Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: Trond.m på lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32
Noen som vet hvilke felger BMW leverer til vibterhjul. Er det standardfelgen i 20 tom ?
Vil vurdere uoriginale felger til vinter framfor å betale 36.000. Noen som kjenner felgdimensjon og alle data som innpress, boltesirkel, navstørrelse.
Ser nå at det er 235/60 R20 108H XL og 8,5J x 20. Men det står ikke noe om øvrige data i teknisk beskrivelse.
Er lagt inn vinterhjul (pakker med felg og dekk) i konfiguratoren på www.bmw.no nå. Prisene ligger rett under TNOK 30 for pakker på 20 og 21 tommer.
Sitat fra: Trond.m på lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32
Noen som vet hvilke felger BMW leverer til vibterhjul. Er det standardfelgen i 20 tom ?
Vil vurdere uoriginale felger til vinter framfor å betale 36.000. Noen som kjenner felgdimensjon og alle data som innpress, boltesirkel, navstørrelse.
Ser nå at det er 235/60 R20 108H XL og 8,5J x 20. Men det står ikke noe om øvrige data i teknisk beskrivelse.
En fordel med å kjøpe sammen med bilen er vel at du slipper moms på de, og du er sikker på at du får felger som passer bilen. Det finnes sikkert unntak også her, men de gangene jeg har kjøpt billige uorginale felger til bruk på vinter så har de knapt tålt en vinter før de så ille ut. De originale felgene jeg har hatt har tålt norsk vinter mye bedre.
Sitat fra: amuhauk på fredag 30. juli 2021, klokken 23:19
Er lagt inn vinterhjul (pakker med felg og dekk) i konfiguratoren på www.bmw.no nå. Prisene ligger rett under TNOK 30 for pakker på 20 og 21 tommer.
Det var en del billigere en forventet! I mitt tilbud har forhandler satt opp 38k for 20 tommer.
Finner orginalfelgene f.eks. hos Leebmann med følgende dimensjoner:
1002 (https://www.leebmann24.de/catalog/product/view/id/206569/s/bmw-winterkomplettraeder-aerodynamikrad-1002-lightning-grey-20-zoll-rdci-36115a41ff5-36115a4fb86/): 20x8.5, ET28
1011 (https://www.leebmann24.de/catalog/product/view/id/206574/s/bmw-winterkomplettraeder-aerodynamikrad-1011-jet-black-uni-21-zoll-rdci-36115a42016/): 21x9 ET36
1012 (https://www.leebmann24.de/catalog/product/view/_ignore_category/1/id/206576/s/bmw-winterkomplettraeder-aerodynamikrad-1012-bicolor-midnight-grey-glanzgedreht-21-zoll-rdci-36115a42016/): 21x9, ET36
Det står ikke noe om nav og boltsirkel der, men WheelSize (https://www.wheel-size.com/size/bmw/ix/2021/#trim-xdrive50-eudm-496) angir dette som 66.6 mm med 5x112.
Noen som har oversikt over all teknisk data på felger/dekk pakkene?
Jeg tenkte å velge sommer/vinter med størst variasjon som mulig. Slik at en i fremtiden har et større utvalg i andre dimensjoner og fortsatt ligge innenfor reglene uten å måtte få ny godkjenning.
Velger en f.eks. 235 og 275 dekkene så kan en ha fullt spillerom på alle dimensjoner imellom (på nåværende regler). Men om en velger 235 på begge, som da blir kanskje eneste dim. i vognkortet, så er det kanskje ikke gitt at det er like enkelt å få ny godkjenning i fremtiden? En vet jo aldri hvordan reglene vil endres?
Eller er det bortkastet å tenke slik?
Ønsker helst høy profil og relativt smale dekk pga rullemotstand og demping. Men kjekt å få 275 i vognkortet også vil jeg tro? Men en betaler da uforholdsmessig for et stempel i papirene en kanskje uansett ikke senere har noe problem med å kunne skaffe/godkjenne?
Hvorfor vil du ha 275, med røkt forbruk, økt støy, sporing og vannplaning som konsekvens? Planer om å kjøre på bane?
Sitat fra: daktari på mandag 16. august 2021, klokken 08:54
Hvorfor vil du ha 275, med røkt forbruk, økt støy, sporing og vannplaning som konsekvens? Planer om å kjøre på bane?
Det er jo noen av oss som synes brede hjul er fine.
Men spiller det noen rolle for fremtidig endring av hjul hvilken dimensjon bilen er levert med, så lenge den allerede er typegodkjent for de relevante dimensjonene? Vognkortet har kanskje bare levert dimensjon, men godkjente dimensjoner står både i karmen på førerdøren og i instruksjonsboken. Holder ikke dette ved evt kontroll?
275 er ikke spesielt bredt heller. Har hatt flere X5 med 315, ikke vært noe problem med vannplaning eller sporing men man må kanskje være litt mer observant på veibanen og justere ved behov, men det ligger jo under 'kjøreglede' mener nå jeg :+1:
Jeg mener at det bare er et utvalg av typegodkjente dimensjoner som står i vognkortet. Tror i alle fall det har vært sånn på noen av BMWene jeg har hatt før. Det vil si at hjul som var levert som originalt ekstrautstyr ikke har stått i vognkortet.
Sitat fra: daktari på mandag 16. august 2021, klokken 08:54
Hvorfor vil du ha 275, med røkt forbruk, økt støy, sporing og vannplaning som konsekvens? Planer om å kjøre på bane?
Hehe, ja faktisk så må den nok regne med å bli pisket litt. Men er ikke gitt at det går fortere med bredere dekk.
Som nevn vil jeg egentlig ha høy profil og mindre rullemotstand.
Men en fordel med brede dekker er utseende, men også at dekkene ofte ikke må skiftes like ofte som smale dekk. (Så lenge hjulstilling er god på bilen, og dekkene ikke slites skjevt)
___________
Nå er det veldig enkelt å få inn i vognkortet dim som kunne leveres med modellen. Men hva bringer fremtiden av disse reglene...
______________
Så lenge disse utvalgte dimensjonene også innholder bredeste/smaleste & minste/største felger så er det greit. Men det vognkortet får en nok ikke se før låsing av bestillingen er forbigått for mange.
Men jeg har sett nyere BMW med kun en dim i vognkort også, som da krevde en visning om en ønsket å bytte til de større dimensjonene bilen kunne leveres med.
Om staggered dimensjoner plutselig dukker opp, så er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å velge det. (men tviler sterkt på at det er mulig, inntil IX er å finne i individual programmet til BMW, eller at IX60 får det)
Ser nå at man kan velge mellom 20 tom med nordiske dekk, og 21 tom med Europeiske vinterdekk. Det er vel ikke anbefalt å skli av gårde med brede Europeiske vinterdekk , selv om det ser kulere ut ?
Noen som vet veiledende pris på de originale 20 tom med nordiske premium dekk ?
De avbildede 20" vinterfelgene i konfigurator er jo horrible. Håper de har andre alternativer og prisene stemmer ikke i følge Bilia.
Mine piggdekk av beste type kostet 40+' før rabatt
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 14:46
Mine piggdekk av beste type kostet 40+' før rabatt
Hvilken dimensjon / felgtype velger du ? Piggdekk høres fornuftig ut. Det gir jo bedre sikkerhet på en is, men siden jeg er pensjonist kan jeg unngå å kjøre når det er eksteme kjøreforhold.
Mener det var 19'. Bedre for rekkevidden også.
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 16:48
Mener det var 19'. Bedre for rekkevidden også.
19 får du ikke til den bilen. Det er nok standard 20 tom felg hvis det er originalt. Ikke verdens peneste, men helt grei vinterfelg med lav luftmotstand.
Det var en svart BMW felg, men ikke iX originalt. Antar de vet hva de holder på med :-)
Du får spørre forhandleren om det er alternativ. Tror ikke du får nordiske dekk til iX felgene.
Ja, jeg har fått 3 alternativ. Og de skriver at på 21 tom får man bare europeiske vinterdekk. Venter på svar om hvilke dekk de tilbyr på 20 tom, men håper på R3 SUV.
Jeg hørte at de aller fleste bestilte 21 tom vinterhjul med Michelin Pilot Alpin 5 SUV. BMW bruker de selv på mange demobiler, men det er jo litt forskjell på føret i Oslo enn i innlandet. Prisen synes jeg også er litt høy. Stemmer det at prisen på vinterhjul er høyere en. prisen i koniguratoren ?
Når man selger biler i millionklassen burde det kanskje ikke være for mye å forvente at de hadde utstilt de 3 ulike vinterfelgene hos BMW ?
Kommer sikkert etter hvert. Normalt tenker de kanskje ikke at Norge er primærlandet for salg av iX. Det er slik til i3 også. Du får ikke de mest eksklusive felgene til vinterdekkene.
Jeg vil ha piggdekk og det er forbudt i Tyskland..
Jeg har kontrakt med "vinterhjul ca 40.000,-" men aner ikke engang hvilke hjul de mener jeg skal få engang...
Den felgen de fleste velger er visst 1012 felgen (standard 21 tom i sportspakke) og flg. dekk.
Ser at dekket får gode attester også i Norge på tross av at det er europeisk gummi. Nå har nok de blitt bedre med årene, og vintrene i Norge mer lik resten av nord Europa.
https://www.dekkonline.com/product/R-447849?Country=NO&ID=sea_rd_no_Froogle_Shopping&ef_id=EAIaIQobChMIzdfaotLC8wIV8hJ7Ch0O_AEDEAQYAiABEgJ_gfD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!432!3!400222612995!!!u!295468871439!&gclid=EAIaIQobChMIzdfaotLC8wIV8hJ7Ch0O_AEDEAQYAiABEgJ_gfD_BwE
Jeg lurer veldig på hvilket nordisk dekk de tilbyr i 20 tom.
235/60 R20 tror jeg ikke noen leverer. Det nærmeste blir vel 235/55 eller 245/55. Men kombinert med lastindeks 108 kan jeg ikke finne noen dekk.
Kan ikke forhandler hjelpe?
Jeg kjøpte 19'' piggdekk på 365 felg. Samme felg som jeg hadde på 5 serien. Svarte.
Sitat fra: LMOR på mandag 11. oktober 2021, klokken 21:00
Kan ikke forhandler hjelpe?
Jeg kjøpte 19'' piggdekk på 365 felg. Samme felg som jeg hadde på 5 serien. Svarte.
Nei, de kunne ikke svare på hvilket dekk man fikk.
Er det mulig å bruke samme felg som X5 ?
Hvilken dekkdimensjon har du da ? De må vel være veldig brede eller med høy profil for å være innenfor kravet til omkrets. 19 tom piggfrie dekk tror jeg vil ha stor innvirkning på kjøreegenskapene.
Tror egentlig jeg heller ikke helt vet hva jeg får, men min erfaring etter å ha kjøpt en rekke BMWer og flere sett piggdekk, er at de leverer noe som er blant det beste. Er ikke bekymret for det.
Om vinteren er jeg mer opptatt av kjøreegenskapene på is, så hvis dette er de piggdekkene jeg får, så stoler jeg på at det bli bra.
I følge min BMW forhandler så bortfaller garanti hvis man kjører på en ikke godkjent hjuldimensjon. 19 tom er ikke godkjent. Men jeg fikk inntrykk av at BMW Norge er usikre på valg av dekk i 20 tom og at de fleste så langt har akseptert 21 tom med europeisk gummi.
Jeg kan ikke miste garantien pga dekk jeg får med bilen..
Oversikt over størrelser og merker som leveres i Tyskland.
https://www.bmw.de/content/dam/bmw/common/topics/fascination-bmw/bmw-efficientdynamics-2020/tyre-energy-labels/pdf/I20_Reifenliste.pdf.asset.1619623691594.pdf
Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 10:32
Jeg kan ikke miste garantien pga dekk jeg får med bilen..
Nei, men det er jo litt påfallende at en av de største BMW forhandlerne (Bavaria) sier at 19 tom ikke er godkjent. Hvilken forhandler har tilbudt deg 19 tom ?
Bavaria.., men som jeg skrev var det sikkert ikke klart enda, og at det er «default» jeg får, den de leverer som standard til piggdekk. Hvis det da er 20, så får jeg sikkert 20.
Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 15:37
Bavaria.., men som jeg skrev var det sikkert ikke klart enda, og at det er «default» jeg får, den de leverer som standard til piggdekk. Hvis det da er 20, så får jeg sikkert 20.
Spurte min selger om piggdekk til 20", men sa at de kun hadde piggfri med nordisk gummi å tilby
Jeg tror kanskje de kommer til å tilby 19 tom likevel. Men da blir nok dimensjonen 265/50 R19. Synes det er veldig brede dekk, men med høy vekt går det kanskje greit selv med mye våt snø i kjørebanen.
Vuderer om skal bare importere disse orginalfelgene selv fra Tyskland, 1011 jet black 21"
Kommer på rundt 32k inkl frakt og norsk mva.
https://www.baum-bmwshop24.de/bmw-winterkomplettrader-aerodynamikrad-1011-jet-black-uni-21-zoll-rdci-ix-i20/
Hva er poenget med det. Du får jo de samme felgene med europeiske dekk fra BMW for samme eller lavere pris sammen med bilen. (Forutsatt mva fritak)
Sitat fra: Trond.m på fredag 15. oktober 2021, klokken 16:50
Hva er poenget med det. Du får jo de samme felgene med europeiske dekk fra BMW for samme eller lavere pris sammen med bilen. (Forutsatt mva fritak)
Nettopp det sommer saken, 21" med nordisk gummi koster mye mer. Nærmere 50k
Hyggeligere å gi mva. til staten og samfunnet enn som profitt til Hr. Stenshagen og BMW-forhandleren?
Sitat fra: telcontar på fredag 15. oktober 2021, klokken 17:39
Nettopp det som er saken, 21" med nordisk gummi koster mye mer. Nærmere 50k
Hvor har du den prisen fra ? I følge Bavaria så tilbyr de ikke nordisk gummi på annet enn 21 tom. Uansett ville jeg heller kjøpt felgene til prisen i konfiguratoren som er under 30K og lagt om til nordisk gummi. Men spørsmålet er om det finnes i den dimensjonen.
Prisene i konfigurator er feil, er ikke riktig for 20" felgene engang. Hadde de stemt så ville jeg uten tvil gjort som du sier. Prisen på 21" fra forhandler er med nordisk gummi. Derfor er alternativet å kjøpe de samme felgene fra Tyskland og legge om til nordiske dekk.
Er andre dimensjoner som kan brukes, 265 og 275 er innafor med 45 profil. Ingen som har noe med 255/50 for 21"
Sitat fra: telcontar på fredag 15. oktober 2021, klokken 21:38
Prisene i konfigurator er feil, er ikke riktig for 20" felgene engang. Hadde de stemt så ville jeg uten tvil gjort som du sier.
Hvem sier at prisen er feil ? Det er jo samme felger og dekk som i tysk konfigurator, og der koster de 3160 Euro ink. VAT. Da skal jo ikke prisen i Norge eks mva være over 30.000. Men med nordisk gummi blir prisene høyere, men Bavaria har inntil nå opplyst at bare 20 tom vil leveres med nordiske dekk. Men det var visst noe på gang, så jeg bare venter å se hva de kommer opp med.
Fikk bekreftet at det var 20'' jeg får med piggdekk, ikke 19''
Sitat fra: LMOR på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:07
Fikk bekreftet at det var 20'' jeg får med piggdekk, ikke 19''
Da blir det vel standardfelgen til iX. Ikke verdens peneste, men det blir det desto hyggeligere å legge om til sommerhjul til våren 👍
Sa de noe om dekkmerke og dimensjon ?
Ser forresten at det står flg. i oppdatert tilbud etter en endring 30.8
« 1398 20" Vinter m/felg 1002, Conti»
Det står ikke spesifisert piggfritt, så jeg antar at jeg også kan velge piggdekk hvis jeg ønsker.
Sitat fra: Trond.m på lørdag 16. oktober 2021, klokken 17:32
Sitat fra: telcontar på fredag 15. oktober 2021, klokken 21:38
Prisene i konfigurator er feil, er ikke riktig for 20" felgene engang. Hadde de stemt så ville jeg uten tvil gjort som du sier.
Hvem sier at prisen er feil ? Det er jo samme felger og dekk som i tysk konfigurator, og der koster de 3160 Euro ink. VAT. Da skal jo ikke prisen i Norge eks mva være over 30.000. Men med nordisk gummi blir prisene høyere, men Bavaria har inntil nå opplyst at bare 20 tom vil leveres med nordiske dekk. Men det var visst noe på gang, så jeg bare venter å se hva de kommer opp med.
Det må jeg sjekke, da er saken ganske enkel isåfall
Merkelig. Nå har de endret konfiguratoren og fjernet 21 tom alternativene. Men 20 tom har fortsatt europeisk gummi.
De i konfiguratoren kommer med bilen fra Tyskland.
De jeg har bestilt lokalt har ikke samme type felg som de i konfiguratoren.
Sitat fra: LMOR på søndag 17. oktober 2021, klokken 17:26
De i konfiguratoren kommer med bilen fra Tyskland.
De jeg har bestilt lokalt har ikke samme type felg som de i konfiguratoren.
Kan du ikke skrive hvilken felg du har bestilt ? Eller har du ikke informasjon om det ?
Har jo allerede skrevet det i denne tråden. Men det som står i kontrakten er altså feil.
Jeg har rett og slett bare stolt på min selger, og kjøpt nordiske piggdekk av en av de tre beste typene, slik jeg alltid har gjort.
Derfor vet jeg ikke hvilken felg jeg får, bortsett fra at den skal være svart, og 20''.
Jeg er 99% sikker på at det ikke er en av de i konfiguratoren, fordi de bare ble levert med europeiske dekk uten pigg.
Nå står det felg 1002 med Conti i mitt tilbud og det er den originale 20 tom felgen som leveres til iX. BMW bruker vanligvis de samme felgene som i de tyske listene, men med nordiske dekk. Men i likhet med ditt tilbud, så tror jeg også mitt tilbud ikke stemmer. Det skyldes nok at BMW Norge sliter med å finne nordiske dekk som passer standardfelgene.
Sitat fra: Trond.m på søndag 17. oktober 2021, klokken 16:03
Merkelig. Nå har de endret konfiguratoren og fjernet 21 tom alternativene. Men 20 tom har fortsatt europeisk gummi.
Tyder jo på at disse har vært feilpriset mtp at BMW Norge ikke kan levere dem med nordiske dekk. Jeg dropper nok import uansett, blir for mye styr.
Fikk akkurat epost fra Bavaria der de skriver at det snart kommer ny informasjon om vinterhjul.
Dekkonline har hvertfall Goodyear Ultragrip piggfrie i 235/60 R20.
Sitat fra: daktari på mandag 18. oktober 2021, klokken 16:33
Dekkonline har hvertfall Goodyear Ultragrip piggfrie i 235/60 R20.
Det er vel ikke et dekk utviklet for nordiske forhold ?, og det er vel der problemet ligger. Ellers har Continental også et dekk i samme dimensjon og med lastklasse 108.
Nordiske dekk finnes i dimensjon 235/55 R20, men ingen har lastklasse 108 som bilen er oppført med i vegvesenenet.
https://motor.no/a/208051 Goodyear Ultragrip, ser også likt ut? Men ser ved nærmere inspeksjon at det er ice2 vs performance, så da er de vel forskjellige dessverre.
https://www.dekkonline.com/rshop/Dekk/Goodyear/UltraGrip-Performance-_/235-60-R20-108H-XL--/R-423406
Traktordekk nærmest dette? Har 235/50 R20 conti VC7 foran på ID4 med lastindeks 100.
Rimelig sikker på at det blir
20'' BMW Aerodynamikkfelg dobbelteke 1002 i Lightning Grey holder høy kvalitet og understreker bilens sportslige preg.
8,5J x 20 235/60 R20
Med nordiske piggfrie Goodyear og mest sannsynlig piggdekk som skal tilbys.
Sliter med å bestemme med for piggdekk vs piggfrie. Har noen kjørt en såpass tung bil på isføre med piggfritt?
Gikk for 21" med pigger her. Bor i en snøkule med bakker overalt :P
Er veldig skeptisk stabiliteten til nordiske piggfriedekk i 235 dekk i 60 profil (det finnes vel heller ikke pt ) .
iX3 har jo 245/50 R19 og VW id.4 har vinterdekk i dimensjon 255 /45 dekk bak, 235/50 foran.
Sitat fra: telcontar på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 20:04
Gikk for 21" med pigger her. Bor i en snøkule med bakker overalt :P
Har du da valgt europeiske piggriedekk som pigges, noe forhandleren merkelig nok foreslo ? Eller hvilket dekk har du valgt ?
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 20:09
Sitat fra: telcontar på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 20:04
Gikk for 21" med pigger her. Bor i en snøkule med bakker overalt :P
Har du da valgt europeiske piggriedekk som pigges, noe forhandleren merkelig nok foreslo ? Eller hvilket dekk har du valgt ?
Det endte med ordentlig piggdekk fra forhandler, Nokian Hakka 10 på 265/45R21
På snø er vel smale piggfrie dekk best.
På 21" var det smaleste dim med pigger, kunne fått 275 også :o . Ekstremt dårlig utvalg i orginal dim på 255/50R21
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 20:07
Er veldig skeptisk stabiliteten til nordiske piggfriedekk i 235 dekk i 60 profil (det finnes vel heller ikke pt ) .
iX3 har jo 245/50 R19 og VW id.4 har vinterdekk i dimensjon 255 /45 dekk bak, 235/50 foran.
235/60 er 141 mm høy dekkside.
255/45 er 115 mm så 26 mm høydeforskjell, ikke helt crazy mye.
E-tron hadde vel 255/55 r19 (140 mm) og 255/50 R20, begge med lastindeks 110/109. Hadde 19" cvc7 vinter og det var stabilt og fint på den.
255/50 R20 må være en god dimensjon, og med lastklasse 109.
Omkretsen har da et avvik på under 3 % og det er et godt utvalg med dekk både med og uten pigg.
Men passer 1002 felgen til dekk bredde 255 ?
Det er vel heller ikke en godkjent dimensjon, men det må jo BMW avklare med Vegvesenet.
Med 255 dekk vil dekket komme 1 cm lenger ut. Det kan kanskje ha betydning for slitasje på bilens karosseri, med mindre der er god klaring i utgangspunktet.
Må kanskje vente til en er sikker på hva de leverer. På standard felg 1002 står det 235/60 R20, men på Comfort kjettinger jeg eventuelt kjøper hvis jeg kjøper piggfritt, står det på de til iX som koster nesten 7000.-.. 255/55 R20.
Altså begge deler som standardutstyr til iX på R20.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 20:07
Er veldig skeptisk stabiliteten til nordiske piggfriedekk i 235 dekk i 60 profil (det finnes vel heller ikke pt ) .
iX3 har jo 245/50 R19 og VW id.4 har vinterdekk i dimensjon 255 /45 dekk bak, 235/50 foran.
I-pace har 235/60 i 18tommer? Aldri opplevd problemer med dette, men bilen veier i underkant av 2,3 så den er jo litt lettere
Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 20:42
Må kanskje vente til en er sikker på hva de leverer. På standard felg 1002 står det 235/60 R20, men på Comfort kjettinger jeg eventuelt kjøper hvis jeg kjøper piggfritt, står det på de til iX som koster nesten 7000.-.. 255/55 R20.
Altså begge deler som standardutstyr til iX på R20.
Enig, litt rart at 21" er 265 mens en dim ned er det lissom 235?! Bil på 2440 tom
De står utstilt på Forus allerede i følge selger, og de jobber fortsatt med hva nordiske som kan tilbys.
Men de som stod der hadde ivertfall følgende:
Edit: Bakre: Er til i4.
Venstre fremme: 235/60R20 108H Goodyear Ultragrip Performance+
Høyre fremme: 255/50R21 109H Michelin Alpine5 Den blanke "eiken" m. sorte trekantfeltet er plastdeksel som er skrudd på - tot 5 deksler pr.felg.
(https://lh3.googleusercontent.com/6x-hvv50EvW2OT9KetgiN5RZbwQjUblodjvhSP8SrXDXyyMIWqo38CoqCqq9eQTLVjHKoC4qSnzf-kDSinQXCP4Y_-dSuFqhyoyyRga2PzK89zw8GW8Zy1GYYQX_hsbaKVbbajTeJF-HAczqFZGtpYZAbgNmD8Og_xRw1xulALRgVk-ey0Out9cVxweFrZRpddunlTKfUHa8Y-1PsObis1PzVpnvwDpMmrS1nHN6jcjUAxYeykx-FOxsjEO3C8vc9Or9GH3CeXmQyvrGhkPWe2LQZrwPFjskfc15Yv3nnkQMQTlUbeGr5UlSzoBSians6vNAkGc4ppKOiEl85cc-NGdY0dToG9JlrVkPXADkndigQVR6znbhIOywZ8AKwCnFGsMj9usf_8MBbOExNMV7Q3b5SKnACMFY214Ta6fTqvDR55i-LRFa2Fn97b2IvAaRb8m6Rferr5hI3-ZFomImc6IyaKSA6qYgJuzzyXboZIOJ_DMoBy3ogvxqSjgU2YSZ7Bj1ZMvthS9JXtKgcpfOQKDiaaz8C1iWszF0HOAu67Y2QdIvY5SdI_z_x0Qj67Q3ZT4r5AJLhMTrULzy7gaItlJRXw39ewdp5QOQmta0fceamAs4K4unCbThFridqK0zHJS3KVpsIkh5O45pzl42QbLW7OyOxEOk3w1aqIXsqWWiCTpJIZX-xwn0DjtJGFXYoUk72drfHBMZY0u7sHZAyPo=w2052-h1538-no?authuser=0)
Den bak til venstre er nok 18" til i4. Har sett den på fb gruppa for i4 flere ganger
Venstre foran er definitivt ikke noe jeg vil ha, det er 1002 felgen. Sikkert effektiv for elbil.
Høyre foran er 1012 felgen. Finnes i gunmetal variant som type 1011.
Hmm, det er jo elbil vi snakker om?
Det er venstre foran, 1002, jeg får, og ser nå at den er koblet til kjettinger det står 255/50 R 21 på, så det går sikkert fint.
Ja, mente å si at det sikkert er mest effektive felgen i utvalget for ix
Har 1012 felgen heldekkende hjulkapsel 🥺 ???. Håpet i det minste det var fastskrudde «inserts» som på 20 tom felgen til iX3. 19 tom felgen til iX3 har heldekkende hjulkapsel i ekte plast av typen «clip on»...ikke akkurat premium følelse over det. 20 tom felgen er i det minste «hel ved», så jeg velger nok den til vinterbruk.
Bortsett fra i4 felgen, så har begge de to iX felgene på bildet europeiske dekk. Det er langt fra optimalt og uaktuelt for meg.
Sitat fra: Trond.m på onsdag 20. oktober 2021, klokken 06:09
Har 1012 felgen heldekkende hjulkapsel 🥺 ???. Håpet i det minste det var fastskrudde «inserts» som på 20 tom felgen til iX3. 19 tom felgen til iX3 har heldekkende hjulkapsel i ekte plast av typen «clip on»...ikke akkurat premium følelse over det. 20 tom felgen er i det minste «hel ved», så jeg velger nok den til vinterbruk.
Bortsett fra i4 felgen, så har begge de to iX felgene på bildet europeiske dekk. Det er langt fra optimalt og uaktuelt for meg.
Er ingen hjulkapsler på noen av de felgene såvidt jeg har forstått. Det er mest sannsynlig inserts.
Jeg får levert 21" 1012 med Nokian hakka 10 som nevnt litt tidligere i tråden. Annen dimensjon enn orginal, men må jo være lovlig siden forhandler leverer dette.
Ja, 265/45 R21 er nok det nærmeste du kommer originaldimensjon. Heftig pris på de dekkene da. Nesten 5000 pr. dekk 🥺. Blir vel nesten 50K for et hjulsett da.
Sitat fra: Trond.m på onsdag 20. oktober 2021, klokken 08:39
Ja, 265/45 R21 er nok det nærmeste du kommer originaldimensjon. Heftig pris på de dekkene da. Nesten 5000 pr. dekk 🥺. Blir vel nesten 50K for et hjulsett da.
Du er ikke langt unna på estimatet ditt Trond.m :-X
Forøvrig så er Michelin X-Ice North 4 265/45 R 21 108T betydelig billigere, men forhanler kunne ikke levere det.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5532437
Sitat fra: Trond.m på onsdag 20. oktober 2021, klokken 06:09
Har 1012 felgen heldekkende hjulkapsel 🥺 ???. Håpet i det minste det var fastskrudde «inserts» som på 20 tom felgen til iX3. 19 tom felgen til iX3 har heldekkende hjulkapsel i ekte plast av typen «clip on»...ikke akkurat premium følelse over det. 20 tom felgen er i det minste «hel ved», så jeg velger nok den til vinterbruk.
Bortsett fra i4 felgen, så har begge de to iX felgene på bildet europeiske dekk. Det er langt fra optimalt og uaktuelt for meg.
Edit: jeg tok feil, og var IKKE heldekkende deksel. Det er snakk om 5 stk inserts der den blanke "eiken" og det sorte trekant-feltet ved siden av er et påskrudd plastdeksel.
Ja, var ikke clip-on. Var snakk om en heldekkende deksel som var skrudd fast over en 5-eiket felg ala tilsvarende som på E34 M5 felgene. Foreløpig er det også mest aktuelt for meg. Fineste av de tre, kan kanskje se fint ut uten deksel, og kanskje det kommer noen finere deksler også til de (både originalt og ettermarked).
Standard piggfrie på 1002 ser ut til å bli nordiske Continental dekk.
Sitat fra: LMOR på onsdag 20. oktober 2021, klokken 18:22
Standard piggfrie på 1002 ser ut til å bli nordiske Continental dekk.
Det håper jeg på 👍
Blir vel helt ok med svart eller koksgrå plastidip. Evnt noe fancy maskering.
Sitat fra: daktari på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:08
Blir vel helt ok med svart eller koksgrå plastidip. Evnt noe fancy maskering.
Tror det blir helt greit til vinterbruk. Velger funksjon framfor design for mørke vinterdager med saltslush. Og med all respekt...bilen er vel ikke noe smykke uansett 😉
Den er som i3, et smykke for oss som vil ha noe unikt.
Snakket med han som sitter med dekkbestillinger hos BMW forhandleren. Han sjekket listen han har fått fra BMW og der står det at 20 tom felgen skal komme med Contintal VikingContact 7 i dimensjon 235/60 R20. Leveringsdato skulle være uke 44/45, men de hadde ikke hørt noe konkret. Siden dette er en dimensjon som ikke er vanlig handelsvare, så ligger det nok en viss usikkerhet i forhold til levering.
Utfordringen er at BMW Norge har 'glemt' å gi beskjed til blant annet Continental og Nokian om at bilen kom på 235/60R20, de ble gjort oppmerksom på dette gjennom andre kanaler. Det betyr at produksjonen av dekk med nordisk gummiblanding i denne dimensjonen kom i gang på et mye senere tidspunkt enn det som hadde vært ideelt.
Det ironiske er å se BMWs kampanje i sosiale media for sine egne 'sikre' vinterhjul når de ikke engang er i stand til å levere nordisk gummiblanding til sitt nye flaggskip.....
Sitat fra: espenw på onsdag 03. november 2021, klokken 07:15
Utfordringen er at BMW Norge har 'glemt' å gi beskjed til blant annet Continental og Nokian om at bilen kom på 235/60R20, de ble gjort oppmerksom på dette gjennom andre kanaler.
Din teori eller innside-fakta ? 😉
Sitat fra: Trond.m på onsdag 03. november 2021, klokken 08:11
Sitat fra: espenw på onsdag 03. november 2021, klokken 07:15
Utfordringen er at BMW Norge har 'glemt' å gi beskjed til blant annet Continental og Nokian om at bilen kom på 235/60R20, de ble gjort oppmerksom på dette gjennom andre kanaler.
Din teori eller innside-fakta ? 😉
Innside-fakta :-X
Betyr i det minste rykende ferske dekk i den dimmen :P
Definitivt.Jeg hadde akkurat en lengre prat med en hyggelig mann hos Continental Norge. Han fortalte at Continental VikingContact7 108XL var på vei inn i dimensjon 235/60 R20 og skulle ankomme 12.11. Det passer jo bra til introduksjonen av iX. Alle i det partiet var solgt, og nye dekk for salg ville ikke komme før 12. desember. Da får jeg håpe at Bilia og Bavaria er kjøpere av det første partiet.
De hadde ikke dekk i den dimensjonen med pigg.
Dette er den samme dimensjonen jeg nevnte tidligere og i hvert fall Bavaria har bestilt inn dekk til alle sine biler, og når de nå leverer biler saktere enn først lovet, så bør det holde til alle.
Da har felg og dekk kommet 👍
Da mangler vi bare bilen..
Sitat fra: LMOR på torsdag 04. november 2021, klokken 12:12
Da mangler vi bare bilen..
🤣
Sitat fra: Trond.m på torsdag 04. november 2021, klokken 11:47
Da har felg og dekk kommet 👍
Kjøpte du dem på egenhånd? Pris?
Nei, de blir levert av Bavaria. Er usikker på pris.
Da har BMW jekket prisen kraftig opp på 20" pakken
Finnes det noe alternativ til disse? De er jo grusomme også :)
Sitat fra: Chimp på onsdag 10. november 2021, klokken 10:32
Finnes det noe alternativ til disse? De er jo grusomme også :)
Du kan få både 21" og 22" fra BMW. På 21" så er prisen nærmere 50k, 22" tror jeg er 60k.
Bilder av de to 21" variantene, først er 1011 Jet Black, og andre 1012 Bicolor
(https://www.baum-bmwshop24.de/media/catalog/product/cache/28100745f58f9581c0095eff66e37f6f/3/6/36115a42016_1.jpg)
(https://www.baum-bmwshop24.de/media/catalog/product/cache/28100745f58f9581c0095eff66e37f6f/3/6/36115a42019_1.jpg)
Latterlig og uforskammet høy pris. Dette er tross alt uten mva.
Sitat fra: daktari på onsdag 10. november 2021, klokken 12:50
Latterlig og uforskammet høy pris. Dette er tross alt uten mva.
Ja, men det som er enda mer latterlig, er at det er et marked for forfengeligheten som alle variantene av felgene representerer. Utrolig at så mange legger så mye energi og penger i "bare må ha" felger, istedet for å velge det som betyr mest, felgene som gir lavest forbruk....
Sitat fra: daktari på onsdag 10. november 2021, klokken 12:50
Latterlig og uforskammet høy pris. Dette er tross alt uten mva.
Er jo tysk premium da. Husker Møller prøvde å selge meg oppgraderte hjul til Q5 for 42k rabattert fra 70k(!). Endte opp med å dra til Tyskland og kjøpe de for hele 14k. Ink tur og tax-free kvote kom det på 20k.
Ellers var de 1012 21" fine da.
Jeg fikk kjøpt 20" Mak Electra med CVC7 til 25' inkl.mva. syntes det var dyrt nok.
Om 1012 bicolour ligger på 50k så er det vel snakk om smidde felger vil jeg tro? Hvis ikke er det overpris på felger med deksel. Om smidde får en skuddsikre felger en aldri kommer til å få kast i, så lenge en ikke har max uflaks.
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 10. november 2021, klokken 13:01
Sitat fra: daktari på onsdag 10. november 2021, klokken 12:50
Latterlig og uforskammet høy pris. Dette er tross alt uten mva.
Ja, men det som er enda mer latterlig, er at det er et marked for forfengeligheten som alle variantene av felgene representerer. Utrolig at så mange legger så mye energi og penger i "bare må ha" felger, istedet for å velge det som betyr mest, felgene som gir lavest forbruk....
Jo, jo.. Men feks 18tommer på i-pace (som jeg har) gjør jo at bilen ser en god del billigere ut enn den er. Så det er noe med at når man først har betalt 7-8-900 tusen for en bil så bør skoene være pene også, siden de kompletterer bilen. Jeg angrer ihvertfall på 18tommerne, hadde klart meg med den mindre rekkevidden 20tommere gir. Og hadde lettere fått solgt bilen på finn.no senere.
Men 21 og 22tommer begynner bli litt mye ja. Jeg hadde nok vurdert 21 tommer veldig lenge, og garantert tatt dem med ix50 som tåler reduksjonen i rekkevidde. De så ekstremt bra ut, og 20tommerene ser ut som de kjipeste i3-felgene :)
Sitat fra: Jan E-28 på onsdag 10. november 2021, klokken 18:45
Om 1012 bicolour ligger på 50k så er det vel snakk om smidde felger vil jeg tro? Hvis ikke er det overpris på felger med deksel. Om smidde får en skuddsikre felger en aldri kommer til å få kast i, så lenge en ikke har max uflaks.
Det er vel felger med deksler, men ikke heldekkende hjulkapsel. 20 tom felgen er i det minste hel ved, og jeg synes etter hvert at de ser helt ok ut som vinterfelg til iX40. Så blir det desto hyggeligere å legg om til 21 tom sommerhjul når våren kommer.
På prøvekjøringen fredag fikk jeg opplyst pris på 21" 1012 m. nordisk dekk på 42.000.
Sitat fra: Jan E-28 på søndag 14. november 2021, klokken 01:05
På prøvekjøringen fredag fikk jeg opplyst pris på 21" 1012 m. nordisk dekk på 42.000.
Det stemmer bra det. 12.000 mer enn europeiske dekk fikk jeg opplyst. Samtidig betyr kanskje det at risikoen ved ta ut bilen med europeiske dekk ikke er så stor. Med litt rabatter kan man sikkert klare å bytte til nordiske dekk hvis er erfaringen med europeiske dekk er dårlig. Sikkert mulig å få noen kroner for de gamle dekkene på Finn også.
Men syntes 20" 1002 til rett under 40.000 da virker ganske dyre, selv om det skulle være med nordisk dekk.
Jeg for min del som stort sett kommer til å kjøre i Oslo og noen få turer langs E18/E6 mot svenskegrensen tenker at euro dekk er ganske perfekt i forhold til dyrere nordiske som slites fortere :hmm:
20" standard er koksgrå, ikke sølv. Synes det ser greit nok ut. Den svarte var ikke så pen i seg selv.
Det finnes endel kulere felger rundt om i 20x8,5 med 112x5 ET28. Load index 108H betyr 1000 kg?
De så bedre ut en fryktet 👍
Sitat fra: daktari på mandag 15. november 2021, klokken 20:09
Load index 108H betyr 1000 kg?
108 = max 1000 kg
H = max 210 km/t
Sitat fra: telcontar på mandag 15. november 2021, klokken 20:29
De så bedre ut en fryktet 👍
Matcher vel egentlig utseendet på bilen bra 😎
Takk for oppklaring.
Merk at bilen har shadowline men sølv rund håndtakene!? Prototype?
Godt observert. På bildet i konfiguratoren har min sorte / mørke dørhåndtak. Håper ikke de er blanke. Kanskje det er forskjell avhengigav om det er sportspakke ?
Biler uten sportspakken har muligens sølvfarget håndtak. Bilen på bildet ser ikke ut til å ha sportspakken ihvertfall
I følge konfiguratoren er det ingen forskjell på dørhåndtaket om man har sportspakke eller ikke. Håper virkelig ikke at de har gått tom for sorte dørhåndtak 😎
På mine bilder fra kontrakt er det svarte håndtak på normal bil, så da får de foliere.
Den andre blå bilen i butikken var også shadowline med sølv håndtak på bil uten sportslook.
Sikker på at den hadde shadowline. Det er standard med sorte lister.
Sorte dørhåndtak er en del av shadowpakken.
« Shadow Line med sitt eksteriør i høyglanset sort gir basismodellen av kjøretøyet et enda mer sportslig og elegant preg. Det mørke utseendet inkluderer innsatsene i frontskjørtet, dørhåndtakene.....»
Vi får komme oss tilbake til vinterhjul snart 😉
Sitat fra: Trond.m på mandag 15. november 2021, klokken 21:23
Sikker på at den hadde shadowline. Det er standard med sorte lister.
Sorte dørhåndtak er en del av shadowpakken.
« Shadow Line med sitt eksteriør i høyglanset sort gir basismodellen av kjøretøyet et enda mer sportslig og elegant preg. Det mørke utseendet inkluderer innsatsene i frontskjørtet, dørhåndtakene.....»
Vi får komme oss tilbake til vinterhjul snart 😉
Godt poeng begge deler.
Så på FB gruppa at det finnes typer Nokian Hakka 10, SUV og EV. Sistnevnte skal visst ha skum for støydemping.
https://www.nokiantyres.no/.../nokian-hakkapeliitta-10-ev/ ( med skum som sommerdekkene)
og https://www.nokiantyres.no/.../nokian-hakkapeliitta-10-suv/. Har du sjekket ut forskjellene?
Noen som har sett på mulighetene for å sette på X5 frontfelger?
Tenker på 21" M LT/Aly wheels Y-spoke style 741 M.
De vil så og si være identiske i hvordan de sitter på. Kommer bare 7.3mm nærmere innvendig og 5.3mm ut i hjulbuen. Men vil ha større luftmotstand.
Vurderer å da bruke Ix sommerfelgene om vinteren og X5 felgene på sommer.
Begge har 5x112. X5 har vel senter hull på 74.1 og Ix 66.56. Så senter ring burde løse det ganske lett?
Men hva bør jeg velge! 1002 20» med Nokian eller 1012 21» kontinentale dekk? Prisen er den samme...
Jeg hadde samme valg og endte opp med 20 tom. Fikk ikke tilbud om Hakka piggfri og tror vel egentlig bare Continental leverer 235/60 R20 foreløpig.
Prioriterte rekkevidde og veigrep på is som er antatt bedre på nordiske dekk. Dessuten er felgen uten inserts.
Gikk for 21" med Michelin Alpine 5 suv. Rene kosmetiske hensyn denne gangen, samt at selger pekte på at Alpine 5 er meget bra på snø.
Konfigurator inneholder nå kun 1002 felgene til 78.320kr :o
Men i BMW shop under IX utstyr så finner en nå 1022 22" M performance felger, riktig nok med sommeroppsett til 53.225kr.
1002 til den prisen er ikke realistisk. Så hva er egentlig alternativene til vinterfelger levert momsfritt sammen med bilen :hmm
Har forhandlerne fortsatt tilgang på alle settene tro?
Må være feil i konfiguratoren. Prisen er på 1002 er vel omtrent det halve av hva som står i konfiguratoren.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. desember 2021, klokken 07:17
Må være feil i konfiguratoren. Prisen er på 1002 er vel omtrent det halve av hva som står i konfiguratoren.
Jeg fikk beskjed fra Bavaria at det «måtte være en feil»!, men der er over en uke siden... så jeg er ikke lengre så sikker. På mitt spørsmål om hvorfor de øvrige alternativer var borte fikk jeg svaret at det var lite med både felger og dekk tilgjengelig.
Jeg har valgt originale 21 tommere. Velger alltid originale vinterfelger da de gjerne tåler mest og omfattes av bilens garanti om noe skulle skje. Så mye dyrere er det ikke at jeg føler jeg sparer noe ved å velge noe annet når man kjøper ny bil.
Foreløpig rapport på Michelin Alpine 5 suv er at de har mer enn topp grep under dagens forhold med snø/slaps og saltlake.
Forøvrig er sommerhjul veiet til 32,2 kg med 21" felg. Dekket jeg fikk var Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Ja, men så vel slaps og saltlake det de er utviklet for.
Det er endel snø på småveiene i byen faktisk, så de får kjørt seg litt.
Kjøpte min bil kun med originale 20 tommere med sommer 235 bredde.
Har satt vinterdekk på de. 255 bredde.
Skulle gjerne funnet en 21 felg man kan bruke 235 bredde dekk på til sommer men det er vel utopisk ?
Liker smale hjul men gjerne høy profil. Alt over 255 sporer på motorvei føler jeg. Iallefall på Audi q7 og X5'er jeg har hatt. Høyere forbruk også.
Litt OT, men er litt nysgjerrig på grunnen til at du valgte bort 235/60 på vinterdekkene, men helst vil ha det på sommerhjulene ?
Det fulgte med bilen. Originale felger 20 med 255 vinterdekk. Sommerdekk, kun gummi 235.
Har fått tilbud av bavaria på originale 21 hjul med sommerdekk. Ok det men tenkte å snuse rundt om det fantes andre alternativer i 21.
Hvis det finnes felger i 21 som passer 235 dekk er det for meg en vinn vinn med lavere forbruk og mindre sporing. Dessuten jo smalere felger/dekk, jo lavere vekt.
Må være riktig ET så det ser bra ut så klart men bredden på dekket betyr ikke så mye for utseende i mine øyne :)
Min forrige bil hadde jeg 255 vinter, 285 sommer. Personlig synes jeg bilen kjentes mer sportslig og lettbent ut med 255. Selv om det var en tomme mindre og egentlig "mindre sportslige" vinterfelger.
OK. Undret meg bare over det siden min bil ble levert med standard dimensjon på vinterhjul som er 235/60. Men det er en uvanlig dimensjon, så det er vel nesten bare Continental som hadde den med riktig vektklasse. Er litt interessert i den løsningen du velger, så håper du får noen gode svar. Antar at du har en Charge eller Charge Plus, siden det er 20 tom originalfelg. Min. 15.500 kr i tillegg som BMW skal ha i tillegg for å gå fra 20 til 21 er jo ganske heftig pris.
Er det noen som har erfaring med å bruke piggfrie vinterdekk i størrelse 255/55-20 på Originale 20-Toms 8,5-Toms brede BMW felger? Vurderer å sette vinterdekk på de felgene som følger med bilen originalt. Dvs har dekkdimensjon 235/60-20 ( sommerdekk).
Sitat fra: P85Bergen på søndag 13. februar 2022, klokken 19:30
Er det noen som har erfaring med å bruke piggfrie vinterdekk i størrelse 255/55-20 på Originale 20-Toms 8,5-Toms brede BMW felger? Vurderer å sette vinterdekk på de felgene som følger med bilen originalt. Dvs har dekkdimensjon 235/60-20 ( sommerdekk).
Hei, jeg har på det. Funker fint, behagelig å kjøre. Har pumpet i litt ekstra luft.
Har ikke testet 235 vinterdekk så vet ikke hvordan forskjellen i forbruket er.
Glimrende. Takk for tilbakemelding. Har sjekket opp mot felgtabeller og det er i henhold til anbefaling ang bredde felg VS dekkbredde.