Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Gammel" Tesla og garanti/serviceapparatet til Tesla

Startet av async3phase2, onsdag 23. juni 2021, klokken 11:42

« forrige - neste »

async3phase2

Hei,

Dette blir første post under nytt navn, på grunn av noen utfordringer med epost og glemt passord måtte jeg lage ny bruker. Gamle navnet var Async3phase. Har "lurket" litt rundt opp igjennom åra.

Jeg har en Tesla Model S 85 jeg hentet ut splitter ny i Drammen i februar 2014. Vært kjempefornøyd gjennom de 107 000 km vi har kjørt, og til tross for en del runder inn for å fikse på små og større ting har bilen fungert bra for oss. I gjennom disse snart åtte årene har jeg og kona også snakket varmt om Tesla og elbiler generelt.

Opplevelsene med Tesla sitt serviceapparat har vært litt blandede i gjennom disse årene, men nå er det i ferd med å koke over for meg.

Det har gått opp for meg at Tesla ikke er interessert i sine kunder i det hele tatt. Å hjelpe kunder føler jeg er kun noe de gjør når de må, så lenge kjøretøyet har garanti.


Litt av min bakgrunn for denne frustrasjonen:

På mandag morgen var vår kjære Tesla helt død, ingen reaksjon. Målte spenning på "jump start" terminalene bak nose cone nær 0V. Satte på lader, og fikk liv i bilen, men ingen mulighet til å få satt bilen i Drive.

Fikk jeg en rekke feilmeldinger i bilen:
"Unable to drive, voltage supply to low", "Acceleration and top speed reduced", "Maximum battery charge reduced", "Service required, pull over safely"... Batterinivå byttet mellom 0, 60 og 72 km, til tross for at jeg hadde 181 km på "tanken" ved parkering dagen før.

Koblet opp "Scan my Tesla", og ser at i batterimodul 11 i hovedbatteriet har jeg en pakke med 1,7V spenning, og en annen med 3,99V, med samtlige andre i batteriet på rundt 3,72V.

Min konklusjon; hovedbatteriet er årsaken her, det vil ikke koble seg opp mot bilen for å lade 12V batteriet.

Kontakter Tesla, som sier at bilen er utenfor garanti, og at jeg må kontakte for eksempel Viking for å få bilen tauet til et lokalt (ikke Tesla) verksted. Jeg påpeker at bilen er utenfor garanti, men at jeg ser at hovedbatteriet, som fremdeles er innenfor garanti sannsynligvis er årsaken her (modul 11, som nevnt over). Etter å ha diskutert litt koblet han seg mot bilen remote og sa at det kan stemme, uten å bekrefte noe. Det kan nemlig kun gjøres på verksted. Til slutt fikk jeg lov til å be Viking kjøre bilen direkte til Tesla i Drammen, som er nærmeste Tesla service for meg.

Så mandag utpå dagen leveres bilen til Tesla Service Drammen av Viking. Jeg hadde noen viktige møter på jobb, så kunne ikke være med, det hadde muligens ført til en litt enklere prosess.

Jeg får sms fra Tesla om at bilen er mottatt (flott), og at de må feilsøke. Må akseptere at de skal ha betalt for den feilsøkingen før de kan begynne, 2041,88 NOK. Jeg aksepterer selvfølgelig.

Tirsdagen går, jeg hører ikke noe mer. Ønsker å få status på bilen, siden jeg nå er billøs. For å få kontakt med Tesla Drammen må jeg da ringe Tesla sitt service nr sentralt, som ikke kan gjøre annet enn å be Drammen ringe meg når de har tid. Det ble gjort, og Drammen ringte opp igjen etter en times tid tirsdag ettermiddag. Drammen sier at bilen er utenfor garanti. Jeg forteller at batteriet fremdeles er under garanti, noe de er enig i. Men lånebil kan jeg ikke få før de har bekreftet at det faktisk er hovedbatteriet som er problemet. Og utifra det de har fått med seg er det 12V batteriet som er flatt... (Så klart, det blir jo ikke ladet av hovedbatteriet!)

Spør på telefonen om NÅR de får sett på dette. Svar fra Tesla Service Drammen: Vet ikke, vi har veldig mye å gjøre.

Status pr nå, i Tesla Appen er at kostnadsestimat er gjort, men service ikke er påbegynt.

Når Tesla vil gi meg status på hva som er feil er dermed helt i det blå.

Slik jeg bor og jobber må jeg ha bil, og har derfor en forsikringsavtale med Fremtind med toppkasko, som skal dekke maskinskade, batteri/elbil er faktisk spesifikt nevnt. Kontakter Fremtind, de vil ikke gi meg leiebil før det er bekreftet at det IKKE er en garantisak fra Tesla.

Så står jeg der da. Mellom to stoler. Eller mellom barken og veden.

Tesla gjør alt de kan for å gjøre det vanskelig å få informasjon, og å faktisk få kommunisert med de som står nære saken. I hver samtale er det helt tydelig at de har streng instruks om å trenere mest mulig.

Jeg er serviceleder selv, i en teknisk bedrift, og kjenner utfordringene disse servicearbeiderene har, og forstår jo at det ikke er de som er problemet her. Gjør mitt ytterste i å behandle de høflig og med respekt, det er jo ikke de som lager problemer her.

Heldigvis er det flere og flere frittstående verksteder som vil skru på Tesla. Men i perioden etter generelt garantiutløp og utløp av ekstragarantier på batteri/drive unit så er man faktisk fremdeles avhengig av Tesla. I tillegg vil jeg tro at det er enkelte ting mange frittstående verksteder ikke vil se på.

Så hva gjør man nå...?

Beklager utblåsningen, men tenker det er viktig å få belyst situasjonen, kan hende det kan være verdifull info for andre.

B



Rosstopher

Ringte de tilbake etter en time?! Da er Drammen supert sammenlignet med Porsgrunn. For et par uker siden sto bilen min på verksted og jeg måtte ha kontakt med de så jeg ringte på onsdag morgen, men de ringte ikke tilbake, så ringte jeg torsdag morgen og fredag morgen med samme resultat. Mandag gadd jeg ikke mer, og tirsdag formiddag ringte de tilbake.

De på kundeservice på telefonen har alltid vært hjelpsomme og flinke når jeg har snakket med de, men det er jo begrenset hva de får gjort når det er store organisatoriske problemer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Hvis jeg skal tippe er det mosfet`er som har hengt seg opp eller korrosjon på loddepunkter som gjør at BMS får feil spenningsverdier og tolker at det er noe feil med cellene.

async3phase2

Jepp, de ringte tilbake i løpet av en times tid. Slett ikke verst. Så må vi ta med en 20min ventetid i kø for å komme frem til service sentralt først, så det tok ikke noe særlig mer enn 1,5 time å få vite at de ikke hadde noen som helst aning om når de kunne se på bilen...

Er nok egentlig ikke battericellene som er problemet, enig i det. Enten er det drain Mosfet som du sier, eller en/flere spenningsprober som måler feil verdier. Hva det egentlig er som er galt vil nok forbli et mysterium, tviler på om det kommer frem i rapporten fra Tesla. Like galt blir det okke som, BMS kobler tydeligvis ifra alt. Vet ikke om dette er noe Tesla lokalt vil kikke på, eller om det blir byttet hele batteripakka. Har dullet veldig med pakka jeg har nå, har lite redusert kapasitet/kjørelengde siden ny, så håper jeg ikke får noe igjen som er dårlig...

B

Muffinman

De bytter nok hele pakka om det er det vi tror som er problemet. Så sendes den til reparasjon, og havner i bilen til noen andre :)

Krysser fingrene for at du vinner i batterilotto; et av de nye 350V batteriene ville ikke vært dumt. Flere mil lengre rekkevidde og mye raskere superlading, ladesesjonen sett under ett.

async3phase2

En liten oppdatering:

Fredag fikk jeg utlevert en Model 3 LR som lånebil fra Tesla, så nå er hverdagen litt enklere igjen.

Takk til Tesla for det!

Fremdeles usikkert når jeg får igjen min bil, men det er greit slik situasjonen er nå.

B

Muffinman

Er det avklart at det er garantisak da, i og med at de stiller med lånebil?

async3phase2

Ja, de fortalte over telefon at de mener feilen er lokalisert i batteripakka, og at de derfor ser på dette som en garantisak.

Fikk faktisk oppfølging pr sms nå, der de beklager at de ikke fikk bilen ferdig i dag, som det ble antatt når de fikk bilen for en uke siden, men at de regner med å ha den ferdig 3. juli. Ryddig og bra synes jeg.

Vi får se hvordan sagaen fortsetter, men etter en litt humpete start ser det bedre ut nå!

B

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

async3phase2

Hei,
Egentlig ikke så mye å melde enda. Tesla har sett at det er hovedbatteriet som er problemet, jeg har fått en lånebil (Model 3 LR, fin bil), og det er status pr i dag. Har ikke fått et estimat på når bilen blir ferdig, men det er i og for seg greit for meg.

Så vi får se hvordan det går videre, og om jeg vinner eller taper i "batterilotteriet". Jeg har en del batteridata fra Scan My Tesla, så det skal bli spennende å sammenligne.

B

async3phase2

Oppdatering: Bilen ble ferdig i går ettermiddag, med nytt batteri. Og jeg har hatt flaks, for batteriet er nytt!

Jeg hadde en mistanke når jeg fikk liv i Tesla appen igjen, og så at jeg hadde 387 km på batteriet. Har aldri, selv når bilen var ny, sett slike tall.

Batteriet jeg har fått er: ASY-HV BATTERY,90KWH,SX(1014116-00-B)

Scan My Tesla ser et batteri med 14 moduler, mot 16 før, og leser en totalkapasitet på batteriet på 87,2 kWh pr nå, med 0,5 ladesykluser på batteriet. Ser at bilen estimerer fullt batteri høyere og høyere, tydeligvis et filter der som hindrer at oppgitt rekkevidde ikke skal hoppe alt for mye rundt. Pr nå antas 401 km maks i appen, mot ca 390 i går. Interessant nok oppgir ScanMyTesla en maks rekkevidde (Full typical range) på 431 km.

Så nå er jeg en svært lykkelig eier av en "gammel" model S med nytt batteri.  :D

Oppsummering vedrørende serviceopplevelsen:

Bilen startet ikke morgenen mandag 21. juni, med retur til meg mandag 12. juni hadde de bilen tre uker.

Tidlig i prosessen var kommunikasjonen med Tesla, som jeg har gitt uttrykk for, krevende.
Etterhvert, når feilen faktisk ble lokalisert av Tesla selv til å være i hovedbatteriet (riktig nok for 2. gang), så løsnet ting. Denne prosessen tok fire dager.

Jeg fikk da lånebil, Model 3 LR, som jeg hentet ut på servicesenteret.

Kommunikasjon har stort sett foregått på SMS, ettersom Tesla appen, som det blir henvist til for status, ikke fungerte når bilen var "død".

Vet ikke om dette er standard selvfølgelig, men det kan virke som om det er et ganske solid hinder en må over før man faktisk blir ansett som en garantikunde. Når det hinderet ble passert synes jeg ting fungerte veldig bra!

Og så er det jo vanskelig å være misfornøyd når man får et splitter nytt batteri i en 7,5 år gammel bil...



geear


Muffinman

Sikkert 350v batteri dette. Det ser du i evt i canbusdataene. Likevel er superladingen mye raskere :)

async3phase2

Må få prøvd Supercharging ja, men det kan nok ta litt tid. Blir mye jobbing og lite kjøring i ukene som kommer... Jeg oppdaterer når jeg har fått prøvd.

Og ja, det er et 350V batteri. (14 moduler, kontra de 16 fra før). Vi får se hva slags utslag det gjør på maks ladestrøm på Supercharger. Merker ikke noen forskjell på kjøring, men så er dette en standard S, ikke P.

Muffinman

De monterer disse i P85 og. Du vil ikke få de helt himmelhøye effektene ved lading på dette batteriet (sannsynligvis høyere enn det gamle), men kurven er såpass jevnt over høy at jeg tror du vil bli veldig glad første gangen ;)

Jeg ville ikke blitt veldig lei meg for et slik som i erstatning på vår P85 med utgående batterigaranti om noen måneder. Den har originalt batteri fra 2013, og det er ikke dukket opp noen løsninger for batterireparasjon/bytte hos Tesla enda for biler utenfor garanti. Du kan si vi er veldig spente. I verste fall risikerer vi at disse bilene blir en 2,1 tonns brevvekt i oppkjørselen om batteriet streiker etter 8-10 år...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA