Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ledige ladeplasser vist i ladeapper

Startet av YSG, søndag 18. juli 2021, klokken 23:48

« forrige - neste »

YSG

Hei folkens,

det har seg slik at jeg skal på tur med den utvidede familiens ID4 i sommer, i beste fellesferie. Er selv relativt fersk Tesla-eier så har kun erfaring med superchargere selv, og ingen erfaring med andre hurtigladere.

Så sitter vi her da, og leser om ladekaos og planlegger ruter og alternativ. Det jeg spesielt lurer på er visningen av ledige plasser i apper som Chargefinder, når vi nå skal planlegge rute. For å ta Voss BKK som eksempel så viser Chargefinder akkurat nå:
2/4 350kw CCS
2/2 150kw CCS
2/2 80kw CHAdeMO
2/2 62.5kw CHAdeMO
4/4 50kw CCS
4/4 50kw CHAdeMO
4/4 22kw Type2

Min antagelse er at det er langt færre reelle ladeplasser på disse kabinettene enn appen gir inntrykk av og at det man ser her bare er alle tilkoblingene. Disse sitter vel i stor grad sitter på samme kabinett, slik at en enkelt bil som lader i realiteten vil ta opp flere av de. Stemmer det?
Vil dette i så fall vises i de forskjellige appene, eller kommer man bare frem til laderen med den angivelig ledige 150kw laderen bare for å oppdage at det allerede står noen der som bruker et annet uttak?


Orbit

Antallet ledige plasser stemmer. Når noen lader på en plugg som gjør at andre uttak blir blokkert, er også de blokkerte pluggene tatt bort som ledige. Av samme grunn kan en ny bil som starter lading gjøre at 2-3 plugger som var ledige blir opptatt.

Et par ting å være oppmerksom på:

  • Mange lynladere kommer som du sier med flere tilkoblinger i samme kabinett. Når flere biler deler samme kabinett, kan maksimal effekt til hver bil bli redusert - oftest halvert.
  • På kabinett som ikke kan levere lading på alle tilkoblingene samtidig, har noen støtte for at du likevel kan koble til en ledig kabel, og automatisk overta laderen så snart den som lader er ferdig. Dette er i praksis ofte vanskelig pga lite parkeringsplass, men kan være aktuelt på mindre steder hvor du finner en enkelt 50 kW. I praksis må bilen som lader og den som er tilkoblet "i kø" ha forskjellige kontakter (CCS/Chademo).
  • I kabinett med 1x Chademo + 2x CCS, vil bruk av den ene CCS-pluggen ofte blokkere for bruk av Chademo (da de er koblet til samme omformer inne i laderen). Bruk av halvdelen med kun CCS blokkerer ikke noen av de andre pluggene. Når du kobler deg til et slikt kabinett med CCS bil, prøv å velge halvdelen som kun har CCS. Da kan den andre halvdelen brukes av neste bil, uavhengig om denne har CCS eller Chademo.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på mandag 19. juli 2021, klokken 07:55
Antallet ledige plasser stemmer.
Det er viktig å få med seg at det gjelder pr plugg type. Det enkleste er å summe opp totalt antall og antall ledige for i dette tilfellet CCS.

For CCS vil antall ledige gå ned uansett hvis noen kommer og kobler til, Chademo eller CCS. For Chademo biler vil antallet ledige gå ned hvis noen kobler til ett kombinert Chademo/CCS ladepunkt.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: YSG på søndag 18. juli 2021, klokken 23:48
Hei folkens,

det har seg slik at jeg skal på tur med den utvidede familiens ID4 i sommer, i beste fellesferie. Er selv relativt fersk Tesla-eier så har kun erfaring med superchargere selv, og ingen erfaring med andre hurtigladere.

Så sitter vi her da, og leser om ladekaos og planlegger ruter og alternativ. Det jeg spesielt lurer på er visningen av ledige plasser i apper som Chargefinder, når vi nå skal planlegge rute. For å ta Voss BKK som eksempel så viser Chargefinder akkurat nå:
2/4 350kw CCS
2/2 150kw CCS
2/2 80kw CHAdeMO
2/2 62.5kw CHAdeMO
4/4 50kw CCS
4/4 50kw CHAdeMO
4/4 22kw Type2

Min antagelse er at det er langt færre reelle ladeplasser på disse kabinettene enn appen gir inntrykk av og at det man ser her bare er alle tilkoblingene. Disse sitter vel i stor grad sitter på samme kabinett, slik at en enkelt bil som lader i realiteten vil ta opp flere av de. Stemmer det?
Vil dette i så fall vises i de forskjellige appene, eller kommer man bare frem til laderen med den angivelig ledige 150kw laderen bare for å oppdage at det allerede står noen der som bruker et annet uttak?

Har du glemt helt å sjekke klokka? Innlegget ditt er skrevet rett før det bikker over til ny dag, så på den tiden er de fleste godt etablert på hotellrommet, i teltet eller på hytta. Vil du virkelig unngå ladekaoset, så er sein kveld og natt tidspunktet å kjøre på. Da har du heller ikke masse trafikk å forholde deg til, men du har tilnærmet veien for deg selv. Men med familie med deg, så er vel det neppe alternativet, deg kjørende og de andre sovende i bilen.

Når klokka bikker 8 er nok kaoset igang, da "earlybirds" allerede er ferdig med frokost og ferdig pakket telt/bil igjen, og sikkert endel som pga temperatur har utsatt ladingen til dagtid. Spesielt om stedet de har "campet" på ikke har hatt lademulighet, eller man har brukt campermode. Og etter som flere våkner og kommer seg i gang, dess verre kommer det til å bli.

Så, skulle du hatt en reell pekepinn her, så hadde du sjekket mer på dagtid. og opp mot sein ettermiddag/tidlig kveld. Det er da det nok er som verst. Fra rundt 18-19 om kvelden begynner det nok å roe seg endel mere igjen, men kan sikkert ta litt tid før køen er tømt.

Noen er lure nok til å innlosjere seg på overnattingsstedet, få ordnet middag, og så drar gjerne far ut og lader bil mens mor tar seg av unger og oppvask, dersom man ikke får "destinasjonsladet" der man er, eller man ser hastigheten er for lav til å fylle opp så man er klar om morgenen igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

YSG

Takk for tilbakemeldinger!

Må si at etter å ha sjekket noen strategiske ladeplasser langs den planlagte ruten i CF gjennom de par siste dagene, så frister det enda mindre å legge ut på bilferie enn vanlig. :-\ stort sett 0 ledig hver gang jeg har sjekket. Dessverre ikke noe alternativ å reise sent heller.

Finnes det noen tjenester som viser ledig kapasitet på en tidslinje?


Marius Kotsbak

I tillegg har man ladeuttak som er ledige, men det ikke finnes ledige parkeringsplasser til å få brukt... Det fins dessverre noen steder.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Orbit

Sitat fra: YSG på mandag 19. juli 2021, klokken 17:00
Finnes det noen tjenester som viser ledig kapasitet på en tidslinje?
Jeg har ikke sett noen overordnet oversikt, men Mer har dette for sine ladere i app og ladekart. Her kan du legge inn dato, og se hvordan dagen kan bli, inkl forventet ventetid. Jeg har ingen erfaring med hvor godt dette estimatet treffer.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA