Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee vs Tesla lader og Tibber? Planned Departure?

Startet av Model Y, lørdag 17. juli 2021, klokken 12:34

« forrige - neste »

Model Y

Hei!
Jeg vurderer kjøp av Tesla, og vurderer samtidig kjøp av ny lader.
Jeg har Tibber og vurderer derfor easee home som lader.

Så vidt jeg forstår det kan Tibber styre easee, og dermed redusere mengde strøm til Tesla/annen bil. Men hvis jeg har Tesla lader, så kommuniserer Tibber med Teslaen isteden for laderen, er dette korrekt?

Hva med easee + Tesla (bil)? Skal den da ha easee og Tesla Power-up, eller bare en av de?

Jeg bare lurer litt på hvordan dette kan settes opp uten å måtte deaktivere alle mulige funksjoner i Teslaen, som planned departure o.l. Uten garasje så merker jeg at dette er funksjoner som står høyt på lista. Må jeg da ha Tesla lader for at dette skal fungere optimalt?

Hva er deres anbefalinger/erfaringer? I mitt hode gir det mer mening å installere en easee lader, da den styres uavhengig av hvilken bil som lades, men jeg vil samtidig at Teslaen skal få strømmen den trenger for vedlikeholdslading etc.

Foremost

Har Tibber + Easee. Med "smart lading" aktivert i Tibber og TM3 tilkoblet vil Tibber selv bestemme når Easee skal starte ladingen, basert på forventet timepris. Fungerer som bare det i appen, har aldri opplevd problemer.

Du kan også konfigurere "daily departure times" i Tibber, for hver ukedag.

Toalmar

Vet at Easee med Tibber kan holde Tesla våken, da går det litt ekstra strøm. Kan være dette er løst da kan man se bort i fra det. Uansett har Easee og Tibber selv og er kjempefornøyd.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

teek

Har Tesla Wall Connector og Tibber og har ikke gjort noen ting med oppsett annet enn å legge til Tesla Power-up i Tibber - det bare funker

Model Y

Takk for svar. Har gått for innkjøp av Easee Home. Virket mer fornuftig med tanke på pris vs funksjonalitet.
TWC er selvsagt penere og mer «plug n play» med Tesla, men smart styring ga mening.

Selv om jeg ikke tror jeg kommer til å ryke vår 63A 400V sikring med det første.

RuneW

Bare vær oppmerksom på at Tibber/Easee alltid vil beregne lading til 100% når den beregner antall timer bilen må stå til lading. Sånn har i alle fall jeg forstått det.

Ble litt overrsket da jeg fikk greie på det. Kan jo skille noen timer om man stiller på 60% eller 100% lading slik at man bommer litt på "dippen".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Autowinder

Er det noen som har Wall Connector gen 3 og Tibber og kan bekrefte at det fungerer sømløst? Regner med at Tibber-appen må benyttes.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Men hvorfor? Den vekker bilen fra søvn og kaster bort strøm, det fungerer kjempefint å sette fast lading til 02:00 i Tesla-appen, så treffer du svært nær billigste periode bare med helt spesielle unntak (lader med 11kW her, så som regel full på 1-3 timer). Eventuelt veldig enkelt å justere hvis ikke. Har Tibber og TWC3 selv, men bruker kun tidsplanen til bilen.

DagfinnN

Samme her. Lader bare med 3 kwt hjemme, og har fast planlagt lading til kl 22. Treffer veldig godt med spotkurvene og bilen er ferdig før kl 06 når prisene peaker.
På hytta med meget dyr strøm (Folldal) har jeg planlagt lading på til kl 23:55. Der har jeg 11 kwt og bilen er ferdig på 3 - 5 timer som regel.
Meget deilig at planlagt lading funker pr lokalisasjon. Dermed slipper jeg å endre dette hjemme og på hytta.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Som de andre sier så funker Tibber med TWC3... den holder altså holder bilen våken slik at den bruker mer enn du sparer ved å lade fast på natta. Skrudde det av etter kort tid. Helt bortkastet funksjon etter min mening.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

#10
Easee og Tibber fungerer pefekt. Tibber styrer laderen så du vekker ikke bilen. Tibber styrer utfra strømpris og starter automatisk uten at du trenger tenke på tidspunkt eller annet. Fungerer også uavhengig av biltype du har nå eller i fremtiden :)

Når effektprising kommer kan du justere laderens effekt i appen og i appen får du også oversikt over ladeøkter, lastdeling mm.
Laderen kan også aktiveres/deaktiveres mtp å styre tilgang, startes med brikke mm.
Tibbers automatikk senket strømprisen min i januar fra 175 øre til drøyt 120 øre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Autowinder

Takk for svar, har TWC3 men Tibber er bare til bry høres det ut som.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

#12
Sitat fra: Autowinder på mandag 07. februar 2022, klokken 21:39
Takk for svar, har TWC3 men Tibber er bare til bry høres det ut som.
Tibber som strømleverandør er jeg meget fornøyd med, de har den beste appen og den beste oversikten tror jeg. Men smartladingen er en gimmick.
Edit: Den norske appen Charged er koblet opp mot Nordpool og har smartlading. Den vekker kun bilen når ladingen skal starte. Appen har også en masse andre funksjoner og logging.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Smartlading gir deg også lavere strømpris på ladestrømmen

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 07. februar 2022, klokken 19:11
Som de andre sier så funker Tibber med TWC3... den holder altså holder bilen våken slik at den bruker mer enn du sparer ved å lade fast på natta. Skrudde det av etter kort tid. Helt bortkastet funksjon etter min mening.
Har Easee og Tibber, med smartlading på Easee og og Tibber power-up for Tesla koblet opp. Da vet Easee når den skal starte lading basert på SOC og landegrense, men starter ladingen via Easee.

Det siste døgnet har bilen i følge Teslamate sovet 17 timer, ladet 2, kjørt 1 og vært våken resten.

Så bilen holdes da ikke alt for mye våken...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA