Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?

Startet av Gullars, fredag 30. juli 2021, klokken 17:35

« forrige - neste »

Gullars

Vi ser for oss å gå til anskaffelse av en SUV i løpet av året, både fordi vi antakelig flytter ut av byen ganske snart (har ikke bil i dag), og fordi det kan virke gunstig mht. potensielt regjeringsskifte og avgiftsendringer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å se på Audi E-tron (som det kan virke som alle andre går for...), men ser at landskapet er ganske mye bredere, med tilsynelatende aktuelle modeller fra blant andre Skoda og VW, samt Model Y og diverse kinesere på vei inn ila. høsten.

Litt om våre behov: Vi ønsker en romslig bil, og gjerne godt utstyrt. Vi har hele 450km til hytta. Naturligvis digg om bilen kan ta unna denne distansen, selv om vi sikkert kan overleve litt hurtiglading på veien. Hva gjelder budsjett ønsker jeg helst ikke å gå noe særlig over 700k, og har ingenting imot om det blir vesentlig mindre :) Vi ønsker en bil som gir god valuta for pengene her og nå, samtidig som den må være «salgbar» om tre-fire år. Jeg betaler altså gjerne litt mer for en bil hvis dette veies opp av lavere forventet verditap.

Er det noen som har betraktninger rundt hvilke biler som i løpet av 2021 vil være mest aktuelle for oss?

Barid Bel

Noen spørsmål å ta stilling til: Har dere behov for plass til hundebur eller barnevogn? Er 4x4 et krav? Noen krav til hengervekt?

Nye på markedet i dag (under 700k) er vel i praksis de tre id.4 utgavene, Ioniq 5, Volvo XC40, bmw ix3 og eventuelt Ford Mach-E og Kia EV6. Fra tidligere år finnes e-tron og eqc.

Vw-gjengen, ioniq 5 og ford mach-e har en grei sjanse til å få dere til hytta på sommeren - da avhengig av kjørestil og vei. Alle disse havner på 5-600k med 4x4, avhengig av utstyr. (Unntak:q4 med mye utstyr)

Model Y ser ut til å havne på ca samme rekkevidde og pris som de andre.

Mine betraktninger akkurat nå er Ioniq 5 er en fenomenal bil, så lenge bagasjerommet dekker deres behov. 4x4, sjokkerende romslig inni og et drivverk som er topp moderne. Eneste av disse som har 800v. Det er lov å mene noe om utseende ;D
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Gullars

Sitat fra: Barid Bel på fredag 30. juli 2021, klokken 18:03
Noen spørsmål å ta stilling til: Har dere behov for plass til hundebur eller barnevogn? Er 4x4 et krav? Noen krav til hengervekt?

Nye på markedet i dag (under 700k) er vel i praksis de tre id.4 utgavene, Ioniq 5, Volvo XC40, bmw ix3 og eventuelt Ford Mach-E og Kia EV6. Fra tidligere år finnes e-tron og eqc.

Vw-gjengen, ioniq 5 og ford mach-e har en grei sjanse til å få dere til hytta på sommeren - da avhengig av kjørestil og vei. Alle disse havner på 5-600k med 4x4, avhengig av utstyr. (Unntak:q4 med mye utstyr)

Model Y ser ut til å havne på ca samme rekkevidde og pris som de andre.

Mine betraktninger akkurat nå er Ioniq 5 er en fenomenal bil, så lenge bagasjerommet dekker deres behov. 4x4, sjokkerende romslig inni og et drivverk som er topp moderne. Eneste av disse som har 800v. Det er lov å mene noe om utseende ;D

Takk for nyttige innspill.

Barnevogn må vi ha plass til, ja. Foreløpig har vi bare ett barn, men tenker vi må påregne at det i hvert fall blir ett til i løpet av et par års tid. 4x4 er veldig ønskelig, og jeg er nær ved å si ag det er et krav. Hengerfeste er også ønskelig — dog har jeg ikke sterke formeninger om vekt.

Skal lese meg litt opp på modellene du nevner :)


Barid Bel

Sitat fra: Gullars på fredag 30. juli 2021, klokken 18:19
Sitat fra: Barid Bel på fredag 30. juli 2021, klokken 18:03
Noen spørsmål å ta stilling til: Har dere behov for plass til hundebur eller barnevogn? Er 4x4 et krav? Noen krav til hengervekt?

Nye på markedet i dag (under 700k) er vel i praksis de tre id.4 utgavene, Ioniq 5, Volvo XC40, bmw ix3 og eventuelt Ford Mach-E og Kia EV6. Fra tidligere år finnes e-tron og eqc.

Vw-gjengen, ioniq 5 og ford mach-e har en grei sjanse til å få dere til hytta på sommeren - da avhengig av kjørestil og vei. Alle disse havner på 5-600k med 4x4, avhengig av utstyr. (Unntak:q4 med mye utstyr)

Model Y ser ut til å havne på ca samme rekkevidde og pris som de andre.

Mine betraktninger akkurat nå er Ioniq 5 er en fenomenal bil, så lenge bagasjerommet dekker deres behov. 4x4, sjokkerende romslig inni og et drivverk som er topp moderne. Eneste av disse som har 800v. Det er lov å mene noe om utseende ;D

Takk for nyttige innspill.

Barnevogn må vi ha plass til, ja. Foreløpig har vi bare ett barn, men tenker vi må påregne at det i hvert fall blir ett til i løpet av et par års tid. 4x4 er veldig ønskelig, og jeg er nær ved å si ag det er et krav. Hengerfeste er også ønskelig — dog har jeg ikke sterke formeninger om vekt.

Skal lese meg litt opp på modellene du nevner :)

Det er også ganske greit å prøvekjøre - de fleste lar dere prøve bilene en dag, eller i det minste over natten :)
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Gullars

Likte i utgangspunktet Ioniq 5, men er redd det blir for lite bagasjerom.

Rosstopher

Det er ingen biler på markedet i dag som klarer 450 km uten lading uansett vær. Dersom dere er ofte på hytta og det fins Tesla Supercharger på veien ville jeg tillagt det mye vekt. Skal nok ikke mange sene kvelder til med skrikende unger før dere blir lei av ladekø og ladere som ikke fungerer, noe du stort sett slipper med Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Tesla Y er vel den med lengst rekkevidde basert på EPA  tall. WLTP er bare estimert foreløpig.

Ioniq 5 har bra bagasjeplass med setene fremme, men litt lav bakkeklaring hvis det er dårlig vei til hytta.

Ellers er MEB bilene praktisk utformet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Dette med ladekø for andre biler enn Tesla stemmer ikke. Elon skal åpne ladestasjoner for alle biler.

Rosstopher

Sitat fra: bmw2002 på fredag 30. juli 2021, klokken 23:58
Dette med ladekø for andre biler enn Tesla stemmer ikke. Elon skal åpne ladestasjoner for alle biler.

Når og hvordan dette gjøres er ikke kjent ennå. Det er ikke trygt å kjøpe hvilken som helst bil i dag og bare tenke med at man kan lade hos Tesla med det første.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 31. juli 2021, klokken 07:05
Sitat fra: bmw2002 på fredag 30. juli 2021, klokken 23:58
Dette med ladekø for andre biler enn Tesla stemmer ikke. Elon skal åpne ladestasjoner for alle biler.

Når og hvordan dette gjøres er ikke kjent ennå. Det er ikke trygt å kjøpe hvilken som helst bil i dag og bare tenke med at man kan lade hos Tesla med det første.
Nei, for eksempel er det jo bare SuC v3 som støtter CCS protokollen, dvs at 80% av de eksisterende ikke vil være tilgjengelige. Og så er det noen, som f.eks Dombås hvor 8 av 24 er v3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Ladekø er ikke stort problem. Har kjørt rundt i sommer med id.4 og ikke havnet i ladekø en eneste gang. Bjørn Nyland har også reist rundt i sommer og forsøkt å lete opp køene på de verste stedene uten at det har gitt større fangst. Køer kan oppstå,men det er mindre problem enn ryktene tilsier. Er mer et fenomen noen få steder når trafikken er høy.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på lørdag 31. juli 2021, klokken 08:21
Ladekø er ikke stort problem. Har kjørt rundt i sommer med id.4 og ikke havnet i ladekø en eneste gang. Bjørn Nyland har også reist rundt i sommer og forsøkt å lete opp køene på de verste stedene uten at det har gitt større fangst. Køer kan oppstå,men det er mindre problem enn ryktene tilsier. Er mer et fenomen noen få steder når trafikken er høy.

Dombås midt på dagen en mandag i juli (19.07) var det ledige ladere hos Tesla hele tiden jeg var der, mens hos de andre sto de samme bilene i kø før og etter jeg ladet. At det er kø overalt hele tiden er selvfølgelig ikke sant, men kjøper man annen bil enn Tesla må man regne med å måtte stå i kø med mindre man kun reiser på ukurante tider. Hvor mye kø man syns er greit er selvfølgelig individuelt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 31. juli 2021, klokken 09:00
At det er kø overalt hele tiden er selvfølgelig ikke sant, men kjøper man annen bil enn Tesla må man regne med å måtte stå i kø med mindre man kun reiser på ukurante tider. Hvor mye kø man syns er greit er selvfølgelig individuelt.

Jeg er ikke enig i ordbruken  - Du må ikke REGNE MED Å MÅTTE STÅ I KØ. Kø er bare et problem på visse strekninger til visse tider.
Jeg har en lynstasjon rett ned i gaten her - den har det aldri vært kø på. Jeg har kjørt rundt med elbil siden 2014 og  har selv aldri opplevd kø foruten en gang på Gjøvik for ett år siden  - nå har jeg ikke reist på E18 eller E6 så mye, men de siste måneden har jeg fartet litt overalt på østlandet,sørlandet og vestlandet - havnet aldri i ladekø. Jeg leste derimot om ladekø her og der - spesielt på dombås har det jo vært skrevet mye om her inne. Men jeg vil påstå at å havne i ladekø er noe man unntaksvis kan havne i på enkelte strekninger til enkelte tider. Det er altså ikke noe man må regne med som elbilist å havne i - men det kan skje - og det skjer oftere i utfartshelger og på de mest trafikkerte strekningene - det skal ikke underslås at kjører man på slike strekninger til slike tider - kan må man kanskje regne med å havne i ladekø - men i mitt hodet er dette unntakstilfeller. Et råd der er å lade når man stopper - ikke vente til man har bikket 20% eller mindre. Selv topper jeg gjerne opp til 80% allerede fra 50%. Med 450 km++ rekkevidde og en 10-15 min stopp så får man en god dagsetappe ut av det. Skal man på faste turer på 450 km vil jeg anta at det på den strekningen er flere lyn og hurtigladere man etterhvert lærer å kjenne er mye brukt eller lite brukt - og da ville jeg anta at man lett kan planlegge seg fri fra ladekø i de aller fleste tilfeller.
Dessuten finnes det apper som viser ladestatus - chargefinder er den jeg kikker på iblant.

Skulle jeg velge en familie SUV i dag hadde jeg lagt vekt på samme egenskaper som en ville lagt vekt på for en fossil SUV.  Så får det bli opp til hver enkelt hva det måtte være. Model Y er sikkert en knakende flott bil og den blir sikkert ennå mer knakende flott bil når den etterhvert kommer fra Berlin med nye batterier - men utvalget av familiesuv med rekkevidde 450 km ++ begynner etterhvert å bli ok - og jeg ville ikke lagt alt for stor vekt på ladeinfrastruktur lenger. Det var mer en problem før - ikke så stort nå. Og Elon har jo lovt at SuC vil åpnes opp - hvordan og når - det vet ingen.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på lørdag 31. juli 2021, klokken 09:49
Jeg er ikke enig i ordbruken  - Du må ikke REGNE MED Å MÅTTE STÅ I KØ. Kø er bare et problem på visse strekninger til visse tider.

"På tross av rekordsterk utbygging av hurtigladere, opplever halvparten av elbilistene kø ved hurtigladeren av og til eller ofte."
https://elbil.no/1-av-2-opplever-dette-slik-unngar-du-ladeko-i-ferien/

Så har vi alle våre erfaringer som muligens avviker fra snittet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Tja, jeg har vært innom hurtigladere/superlader 8 ganger i ferien. Seks ganger var det kø på vanlige ladere. I tillegg fulgte jeg med på SuC kartet, og på noen av de var det og kø visse tider på dagen.

Men den største forskjellen var antall ladere ute av drift. Der er Tesla i en klasse for seg. Hjelper ikke med seks ladepunkter når tre er ute av drift, og ingen skjønner at den ene av de to gjenværende laderne har to uttak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA