Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjulstøy

Startet av thomasez, torsdag 17. juni 2021, klokken 09:24

« forrige - neste »

thomasez

Jeg prøvekjørte en Enyaq med 21" hjul igår.

Det var skikkelig skuffende. Hjulstøyen var skikkelig irriterende og mye høyere enn Leafen på samme dårlige veien.  Det som gjorde det hele enda merkeligere var at det var mer støy på førersiden som gjorde at det var mindre støy da jeg satt i passasjersetet.

Prøvde en id4 også med 21" på samme veien og den var noe bedre, men fremdeles uaktuellt høyt.

Begge hadde panorama/soltak men det var ikke der støyen kom fra.

Må få prøvd med 19", men at noen i det hele tatt vurderer 21" forstår jeg overhodet ikke.

batterimannen

Sitat fra: thomasez på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:24
Jeg prøvekjørte en Enyaq med 21" hjul igår.

Det var skikkelig skuffende. Hjulstøyen var skikkelig irriterende og mye høyere enn Leafen på samme dårlige veien.  Det som gjorde det hele enda merkeligere var at det var mer støy på førersiden som gjorde at det var mindre støy da jeg satt i passasjersetet.

Prøvde en id4 også med 21" på samme veien og den var noe bedre, men fremdeles uaktuellt høyt.

Begge hadde panorama/soltak men det var ikke der støyen kom fra.

Må få prøvd med 19", men at noen i det hele tatt vurderer 21" forstår jeg overhodet ikke.

Større felger = mer støy, høyere forbruk, høyere pris, mindre demping fra dekk, større sjanse for skader ved kantkjøring. Mange gode argumenter for å gå for så små felger som mulig.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Stip

Har sjølv 21'' og syns det er uproblematisk. Bilen blei levert med Bridgestone Turanza-dekk som ihht NAF-test skal være harde, og derfor ha svært liten rullemotstand (bra for rekkevidde) men desto meir støy. Opplever likevel bilen som stillegåande. Ein kollega poengterte faktisk kor stille bilen var berre i dag tidlig på langtur.

SolEL

Jeg syns Leaf har mer dekkstøy det kan hende at panorama glass har noe å si allikevell. Folk sier i hvert fall dette gir økt støy. Siderutene har vel lyddeming. Glass takk har det vell ikke.
Prøv dette:
Ta av alle plastdetaljer og innerskjermer, og sprøyt disse på med støydempende middel. Bruk Noxudol 3100, som er en vannbasert, lyddempende masse. Denne sprøytes også på inne i hjulhuset, og med to tykke lag er dette som regel effektivt. I tillegg er det naturligvis også rustbeskyttende. På verksted koster dette 7 til 8 tusen men du klarer å gjøre det selv.
Vi tok 21 tommer fordi bilen ser mer premium ut med store hjul

VoltWay

Da jeg prøvekjørte synest jeg det var en slags tunnellyd eller ulelyd ved hastigheter over 80 km/t. Klarte ikke helt å identifisere om det var dekkene (21") eller noe annet, men det var en ganske slitsom lyd.

SolEL

Teslabjørn har målt støynivåene til MED bilene. I 80 km er DB tallene slik:
Enyaq: 65,4  (på 21" pirelli)
ID4: 64,0      (som over)
Q4: 63,5       (19" Bridstone)

Ifølge hans målinger er Enyaq dårligere støydempet enn ID4 og Q4, som jo lages på samme fabrikk.  !,4 db er en del.
Kris Rifa mente derimot att Q4 støyest mest, men han måler ikke.


VoltWay

Jeg vet ikke hvor vitenskaplige målingene hans er elle rom han utfører flere og tar et snitt, men ved så små forskjeller ville jeg ikke brukt den som noen fasit. Støy går over hele frekvensspekteret og er avhengig av mye forskjellig. I tillegg er det individuelt hvordan det oppleves.

Er du interessert i flere biler så prøvekjør så mye du kan. Ulike felgprofiler og dekktyper er absolutt en utfordring når en sammenligner, spesielt siden demobilene gjerne har store felger. Om det finnes bruktbiler med andre dekk så er det en god idé å se om du får prøvekjørt noen av de også. For sammenligningens skyld er det lurt å kjøre de samme stedene hver gang siden asfalt og andre faktorer vil påvirke støyen.

Det blir ofte sagt at elbiler har mindre motorstøy som kan fremheve andre lyder, og det stemmer, men nyere ICE-biler på lavt turtall kan være ganske stillegående. I min bensinbil på motorveien hører jeg ingen forskjell om motoren eller i gir og et cruise-turtall eller den står i nøytral på tomgang. Når du kommer opp i hastighet er det vind, og veistøy som dominerer.

Counterpointer

Sitat fra: SolEL på mandag 16. august 2021, klokken 20:31
Teslabjørn har målt støynivåene til MED bilene. I 80 km er DB tallene slik:
Enyaq: 65,4  (på 21" pirelli)
ID4: 64,0      (som over)
Q4: 63,5       (19" Bridstone)

Ifølge hans målinger er Enyaq dårligere støydempet enn ID4 og Q4, som jo lages på samme fabrikk.  !,4 db er en del.
Kris Rifa mente derimot att Q4 støyest mest, men han måler ikke.
Teslabjørn gjør mye interessant, men db målingene er veldig lite informative.

Generelt hører ikke folk med normal hørsel forskjeller under 3 db, i tester trenger faktisk et flertall opp mot 6 db. Desimaler er helt uinteressant, spesielt på ikke kalibrerbare hobbyinstrumenter.

Profesjonelle audioteknikere måler med et avansert målehode som måler hele frekvensspekteret, og disse målingene er vanskelige å tolke.

Dette blir ofte trukket frem, men det virker så fristende å bare forholde seg til enkle målinger selv om de kan være missvisende.

EV-FTW

Sitat fra: SolEL på mandag 16. august 2021, klokken 20:31
Teslabjørn har målt støynivåene til MED bilene. I 80 km er DB tallene slik:
Enyaq: 65,4  (på 21" pirelli)
ID4: 64,0      (som over)
Q4: 63,5       (19" Bridstone)

Ifølge hans målinger er Enyaq dårligere støydempet enn ID4 og Q4, som jo lages på samme fabrikk.  !,4 db er en del.
Kris Rifa mente derimot att Q4 støyest mest, men han måler ikke.


TelsaBjørn sa vel at de var like stille, han var tydelig på at Skoda hadde større hjul enn de andre og derfor litt mer støy, men at med like hjul ville det ikke vært forskjell!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Har selv hatt Leaf og tre stk Ioniq. Har nå Enyaq IV80 med 21" felger. Må ærlig si jeg ikke er enig med TS. Bilen er langt mer stillegående enn Leaf, og i alle fall Ioniq. Den har et behagelig støynivå, noe alle som har tester eller vært passasjer også kommenterer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

VoltWay

#10
Min høyst lite vitenskaplige test ved at jeg har kjørt Enyaq og Q4 på like veier med 21" på begge (vet ikke dekktype) var at Q4 opplevdes som stillere. Bilen hadde ekstra støydempende ruter.

Testet de ikke samme dagen, så det er vanskelig å slå fast, men Q4 opplevdes både stillere og mer komfortabel å kjøre.

Forskjellene mellom de tre bilene er små nok til at en ikke kan slå fast så mye uten å prøve selv. Det er òg nyttig å teste ulike felgstørrelser om du har mulighet til det.

Akkurat nå sitter jeg i en Prius-taxi som ikke er spesielt stille... Hadde fått kroniske hodesmerter om jeg kjørte rundt i denne hver dag. Støydemping er viktig!

SolEL

I Enyaq testen sier Teslabjørn at ID4 og Enyaq er like stille, men det var før han testet ID4 GTX 4x4 med 21" hjul og Pirelli dekk. Se test av q4 støy og akslerasjon der er det jeg fant den fulle oversikten av db målinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA