Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lynlader i Setesdal (Rv9)

Startet av ThomasEL, tirsdag 29. juni 2021, klokken 21:47

« forrige - neste »

ThomasEL

Da har det «plutselig» dukket opp lynladere på YX Evje, langs Rv9 i Setesdal👍
Litt for langt nede i dalen etter min smak, men en god begynnelse.

Men:
Eon drive & clever...?
Hvordan betaler man her? «Vanlig» Eon fungerer vel hvis man har Elbilforeningens brikke registrert hos Circle K. Men gjelder det her også..?
(Man kan ikke registrere brikken hos både Circle K og Eon pga samme betalingsløsning)
- Men er dette et annet firma med annen løsning?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Er det ingen som vet/har testet dette..? Ser det er akkurat samme operatørnavn på Eon Dombås og Eon Lillesand...
Ser med andre ord ut til at alle Eons lynladere kalles E.ON drive & Clever..?

I så fall må man kanskje kunne anta at det som står på Elbilforeningens side om Eon gjelder: Altså at hvis brikken er registrert hos Circle K, så virker den også på disse laderne..?
Noen som vet eller har testet selv?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Så bra!! 4 stk 225kW ladere ser det ut som.

Jeg lastet ned E.On Drive nå, registrerte meg med kredittkort, og prøvde å legge inn elbilforeningenbrikkene der, men den aksepterte ikke IDene dessverre. Ser og ut som det går an å betale på direkten i appen med kredittkort uten bruker. Fremgang...

Mao. dra ned appen så får du iallfall ladet, kanskje noen har en lur løsning på elbilforeningen sine brikker. Det går og å bestille brikke fra eon for 95,-.

ThomasEL

Sitat fra: geear på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:21
Så bra!! 4 stk 225kW ladere ser det ut som.

Jeg lastet ned E.On Drive nå, registrerte meg med kredittkort, og prøvde å legge inn elbilforeningenbrikkene der, men den aksepterte ikke IDene dessverre. Ser og ut som det går an å betale på direkten i appen med kredittkort uten bruker. Fremgang...

Mao. dra ned appen så får du iallfall ladet, kanskje noen har en lur løsning på elbilforeningen sine brikker. Det går og å bestille brikke fra eon for 95,-.

Ja, blir bra det der! Håper det kommer HPC litt lenger opp i dalen også, men mye bedre enn ingenting👍

Jeg antar du har registrert Elbilforeningens brikke hos Circle K, siden du ikke fikk registrert hos E.on..? Det er i alle fall det som står på Elbilforeningens side, at den enten kan registreres hos Circle K eller hos E.On (pga lik betalingsløsning)

Det er samme greia med Recharge og Kople, men der vet vi at den kan brukes hos Kople hvis den er registrert hos Recharge.

I prinsippet skal det være samme med E.on og Circle K også, altså at den virker hos E.on hvis registrert hos Kople.

Hadde håpet noen hadde testet dette på en av E.On's ladere allerede. Men får vurdere å ta meg en 10 mils testtur i morgen hvis ikke...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Ja, begge brikkene jeg prøvde er også registrert hos CK, Mer, Recharge og Bilkraft. Hvis jeg husker rett at Gk har blitt Mer og Fortum har blitt Recharge... blir sprø av alle navnebyttene.

Hadde ikke giddet ti mils testtur.  :D
Er jo bare å prøve med CK-reg brikke når man har behov, og hvis ikke det funker bare betale via app. Får det jo da til uansett.

Men det KAN hende jeg kan teste det i løpet av veldig kort tid, passer godt å ta handleturen på Spar, selv om jeg egentlig skal tanke på superchargeren på Bygland.

hakotorg

Viss jeg husker det så skal jeg teste elbilforeningen-brikken på den i Lillesand. Er registrert på CK.

goggo

Sitat fra: hakotorg på onsdag 30. juni 2021, klokken 23:17
Viss jeg husker det så skal jeg teste elbilforeningen-brikken på den i Lillesand. Er registrert på CK.

Jeg testet min NAF brikke (som er registrert hos Circle K, Fortum, Mer, BKK) på E.ON ved YX Lillesand for en tid siden, og det virket i alle fall fint.

Kan ikke huske å ha fått noen regning fra noe sted, men siden jeg stort sett lader hos Circle K så antar jeg at jeg har betalt via dem. 

Siden Circle K sender samlefaktura hver måned til kredittkortselskapet uten å spesifisere hver ladesession så er det litt vanskelig å holde oversikten :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ThomasEL

Takk skal dere ha for innspill alle tre😀👍
Da tyder mye på at det vil fungere, og at det blir verifisert snart av en av dere. Hvis det blir til at jeg selv tar en tur for å teste, så legger jeg selvsagt ut resultatet her👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Sør

Denne skulle jeg ha sett tidligere. Akkurat kjørt ned dalen i dag... Kjører riktignok av mot Arendal, men hadde gått greit med ispause der og. Enig i at den ligger litt vel langt nede i dalen, men godt å se at det skjer noe langs RV9! Håper på Shell Bygland (Recharge) og CK Rysstad kunne fått opp noe.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

geear

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:10
Takk skal dere ha for innspill alle tre😀👍
Da tyder mye på at det vil fungere, og at det blir verifisert snart av en av dere. Hvis det blir til at jeg selv tar en tur for å teste, så legger jeg selvsagt ut resultatet her👍
Vel..

Da har jeg prøvd. Stod klar med CK-reg elbilbrikke, men ladingen starta tvert uten å flashe den.  :laugh: 

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

ThomasEL

Bra jobba, @Geear👍 Ser faktisk ut i appen (Chargefinder) som den på Evje fortsatt er gratis... Stemmer jo med det du opplevde i dag.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hakotorg

Fungerte fint å lade i Lillesand med elbilforeningen-brikken. Regner med den gikk på CK.

ThomasEL

Sitat fra: hakotorg på torsdag 01. juli 2021, klokken 20:30
Fungerte fint å lade i Lillesand med elbilforeningen-brikken. Regner med den gikk på CK.

Ja, hvis du har brikken din registrert hos Circle K og ikke hos E.on, så har vi vel beviset jeg ønsket👍 Takk👌
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

#13
Sånn ellers blant de bedre ladestedene egentlig. Veldig kort avstand til Yx, Rema og Spar, med gode åpningstider. To doble CCS-ladere, vet ikke om de kan levere 4x225kW, men bra uansett. Fire oppstillingsplasser, også bra. Nok av utbyggerene som klarer å rote til det også. Eneste er at de kunne vært bedre for hengerbruk, men går nok greit om henger/bil stikker ut i innkjøringen til Yx, så ikke håpløst for biler med ladeport på siden. Blir nok verre med de som har porten foran, da er det nok bare å hekte av...

Jeg kan nok fort finne på å bruke den en del selv om jeg har gratis lading på superchargeren tre mil lenger nord.

Men mangler fortsatt lynlader på Rysstad, og så burde Eiken også prioriteres. Mange rogalendinger som kjører oppover til Setesdal via Eiken.

ThomasEL

Enig i at den er flott plassert i forhold til fasiliteter👍👍 Både to store matbutikker og bensinstasjon. Tror også det ligger en kinesisk restaurant der, hvis jeg husker riktig.
Og sideparkering👌👍

Men hvis man kjører fra Vennesla eller Kristiansand, noe som vel gjelder flertallet av de som skal opp Setesdalen, så vil man typisk ankomme denne ladestasjonen med 75-85% reste SOC...
- Selv en e-tron sliter med å utnytte en lynlader fullt ut da...(På den andre side: Det blir jo mindre viktig å starte hjemmefra med full tank nå enn før da, hvis man legger inn kombinert lade- og handlestopp der)

For de som i stedet er på vei nedover mot Sørlandet, og hadde sitt forrige ladestopp på Ionity Røldal eller Ionity Høydalsmo, så kommer den vel omtrent på perfekt sted.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA