Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Airbaglampen lyser fremdeles etter bytte av airbagsensor (problemet løst)

Startet av John24, lørdag 10. juli 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

John24

Airbaglampen lyste. Jeg skiftet airbagsensoren på førerdørsiden som feilmeldingen spesifikt refererte til. Lampen lyste fremdeles. Jeg tok bilen Tesla som etter 3 timer frem og tilbake foreslo en proaktiv reparasjon med bytte av sensoren i førersiden samt bytte av sensoren i front. Jeg skjønte ikke poenget med skifte av sensoren i førerdøren siden jeg nettopp hadde skiftet den selv og så heller ikke sammenhengen med sensoren front siden feilmeldingen spesifikt hadde referert til sensoren i sidedøren (sdm-dtc 8092 crash sensor side driver door communications fault tesla model s).

Uansett: Det kunne jo være den sensoren jeg selv hadde skiftet ut som kunne ha en feil ...

Tre timer av søndagen gikk med til å koble ut 12V anlegget, av med dørpanelene på begge sider, ut med begge sensoren, satte høyre sensor som ikke gav feilmelding inn på plassen til sensoren på venstre side som opprinnelig hadde feilmelding. Optimistisk logikk tilsa da at airbaglampen fremdeles ville lyse, men at feilmeldingen ville referere seg til sensoren på høyre side og ikke opprinnelig venstre side. Ny sensor igjen ville være da være løsningen.

Jeg aktiverte bilen, satte den i servicemodus og slettet feilmeldingen som viste feil på venstre side. Airbaglampen slukket men dukket opp raskt opp igjen. Ikke uventet, men den viste fremdeles feil med airbagsensor på venstre side, ikke høyre som jeg hadde forventet. Jeg repeterte prosessen, men fremdeles feilmelding på venstre sensor ... ???

Feilmeldingen referer seg etter sin ordlyd til en kommunikasjonsfeil, ikke feks. manglende jording. Jeg tror derfor ikke det er ledningsbrudd. Airbagmodulen ... kanskje? Kan Tesla ha et poeng når de ville skifte sensoren i front og ikke bare sidesensoren? Er det i hele tatt en sammenheng mellom front og sidesensorer?

Noen som har vært borti tilsvarende reparasjoner hos Tesla?
P85

offpist

Disse modulene kommuniserer vel på et CAN bus nettverk.
Ville ikke utelukket kabelbrudd i ledningsnettet ut i døren.

Får du samme feilmelding hvis du kobler helt ut sensoren i førerdøren?

Har desverre ikke erfaring med akkurat denne problematikken..
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

overlay

Jeg har hatt 3 feil som har utløst airbag lampe. Feil på ratt stamme.
Feil på setebeltet.
Ledningsbrudd i døra

John24

Nydelig, overlay & offpist! Her var det mer logikk enn jeg selv klarte!!! 😊👌🥰

Sjekker til uken eventuell feilmelding uten sensor tilstede og kabelbrudd i døra. Antar ledningen i overgang dør og karosseri vil være første sted å sjekke.

Takk igjen, folkens! 😊
P85

John24

#4
Kjapp oppdatering. Koblet fra airbagsensoren, slettet feilmeldingen og scannet på nytt. Akkurat samme feilmelding dukket opp igjen. Sjekket fysisk for ledningsbrudd mellom dør og karosseri. Dessverre ingen synlige brudd.

Ser for meg at neste blir å ohme ledningene fra airbagmodulen frem til sensorkontakten. Hvis ingen motstand, bytte ut airbagmodulen ... evt. også bytte ut frontsensoren som var Teslas forslag.
P85

offpist

Du kan laste ned koblinskjema for bilen og måle deg frem på CAN bus kabelen.
Burde normalt sett være spenning på 2-3V mellom CAN-L og CAN-H.
(data hopper mellom 0 og 5V)

Normalt sett er også canbus kabelen lett å se fordi den er tvisted/flettet.

Du vil neppe greie å se kabelbrudd bare med å se på kabelen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

John24

Nydelig, igjen, kjære offpist! 😊

Jeg brukte speil med lys i den tro at jeg ville finne kabelbruddet ... 😳 ...

Tre ting som må gjøres: Jeg må lese meg opp på canbus, laste ned koblingsskjemaet og så måle! Takk igjen, offpist!!! 😘
P85

offpist

Kan legge til at det trenger ikke være feil på canbus nødvendigvis. Det kan også være strømforsyningen til modulen. Så sjekk jord og 12V også.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

John24

Så flott!!! 😘 Jeg tar tilbakemeldingene dine til hodet og hjertet, offpist, og setter i gang. 😎

Å komme til airbagmodulen ser ut til å bli en heldagsjobb. Modulen er plassert kinkig til ... 😊🤔
P85

MadsV


John24

Hei MadsV! 😊 Jeg bruker T-CAN. Et allminnelig diagnoseverktøy for Tesla slik jeg kjenner slike verktøy tidligere fra VW og Volvo. T-CAN har svært begrenset funksjonalitet i forhold til høyvoltbatteriet, men det synes jeg er helt greit og trygt med min begrensede erfaring med elbiler og høyvolt. 
P85

John24

Oppdatering: Etter 2 varme timer var jeg ennå ikke kommet inn til airbagmodulen og har bestilt time hos Tesla den 26. august. 😎😳
P85

John24

#12
Saken løst: En annen mekaniker hos Tesla enn den første jeg støtte på, jfr. første innlegg øverst, løste problemet med lysende airbaglampe: Tesla Tool kan scanne dypere enn min T-Can, og Teslamekaniker nr. 2 fant raskt feilen - kabelbrudd et eller annet sted på vei fra airbagmodulen til sensoren i døra. Tesla skiftet kabelnettet fra modulen til døra og airbaglampen lyser ikke lenger.
P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA