Id4 Gtx Range test

Startet av E-Trond, onsdag 09. juni 2021, klokken 11:28

« forrige - neste »

LMOR

Har heller aldri lest noe om hvor mange ulykker som unngås ved at den ene bilen hadde mulighet til å komme rask unna situasjonen, og tviler sterkt på om det spiller noen rolle om akselerasjonen er 3s eller 6s på de få meterne du trenger å komme unna, spesielt når reaksjonstiden er minst 1s, sannsynligvis mer hvis det ikke er en åpenbar kollisjon foran deg, men noe du skal oppfatte du skal komme deg bort fra.
Reaksjonstid, bremsestreksning og unnamanøver er nok mye viktigere.

Men at det er høyere risko er det derimot mange eksempler på. Noen av disse:

More than 200 incidents involving Teslas unexpectedly accelerating and crashing were the fault of drivers confusing their brake and accelerator pedals, not a defect with the electric vehicles, the federal car safety agency said Friday.

Electric vehicles are capable of rapid acceleration typically only seen in high-end gas-powered cars, which could help explain accounts of Teslas jumping off from almost a standstill.

Brian Sparks, the investor who filed the petition, said the rates of complaints about sudden acceleration incidents in Teslas were "astonishingly high" compared with other kinds of vehicles but that he accepted the findings of the federal review.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:23
Har heller aldri lest noe om hvor mange ulykker som unngås ved at den ene bilen hadde mulighet til å komme rask unna situasjonen, og tviler sterkt på om det spiller noen rolle om akselerasjonen er 3s eller 6s på de få meterne du trenger å komme unna, spesielt når reaksjonstiden er minst 1s, sannsynligvis mer hvis det ikke er en åpenbar kollisjon foran deg, men noe du skal oppfatte du skal komme deg bort fra.
Sjelden man leser noe om ulykker som unngås.

Ellers er vel økt effekt en ekstra sikkerhet ved forbikjøringer, gitt at man ikke tar ut dette ved å gi seg selv mindre marginer.

Men jeg har da opplevd noen episoder hvor effekt har berget meg fra kollisjon. Skjedd på motorvei ved flerfelts feltskifte fra tungtransport som ikke ser godt nok i speilet. Heldigvis klar bane foran. Hadde jeg bremset hadde det gått ut over de bak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Jeg klarer ikke å se at høy effekt og unormal rask aksellerasjon (raskere enn flertallet av bilene på norske veier/snittet) har noen som helst store fordeler. Jeg kjører 30-40.000 km årlig og kan ikke huske noen situasjon der masse hk eller rask aksellerasjon har hjulpet meg, mine medtrafikanter eller noen jeg kjenner. Jeg har derimot sett både meg selv og medtrafikanter komme i farlige situasjoner fordi man har kjørt spreke biler og tar unødig risiko man ikke ville ha gjort med mer moderate biler. Min påstand er at biler med ytelser og 0-100 på id4 nivå er bedre å ha i trafikken enn de bilene med langt raskere aksellerasjon og mer hk. Id4 og tilsvarende biler har mer enn nok hk til å håndtere alle situasjoner man har i trafikken. Så jeg tror ikke mye på påstandene om at dette er viktig pga sikkerhet, det er litt krampaktig argumentasjon mener jeg. Er enig i at det er moro, har eid biler med store motorer og 4-500 hk, har fått både bøter og mistet sertifikat pga dette. Men jeg tar avstand fra slikt nå, jeg var heldig som verken skadet meg selv eller andre. Er glad jeg kjører id4 nå, mer enn nok kraft og aksellerasjon. Er en mye tryggere sjåfør nå. 
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

turfsurf

Sitat fra: Kjellegolf på tirsdag 15. juni 2021, klokken 14:27
Jeg klarer ikke å se at høy effekt og unormal rask aksellerasjon (raskere enn flertallet av bilene på norske veier/snittet) har noen som helst store fordeler. Jeg kjører 30-40.000 km årlig og kan ikke huske noen situasjon der masse hk eller rask aksellerasjon har hjulpet meg, mine medtrafikanter eller noen jeg kjenner.
Vel, at du ikke har opplevd det betyr ikke at det automatisk er sant.

Min påstand er at biler med ytelser og 0-100 på id4 nivå er bedre å ha i trafikken enn de bilene med langt raskere aksellerasjon og mer hk. Id4 og tilsvarende biler har mer enn nok hk til å håndtere alle situasjoner man har i trafikken. Så jeg tror ikke mye på påstandene om at dette er viktig pga sikkerhet, det er litt krampaktig argumentasjon mener jeg.
Det er vel ikke mange som sier det er viktig for sikkerhet, men at det har ett sikkerhetsaspekt og gir en viss trygghetsfølelse.

Selvfølgelig kan ting misbrukes, men skal man dra det argumentet langt så må vi kutte ut alt over 50 sone, forby tungtransport på samme vei som persontransport og wrappe alle i bilen i bobleplast...

Personlig tror jeg vi så fort som det er teknisk mulig kommer til å få forbud mot manuell kjøring på motorvei. Så vil det bre seg til lavere og lavere fartsgrenser. I noen (mange) tilfeller vil det gi raskere transport, siden vi blir kvitt alle de som ligger og filer 10-15km/t under fartsgrensen siden de skal ha litt margin og Leafen deres viser 10% for høy fart...

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

Føler denne tråden har blitt en "Tesla mot ID4 GTX"-tråd. Det er ikke akkurat slik at det er vanlig å kjøpe bil utelukkende etter hvilken som akselererer raskest. Model 3 vurderte jeg tidligere pga. god prising og god rekkevidde, mens akselerasjonen selvsagt var et stort pluss. Men jeg kom til at som familiebil for småbarnsforeldre er den for lav og har for upraktisk innlasting i bagasjerommet. ID4 GTX er mer lik Model Y i størrelse og mer riktig å vurdere mot. Et minus for Model Y er at forsinkelser gjør at den kanskje ikke fås her til lands i år. Et annet minus er prisen. Med min konfigurering av ID4 GTX havnet jeg (med vinterdekk lagt til for begge) på cirka 80.000 kr mindre for ID4 GTX enn for en Model Y, slik prisene står nå.

En teoretisk trafikksikkerhet som det har vært diskutert her, en situasjon der man redder livet fordi man har 2 sekunder raskere 0-100 km/t-tid, vil jeg anslå er verdt cirka null med tanke på hvor mye større sjanse det er for at man havner i farlige situasjoner fordi man fristes til å ta mer sjanser når man kan akselerere raskere (jeg regner med det er flere enn meg som kjenner seg igjen i dette). Men i tillegg er ikke akselerasjonen på Model Y like brutal som for Model 3. 0-100 km/t går unna på 5,1 sekunder på Model Y LR, og da er det bare 1,1 sekunder opp til ID4 GTX sine 6,2 sekunder. Skal man holde seg on topic, så har Model Y bedre rekkevidde enn ID4 GTX, men som akselerasjonen er også dette dårligere på Model Y i enn på Model 3. Model Y LR klarer 505 km WLTP, det er bare 30 km lenger enn ID4 GTX med 475 km WLTP. Hvordan dette slår ut praktisk vil man sannsynligvis kunne se i NAFs sommertest neste år (2022), da de sikkert får med en Model Y.

Som sagt havnet jeg med min konfigurering 80.000 kr under en Model Y. Jeg er ikke sikker på om så mange vil vurdere at 1,1 sekunder raskere og 30 km lenger rekkevidde er verdt så mye ekstra penger. Det går jo også an å konfigurere enda billigere GTX enn jeg har gjort og oppnå 100.000 kr forskjell eller mer, og man har da på GTX-en fremdeles firehjulstrekk, hengerfeste, god bagasjeplass og akselerasjon som slår det meste av vanlige diesel- og bensinbiler som surrer rundt på veiene.

LMOR

Fra min side er dette ikke Tesla vs VW vs BMW eller lignende. Jeg blandet meg bare inn i diskusjonen da det ble hevdet at en bil med mer HK er mer sikker når det ikke finnes data som dokumenterer påstanden, men det finnes mye data som dokumenterer det motsatte.
Så GTX er mer trafikkfarlig (generelt) enn vanlig ID.4, for å droppe Tesla vinklingen. Det betyr også på sikt og kanskje allerede fra start at forsikringen på GTX er %-vis høyere, selv om reparasjonskostnadene skulle være like.

Så kan en jo argumentere med at GTX er sikrere pga AWD, men statistikken viser at tyngre AWD er overrepresentert i utforkjøringer. Blir som med HK, et verktøy som fører til overmot som totalt sett øker risikoen for ulykker.
"En stor studie fra det svenske forsikringsselskapet Folksam viser nemlig at biler med firehjulstrekk har betydelig høyere ulykkesrisiko enn andre biler. Folksam har analysert 35.000 ulykker, mellom 2003 og 2015. Så har de sammenlignet bilmodeller, i praksis samme modell, med og uten 4x4. Ut fra dette materialet har de gjort interessante funn. Det viser seg nemlig at biler med firehjulstrekk har 20-30 prosent høyere risiko for ulykker på is eller snø, altså vinterføre."

Men gitt at en aldri blir fristet, aldri gjør en feilvurdering, så er det opplagt at AWD med 1000HK er sikrere enn en BWD med 100HK med samme vekt og tyngdepunkt, fordi du kan alltids kjøre den spreke som den svake, og så i tillegg bruke den som et verktøy med flere muligheter i krevende situasjoner. Men da må du være en maskin uten feil, og ikke et menneske.

Jambo

Enig i det @LMOR, og for min del hadde jeg klart meg med tilsvarende krefter som vanlig ID4 også, men trenger firehjulstrekk, ellers sitter jeg fast i gården hjemme uten å komme meg på jobb når det er glatt. Alle andre steder jeg kjører kunne jeg klart meg uten firehjulstrekk. Etter å ha kjørt noen år med firehjulstrekk skjønner jeg godt hvorfor de prosentvis ligger oftere i grøfta enn andre. Det er lett å glemme å sjekke om det er glatt på veien når man aldri opplever hjulspinn. Jeg har blitt overrasket flere ganger hvor jeg sannsynligvis ville merket det tidligere med tohjulstrekk.

LMOR

Samme her. Jeg har kompensert litt med å kjøpe piggdekk, det kompenserer litt for miljøeffekten også  8)
Men så kvitter jeg meg med en dieselbil med piggdekk samtidig.

Ladeangst

Nå ser det ut som ID 4 Gtx og Audi Etron Q4 ikke har tilgang til alle sine 299 hk (?)hele tiden. I utgangspunktet har man tilgang til 265 hk. 299 hk er kun tilgjengelig i 30 sek (boost) når batteriet har en temperatur mellom 23 og 50 grader, samt at batteriet har igjen 88% eller mer. Dette høres rart ut. Stemmer dette vil det i praksis si at bilen har 265 hk. Dette er vel det samme som Skoda Enyaq 80x?

https://motor.no/elbil/sa-vanskelig-er-det-a-fa-maks-effekt-pa-ny-el-audi/201292?fbclid=IwAR3-h-K2WVenphJDXj2N_r415cgaWykLSeFrpuY1Ah3cCnPolU7CrwNJlUc

Jambo

Det er jo ganske komisk når man leser artikkelen, men betyr lite for meg. Antar at det også er mulighet for endringer med oppdateringer.

E-Trond

Sitat fra: Ladeangst på onsdag 16. juni 2021, klokken 23:17
Nå ser det ut som ID 4 Gtx og Audi Etron Q4 ikke har tilgang til alle sine 299 hk (?)hele tiden. I utgangspunktet har man tilgang til 265 hk. 299 hk er kun tilgjengelig i 30 sek (boost) når batteriet har en temperatur mellom 23 og 50 grader, samt at batteriet har igjen 88% eller mer. Dette høres rart ut. Stemmer dette vil det i praksis si at bilen har 265 hk. Dette er vel det samme som Skoda Enyaq 80x?

https://motor.no/elbil/sa-vanskelig-er-det-a-fa-maks-effekt-pa-ny-el-audi/201292?fbclid=IwAR3-h-K2WVenphJDXj2N_r415cgaWykLSeFrpuY1Ah3cCnPolU7CrwNJlUc

Er et velkjent problem på elbiler dette.
Tesla ble saksøkt på grunn av bilene ikke ga like mye effekt som oppgitt.
Da sluttet de å oppgi effekten.... 8)
Se på videoen til Bjørn,så tenker jeg dere blir beroliget når det gjelder Gtx

https://youtu.be/bBP83_wyFuw
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: Ladeangst på onsdag 16. juni 2021, klokken 23:17
Nå ser det ut som ID 4 Gtx og Audi Etron Q4 ikke har tilgang til alle sine 299 hk (?)hele tiden. I utgangspunktet har man tilgang til 265 hk. 299 hk er kun tilgjengelig i 30 sek (boost) når batteriet har en temperatur mellom 23 og 50 grader, samt at batteriet har igjen 88% eller mer. Dette høres rart ut.
Det forklarer mye. Prøvekjørte GTX i går, og tenkte da at "denne føles jo ikke kvikkere enn i3". Noe som den skulle vært.

LMOR

Det er vel kanskje fordi fart oppleves raskere i en liten bil.
I følge målingene som det er linket til over så må du ned i 10% før den er like sakte som i3 på 100%. i3 reduserer også boosten etter hvert, og den er også der på maks 30s.

turfsurf

Sitat fra: LMOR på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:56
Det er vel kanskje fordi fart oppleves raskere i en liten bil.
I følge målingene som det er linket til over så må du ned i 10% før den er like sakte som i3 på 100%. i3 reduserer også boosten etter hvert, og den er også der på maks 30s.
Bilstørrelsen har nok noe å si. SoC er nok den viktigste faktoren. Full gass i 30 sekund har jeg vel aldri.

ID4

Jeg klarer ikke å se at høy effekt og unormal rask aksellerasjon (raskere enn flertallet av bilene på norske veier/snittet) har noen som helst store fordeler. Jeg kjører 30-40.000 km årlig og kan ikke huske noen situasjon der masse hk eller rask aksellerasjon har hjulpet meg, mine medtrafikanter eller noen jeg kjenner. Jeg har derimot sett både meg selv og medtrafikanter komme i farlige situasjoner fordi man har kjørt spreke biler og tar unødig risiko man ikke ville ha gjort med mer moderate biler. Min påstand er at biler med ytelser og 0-100 på id4 nivå er bedre å ha i trafikken enn de bilene med langt raskere aksellerasjon og mer hk. Id4 og tilsvarende biler har mer enn nok hk til å håndtere alle situasjoner man har i trafikken. Så jeg tror ikke mye på påstandene om at dette er viktig pga sikkerhet, det er litt krampaktig argumentasjon mener jeg. Er enig i at det er moro, har eid biler med store motorer og 4-500 hk, har fått både bøter og mistet sertifikat pga dette. Men jeg tar avstand fra slikt nå, jeg var heldig som verken skadet meg selv eller andre. Er glad jeg kjører id4 nå, mer enn nok kraft og aksellerasjon. Er en mye tryggere sjåfør nå.

Så enig. Bra skrevet. Er nok flere som bruker sikkerhet som alibi for å skryte opp biler med unødvendig rask aks.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA