Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Durelyd fra ca 50km/h som øker i frekvens med turtall

Startet av oto, fredag 16. juli 2021, klokken 21:41

« forrige - neste »

oto

Vi har begynt å legge merke til en durelyd i Xen vår som øker i frekvens med turtallet. Kommer fra fronten av bilen. Er ikke sterk, høres litt ut som en moped som kjører foran oss, fra ca 50km/h og oppover. Hører ingenting om vi kjører i lav fart med vinduene oppe.

Det er ikke vifte/AC, det var det første vi slo av for å sjekke. Og ikke vifte som evt likevel aktiveres for å kjøle batteriet i varmen, for proporsjonaliteten med fart/turtall er veldig tydelig. Er der både ved akselerasjon, konstant fart og regen/bremsing. Urelatert til svinging.

Noen som har peil på hva dette kan være? Dårlig lager i motor/drivaksler eller noe?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

Siden ingen har foreslått noen årsak, hvilket sikkert betyr at mange har lurt fælt på hva dette var  ;) kan jeg melde at Tesla i dag fant ut at det var et slitt hjullager. Til info for andre som eventuelt opplever noe som passer med beskrivelsen.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

o.b.lix

Det er lett å komme i ettertid, men hjullager var det som slo meg også, etter å ha måtte bytte begge to foran i fjor etter "kun" 150.000 km på telleren.

Fikk likevel ikke somlet meg til å svare da jeg var på reise og hater å knote på telefonen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

oto

Haha, takk for engasjementet likevel.  :+1: Vi er på rett under 100k km (og under 5 år). Peil på om det bør betraktes som garantisak?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

o.b.lix

"alt" uten bremser skal dekkes i garantitid, og i alle fall hjullager. Kan være Tesla sier annerledes, da kan man eskalere saken f.eks. gjennom TOCN om man er medlem der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

oto

TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Dazzy

Sitat fra: oto på mandag 19. juli 2021, klokken 15:32
Siden ingen har foreslått noen årsak, hvilket sikkert betyr at mange har lurt fælt på hva dette var  ;) kan jeg melde at Tesla i dag fant ut at det var et slitt hjullager. Til info for andre som eventuelt opplever noe som passer med beskrivelsen.

Mulig det allerede er utbedret, men du har ikke tilfeldigvis lydklipp av det? Jeg mistenker samme her, men Tesla sier det ikke er noe galt med hjullageret.

geear


oto

Sitat fra: Dazzy på lørdag 28. august 2021, klokken 21:17
Sitat fra: oto på mandag 19. juli 2021, klokken 15:32
Siden ingen har foreslått noen årsak, hvilket sikkert betyr at mange har lurt fælt på hva dette var  ;) kan jeg melde at Tesla i dag fant ut at det var et slitt hjullager. Til info for andre som eventuelt opplever noe som passer med beskrivelsen.

Mulig det allerede er utbedret, men du har ikke tilfeldigvis lydklipp av det? Jeg mistenker samme her, men Tesla sier det ikke er noe galt med hjullageret.

Jo, har faktisk et lydklipp, sender en PM. :)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

Sitat fra: geear på lørdag 28. august 2021, klokken 21:34
Øker/reduseres det avhengig av svingretning?

I mitt tilfelle endret det seg ikke hørbart (for meg i alle fall) med svingretning. Men det var altså et slitt hjullager, og Tesla byttet det på garanti ved 99.000 km.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

ElMarkus

Samme her. Kjørt 167 000km omtrent. Hørtes ut litt som bilen vad ei fossil bil/ moped fremfor deg. Slitt hjullager vart det her også på høyre side. Hørte ikke lyden ved sving mot høyre. Men ellers å kom rundt 60km/h og oppover.

Tesla er ikke fornøyde enda å ikke jeg heller. De bytter noe mer med fram aksling og til 17 000:- noe.
Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

np

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 20. juli 2021, klokken 12:16
"alt" uten bremser skal dekkes i garantitid, og i alle fall hjullager.
Hva er garantitiden igjen? 2? 5?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

sjokomelk

Sitat fra: np på lørdag 30. oktober 2021, klokken 17:05
Hva er garantitiden igjen? 2? 5?
https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty
Begrenset bilgaranti
Den begrensede grunnleggende garantien for bilen gjelder i 5 år eller inntil 100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA