Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf (30kwh 2017) vil ikke lade på nye lynladere

Startet av Magnus500, onsdag 07. juli 2021, klokken 15:41

« forrige - neste »

Magnus500

Hei,

Jeg har en 2017 Leaf (30kw, Tekna) som jeg en gang i blant tar på langtur og har behov for hurtiglading. De siste gangene har det passet å stoppe ved Mer (tidl Grønn kontakt) sine nye lynladere, men her får jeg bare feilmeldinger når jeg prøver å lade leafen. Jeg skjønner at leafen ikke vil kunne utnytte all effekten, men jeg er fornøyd så lenge jeg får ladet med vanlig hastighet (30-50kw). Jeg har nå prøvd et par forskjellige ladere fordelt på 2 ulike stasjoner (begge med samme type nye lynlader - samme som på bildet her: https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/oversikt-mer-lynladere/). jeg får helt fint ladet på vanlige hurtigladere fra Mer (og andre leverandører)

Er det noen som har samme erfaring? Burde jeg ta den inn til forhandler?

Setter pris på alle innspill :)

tld

Jeg har ca. samme bil som deg, og kan ikke huske å ha forsøkt meg på slike ladere uten at vi har kommet til enighet, og blitt venner.

Jeg husker jeg har møtt to ladere som ikke umiddelbart likte ladebrikken min, men jeg kan ikke huske om det var denne typen lader, eller engang Mer.

Kan være verdt å dobbelsjekke all tekst i skjermen, jeg synes det er litt variasjon i grensesnitt mellom dem (på noen ladere må man velge brikke på skjermen før man presenterer brikken, på andre ikke, osv). Vet ikke hvordan det er for deg, men med tankene på helt andre ting kunne jeg nok lett forsøkt å navigere meg gjennom en ladesesjon uten et halvt bevisst øye på skjermen, på ren vane, og lett kunne gått glipp av en endring i grensesnittet.

Hvis du lader med brikke fra f.eks NAF eller Elbilforeningen, men har andre NFC-brikker på samme nøkkelknippe (husnøkkel for Yale Doorman? Brikke til jobben?) så kan det være ladeboksen leder feil brikke?

Siste som slår meg er å kanskje prøve lading med bruk av app om du vanligvis lader med brikke, eller motsatt.

Det jeg egentlig skal frem til, er kanskje først og fremst om at dersom bilen fortsatt lader greit andre steder, så ville jeg nesten trodd feilen ligger i boksen snarere enn bilen, men vanskelig å si helt sikkert.

Trekkoppbil

Som regel er det bare å prøve en annen lader.

Noen få ganger opp gjennom åra, har jeg opplevd tilfeller der det kan virke som at bil og hurriglader ikke matcher.

Der det er lyngladere, så pleier det å være hurtigladere også, så det er ikke sikkert det er så mange med 50kw-Leaf som har prøvd lynladerene.

Før var det gjerne høyere minuttpriser på lynladere enn hurtigladere.

Det koster nok langt mer å bygge ut og drifte lynladere enn hurtigladere.  Antall likerettermoduler i laderen er gjerne proposjonal med max effekt, og effektavgiften for en måned, kan vel bli titusenvis av kroner, dersom en lynlader har høy belastning ett timesintervall.

Det er mulig ladeoperatørene forklenger prisene nå, ved å sette opp prisene på hurtiglading, så man kan ha samme pris på hurtikladere og lynladere.

En annen sak, er at jeg har opplevd mange ganger at man må ringe operatren om å få restarta ladere som trenger det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA