Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lofoten:Skremselspropaganda fra NRK eller nøytral tilstandsrapport?

Startet av audund, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

audund

https://www.nrk.no/nordland/elbil-kaos-i-lofoten_-tesla-eier-frustrert-over-manglende-ladere-i-nord-norge-1.15573369

Personlig synes jeg det er flere ting som skurrer ved artikkelen: De intervjuer en Tesla eier som snakker om å bli flådd på campingplasser og nektet lading på Rorbuer.  Det er 4x120 kW SC i Svolvær.  Videre refererer artikkelen etter mitt syn ladesituasjonen i fjor sommer som var preget av kun 2 stk 50kW hurtigladere; en i Leknes og en på Kiwi utenfor Svolvær. Nå er det jo nettopp åpnet en 180kW lader i Leknes, og 6x180(!) kW ladere i Svolvær.  Totalt hurtigladingkapasitet er gått fra 100 kW til 1320 kW.  Er da Lofoten like håpløs og et "rent mareritt" som artikkelen påstår?
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

THE

Slik går det når NRK prøver å være like mye klikkhorer som Nettavisen m.fl.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DeepFu

Sitat fra: audund på torsdag 15. juli 2021, klokken 09:56
https://www.nrk.no/nordland/elbil-kaos-i-lofoten_-tesla-eier-frustrert-over-manglende-ladere-i-nord-norge-1.15573369

Personlig synes jeg det er flere ting som skurrer ved artikkelen: De intervjuer en Tesla eier som snakker om å bli flådd på campingplasser og nektet lading på Rorbuer.  Det er 4x120 kW SC i Svolvær.  Videre refererer artikkelen etter mitt syn ladesituasjonen i fjor sommer som var preget av kun 2 stk 50kW hurtigladere; en i Leknes og en på Kiwi utenfor Svolvær. Nå er det jo nettopp åpnet en 180kW lader i Leknes, og 6x180(!) kW ladere i Svolvær.  Totalt hurtigladingkapasitet er gått fra 100 kW til 1320 kW.  Er da Lofoten like håpløs og et "rent mareritt" som artikkelen påstår?
Det er blitt bedre, men det er fortsatt 7 mil mellom Leknes og Svolvær og 16 mil mellom Evenes og Svolvær, så rom for forbedring kan man vel trygt si at det er.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

overskyet

Sitat fra: audund på torsdag 15. juli 2021, klokken 09:56
https://www.nrk.no/nordland/elbil-kaos-i-lofoten_-tesla-eier-frustrert-over-manglende-ladere-i-nord-norge-1.15573369

Personlig synes jeg det er flere ting som skurrer ved artikkelen: De intervjuer en Tesla eier som snakker om å bli flådd på campingplasser og nektet lading på Rorbuer.  Det er 4x120 kW SC i Svolvær.  Videre refererer artikkelen etter mitt syn ladesituasjonen i fjor sommer som var preget av kun 2 stk 50kW hurtigladere; en i Leknes og en på Kiwi utenfor Svolvær. Nå er det jo nettopp åpnet en 180kW lader i Leknes, og 6x180(!) kW ladere i Svolvær.  Totalt hurtigladingkapasitet er gått fra 100 kW til 1320 kW.  Er da Lofoten like håpløs og et "rent mareritt" som artikkelen påstår?

Har du vært i Lofoten egentlig? Det er sinnssykt mye folk der om sommeren. Det hjelper lite med lader i Svolvær hvis du bor i Ramberg. Det sier vel seg selv? Eller mener du folk skal kjøre to timer hver vei, for å lade? På en lader det garantert er kø på. En lader eller to i Leknes blir jo som en vits å regne. Og de gamle rorbuanleggene er neppe dimensjonert for hauger av elbiler som skal lade.

I fjor ventet folk i timesvis for å lade der oppe. Sikkert litt bedre i år, men det er nok langt i fra bra.

audund

Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 18:35

Har du vært i Lofoten egentlig? Det er sinnssykt mye folk der om sommeren. Det hjelper lite med lader i Svolvær hvis du bor i Ramberg. Det sier vel seg selv? Eller mener du folk skal kjøre to timer hver vei, for å lade? På en lader det garantert er kø på. En lader eller to i Leknes blir jo som en vits å regne. Og de gamle rorbuanleggene er neppe dimensjonert for hauger av elbiler som skal lade.

I fjor ventet folk i timesvis for å lade der oppe. Sikkert litt bedre i år, men det er nok langt i fra bra.
Ja, tok turen Moskenes, Å, Reine, Ramberg, Flakstad, Nusfjord, Haukeland, Leknes, Stamsund, Henningsvær, Svolvær, Lodingen i fjor.  Kommer du fulladet med fergen fra Bodø er jo det jo kun ca 13 mil mellom Moskenes og Svolvær ref turen ovenfor.  Da passerer du jo også Leknes og mange av campingplassene tilbød lading til elbiler.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

arthur

Sitat fra et helt ferks innlegg på FB:

Nettopp kommet hjem fra en strålende Tur Lillestrøm -Lofoten med vår Hyundai Kona. 350 mil er tilbakelagt.
Ikke en eneste ladekø, ingen ladere som har vært i ustand. Alt har gått smooth🤩👍


Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorgenM

Er vel litt typisk Tesla-folk å klage på alt. Verden skal helst tilpasse seg dem, ikke omvendt.
TM3-eiere er stort sett mer normale. Henger sammen med økonomi og S-/X-eieres oppfatning av at bilene deres har høy status.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Vurderer en elbil

Sitat fra: audund på torsdag 15. juli 2021, klokken 09:56
https://www.nrk.no/nordland/elbil-kaos-i-lofoten_-tesla-eier-frustrert-over-manglende-ladere-i-nord-norge-1.15573369
Er da Lofoten like håpløs og et "rent mareritt" som artikkelen påstår?
Ja, mener jeg. Det er bra at NRK setter fokus på at det må opp mange flere ladestasjoner i landet vårt, slik at turister slipper så mye kø og frustrasjon. Lofoten har et enormt innrykk av mennesker i turistsesongen. Selv om det har blitt marginalt bedre, er det langt igjen...
Fossilbil

overskyet

Sitat fra: audund på fredag 16. juli 2021, klokken 08:24
Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 18:35

Har du vært i Lofoten egentlig? Det er sinnssykt mye folk der om sommeren. Det hjelper lite med lader i Svolvær hvis du bor i Ramberg. Det sier vel seg selv? Eller mener du folk skal kjøre to timer hver vei, for å lade? På en lader det garantert er kø på. En lader eller to i Leknes blir jo som en vits å regne. Og de gamle rorbuanleggene er neppe dimensjonert for hauger av elbiler som skal lade.

I fjor ventet folk i timesvis for å lade der oppe. Sikkert litt bedre i år, men det er nok langt i fra bra.
Ja, tok turen Moskenes, Å, Reine, Ramberg, Flakstad, Nusfjord, Haukeland, Leknes, Stamsund, Henningsvær, Svolvær, Lodingen i fjor.  Kommer du fulladet med fergen fra Bodø er jo det jo kun ca 13 mil mellom Moskenes og Svolvær ref turen ovenfor.  Da passerer du jo også Leknes og mange av campingplassene tilbød lading til elbiler.

Vet ikke hva agendaen din er, men hvis du faktisk mener infrastrukturen i Lofoten er ok, så har du enten hatt flaks eller er helt nedsnødd. Til og med ordføreren sier jo rett ut i saken over at det er dårlig.

RJK

Sitat fra: overskyet på fredag 16. juli 2021, klokken 10:57
Sitat fra: audund på fredag 16. juli 2021, klokken 08:24
Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 18:35

Har du vært i Lofoten egentlig? Det er sinnssykt mye folk der om sommeren. Det hjelper lite med lader i Svolvær hvis du bor i Ramberg. Det sier vel seg selv? Eller mener du folk skal kjøre to timer hver vei, for å lade? På en lader det garantert er kø på. En lader eller to i Leknes blir jo som en vits å regne. Og de gamle rorbuanleggene er neppe dimensjonert for hauger av elbiler som skal lade.

I fjor ventet folk i timesvis for å lade der oppe. Sikkert litt bedre i år, men det er nok langt i fra bra.
Ja, tok turen Moskenes, Å, Reine, Ramberg, Flakstad, Nusfjord, Haukeland, Leknes, Stamsund, Henningsvær, Svolvær, Lodingen i fjor.  Kommer du fulladet med fergen fra Bodø er jo det jo kun ca 13 mil mellom Moskenes og Svolvær ref turen ovenfor.  Da passerer du jo også Leknes og mange av campingplassene tilbød lading til elbiler.

Vet ikke hva agendaen din er, men hvis du faktisk mener infrastrukturen i Lofoten er ok, så har du enten hatt flaks eller er helt nedsnødd. Til og med ordføreren sier jo rett ut i saken over at det er dårlig.

Går da an å ha opplevd turen som uproblematisk fordi det funket fint med dems ruteopplegg, og muligens litt flaks med tidspunktene de nådde laderne på, uten å dermed mene at alt er gulle fint og ikke trengs endres.

Jeg synes det er helt greit at det ikke dannes et synspunkt om at alt er helt håpløst, men at man ser at med litt flaks og litt planlegging, så er det mulig å ha en uproblematisk tur.

Synes enkelte er vel snar til å hoppe på de værste tolkningene, og derved anklager folk for noe som er en ikke-sak.

Selv skal jeg kjøre nordover til neste uke, og gleder meg. Men jeg er forberedt på at det kan bli både fergekø og ladekø. Heldigvis har jeg en bil med litt rekkevidde, så det burde ikke være umulig å komme seg frem uten alt for mye problemer, men jeg ser at det fort kan bli det om man stadig vekk må stoppe for å lade.

Men at jeg skulle komme til å oppleve ladekø, det er jeg helt sikker på. Men blir positivt overrasket om så ikke er tilfellet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OhmPaPa

Sitat fra: JorgenM på fredag 16. juli 2021, klokken 10:14
Er vel litt typisk Tesla-folk å klage på alt. Verden skal helst tilpasse seg dem, ikke omvendt.
TM3-eiere er stort sett mer normale. Henger sammen med økonomi og S-/X-eieres oppfatning av at bilene deres har høy status.

LOL Bra du ikke driver med usaklig klaging da!

/s

Counterpointer

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 16. juli 2021, klokken 12:09
Sitat fra: JorgenM på fredag 16. juli 2021, klokken 10:14
Er vel litt typisk Tesla-folk å klage på alt. Verden skal helst tilpasse seg dem, ikke omvendt.
TM3-eiere er stort sett mer normale. Henger sammen med økonomi og S-/X-eieres oppfatning av at bilene deres har høy status.

LOL Bra du ikke driver med usaklig klaging da!

/s
Det er litt typisk anti Tesla folk å provosere. Det kommer av at de har litt dårlig selvtillit

THE

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. juli 2021, klokken 12:22
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 16. juli 2021, klokken 12:09
Sitat fra: JorgenM på fredag 16. juli 2021, klokken 10:14
Er vel litt typisk Tesla-folk å klage på alt. Verden skal helst tilpasse seg dem, ikke omvendt.
TM3-eiere er stort sett mer normale. Henger sammen med økonomi og S-/X-eieres oppfatning av at bilene deres har høy status.

LOL Bra du ikke driver med usaklig klaging da!

/s
Det er litt typisk anti Tesla folk å provosere. Det kommer av at de har litt dårlig selvtillit
Jeg synes ofte det er anti-Tesla-folk som klager. Og ofte klager de på at Tesla ikke åpner ladenettverket sitt slik at de med "ordentlige biler" (les: europeiske biler med god tilpasning mellom karosseripaneler) kan få lade på et godt utbygd og vedlikeholdt ladenettverk med god kapasitet. Dette er satt litt på spissen, men det er absolutt mange, også her på forumet, som har denne holdningen i varierende grad.

Når det er sagt så er det jo verken Tesla eller de kommersielle aktørene som har skylden for ladekaoset på norske sommerveier. Politikerne har bestemt at folk skal over på elbil, og da må det også følge med politiske føringer og midler som sikrer utbygging av nødvendig infrastruktur. De kommersielle aktørene bygger ladenettverk der det er så stort behov at de kan få tilfredsstillende inntjening på laderne. Det hjelper ikke at det er stort behov for 150 lynladere i Lofoten fire uker hver sommer når behovet ellers i året er 15 lynladere. Det blir en voldsom overkapasitet som det aldri vil lønne seg å investere i. Her må det til statlige støtteordninger for å bygge ut en viss overkapasitet mtp. rushet om sommeren. Enda viktigere er det at det kommer på plass gode statlige støtteordninger for utbygging av destinasjonslading. Hvis campingplasser, hoteller, parkeringsplasser ved attraksjoner osv. blir utstyrt med 7/11/22 kW AC-lading så vil det avlaste hurtigladerne i stor grad. Hvis staten i tillegg gjør alvor av rasteplasstrategien som er lagt fram ved å legge til rette, og sikre finansiering, for etablering av hurtigladere på alle større rasteplasser så vil det også utgjøre en del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ThomasEL

Veldig enig med RJK:
Vi må da kunne ha ei normal høflig tone her på forumet, uten å ta i bruk ymse personkarakteristikker når noen ytrer noe vi er uenige i 🌞😀
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

audund

Sitat fra: ThomasEL på fredag 16. juli 2021, klokken 12:55
Vi må da kunne ha ei normal høflig tone her på forumet, uten å ta i bruk ymse personkarakteristikker når noen ytrer noe vi er uenige i 🌞😀
Takk! Ja, det ville være fint å kunne diskutere om de nye lynladerene i Lofoten virkelig utgjør en forskjell uten å bli tillagt meninger og bli omtalt som nedsnødd. Slikt ytringer bidrar ikke til et godt diskusjonsmiljø, og hjelper heller ikke til å belyse hvorvidt vinklingen i NRK sin artikkel viser virkeligheten rundt årets forhold eller ikke. Personlig håper jeg at stategisk plasserte ladetilhengere og utbygning av lynladerne fører til at elbilistene i Lofoten får en mye bedre ferieopplevelse i år enn i fjor.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA