Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Wallbox ladestasjon blokkere for NissanConnect-app under lading?

Startet av FroBe, mandag 21. juni 2021, klokken 00:18

« forrige - neste »

FroBe

Når bilen lader via min Wallbox Pulsar Plus er jeg ikke i stand til å få kontakt med bilen via appen.
Jeg må trykke på ladeluke-knappen på fjernkontrollen for å avbryte ladingen, deretter kan jeg sjekke NissanConnect for å finne status på batteriet eller fjernstyre klima.
Når jeg bruker original ladekabel med Schuko fungerer appen uten problemer.

Er dette et problem man kun opplever med Wallbox?
Kan ikke huske å ha opplevd det med Zaptec på jobb, men der er det lenge siden jeg ladet der.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

FroBe

I dag har jeg hatt behov for å lade bilen på jobb, og fikk bekreftet at lading med Zaptec ikke gir problemer for NissanConnect.

Muligens jeg bør kontakte Wallbox for å høre om de har erfaring med dette.
Kanskje det er behov for ekstra støyskjerming av kabel eller tilførselsledninger?
Både bil og ladeboks har god WiFi-dekning.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Re-leaf

Sitat fra: FroBe på mandag 21. juni 2021, klokken 00:18
Når bilen lader via min Wallbox Pulsar Plus er jeg ikke i stand til å få kontakt med bilen via appen.
Jeg må trykke på ladeluke-knappen på fjernkontrollen for å avbryte ladingen, deretter kan jeg sjekke NissanConnect for å finne status på batteriet eller fjernstyre klima.
Når jeg bruker original ladekabel med Schuko fungerer appen uten problemer.

Bruker Wallbox Pulsar (bluetooth) uten at slike problem oppstår. Det hender dog at NissanConnect ikke er tilgjengelig, noe som sannsynligvis er et serverproblem der ute i nettverket.

FroBe

Wallbox support innbiller seg at NissanConnect kommuniserer med Bluetooth, dermed må jeg prøve å lære dem opp på Nissan Leaf før jeg kan forvente noe relevante svar fra dem...

Nå har jeg prøvd å koble ut WiFi-routeren hjemme, uten at det er noen forskjell. Oppnår fortsatt ikke kontakt med bilen, men mister også kontakt med Wallbox (med mindre jeg går inn i garasjen og bruker Bluetooth).

Det ser ut til at jeg får kontakt med bilen en halvtime eller mer etter at lading er startet, men så er det ikke kontakt så lenge jeg ikke gjør noen fysiske eller elektriske endringer.
Å pause Wallbox kan noen ganger gi kontakt med bilen, men ikke alltid.
Avbryter jeg lading med bilens fjernkontroll/nøkkel får jeg kontakt med bilen, det samme hvis jeg låser opp dørene i bilen.

Nå er hypotesene mine at enten forstyrrer Wallbox bilens kommunikasjonsenhet, eller så tvinges den i dvale-tilstand under ladingen.

Med andre ladekabler, ladebokser eller uten lading tilkoblet har jeg ingen problemer med å få kontakt med bilen via NissanConnect.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Erik Ola Ulvestad

Eg har også den  EvPlugin widgeten i oppgavelinja på PC på jobben. Den skal prøve å oppdatere seg kvart 10. eller 15. minutt, men det er ofte heilt natta. Er GSM antenna saman med DAB antenna?
DAB+ er elendig. Den minste dump i terrenget og tunellar i Oslo området så.er det stille i DAB+ radioen...
Min 2017 30kWh Leaf har pisk på taket. Kan det vere ein samanheng her?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA