Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

6A eller 8A lading av iOn

Startet av Ciumpalac, søndag 04. juli 2021, klokken 11:25

« forrige - neste »

Ciumpalac

Jeg har 24stk Ni-Cd batterier fra en gammel Saxo Electrique som jeg tenkte å benytte sammen med en solcellepanel for å lade min 2011 iOn. Jeg har en 12V - 240V inverter som har en max effekt på 2000W som kan brukes i teori for å lade bilen ved 6A eller 8A styrke.

Så problemet er at eksternlader som fulgte med bilen lader ved 16A styrke, og dette er nesten dobbelt hva min inverter tolererer, og jeg er bekymret for at det blir også en for stor belastning for mine gamle Ni-Cd celler.

Er det noen som har prøvd en slik ladeløsning med en hjemmelaget powerwall? Evt om noen har en ide for hvilken after-market lader som gir en mulighet for å justere mellom 6-16A ladestyrke (6A lading er vel den laveste trillingene kan håndtere?) så setter jeg stor pris på det!
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

engolf

Charge Amp vet jag har några kablar som kan justeras mellan 6-10-16 amps.
Hade en sån, den var riktigt fin och enkel i bruk.
http://www.nofuel.no/Produkt/charge-amps-ray-ladekabel-6-16a

Ciumpalac

Takk for svaret. Har du prøvd å lade ved 6A eller 8A?  6A er vel den laveste bilen vil ta i mot, men da må vi tenke på forbruket til selve eksternlader. Min hypotese er at ved 6A lading vil netto tilgjengelig for selve lading av bilen vil være et sted mellom 5,7-5,9A, som er for lavt. Eller ved 6A lading er det 6A som er netto tilgjengelig for selve ladingen?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

engolf

Det är bilen som bestämmer hur mycket ström den ska dra, laddaren bara ger besked till bilen om strömstyrkan.
6 amp går helt fint på en trillig, tar bara lite längre tid att ladda upp. Faktiskt får man lite bättre räckvidd genom att saktaladda, klämmer lite mer ström in.

Ciumpalac

Det visste jeg ikke, og dessuten er det snillere mot batteriet å lade langsomt, så det er bare bra  ;)
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA