Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felger til vinter

Startet av Trond.m, lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 14:46
Mine piggdekk av beste type kostet 40+' før rabatt
Hvilken dimensjon / felgtype velger du ? Piggdekk høres fornuftig ut. Det gir jo bedre sikkerhet på en is, men siden jeg er pensjonist kan jeg unngå å kjøre når det er eksteme kjøreforhold.

LMOR

Mener det var 19'. Bedre for rekkevidden også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 16:48
Mener det var 19'. Bedre for rekkevidden også.
19 får du ikke til den bilen. Det er nok standard 20 tom felg hvis det er originalt. Ikke verdens peneste, men helt grei vinterfelg med lav luftmotstand.

LMOR

Det var en svart BMW felg, men ikke iX originalt. Antar de vet hva de holder på med :-)
Du får spørre forhandleren om det er alternativ. Tror ikke du får nordiske dekk til iX felgene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Ja, jeg har fått 3 alternativ. Og de skriver at på 21 tom får man bare europeiske vinterdekk. Venter på svar om hvilke dekk de tilbyr på 20 tom, men håper på R3 SUV.

Trond.m

#20
Jeg hørte at de aller fleste bestilte 21 tom vinterhjul med Michelin Pilot Alpin 5 SUV. BMW bruker de selv på mange demobiler, men det er jo litt forskjell på føret i Oslo enn i innlandet. Prisen synes jeg også er litt høy. Stemmer det at prisen på vinterhjul er høyere en. prisen i koniguratoren ?
Når man selger biler i millionklassen burde det kanskje ikke være for mye å forvente at de hadde utstilt de 3 ulike vinterfelgene hos BMW ?

LMOR

Kommer sikkert etter hvert. Normalt tenker de kanskje ikke at Norge er primærlandet for salg av iX. Det er slik til i3 også. Du får ikke de mest eksklusive felgene til vinterdekkene.
Jeg vil ha piggdekk og det er forbudt i Tyskland..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Jeg har kontrakt med "vinterhjul ca 40.000,-" men aner ikke engang hvilke hjul de mener jeg skal få engang...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Den felgen de fleste velger er visst 1012 felgen (standard 21 tom i sportspakke) og flg. dekk.
Ser at dekket får gode attester også i Norge på tross av at det er europeisk gummi. Nå har nok de blitt bedre med årene, og vintrene i Norge mer lik resten av nord Europa.

https://www.dekkonline.com/product/R-447849?Country=NO&ID=sea_rd_no_Froogle_Shopping&ef_id=EAIaIQobChMIzdfaotLC8wIV8hJ7Ch0O_AEDEAQYAiABEgJ_gfD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!432!3!400222612995!!!u!295468871439!&gclid=EAIaIQobChMIzdfaotLC8wIV8hJ7Ch0O_AEDEAQYAiABEgJ_gfD_BwE

Trond.m

Jeg lurer veldig på hvilket nordisk dekk de tilbyr i 20 tom.
235/60 R20 tror jeg ikke noen leverer. Det nærmeste blir vel 235/55 eller 245/55. Men kombinert med lastindeks 108 kan jeg ikke finne noen dekk.

LMOR

Kan ikke forhandler hjelpe?
Jeg kjøpte 19'' piggdekk på 365 felg. Samme felg som jeg hadde på 5 serien. Svarte.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#26
Sitat fra: LMOR på mandag 11. oktober 2021, klokken 21:00
Kan ikke forhandler hjelpe?
Jeg kjøpte 19'' piggdekk på 365 felg. Samme felg som jeg hadde på 5 serien. Svarte.
Nei, de kunne ikke svare på hvilket dekk man fikk.
Er det mulig å bruke samme felg som X5 ?
Hvilken dekkdimensjon har du da ?  De må vel være veldig brede eller med høy profil for å være innenfor kravet til omkrets. 19 tom piggfrie dekk tror jeg vil ha stor innvirkning på kjøreegenskapene.

LMOR

Tror egentlig jeg heller ikke helt vet hva jeg får, men min erfaring etter å ha kjøpt en rekke BMWer og flere sett piggdekk, er at de leverer noe som er blant det beste. Er ikke bekymret for det.
Om vinteren er jeg mer opptatt av kjøreegenskapene på is, så hvis dette er de piggdekkene jeg får, så stoler jeg på at det bli bra.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

I følge min BMW forhandler så bortfaller garanti hvis man kjører på en ikke godkjent hjuldimensjon. 19 tom er ikke godkjent. Men jeg fikk inntrykk av at BMW Norge er usikre på valg av dekk i 20 tom og at de fleste så langt har akseptert 21 tom med europeisk gummi.

LMOR

Jeg kan ikke miste garantien pga dekk jeg får med bilen..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA