Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

7 seter - barn på bakerste rad

Startet av Crazor, lørdag 19. juni 2021, klokken 22:28

« forrige - neste »

Crazor

Jeg har en 7-seter og de to plassene bakerst er som kjent forbeholdt de som ikke er så høye og da gjerne barn. Å få plassert et bilsete der forsøkte jeg en gang med det jeg hadde uten hell. Hva er anbefalt / minimumskrav for å sitte bakerst og da på f.eks en pute? Jeg skjønner at sikkerheten kanskje ikke er like bra, men dette er snakk om småturer men ønsker ikke å gjøre det om jeg risikerer en bot. Gjelder ei på ca 115cm.

Tesla modell X, 7-seter, 2017

oto

Vi har også X sjuseter, og har brukt den med hell til både store og små. Ei på ca 115 faller vel inn i kategorien beskrevet nedenfor og kan bruke beltestol, som bør passe bra på tredje rad? :-)

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/barn-i-bil-5-12-ar/
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Crazor

Takk for svar. Tredje rad er vanligvis slått ned og hun har allerede en bilstol som er montert på rad 2. spørsmålet er om jeg gjør noe ulovlig (og kan risikere bot) om hun sitter på rad 3 uten bilstol. Det vil kun være korte turer med max 50 i hastighet. Tenker å bruke en bilpute uten at jeg tror det utgjør en forskjell på hva som er lovlig, men som hjelper på sikkerheten.
Tesla modell X, 7-seter, 2017

oto

Jeg er ikke sikker på jussen, men det viktige er vel at beltet hennes blir liggende riktig og stabilt over skulderen. Sjekk hos trygg trafikk. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Crazor

Sikkerheten er god nok på en kort tur til barnehagen.
Regner med at det også er innenfor regelverket ved bruk av sittepute  :+1:
Tesla modell X, 7-seter, 2017

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA