiv assosiasjon for meg, det antyder samarbeid og innsikt.

hanche

En stillestående kø er selvsagt ikke ønskelig. Men jeg trodde ikke det var det vi diskuterte? Heller en kø som går i fartsgrensen, men der enkelte gjerne skulle kjørt litt fortere. Hvis du kjører én km/h langsommere enn du naturlig ville gjort i en hel time, har du tapt en kilometer. Hvis farten er 60 km/h eller mer, vil det ta deg et helt minutt å ta igjen det tapte.

Helt enig i det med flyten, men det blir ikke mye flyt hvis man må bremse ned for å slippe forbi hver bidige bilist bakfra som gjerne vil kjøre bare litt fortere heller. Jeg tenker at respekten for andres tid må gå to veier, ikke bare én.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ferry

Sitat fra: automat på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:14
Man kunne ha slakket ned til 70-75km/t når man kom til forbikjøringsfeltet. Da hadde nok mesteparten av køen kjørt forbi. Altså bruke forbikjøringsfeltet bevisst til å få bilene bak forbi.

Det er en fornuftig måte, men jeg syns ofte jeg ser det motsatte. Før forbikjøringsfeltet ligger folk og ruger under fartsgrensa. Når det åpner seg opp er det flat pedal i høyre felt, slik at de som skal forbi i venstre må så høyt opp i fart at lappen potensielt ryker. Etter forbikjøringsfeltet er det ned igjen til under fartsgrensa. Det er ikke til å komme unna at del mennesker gjør ting på pur f**n i trafikken, og fryder seg stort over det. Skadefryd er den eneste sanne fryd, heter det. Det er en morsomhet basert på sannhet.

hELgenen

Sitat fra: Ferry på lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:59
Sitat fra: automat på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:14
Man kunne ha slakket ned til 70-75km/t når man kom til forbikjøringsfeltet. Da hadde nok mesteparten av køen kjørt forbi. Altså bruke forbikjøringsfeltet bevisst til å få bilene bak forbi.

Det er en fornuftig måte, men jeg syns ofte jeg ser det motsatte. Før forbikjøringsfeltet ligger folk og ruger under fartsgrensa. Når det åpner seg opp er det flat pedal i høyre felt, slik at de som skal forbi i venstre må så høyt opp i fart at lappen potensielt ryker. Etter forbikjøringsfeltet er det ned igjen til under fartsgrensa. Det er ikke til å komme unna at del mennesker gjør ting på pur f**n i trafikken, og fryder seg stort over det. Skadefryd er den eneste sanne fryd, heter det. Det er en morsomhet basert på sannhet.

Vel - de aller,aller fleste oppfører seg ikke slik at de gasser på i høyre felt når forbikjøringsfelt kommer. Det kan nok føles slik for enkelte, men de færreste oppfører seg slik er min påstand. Det høres nesten ut som opptakten til nok en konspirasjonsteori

Counterpointer

#424
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. oktober 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Ferry på lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:59
Sitat fra: automat på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:14
Man kunne ha slakket ned til 70-75km/t når man kom til forbikjøringsfeltet. Da hadde nok mesteparten av køen kjørt forbi. Altså bruke forbikjøringsfeltet bevisst til å få bilene bak forbi.

Det er en fornuftig måte, men jeg syns ofte jeg ser det motsatte. Før forbikjøringsfeltet ligger folk og ruger under fartsgrensa. Når det åpner seg opp er det flat pedal i høyre felt, slik at de som skal forbi i venstre må så høyt opp i fart at lappen potensielt ryker. Etter forbikjøringsfeltet er det ned igjen til under fartsgrensa. Det er ikke til å komme unna at del mennesker gjør ting på pur f**n i trafikken, og fryder seg stort over det. Skadefryd er den eneste sanne fryd, heter det. Det er en morsomhet basert på sannhet.

Vel - de aller,aller fleste oppfører seg ikke slik at de gasser på i høyre felt når forbikjøringsfelt kommer. Det kan nok føles slik for enkelte, men de færreste oppfører seg slik er min påstand. Det høres nesten ut som opptakten til nok en konspirasjonsteori
Du gir inntrykk av å ha kjørt en god del bil i en god del år. Er det virkelig slik at du ikke kjenner igjen atferden ferry beskriver?

Må si at hver gang omtrent jeg kjører av E6  nordover mot Elverum så er det noen som ligger ned mot 70 i 80 sonen hvor det er en fil og sperrelinje, og det store flertallet gir på når det vier seg ut til to filer. Om de er bevisst sabotører eller bare så dårlige til å kjøre er uvisst, men det er et meget velkjent fenomen.

Edit; nevnte feil bruker

Ferry

Ta deg en tur på E-16 fra Sundvolden mot Sollihøgda en søndag kveld, så kan du se selv! Det er det eneste stedet jeg vet om der trafikken ikke umiddelbart går opp i 80+ km/t idet 60-sone opphører. Her holdes det igjen godt under 80 km/t de 300-400 meterne før det blir to felter. Så er det fullt øs. Minner om restart bak sikkerhetsbil i et Formel 1-løp.
Folk i Norge er så vant med å bli hindret i trafikken at de blir helt forvirret om man prøver å slippe dem forbi. Det har skjedd meg flere ganger at jeg senker farten og legger meg helt ut på hvitstripa når det kommer et langstrekk med forbikjøringsmulighet. For å være grei med den som har tatt meg igjen. Men langt fra alle tar hintet og kjører forbi. Kun de "tøffeste" Audi og BMW. Det kan selvfølgelig være forvirrende, jeg ser jo det. Kanskje jeg bremser ned fordi jeg ser en elg på vei ut i veien. Kanskje den bak er fornøyd med å ligge der. Men jeg tenker at biler som tar raskt innpå meg ønsker å kjøre forbi og fortsette i høyere hastighet. Det plager ikke meg. Men å ha noen "helt oppi stussen" klarer jeg meg fint uten. Derfor prøver jeg å lose dem forbi.

Kunne ønske meg en form for utvidet kommunikasjon i trafikken. Blinklys, bremselys og tut er ikke nok. Skulle gjerne hatt et signal for "jeg slipper deg forbi så fort det er mulig". Og en del annet. "Kan du være så snill å slippe meg forbi". Det funker jo på Kiwi når jeg kjører handlekurv.

ToWalkOrDrive

Ser de hadde spørsmålet med 75 i 80 med 2-feltsvei, og 90 i 80 når forbikjøringsfeltet / 4 felt kommer i Brille (da Eia var programleder). Da ble det forklart med et psykologisk fenomen at de treige var redd for de smale veiene, og når det ble bredt så turte de å kjøre fortere. Jeg kjøper ikke den forklaringen på alle i hvert fall. Virker som noen skal leke politi, noen ligger og halvsover frem til det blir dobbel vei, og noen er livredd for å bli forbikjørt i tilfelle de tror at de som kjører forbi skal kjøre saktere enn dem når det blir tofeltsvei igjen, mens andre virker redd for å miste ansikt overfor partner og seg selv ved å bli fornedriget med å bli forbikjørt i livet.

Når jeg blir tatt igjen, med en eller annen last (stort sett) så slipper jeg folk forbi, og kan svinge inn på lommer for å slippe forbi om nødvendig, mest fordi jeg forstår de som vil kjøre fortere.
Tesla Model Y                         2021-

Jorn01

For å oppsummere for egen del, så er saken den at hvis en skal ligge først i køen og også forsøke å ha en oppdragende effekt på køen, så må en legge seg i fartsgrensen +10 km/t på speedometeret. Som regel legger da bilene bak seg med 100m mellomrom og alle har tilsynelatende en hyggelig biltur.
Hvis ikke, så er løsningen for meg å slippe køen forbi og legge meg bakerst.
Som nevn, aldri fått en fartsbot 😉

turfsurf

Virker som om det er flere her som mener at det å kjøre i kø er en ryddig og trafikksikker ting å gjøre. Da glemmer man å ta hensyn til menneskets natur.

"Trekkspilleffekten" er vel den mest kjente faren med kø. En liten oppbremsing foran, en eller to uoppmerksomme sjåfører, litt for liten avstand mellom bilene og vips så har man en kjedekollisjon. Den samme effekten gjør og at det blir stadig oppbremsing og akselerasjon som bidrar til mere energiforbruk.

Monotoni er en annen utfordring. Man bare følger bilen foran. Begynner å fikle med infotainment eller annet, og plutselig er man i en front mot front. Jada, det kan og skje uten å være i kø, men etter min erfaring er man mere årvåken når man kjører alene.

På vått føre uten skikkelig regn blir det ekstra mye bruk av spylervæske. Når jeg pendlet E18 mellom Porsgrunn og Horten før firefelten kom brukte jeg mere spylervæske enn bensin... Både irriterende, dyrt og lite miljøvennlig.

Men, selvfølgelig, for den først i køen er jo livet behagelig. Bare vær klar over at om du er der så vil du irritere godt over halvparten av bilistene i kø bak deg (hvis fordelingen er ca lik som her på forumet)... De som ikke irriterer seg ligger mest sannsynlig først i en annen kø uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Skjer ofte at jeg tar igjen en kø - f.eks nedover hallingdalen har det skjedd ofte at jeg før eller siden tar igjen en kø. Men den går som regel fint i hastigheter nær fartsgrensen og synes det er helt greit å ligge der - ser ikke noe poeng i prøve å kjøre forbi i slike situasjoner. Det ender som regel bare med at jeg havner bak nok en kø noen kilometer lengre fremme uansett. Det gjelder bare å ta livet med ro og ta sin plass i køen - ofte lite å tjene på å mase med å kjøre forbi. Dersom noen bremser ned for å slippe forbi noen i slike køer - vel da blir det bare kaos og mas er min erfaring. Farlig blir det fort også. Nei - på utfartsdager eller når en reiser til utfartssteder der en forventer at det er mye trafikk er min erfaring at det beste bare er å ta livet med ro og finne sin plass i køen. Så mitt råd er rett og slett å kjøre jevnt og ligge nær på fartsgrensen og ikke tenke så mye på bilene bak eller foran når det er dager med mye trafikk. På dager der det er lite trafikk så kan en kanskje prøve å hjelpe til biler som tar en igjen ved å svinge av eller redusere sin egen hastighet på rette strekninger - men når det er mye biler på veiene tror jeg en bare skaper større farer ved å bremse ned og forsøke å slippe forbi. De gangene jeg har opplevd stygge situasjoner er nettopp der noen i en lang kø prøver å slippe noen forbi - da blir det plutselig et slags press på bilen bak om å kaste seg ut og forbi og før du vet ordet av det oppstår en farlig situasjon. 

YSG

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 09. oktober 2021, klokken 23:25
Ser de hadde spørsmålet med 75 i 80 med 2-feltsvei, og 90 i 80 når forbikjøringsfeltet / 4 felt kommer i Brille (da Eia var programleder). Da ble det forklart med et psykologisk fenomen at de treige var redd for de smale veiene, og når det ble bredt så turte de å kjøre fortere. Jeg kjøper ikke den forklaringen på alle i hvert fall. Virker som noen skal leke politi, noen ligger og halvsover frem til det blir dobbel vei, og noen er livredd for å bli forbikjørt i tilfelle de tror at de som kjører forbi skal kjøre saktere enn dem når det blir tofeltsvei igjen, mens andre virker redd for å miste ansikt overfor partner og seg selv ved å bli fornedriget med å bli forbikjørt i livet.

Når jeg blir tatt igjen, med en eller annen last (stort sett) så slipper jeg folk forbi, og kan svinge inn på lommer for å slippe forbi om nødvendig, mest fordi jeg forstår de som vil kjøre fortere.

Tror frykt-teorien er spot on på de fleste, selv om det nok er en og annen gubbe som skal leke politi der ute også (sier gubbe for dette ser utelukkende ut til å gjelde menn 40+). Men tror de fleste dette gjelder ganske enkelt kjører på komfortfaktor og feeling, og er alt for opptatt med å knuge rattet til å se på verken fartsgrense, speedometer eller speil. I tillegg blir disse folkene modigere av å ha en bil foran. Ikke sjelden jeg har tatt igjen noen som har vingla i hastighet hele veien og hatt minst 5-10kmt lavere gj.snitt enn meg, bare for oppdage at man har klovnen på bakfangeren resten av turen, når man omsider klarer å komme forbi.

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:52
men når det er mye biler på veiene tror jeg en bare skaper større farer ved å bremse ned og forsøke å slippe forbi. De gangene jeg har opplevd stygge situasjoner er nettopp der noen i en lang kø prøver å slippe noen forbi - da blir det plutselig et slags press på bilen bak om å kaste seg ut og forbi og før du vet ordet av det oppstår en farlig situasjon.
For så vidt enig her. Når man ligger 5-6 biler eller mer bak er det i blant også vanskelig å vurdere hvorfor køen plutselig går tregt. Kan være trekkspilleffekt, kan være at bilen der fremme skal svinge av, kan være syklister i veien. Har sett noen stygge situasjoner der en bil er i ferd med å kjøre forbi og har full akselerasjon i det han plutselig må stå på bremsen for å presse seg inn igjen i en kø som i mellomtiden har begynt å gå halvparten så fort.

Orker generelt aldri vurdere forbikjøring hvis det er noe særlig mye mer 2-3 biler frem, så lenge det ikke er regelrett traktor-hastighet. Som du sier, på utfarsdager tar man bare igjen neste kø 1min lengre frem uansett. Men sånn sett har jeg vel mitt eget bidrag til å gi mer offensive billister fullstendig fnatt iblant  :P

JRF

Sitat fra: amrois på tirsdag 03. august 2021, klokken 20:14
Legg merke til uniformerte politibiler som ofte ligger helt på fartsgrensa. Er det noen som har sett politiet slippe andre forbi? Og hvis ikke, tror dere en klagesak til spesialenheten på forholdet ville ført til noe?
Når de er på motorvei med 2 eller flere felt så ligger de i hvert fall ikke i venstrefeltet når de gjør det da.
Og jeg har flere ganger kjørt forbi politiet i venstrefeltet i slike situasjoner i det som speedometeret viser som 10-15 km/t over grensen. Politibilen har aldri lagt seg etter meg eller noen av de andre som gjør det.

Og når de ligger i det som speedometeret viser er fartsgrensen på motorveien så er det som regel en del under i realiteten, da speedometeret på de aller fleste biler viser for høy hastighet, noen oppi 10%

Rosstopher

Hvordan politiet selv kjører og hvorvidt spesialenheten bryr seg er ikke nødvendigvis noen indikasjon på hva som er lovlig.

https://www.dt.no/nyheter/hurum/nyheter/politiet-rakjorte-i-oslofjordtunnelen/s/2-2.1748-1.7833461
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

JRF

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 15:20
Ingen er uenige i at man skal samarbeide. Ingen er uenige i at man slipper opp på gassen for å gjøre en forbikjøring trygg.
Jo da det er det åpenbart mange som er uenig i. Og de er etter min erfaring utelukkende eldre menn som ligger å sinker foran deg, for så å gi full gass når du har lagt deg ut for å kjøre forbi. Har en av disse idiotene som en arbeidskollega og han fikk høre det når han holdt på slik med andre bilister når jeg satt på han på en jobbreise for å si det slik.

Hideyowife

Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52
Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?

På riksvei, vil jeg si: Nei. Vil jeg evt kjøre for fort er det opp til meg å kjøre forbi å være idiot i trafikken. Da kan man jo ta hensyn til idioten å slippe de forbi. Du og jeg er ikke politi og det er ikke vår oppgave å passe på hva andre trafikanter gjør. Vi skal passe på at vi selv ikke utgjør en fare for andre rundt oss i trafikken. Heldigvis tenker de fleste slik.

På motorvei: Selvfølgelig, for da ligger man i fartsgrensen i høyre felt.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA