Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leveransene blir forsinket: beskjed fra forhandler

Startet av PMV, tirsdag 13. juli 2021, klokken 12:04

« forrige - neste »

PMV

Siden årsskiftet har en betydelig mangel på deler og komponenter som er sentrale for bilens utstyr og funksjonalitet (såkalte microchip og styringsenheter) ført til leveringsutfordringer i bilindustrien og andre sektorer på verdensbasis.
Dette er blitt utløst i kjølvannet av den globale Covid-19 situasjonen hvor etterspørsel og produksjonskapasitet i første omgang ble kraftig redusert. Dette har ført til reduksjon av varelagre og produksjonskapasitet fra en rekke underleverandører, samtidig som etterspørselen etter varer og tjenester på verdensmarkedet har hentet seg inn igjen raskere enn det kapasiteten klarer å dekke. I tillegg har det oppstått flaskehalser i forsyningskjeden som følge av snøstormer i Texas i begynnelsen av året, og en fabrikkbrann i Japan som har tvunget store microchip-produsenter til å midlertidig stanse produksjonen.
Dette påvirker dessverre for øyeblikket produksjonskapasiteten og leveringstiden for hele bilindustrien og Audi. I hvilken grad dette ville påvirke produksjonen til Audi var ikke avklart når vi skrev kontrakten og når jeg sendte informasjon om antatt leveringstidspunkt. Din bil er dessverre påvirket av dette, og vil bli noe forsinket utover opprinnelig estimert levering, noe jeg beklager på det sterkeste. Vi er i løpende dialog med importør og fabrikken som gjør alt de kan for å ferdigstille bilen og sikre raskest mulig forsendelse til Norge. Vi kan per i dag dessverre ikke si noe om hvor mye din bil vil bli forsinket eller når situasjonen vil endre seg. Vi vil holde deg løpende oppdatert og gjøre det vi kan for å sikre levering av din bil raskest mulig.

Edit: min Q4 har antatt levering uke 30, senest uke 33
2022 Q4 50

PMV

2022 Q4 50

Lator0268

Min bil skulle produseres i uke 29 og leveres i uke 34. Dette fikk jeg vite ved kontraktsinngåelse i midten av juni. Får nå høre at det må skje et mirakel om bilen blir klar uke 37 (da jeg må levere inn leasingbil). Umulig å få anslag fra Audi på når bilen vil bli klar, men jeg får dekket 6500.- pr mnd for leiebil i ventetiden. Er det andre som vet noe mer om forventet leveransetidspunkt?

PMV

Hei igjen,

Har en som skulle leveres senest uke 33. Dagens beskjed fra forhandler er at ingenting har skjedd de siste ukene og bilen står i produksjonens første fase. Leste på britisk Audi forum at det ikke er bare microchips som mangler, men også ulike low tech deler som gummilister til vinduer og soltak 😨
Basert på hva selgeren sier så lukter det minst 2 måneders forsinkelse.
2022 Q4 50

biggern

Vi skriver Uke 43 i morgen.
Noen som har fått sin Q4?
Forventet forsinkelse/lev. tid om en skriver kontrakt idag ?

Busch

Hei

Jeg får min Q4 50 sportsback på onsdag, dette er med 2 x s-line, HUB, panorama etc.

PMV

Min Q4 50 quattro: innvendig s-line, HUD/AR, Sonos, Matrix, hengerfeste, Audi phone box, m.fl. Antatt levering: uke 30. Senest: uke 33. Levert: uke 41.
2022 Q4 50

raytrails

Dersom leveringstiden blir uforholdsmessig lang, kan man bruke dette som argument for å eventuelt kansellere kontrakten som er signert?

PelleParaffin

Tvilsomt. I kontrakten Møller gav meg var det frist 1 - forventet levering, og frist 2 - utsatt leveringsfrist. Leverer de etter frist 2 har du rett til å kansellere kontrakt og rett på leiebil i mellomtiden.

Kansellering før frist 2 vil nok sjeldent bli akseptert uten kostnad,  da det er en kansellering kostnad på 7-8% av kjøpesum i kontrakten.

Dette er allikevel spesielle omstendigheter så det er jo bare å spørre. Synes selv Møller kunne tjent på å vært ærlige med kundene sine, og slik opplever jeg ikke deres kommunikasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA