Elektrisk bakluk med sensor? Styr unna!

Startet av JohnMartin, fredag 18. juni 2021, klokken 13:25

« forrige - neste »

JohnMartin

Nå er jeg møkk lei sensoren på bakluken som aldri fungerer på første forsøk.
Valgte dette tilvalget fordi dette var en funksjon som fungerte nydelig på Kodiaq og som vi brukte daglig.

Sensoren er så vilkårlig at det er ingen i huset her som bruker den.
Hadde jeg fått valget på nytt, så hadde jeg droppet dette.
Nevnte det for selger, og han hadde fått flere tilbakemeldinger på bakluken, men sa ingenting om dette er noe som kan fikses..

Dagens utblåsning..
Liker fortsatt bilen, men begynner å bli mer og mer unødvendige irritasjonsmomenter som drar ned helhetsinntrykket.  ::)

Sverre_E

Har hatt bilen i ett døgn nå.
Og kick sensor har ikke feilet en eneste gang. Selv ikke ved første forsøk. Opp og igjen.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

unik42

Har hørt at på ID4 skal du ikke sveipe med foten under bilen, men sparke inn og ut ca. midt på bak. Mulig brukerfeil?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Torb

Inn og ut funker i alle fall prikkfritt på min Kodiaq
Mercedes EQA 350 4Matic

OlaM

Hvis man velger bort Komfortpakke Pluss, får man da elektrisk luke uten sparkesensor eller manuell luke?
'21 3LR

batterimannen

Sitat fra: OlaM på fredag 18. juni 2021, klokken 21:27
Hvis man velger bort Komfortpakke Pluss, får man da elektrisk luke uten sparkesensor eller manuell luke?

Manuell
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Tafsern

Min datter på 4 år klarer dette....hver gang.

Et kjapt spark inn under midten å gå to skritt tilbake.

Olemann

Så en fyr som drev og tegnet 8 tall og sideveis rette linjer og annen kunst med føttene under sin bil.  Luken var like lukket.
Kanskje de som ikke lykkes er for kunstneriske i sitt fotarbeid?  Så videt jeg vet skal foten rett fram under midten av luka, ikke noe ballet dette.

TrygveL

Har hatt bilen i en måned nå og har opplevd kun 2 ganger at sensor ikke registrerer foten min. Men det er jeg overbevist om at var min egen feil.

Foten skal kjapt inn og ut.  Ikke bruk jazzfoten.

steffone

Sitat fra: JohnMartin på fredag 18. juni 2021, klokken 13:25
Liker fortsatt bilen, men begynner å bli mer og mer unødvendige irritasjonsmomenter som drar ned helhetsinntrykket.  ::)

Hvilke andre momenter er det som drar ned helhetsinntrykket?
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

JohnMartin

Hadde aldri problem med å bruke denne funksjonen på Kodiaq'en.
Kan nesten påstå en treffsikkerhet på 98-99%.
Hvorfor det er så vanskelig på Enyaq'en, det kan jeg ikke skjønne.

Har for øvrig aldri viftet med foten, verken på Kodiaq eller Enyaq. Rett inn og så tilbake.
Kan hende at Enyaq er mer kravstor på stegene tilbake, men er uansett mye dårligere enn på Kodiaq.

oarnoe

Tror mange sveiper 2 ganger, da stanses åpningen av luken.

2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

proton

Jeg beveger foten som beskrevet, og luka åpner seg stort sett på forsøk nr 2.

Hafting

Jeg droppet dette. Min erfaring er at jeg slenger opp luka mye fortere enn elektrisk åpning, jeg orker ikke vente. (Og hvis luka spratt opp fort nok, ble det farlig å stå for nære.) Samme type designfeil som motorzoom på kompaktkamera: Manuell zoom er både raskere og mer presis.

Kan se at elektrisk luke kan være praktisk når man bærer mye i begge armene, men det skjer ikke så ofte for meg.

daktari

Etter å ha hatt dette på etron i 2 år var det et stort savn på Model 3 å måtte sette handleposer i møkkslapset for å åpne bakluka. Godt å ha det på plass igjen på ID.4.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA