Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken autopilot ville du kjøpt i dag?

Startet av Vaduz, tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 12:43
Samme her, er så ustabilt at det er en vits. Da jeg fikk bilen kunne det faktisk brukes, nå folder den bare speilene og så skjer det ikke noe mer. Funker bedre om en legger nøkkelen på bilen, men da er jo meningen borte. Fort gjort å glemme den også.
Parkerer foran en boddør. MC står i den boden.
Vi fikk jo en gratis prøveperiode på summon og diverse tidligere i år.
Fungerte veldig dårlig hjemme hos oss. Model 3 var overnervøs, svingte, kjørte, bremset, svingte, gav opp.
Det er egentlig kun behov for å rulle rett frem 3-5 meter. Ble for komplisert for bilen, siden det også er en liten kant/rist ved ovegang fra betongdekke til asfalt.

Hadde en Ioniq 5 på demo. Den var en fryd å summone frem og tilbake i samme carport. Og det gjøres via smartnøkkelen og fysiske knapper. Ioniq 5 imponerte meg der, og jeg ser det er en nyttig funksjon for vårt bruk.

Jeronan

#16
Have the Model S 75D with AP2.5 and Enhanced Autopilot package.

- Summon just doesn't work 90% of the time and is a total headache. It used to work better 3 years ago.
- Autopark.....avoid at all cost!
- Automatic lane change. It's nice to have and use it sporadically really. Especially since it's way too nervous when it's busy on the road. Had many times that automatic lane change initiated, but then suddenly aborted halfway and swung back to the right lane. Causing a dangerous situation.
So again a function I can only use safely sporadically when it's quiet on the road.

Then we still have the phantom braking problem, which only has gotten worse not better. Wrong speed limits all over Norway, so you cannot use full Auto steer on a lot of locations. On our drive to Vestlandet I cannot use Autopilot on large parts of the E6 due to wrong speed limits. Some of these parts of the new E6 with updated speed limits were finished over 3 years ago and still incorrect in Tesla MCU!

So now with our new Model Y order, it's a no brainer. Stick to the basic AP package. It's good enough and gets you through the traffic jams around Oslo (for example) and full ACC with Autosteer on long trips (just not with Automatic Lane change, but that is simply not worth paying 23k NOK for).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorEl

Inventory bil, der busjettet rakk til EAP eller Premium-pakke. Jeg ville ha Premium, siden kona aldri brukte adaptive cruse control på E-golfen. Kona ville ha EAP siden hun viste jeg ville ha Autopilot.
Det ble EAP. Greit nok, selv om kona aldri bruker AP ::)
EAP til ca 40knok ble senere utvidet til FSD for ca20knok = ca 60knok.
Nå får man altså med AP ved kjøp av ny Tesla.
Hva har jeg fått ut av 60 000kr? En HW3computer, flott. Pluss masse funksjoner som virker om alle planetene står i rett posisjon :P Jeg hadde altså gått for AP.

Problemet nå er ikke hva jeg har fått eller ikke fått, men hva jeg aldri vil få, om jeg selger bilen. For FSD kjøper jeg bare en gang. Neste bil blir 90% sikkert en Tesla, og det må bli et godt kjøp, siden vi er veldig fornøyde med S75D. Når Berlinfabrikken har drevet ett par år, slår jeg til.  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Lest litt på USA-fora, og der er det antydning til et opprør for de med AP2 som det nå ser ut som ikke har muligheter til å få sin kjøpte FSD-funksjon. Dette på grunn av manglende hardware, slik som bl. a. kameraer. De vil ha overført FSD-kjøpet til ny Tesla. For oss med nyere hardware kan det fremdeles by på utfordringer, og også her vil jeg tro at det må være billigere for Tesla å overføre FSD til ny bil enn å fortsette å bygge om gamle biler med nye computere og og annen HW. For oss som ikke vil ha ny Tesla, så kan vi nok bare glemme å få en sjekk i posten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Som bilprodusenten i verden med høyest verdi, så kunne de gjort en innsats nå for å blidgjøre "early adopters". Det er ikke lenger en bakgårdssjappe, lille David, vi har med å gjøre. Det ender med at jeg har betalt for full pakke på Model X, ikke fått en dritt av det de lovet, etter fire år, og ender med å ikke sette et eneste kryss på ny bil, så når det faktisk begynner å skje noe, så sitter jeg med svarte-per. Jeg tror eneste mulighet for at det faktisk kan skje noe er hvis vi klager det inn den riktige veien..

Jeronan

#20
Sitat fra: geear på onsdag 04. august 2021, klokken 13:44
Som bilprodusenten i verden med høyest verdi, så kunne de gjort en innsats nå for å blidgjøre "early adopters". Det er ikke lenger en bakgårdssjappe, lille David, vi har med å gjøre. Det ender med at jeg har betalt for full pakke på Model X, ikke fått en dritt av det de lovet, etter fire år, og ender med å ikke sette et eneste kryss på ny bil, så når det faktisk begynner å skje noe, så sitter jeg med svarte-per. Jeg tror eneste mulighet for at det faktisk kan skje noe er hvis vi klager det inn den riktige veien..

I always knew FSD would not come to Norway (or EU in general) any time soon. Especially not on the roads we have here. So I sticked to the EAP package for our Model S 75D.

Tesla is also under heavy attack by the German car makers who are actively lobbying in the EU to frustrate Tesla in every way they can and they actually succeeded with having Autosteer in AP being neutered to the point it's now useless but anything other than highways and roads that don't have too harsh bends or it just suddenly disengages in the middle of a bend. Not fun when that happens I can tell you.

So now we have ordered a Model Y I stick to the Basic AP package. It's good enough. With all the phantom braking issues, extremely nervous auto lane change when it's busy on the highway and wrong speed limits all over. It's just a total waste of money to invest in either EAP or FSD at this point.

If legislation is in place that allows for FSD and Tesla actually shows drastic improvements in AP in coming years, then I gladly suck up the MVA cost for a possible upgrade. Until then, I keep the money in my pocket.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

De burde egentlig ikke tillatt AP på vanlig svingete veier overhodet. Motorvei klasse B funker, men prøvde Lom-Strynefjell og den takler ikke svingene. Den er heller ikke laget for det.
Jeg føler meg også snytt for FSD-pengene tilbake i 2017. Gikk rett på hyper og markedsføringen. Ganske ille. De kunne hvertfall latt FSD følge eier, ikke bilen, og de har råd til det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

#22
Sitat fra: daktari på onsdag 04. august 2021, klokken 19:40
De burde egentlig ikke tillatt AP på vanlig svingete veier overhodet. Motorvei klasse B funker, men prøvde Lom-Strynefjell og den takler ikke svingene. Den er heller ikke laget for det.
Jeg føler meg også snytt for FSD-pengene tilbake i 2017. Gikk rett på hyper og markedsføringen. Ganske ille. De kunne hvertfall latt FSD følge eier, ikke bilen, og de har råd til det.

Read my previous post. You have to thank German automakers lobbying and EU for that. They forced Tesla to restrict Autosteer via OTA update back in 2019.

All it did is make AP more unpredictable and dangerous. I had Autosteer disengage even on certain bends on E6, which was never a problem before that OTA update.

PS. It's funny you mention Lom-Strynefjellet. We drive that road regularly to Vestlandet each year.
I used AP on that stretch many times when we got our Model S nearly 4 years ago the first 2 years. It was never a problem, except for really tight bends, like the bridges ( so I disengaged it on those spots ).
Now I cannot use AP at all anymore on that road since that OTA update in Spring 2019. Only some parts from Otta-Lom and on top of Strynefjellet it's still possible to use AP.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 14:48
With all the phantom braking issues, extremely nervous auto lane change when it's busy on the highway and wrong speed limits all over. It's just a total waste of money to invest in either EAP or FSD at this point.
Kommer an på hvor og hvordan du kjører. Summon kommer og med EAP og det bruker jeg hver dag. Og uten auto lane change er AP til Tesla bare irriterende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 19:54
Now I cannot use AP at all anymore on that road since that OTA update in Spring 2019. Only some parts from Otta-Lom and on top of Strynefjellet it's still possible to use AP.
Jepp, det regelverket ødela mye. Men mest ett problem hvis man setter AP til +10. Er den stilt til fartsgrensene så opplever jeg ikke dette ofte.

Den kobler heller ikke ut så fort som man kan tro, den kommer ofte med en advarsel, men så gjennomfører den allikevel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

spirrevipp

Jeg holder meg til kun vanlig autopilot på neste Tesla.

Kjøpte FSD til nåværende Model X når pakken var på salg til 16k, det har så langt ikke gitt noen merverdi for meg.

Summon har jeg bare dårlige erfaringer med, føler at jeg må sitte på panseret for at det skal ha sjanse til å fungere i det hele tatt. Lane change var veldig upålitelig de gangene jeg testet den. Den ene gangen jeg forsøkte auto-park så presterte den å parkere midt mellom to ledige (og godt oppmerkede) plasser. Godt mulig noe av dette har blitt bedre, men jeg har mistet troen og gidder ikke lenger å bruke tid på disse funksjonene.

Med andre ord, blæh til FSD.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:36
Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 14:48
With all the phantom braking issues, extremely nervous auto lane change when it's busy on the highway and wrong speed limits all over. It's just a total waste of money to invest in either EAP or FSD at this point.
Kommer an på hvor og hvordan du kjører. Summon kommer og med EAP og det bruker jeg hver dag. Og uten auto lane change er AP til Tesla bare irriterende.

Summon I stopped using. Just irritating like hell and aborts all the time. Used to work much better 3 years ago.
Auto lane change I agree, but again... when it's busy on the highway I don't dare using it anymore. It has put me in a dangerous situation several times now, where it started the lane change and suddenly aborted halfway and suddenly swung back to the right lane or even outright panicked in between both lanes due to car closing in from right lane as well.
So I only dare using it when it's quiet on the road and then, ironically, you don't use it much. /shrug
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 19:54
Now I cannot use AP at all anymore on that road since that OTA update in Spring 2019. Only some parts from Otta-Lom and on top of Strynefjellet it's still possible to use AP.
Jepp, det regelverket ødela mye. Men mest ett problem hvis man setter AP til +10. Er den stilt til fartsgrensene så opplever jeg ikke dette ofte.

Den kobler heller ikke ut så fort som man kan tro, den kommer ofte med en advarsel, men så gjennomfører den allikevel.

I have AP on +10. It's pretty much obligatory or you get lots of frustrated people behind you pushing on your bumper lol.
Doesn't make the slightest difference with Autosteer, since the regulation limitation is restriction in steering torque. That's what the OTA update did in 2019. Hence, why it cannot take bends anymore, which were no problem before. I literally had my car losing control in these bends on AP and needed to take over quickly as to not drive off the road or cause a frontal collision with an oncoming car.
Southwards on the E6 close to Sarpsborg, AP almost drove me off the road in a bend to the left at 110 km/h. AP just lost control outright (very scary). Same thing here. Driven that stretch many times before without problem on AP, until that regulatory OTA update.

It's just ridiculous and typical lobby corruption in EU that has made Tesla's AP more dangerous, not safer.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:12

I have AP on +10. It's pretty much obligatory or you get lots of frustrated people behind you pushing on your bumper lol.
Doesn't make the slightest difference with Autosteer, since the regulation limitation is restriction in steering torque.
Klart det gjør en forskjell. Reguleringen er 0,3G i svinger, legger du på 10km/t øker G kreftene markant, og bilen må bremse mere for å få ned farten, noe den ofte ikke rekker på +10. virker mye bedre på 0. Men ja, helt håpløst å kjøre på +0.

Ellers var det vel klart for endringer, bl.a til 0,4G, men så stoppet alt med covid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hmm, det med begrensning i g-krefter var et problem på min i noen uker etter det ble innført, men så har problemet gått helt bort. Lurer på om det er noe sånt som én hårnålssving mellom Sandnes og Kristiansand den klager på, og den er anbefalt 40km/t og krappere enn 90 grader. Dessuten, når den varsler så er det bare å følge med så kjører den gjennom allikevel. Den avbryter ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA