Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq på verksted..

Startet av Thomas_, torsdag 22. juli 2021, klokken 08:58

« forrige - neste »

Thomas_

Da måtte min Enyaq på verksted etter 4k-ish kjørte kilometer. Til info fikk jeg bilen utlevert rett før Påske, så min bil var nok en tidlig produksjon.

Da jeg skulle ut på en lenger og viktig (selvfølgelig..) reise på mandag denne uken var bilen helt død.
Det vil si at det kun var et vel av tikking og feilmeldinger på assistentsystemer som ikke fungerte, da jeg som vanlig satt med inn og trykket inn bremsen. Jeg fikk til slutt en melding om noe som "12v batteri er lavt, kjør for å lade".

Bilen lot seg ikke starte, og jeg fikk ikke satt den i gir.
Problemet med tomt 12v batteri er også problemer med det elektroniske brekket, men det fikk jeg på etter litt fikling.

Som sagt måtte jeg bare dra, og fikk heldigvis lånt bil av foreldre på kort varsel.

Fortsettelsen på sagaen er at Skoda Mobilitetsgaranti ble kontaktet senere på kvelden, og Viking kom raskt.
En meget hyggelig kar kjente godt til bilen og vi fikk startet bilen igjen med en vanlig booster. Han informerte at dette batteriet var veldig lite pga el bil, og at det da blir godt med strøm på det ved en times kjøretur.

Det gjorde jeg, kjørte en time i varierende hastighet (det har sikkert ikke noe å si men..)

Klok av skade etter tidligere batteriproblemer på min 2015 Ford Kuga, kjørte jeg bilen rett opp til Nordlie Auto hvor jeg kjøpte bilen, og gikk hjem. Neste dag gikk jeg opp for å prate med de om gårsdagens hendelser.

Som vanlig ble jeg møtt med; Sitter dere mye i bilen og har anlegg og air con på uten at bilen kjører? Osv..
Svaret på det er jo nei, vi sitter i bilen under lading, da jeg ikke har mulighet til hjemmelading og bor i nærheten av en Ionity hurtiglader, er det slik vi lader bilen nå. Det har vi også gjort helt siden den ble hentet.

Jeg ble anbefalt og sette bilen på 12v lading hjemme, noe som fort ble slått ned av meg da jeg ikke har noen lader å bruke, og heller ikke en egnet plass til dette. De foreslo da at den kunne stå hos de natten over å lade, siden jeg allerede hadde parkert den der dagen før, noe jeg aksepterte som en god løsning. Jeg fikk også en time 13/8 slik at de fikk tatt en gjennomgang på verkstedet.

Når jeg neste dag skulle hente bilen med nyoppadet batteri, bare kjente jeg det på meg. Den bilen startet ikke på kvelden de skulle kjøre den inn for lading. Og jeg fikk rett, det første de sa til meg når jeg kom for å hente bilen var; Vi gjør det slik, du får en leiebil nå, så må vi se litt mer på dette batteriet.. Bilen ville ikke starte, så de måtte bruke booster på den og kjørte den da inn for å lade..

Jeg fikk de også til å notere diverse problemer jeg har sett med bilen.
- HUD'en har ved flere anledniger ikke fungert, det vil si at den har bare ikke kommet opp. En resett av infotainment systemet har fikset dette.
- Skjermen til infotainment systemet har også fryst, uten mulighet for input. En resett eller bare å slå av bilen fikser også dette.
- Ved en anledning ble lyden fra anlegget også forferdelig vrengt, det er beste måten jeg kan forklare det på. Lyden ble drithøy, og kom kun fra høytaler bak. Meget ubehaglig. Jeg tok en "slå av bilen" rutine, som fikset også dette.
- Jeg har også ved flere anledninger hørt høye elektriske smell, som en popp lyd, som jeg kjenner igjen fra defekte elektriske produkter, feks strømforsyning til pc ol.. Dette mener jeg å ha hørt en 3-4 ganger, men disse lydene samsvarer ikke tidsmessig med noen av de andre problemene.

Der er vi nå, jeg kjører en helt allright Golf, men uten barnesete og muligheter til å ta med barnevogn så er vi jo litt hemmet uten Enyaqen. På verkstedet sa han at det kunne være en tuning eller software tweaking de kunne gjøre som kanskje løste problemet, så jeg venter i spenning..

Nå må jeg avsluttingsvis nevne at vi er kjempefornøyd med bilen ellers, deilig å kjøre, føles rask og snappy for å være en så stor bil. Jeg kjørte bak en Enyaq i går i min lille leie-Golf og den virket massiv på veien. Barnesete går lett inn, samme med barnevogn. Vi pakket lett til en Norgesferie for tre, uten å pakke over gardinen bak. Jeg syntes også utseende på den er veldig bra.

/T

Vurderer en elbil

Sitat fra: Thomas_ på torsdag 22. juli 2021, klokken 08:58Som vanlig ble jeg møtt med; Sitter dere mye i bilen og har anlegg og air con på uten at bilen kjører? Osv..

Det er så trist nå man blir møtt med skepsis i stede for forståelse på problemer.
Her burde de jo kunne klare å yte god kundeservice, synes jeg. De har jo bare en sjanse til å gjøre et godt inntrykk og det tar lang tid å rette på førsteinntrykket.

Selv har jeg blitt møtt med det samme med problemer med min Kodiaq: https://skodaforum.no/topic/10421-store-problemer-med-infotainment-amundsen-p%C3%A5-2020-mod/

Nå har de endelig skjønt at det er reelle problemer og ikke bare noe jeg finner på for å forstyrre deres hverdag.
Fossilbil

Oddaa

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på fredag 23. juli 2021, klokken 12:14
Det er så trist nå man blir møtt med skepsis i stede for forståelse på problemer.
Her burde de jo kunne klare å yte god kundeservice, synes jeg. De har jo bare en sjanse til å gjøre et godt inntrykk og det tar lang tid å rette på førsteinntrykket.
Akkurat dette er noe jeg dessverre av og til har lurt på om Møller-systemet aktivt lærer opp sine ansatte til. Det er i alle fall fryktelig frustrerende når en konsekvent ikke blir trodd, og alt skal forklares med brukerfeil. Har opplevd dette selv om jeg hadde filmet et bestemt problem vi hadde. Det tok meg mange verkstedbesøk før problemet til slutt oppstod mens mekanikeren kjørte. Da ble det endelig ordning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Stip

Våger meg å spørre i denne tråden. Beklager om det er feil.

Når eg rygger med sykkelstativ kan bilen finne på å bråstoppe. Gjentatte ganger. Det ser mildt dumt ut ute blant folk. Har slått av utmanøvreringsassistenten, men det har skjedd likevel. Instruksjonsboka er sjølvsagt gjennomlest.

Nokon som veit?

Orbit

#4
Har du lys på sykkelstativet tilkoblet tilhengerkontakten? Hvis ikke, så vet ikke bilen at det er der, og parkeringssensorene kan tro at syklene er noe som er i veien rett bak bilen. Løsningen i så fall å få skiltplate med lys på sykkelstativet (som normalt uansett er påkrevd), evt sette i en dummy last i tilhengerkontakten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stip

Takk for svar! Det mangler, så kjem til å handle asap.

moonbuggy

#6
Sitat fra: Thomas_ på torsdag 22. juli 2021, klokken 08:58
Da måtte min Enyaq på verksted etter 4k-ish kjørte kilometer. Til info fikk jeg bilen utlevert rett før Påske, så min bil var nok en tidlig produksjon.

Da jeg skulle ut på en lenger og viktig (selvfølgelig..) reise på mandag denne uken var bilen helt død.
Det vil si at det kun var et vel av tikking og feilmeldinger på assistentsystemer som ikke fungerte, da jeg som vanlig satt med inn og trykket inn bremsen. Jeg fikk til slutt en melding om noe som "12v batteri er lavt, kjør for å lade".
Som vanlig ble jeg møtt med; Sitter dere mye i bilen og har anlegg og air con på uten at bilen kjører? Osv..
Man trenger da ikke kjøre bilen for å lade 12V batteriet?
Hvorfor? DC/DC kretsen som mater 12V batteriet funker vel bare bilen er "på", om du står stille eller kjører spiller vel ingen rolle, eller burde spille ingen rolle....

Vurderer en elbil

Fossilbil

moonbuggy

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 26. juli 2021, klokken 00:28
« Ladeprosess
12 V-bilbatteriet lades automatisk når høyspenningsbatteriet lades.»

https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nb_NO/show/4fa9259c4a69e2718d8ef65cfa74850b_10_nb_NO?ct=4fa9259c4a69e2718d8ef65cfa74850b_10_nb_NO

Dette er en digital manual for Enyaq.
Som alle andre el-biler, men neppe bare da. Alle el-biler jeg vet om, overvåker og lader 12V batteriet automatisk når bilen er slått på. Det som kan tappe 12 batteriet, er drain når bilen er av under lengre tid(uker). 

Amatøren

Sitat fra: moonbuggy på mandag 26. juli 2021, klokken 16:32
Alle el-biler jeg vet om, overvåker og lader 12V batteriet automatisk når bilen er slått på.

e-Golf er blant annet en som ikke gjør det. Den lader 12 V batteriet kun ved AC lading av høyvoltsbatteriet og ved bruk av bilen (den er påslått).

Ingen lading ved avslått bil eller DC lading.

Om AC lading stopper (er ferdig) før 12 V batteriet er ferdig ladet så lades ikke 12 V batteriet noe mer.

Om VAG konsernet har forbedret det på ID serien og på ENYAQ kjenner ikke jeg til.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thomas_

Mye nyttig informasjon angående 12V lading, takk til alle som har bidratt.

Jeg kan informere om at jeg nå har hentet bilen. Etter litt feilsøking fant de ut at 12V batteriet ikke ladet via både bilen eller ved AC lading. De bestilte og installerte derfor et nytt batteri, og insisterte på at de har testet "alt" iht lading, og at problemet nå er i orden. Jeg ventet totalt 3 arbeidsdager på bilen.

Nå har jeg bare hatt bilen i to tre dager, men jeg har ikke merket noe.
Jeg så en feilmelding på hovedlysene som jeg ikke helt fikk med meg i farta hva var, men jeg går utifra at alt nå er i orden.

/T

Kramzz

Mottok bilen for en uke siden og merket at AC(kjøling) ikke fungerer🥵 Noen andre som har hatt samme problem? Må si dette var meget skuffende! Byttet inn Egolf med def AC for derigjen å få ut ny bil uten AC 😫😫😫😫😫😫
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

steffone

Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA