Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?

Startet av Gullars, fre 30. jul 2021, kl. 17:35

« forrige - neste »

batterimannen

Lurer på hvordan siste del av diskusjonen hjelper trådstarter med å finne en bil  ???
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Vaduz

Sitat fra: Gullars på tir 03. aug 2021, kl. 09:51
Sitat fra: Vaduz på man 02. aug 2021, kl. 17:04
Små dekk blir litt omvendt, små felger mener du tror jeg, da er det mere dekk som er lettere, mykere/mer komfortable og dermed også gir lavere forbruk. Eneste fordelen med store felger og lite gummi er utseende som vel er ganske subjektivt.
Model Y blir nok i realiteten litt billigere da det ikke er noe poeng med mer enn EAP, ville kanskje vurdert å ikke oppgradere AP i det hele tatt da medfølgende er det som faktisk virker bra og alt det andre er mer variabelt og unyttig.

Er litt i samme situasjon som deg så morsomt å lese dine betraktninger! Om model Y kommer i nye farger med bedre lakk ville det gjort mye for meg da min model S ble veldig fort stygg i lakken (svart, men allikevel). Ellers synes jeg generelt tesla har beste totalpakken av det jeg har kjørt:)

Dette var jo veldig interessant. Det blir jo en del å spare på å gå for de minste felgene (notert), og hvis det i praksis også er bedre er jo det en no-brainer for min del.

Også interessant det du skriver om AP. Synes kanskje det virker fornuftig med EAP for 30k? Tenker mht. fremtidig bruktattraktivitet også..?

På «software og AP*» delen av teslaforumet har jeg laget en tråd som heter «hvilken AP ville du kjøpt i dag?» der er det en del brukererfaringer og betraktninger som nesten alle peker i samme retning, les om du ønsker mer info.
Generelt tror jeg ikke EAP eller FSD blir verdsatt i bruktmarkedet overhodet, kun for spesielt interesserte. Anbefaler dermed å kjøpe brukt bil med FSD (nesten kostnadsfritt), men ingen oppgradering på ny bil (ingen fortjeneste ved salg, og lite eller ingen bruksnytte per i dag).

E-Trond

Hadde nok forsøkt å tenke litt praktisk i denne situasjonen.
Er det motorvei med 110-120 eller stort sett 70--80 soner på vei til hytta?
Må dere ha skiboks?
Det blir fort 2 ladinger på vinterstid med på en så lang tur i motorveifart....ihvertfall med de bilene som har kortest rekkevidde og mister mest rekkevidde på vinteren.

Har dere ett favoritt stoppested på veien så er det lurt å se på hvilke ladere som er tilgjengelig på den plassen.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Gullars

Sitat fra: Vaduz på tir 03. aug 2021, kl. 12:50
Sitat fra: Gullars på tir 03. aug 2021, kl. 09:51
Sitat fra: Vaduz på man 02. aug 2021, kl. 17:04
Små dekk blir litt omvendt, små felger mener du tror jeg, da er det mere dekk som er lettere, mykere/mer komfortable og dermed også gir lavere forbruk. Eneste fordelen med store felger og lite gummi er utseende som vel er ganske subjektivt.
Model Y blir nok i realiteten litt billigere da det ikke er noe poeng med mer enn EAP, ville kanskje vurdert å ikke oppgradere AP i det hele tatt da medfølgende er det som faktisk virker bra og alt det andre er mer variabelt og unyttig.

Er litt i samme situasjon som deg så morsomt å lese dine betraktninger! Om model Y kommer i nye farger med bedre lakk ville det gjort mye for meg da min model S ble veldig fort stygg i lakken (svart, men allikevel). Ellers synes jeg generelt tesla har beste totalpakken av det jeg har kjørt:)

Dette var jo veldig interessant. Det blir jo en del å spare på å gå for de minste felgene (notert), og hvis det i praksis også er bedre er jo det en no-brainer for min del.

Også interessant det du skriver om AP. Synes kanskje det virker fornuftig med EAP for 30k? Tenker mht. fremtidig bruktattraktivitet også..?

På «hardware og software» delen av teslaforumet har jeg laget en tråd som heter «hvilken AP ville du kjøpt i dag?» der er det en del brukererfaringer og betraktninger som nesten alle peker i samme retning, les om du ønsker mer info.
Generelt tror jeg ikke EAP eller FSD blir verdsatt i bruktmarkedet overhodet, kun for spesielt interesserte. Anbefaler dermed å kjøpe brukt bil med FSD (nesten kostnadsfritt), men ingen oppgradering på ny bil (ingen fortjeneste ved salg, og lite eller ingen bruksnytte per i dag).

Veldig interessant tråd. Ganske unison tilbakemelding om at grunnpakken er det riktige å gå for.

Har du ellers noen betraktninger rundt lagringsplassen? Er du enig i at det virker riktig med 600-650L + ca 80L både fremme og ca 80L under bagasjerommet bak? Altså totalt 760-810 L.

Hvis det jeg har kommet frem til vedr. lagring og WLTP på 540 km stemmer, begynner dette med en pris på 550k å nærme seg utklassing av de øvrige modellene.

Gullars

Sitat fra: E-Trond på tir 03. aug 2021, kl. 12:53
Må dere ha skiboks?
Det blir fort 2 ladinger på vinterstid med på en så lang tur i motorveifart....ihvertfall med de bilene som har kortest rekkevidde og mister mest rekkevidde på vinteren.

Har dere ett favoritt stoppested på veien så er det lurt å se på hvilke ladere som er tilgjengelig på den plassen.

Veien til hytta er fra Oslo til vestlandet over Haukelifjell, så vi snakker stort sett 60-80-sone.

Ser for øvrig at det er grei dekning med Tesla-ladere på den strekningen.

Hvordan er det med Tesla-ladere hvis vi tenker oss på biltur nedover i Europa? Er det grei utbredelse i de fleste land nå, eller er vi spesielt heldige her i Norge?

Jeronan

Sitat fra: Gullars på tir 03. aug 2021, kl. 14:23
Sitat fra: E-Trond på tir 03. aug 2021, kl. 12:53
Må dere ha skiboks?

Veien til hytta er fra Oslo til vestlandet over Haukelifjell, så vi snakker stort sett 60-80-sone.

Ser for øvrig at det er grei dekning med Tesla-ladere på den strekningen.

Hvordan er det med Tesla-ladere hvis vi tenker oss på biltur nedover i Europa? Er det grei utbredelse i de fleste land nå, eller er vi spesielt heldige her i Norge?

We have a Model S 75D since Nov. 2017 and been to Nederland, Danmark and Sweden several times and it was a fantastic experience on our part. Plenty of SuC's along the main highway routes in Europe. It was totally stress-free and that is really the best with Tesla. You don't need a ton of different dongles and apps to charge everywhere. No need to worry to arrive at a 3d party charger that is suddenly out of order or it won't accept your credit card, etc.
You just drive to a Tesla SuC, plug-in, charge and continue again.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: Gullars på tir 03. aug 2021, kl. 14:15

Hvis det jeg har kommet frem til vedr. lagring og WLTP på 540 km stemmer, begynner dette med en pris på 550k å nærme seg utklassing av de øvrige modellene.

It's very puzzling as to why Tesla still hasn't updated the European sites for Model Y with official WLTP numbers.
You can switch to Hong Kong - english site and see the official WLTP for Model Y is 542 km currently.
Hong Kong uses same WLTP as Europe.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

jeg brukte nesten 2 timer mindre hjem  på danmarksturen i år vs 2 forrige årene med elbil.... føler det er ett "lite stykke igjen" før vi er i mål med ladehastighet.

Med det sagt er det jo ca umulig å dra på europatur og lignende med noe annet enn tesla per nå.

Gullars

Synes egentlig dette begynner å nærme seg konkludert. Men skulle gjerne hatt noens second opinion på om jeg har tolket bagasjelagringen riktig.

Er det forresten noen som kan forklare meg hvorfor prisen blir 549.142,- når jeg velger Long Range uten noen tilvalg? Skulle vel blitt 534.900,-?

Ellers noen som husker hva prisen var for de som bestilte tidlig?

chargedup

Er rett og slett fordi Tesla tar rundt 15' for frakt/leveringskostnader og vrakpant.

Med Tesla.com må man alltid lete nederst på siden for å se hva bilen faktisk koster, ikke på bilens pris på høyre siden...
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

chargedup

For de med mellomtidlig bestilling (2020) er prisen 25-30' lavere for en bil uten tilleggsutstyr enn dagens pris. For de med bestilling fra før tidlig i 2020 har en pris som er ca 65' lavere enn nå hvis jeg ikke husker feil.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

Jeronan

Sitat fra: hemi på tir 03. aug 2021, kl. 14:31
jeg brukte nesten 2 timer mindre hjem  på danmarksturen i år vs 2 forrige årene med elbil.... føler det er ett "lite stykke igjen" før vi er i mål med ladehastighet.

Med det sagt er det jo ca umulig å dra på europatur og lignende med noe annet enn tesla per nå.

You can look at it from two ways really.  We had a Volvo V60 before which we drove to Sweden, Danmark and Nederland before we switched to Tesla.

With the Volvo you keep on driving until someone really needs to go to the toilet or we had to finally refill the tank.
Result was, when we arrived in Nederland, I was completely exhausted and needed at least a day to recover.

Then came our Tesla Model S 75D and we now stop every 2 and half/3 hours to charge for 20 mins or so.
We arrived in Nederland that first time and it was a revelation for me. I felt completely rested and not exhausted at all. So in my case I saved myself a day recovering time.  ;)

It really is much better for your health to take frequent short stops, instead of keep on driving for hours until your bladder starts protesting.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Gullars

Sitat fra: chargedup på tir 03. aug 2021, kl. 14:40
Er rett og slett fordi Tesla tar rundt 15' for frakt/leveringskostnader og vrakpant.

Med Tesla.com må man alltid lete nederst på siden for å se hva bilen faktisk koster, ikke på bilens pris på høyre siden...

Trodde slikt ble kalt villedende markedsføring her til lands...

Gullars

Fant forresten en amerikansk review på Youtube. Der blir bagasjerommet målt til 20,9 cubic feet, altså 590 L. Med de to mindre rommene på ca. 80 L i tillegg snakker vi altså totalt 750 L. Utklassing.

Gullars

Sitat fra: chargedup på tir 03. aug 2021, kl. 14:48
For de med mellomtidlig bestilling (2020) er prisen 25-30' lavere for en bil uten tilleggsutstyr enn dagens pris. For de med bestilling fra før tidlig i 2020 har en pris som er ca 65' lavere enn nå hvis jeg ikke husker feil.
Såpass. Er det eventuelt på Finn man finner disse? Mister man noen rettigheter ved å overta en slik bestilling?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA